Mechanische ventilatie van perilex naar gewoon stekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tee.jay
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-08 09:14
Goedendag allen!

Ik heb op dit moment een Comair Delta 12Y uit jaar nul hangen voor de mechanische ventilatie, aangestuurd vanuit de keuken door een 3 standen schakelaar. De ventilator wil ik vervangen door een nieuw exemplaar met normale Euro stekker en draadloze bediening (en/of met vochtsensor).

De 3 standen schakelaar in de keuken ziet er als volgt uit en wil ik graag onklaar maken, dit wordt in nieuwe situatie keuken achter een spatwand weggewerkt. Bruine kabel zit op L1 en met nog een witte en zwarte kabel (voor het stuccen even afgedopt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_Ye-mCeROWESoxWGBt7DtGS--k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85RLSIIOdhRPCHTwTR14OLp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3QZKZ77JrWGTW4SvcSCykdEhr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LO02XQkfThxAS8uHHeq2UjTL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtH62RuZOYv5feGemZEL-ucLYbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SygXECYzsgKaAHqcFDpijWz.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij dat ik bij de perilex stekker de witte en zwarte kabel kan ontkoppelen. Maar wat doe ik dan met het bruine draad die nog naar beneden loopt - ook ontkoppelen en laten zitten?

Zou erg dankbaar zijn voor wat inzicht/advies hierover! :D

p.s. heb nog wat vorige topics hierover bezocht maar situaties lijken niet helemaal overeen te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Waarom wil je de 3 standen schakelaar onklaar maken?

Ik heb zelf mijn mechanische ventilatie vervangen.
De nieuwe box had een simpele stroomconnector en geen perilex meer.
Maar... de oude perilex schakelaar kon nog wel worden aangesloten op de nieuwe box.

Nu heb ik dus: EN een fysieke 3 standen schakelaar EN een draadloze afstandbediening.
De laatst ontvangen input is degene die gebruikt wordt door de box.
Echt ideaal.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
L1 2 en 3 gaan vaak naar de schakelaar en de N en aarde zitten alleen boven bij de ventilatie.

normaal is dat 2x zwart en 1x bruin.

[ Voor 17% gewijzigd door alwind op 18-03-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou verwachten dat je bij je box alles behalve bruin hebt, oftewel zwart en bruin doorverbinden en boven blauw + zwart (en aarde) gebruiken om hem aan te sluiten (liefst zwart markeren als bruin). Wit blijft aan beide kanten ongebruikt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tee.jay
GarBaGe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:43:
Waarom wil je de 3 standen schakelaar onklaar maken?

Ik heb zelf mijn mechanische ventilatie vervangen.
De nieuwe box had een simpele stroomconnector en geen perilex meer.
Maar... de oude perilex schakelaar kon nog wel worden aangesloten op de nieuwe box.

Nu heb ik dus: EN een fysieke 3 standen schakelaar EN een draadloze afstandbediening.
De laatst ontvangen input is degene die gebruikt wordt door de box.
Echt ideaal.
We hebben de ventilator eigenlijk altijd op middenstand staan en in praktijk wordt de schakelaar niet echt benut. Met de keuken verbouwing zit de schakelaar vrij dicht op het kookvlak dus ervoor gekozen om voor het nette + makkelijk schoonmaken (+ future proof) de schakelaar zelf achter het spatscherm (een gepoedercoat stalen plaat) te laten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tee.jay
DukeBox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:54:
Ik zou verwachten dat je bij je box alles behalve bruin hebt, oftewel zwart en bruin doorverbinden en boven blauw + zwart (en aarde) gebruiken om hem aan te sluiten (liefst zwart markeren als bruin). Wit blijft aan beide kanten ongebruikt.
Top, bedankt. Ga ik zodra ik thuis ben de perilex openen en een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 16:35
tee.jay schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:54:
[...]

We hebben de ventilator eigenlijk altijd op middenstand staan en in praktijk wordt de schakelaar niet echt benut. Met de keuken verbouwing zit de schakelaar vrij dicht op het kookvlak dus ervoor gekozen om voor het nette + makkelijk schoonmaken (+ future proof) de schakelaar zelf achter het spatscherm (een gepoedercoat stalen plaat) te laten verdwijnen.
Bij ons is de schakelaar bij de verbouwing van de keuken naar de zolder waar de MV hangt verhuisd. We kunnen hem toch gebruiken en hij zit niet weggestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:44
Je kunt kijken of je hier (vanaf de aansluiting boven bij de box) een standaard 230V aansluiting van kunt maken. Want als je gaat voor een CO2 gestuurde ventilatie kun je hier je CO2 sensor/bediening op aansluiten. Deze heeft wel een draadloos signaal, maar ook 230V nodig om te kunnen werken.

Toevallig eind vorige week mijn Itho-setup binnengekregen, en moet dus nu van een RF naar een 230V aansluiting. Tijdelijk knoop ik er wel een snoer met een stekker aan, maar in de definitieve setup gaan de draden via de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tee.jay
Ben ik met een update (terug van vakantie) - heb de perilex aansluiting bij de ventilatiebox open gemaakt en kom hier tegen draden zwart, wit, geel/groen, blauw en bruin. Zie onderstaande foto's.

Wat is nu de juiste manier om van deze perilex aansluiting een standaard 230V stopcontact te maken? Wetende dat de 3 standen schakelaar (verbonden met kabels zwart, wit en bruin) volledig mag komen te vervallen.
Ben van plan de zwarte + witte kabels te laten zitten (onbenut), en blauw + geel/groen te benutten - maar de bruine kabel die ook naar de schakelaar loopt brengt mij in verwarring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXUDQNvQbbuk2GI20O8a3uZRC6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJ4Au9BEOl3W8ZeT2CLEKZcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSl_JhsHf5ubDiIhXp8HrHmPKoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIa3g53p3U9faj9bSAVCpNoc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou zeggen dat er 230V AC over blauw/bruin loopt. Check of dat met een multimeter zichtbaar is. Op die twee, plus de aarde, monteer je een gewoon wcd met randaarde.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zo te zien heb je een model dat altijd onder spanning blijft (dus geen uit functie) via bruin, uitgaande van hoe het zou moeten;

zwart en wit komen van beneden, als je beneden bruin loshaalt zou daar geen spanning meer op mogen komen (elke stand controleren!).
Dan ben je boven klaar met bruin, blauw en groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

tee.jay schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:24:
Ben ik met een update (terug van vakantie) - heb de perilex aansluiting bij de ventilatiebox open gemaakt en kom hier tegen draden zwart, wit, geel/groen, blauw en bruin. Zie onderstaande foto's.

Wat is nu de juiste manier om van deze perilex aansluiting een standaard 230V stopcontact te maken?
Je hebt sowieso deze ABL uniek montageplaat nodig als je naar een reguliere WCD wilt gaan:
ABL uniek montageplaat
Aangezien een Perilex doos groter is dan een normale inbouwdoos waardoor de afstand tussen de schroeven te groot is voor een regulier stopcontact. Bovenstaande montageplaat vangt dat verschil op.

Voor de rest heb je heb je enkel de bruine, blauwe & geel/groene draad nodig.
Zou de boel opnieuw trekken maar je kan de rest ook afdoppen en ongebruikt laten.
Enkel de niet gebruikte draden eruit trekken zou ik niet aanraden omdat deze bij het eruit trekken de isolatie van de achterblijvende draden zouden kunnen beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tee.jay
Top, bedankt voor alle reacties.
Ga het morgen allemaal uitproberen en laat het resultaat nog weten.
Prettig Pasen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

@tee.jay Allemaal nog gelukt gisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tee.jay
Ben ik weer! Zojuist bij de schakelaar alles (afzonderlijk) afgedopt; en aan de perilex stekker kant wit + zwart afgedopt, en blauw + bruin + groen/geel op een standaard 230V stopcontact aangesloten.

En lo & behold.. stopcontact werkt als een jekko! Nu shoppen voor een nieuwe ventilator (y)

Dank allen voor jullie inzicht & hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reusachtig
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11-07 13:02
Ik heb een badkamerventilator met perilexstekker en een driestanden schakelaar; hij staat altijd aan (stand 1, laag vermogen); stand 2 en 3 geven een hoger vermogen. Zelfs in de laagste stand maakt hij iets te veel lawaai, ondanks de isolatiedeken. Ik overweeg een verloopje te kopen van een perilex contactdoos naar een gewone randaarde contrastekker, en daar een Philips Hue smartplug in te steken. Als ik dan ook een gewone randaardestekker aan de ventilator monteer, hoop ik de ventilator te kunnen bedienen met de Philips Hue app. Dan kan ik hem een uurtje na het douchen aanzetten, en zonodig een paar uur ‘s nachts. Meer lijkt me niet nodig, omdat ik een tweede badkamer heb, die een aparte ventilator heeft die ook altijd aanstaat. Zodoende hoop ik energie te besparen, en heb ik geen last van het geluid van de ventilator, die vlak bij mijn bureau op zolder is opgehangen. Zou dat werken? Tips zeer welkom, dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Reusachtig schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:49:
Zou dat werken? Tips zeer welkom, dank alvast.
Wat voor ventilator heb je? Ze horen niet veel lawaai te maken, zeker niet in de laagste stand, mogelijk toe aan vervanging/reiniging? Als het nog een AC motor is dan hoe dan ook vervangen voor een moderne DC.
En een Hue Smartplug is geen optie gezien je niet kan zien hoe fase en 0 geschakeld zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 17-06-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je hebt ook Itho dozen met een perilex aansluiting. Is dezelfde doos met een andere stekker eraan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 09:00
Reusachtig schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:49:
Ik heb een badkamerventilator met perilexstekker en een driestanden schakelaar; hij staat altijd aan (stand 1, laag vermogen); stand 2 en 3 geven een hoger vermogen. Zelfs in de laagste stand maakt hij iets te veel lawaai, ondanks de isolatiedeken. Ik overweeg een verloopje te kopen van een perilex contactdoos naar een gewone randaarde contrastekker, en daar een Philips Hue smartplug in te steken. Als ik dan ook een gewone randaardestekker aan de ventilator monteer, hoop ik de ventilator te kunnen bedienen met de Philips Hue app. Dan kan ik hem een uurtje na het douchen aanzetten, en zonodig een paar uur ‘s nachts. Meer lijkt me niet nodig, omdat ik een tweede badkamer heb, die een aparte ventilator heeft die ook altijd aanstaat. Zodoende hoop ik energie te besparen, en heb ik geen last van het geluid van de ventilator, die vlak bij mijn bureau op zolder is opgehangen. Zou dat werken? Tips zeer welkom, dank alvast.
Niet rommelen, maar gewoon vervangen DOOR een ITHO eco ventilator. Die verbruiken maar een fractie van de energie van je oude ventilator. Bovendien gaat 'ie vanzelf harder draaien als de lucht erg vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reusachtig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULIAgruc6t0KXzgQFu73fS8gRkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6MXVigv125FWtZ02WZxoCcC.jpg?f=fotoalbum_large
Veel dank voor jullie reacties! Ik heb een Bergschenhoek WV15SP ventilatorbehuizing, met daarin een J.E. Stork Air R4E160-AA-02-11 wisselstroom motor met een perilex stekker. Ik heb het schoepenrad kort geleden goed schoongemaakt, maar ik vermoed dat de lagers na bijna 25 jaar trouwe dienst versleten beginnen te raken. Het probleem is dat de behuizing achter een schot zit, waar ik alleen na serieus sloopwerk bijkan. De motor kan ik wel bereiken door een klein luikje in het schot. Vandaar de hierboven geschetste oplossing. Idealiter zou ik alleen het motordeel vervangen door een zuinige DC motor. Die heb ik niet kunnen vinden. Wel kan HR Premium Parts een gereviseerde AC motor leveren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFZN9GtU-XBLU0IhcboWyNplW_4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lUV7xaDyAA72ohxoqN1TkOuB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1rBgthVx_ML1Q5zQ6iXIJyzpis=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OptD87xJrtHnHkfdrtiL11Ku.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Reusachtig op 25-06-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reusachtig
Gezien bovenstaande toelichting, is dan de oplossing zoals beschreven in mijn bericht van 17 juni zinvol? Stel dat ik de volgende verloopstekker gebruik, gaat de ventilator dan goed draaien? Veel dank voor het meedenken!
https://mdrled.nl/product...ik?variant=48341432467800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:45
Het is onduidelijk op welke fase die verloopstekker is aangesloten. En hij is flink aan de prijs .
Ik weet niet of je bij het Perilex stopcontact kan komen.
Als dat zo is dan is kan je daar toch een standaard stopcontact monteren in plaats van de Perilex?
Dan heb je wel een verloopplaat nodig. Zie de post van @Vliegvlug hierboven.
Om de juiste snelheid in te stellen moet je een verbinding maken tussen de aansluiting L3 en L2 of L1 op het condensatorblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Reusachtig schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:30:
Gezien bovenstaande toelichting, is dan de oplossing zoals beschreven in mijn bericht van 17 juni zinvol? Stel dat ik de volgende verloopstekker gebruik, gaat de ventilator dan goed draaien? Veel dank voor het meedenken!
https://mdrled.nl/product...ik?variant=48341432467800
Perilex kan op meerdere manieren bedraad worden, ik zou de gok niet nemen.
Schakel een deskundige in.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Welnee. In deze situatie is bruin de fase en blauw de nul. De twee zwarte aders zijn voor de snelheidskeuze. Die dop je af in een kroonsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans is with @DukeBox

Ik zou de AC-box vervangen, óók als dat betekent dat je een schot van zijn plek moet halen en moet terugplaatsen. Dat zal best meevallen (of de bouw is erg slecht uitgedacht). Anders pomp je geld in het in stand houden van legacy. De efficiency-winst is tot 70%, dus je verdient de upgrade nog vanzelf terug ook.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dat lijkt mij ook de beste oplossing. Koop dan geen Itho maar een Zehnder. Die hebben Stork overgenomen. Voordeel hiervan is dat je alles 1 op 1 aan kan sluiten.
Kort geleden zelf een box vervangen. Dat was in 15 minuten gereed.
Pagina: 1