Als gebruiker van een dynamisch energiecontract begon ik te merken dat het tijdstip waarop mijn apparaten werden ingeschakeld een aanzienlijk verschil maakte in mijn energiekosten. In mijn huishouden was de boiler de grootste energieverbruiker. Standaard werd deze om 23:00 uur ingeschakeld, omdat dit voorheen samenviel met het begin van het laagtarief. Echter, met de fluctuaties in de energieprijzen begon ik na te denken over een efficiëntere aanpak om mijn boiler te laten draaien.
Om de eigenconsumptie van zonnestroom te verhogen heb ik ook een controller gemaakt die de boiler kan aansturen om op te gaan warmen op het moment dat er de meeste opbrengst van zonne-energie is. De controller download ’s ochtends vroeg een voorspelling van de zonne-intensiteit op de locatie van de controller en gebruikt dit om het juiste moment te kiezen om op te warmen.
Optimalisatie van boiler met Day-Ahead markt prijzen
Om mijn energieverbruik te optimaliseren, ontwikkelde ik een kleine controller die de day-ahead energiemarktgegevens downloadt. Op basis van deze gegevens schakelt de controller de boiler in op het moment dat de stroomprijs het laagst is. Gebeurt via een potentiaal vrij contact die is aangesloten om de hoog/laag tarief ingang van de boiler. Dit werkt bij mij thuis al een lange tijd goed, de financiële besparing is behoorlijk en het warme water raakt net als voorheen eigenlijk nooit op.Verhogen van Eigenconsumptie van Zonnestroom
Op een gegeven moment werd er in Nederland bijna een wet aangenomen om het salderen af te schaffen op termijn. Voor veel consumenten zou dit betekenen dat ze een overschot aan energie, opgewekt met zonnepanelen, niet meer kunnen wegstrepen tegen energie die op een ander moment uit het energienet wordt onttrokken. Los van de politieke gevoeligheid van deze wet lijkt het me een goed idee om de eigenconsumptie van zonnestroom te verhogen, vooral ook omdat veel energieleveranciers een vergoeding voor terug levering van energie gaan vragen.Om de eigenconsumptie van zonnestroom te verhogen heb ik ook een controller gemaakt die de boiler kan aansturen om op te gaan warmen op het moment dat er de meeste opbrengst van zonne-energie is. De controller download ’s ochtends vroeg een voorspelling van de zonne-intensiteit op de locatie van de controller en gebruikt dit om het juiste moment te kiezen om op te warmen.