Overkapping aan huis of aan tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Wij gaan binnenkort de tuin van onze nieuwbouwwoning inrichten. Onze tuin is ongeveer 9 meter breed en 15 meter diep en noordoost georiënteerd.
We zijn van plan om een overkapping van hout (frame) en glas (platen) aan het huis te laten bouwen van 5,4 meter breed (volledige breedte woning, ex. garage) en 3 meter diep. Links achterin de tuin laten we een tuinhuis bouwen van 4 meter bij 2,5 meter, waar o.a. de fietsen in komen.

We twijfelen nu of een overkapping aan de woning een goed idee is, of dat het slimmer is een overkapping aan het tuinhuis te laten maken. In onze nieuwbouwwijk zie je dat de mensen met overkapping deze vrijwel allemaal aan hun tuinhuis laten maken.
Mijn ouders hebben al enkele jaren een glazen overkapping aan hun woning (ook noordoost) en dat vind ik echt een toevoeging. Als het regent, maar de temperatuur is nog wel ok, kun je gewoon buiten zitten met de tuindeuren open zonder dat je eerst nog door de regen en het natte gras naar je tuinhuis moet. Door de overkapping van glas te laten maken, houden we ook maximaal licht binnen. Nadeel vind ik wel dat het in de zomer heet wordt onder zo'n overkapping, maar we maken nog een andere zithoek in de tuin met schaduw.

Nu is mijn vraag: zien we iets over het hoofd? Zijn er redenen waarom een overkapping aan je woning juist een slecht idee is en weinig mensen daarvoor (lijken te) kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:32
Volgens mij heb je redelijk zicht op de voor- en nadelen.
Grootste aandachtspunten zijn een plezierig leefklimaat in/onder de overkapping enerzijds. Denk aan zonwering, isolatie, wind- en waterdichtheid. En de impact op de lichtinval in je woonkamer anderzijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:56
Wij hebben er ook over gedacht maar je mist toch licht in de woning in de 'donkere maanden' dus vandaar dat wij hebben gekozen voor een pergola zonwering. Het doek gaat gewoon omhoog in de herfst/winter dus maximaal licht. We hebben ook maar 1 raampje aan de zijkant van de woning beneden, als we meer ramen aan de zijkant hadden gehad waren we misschien wel voor een overkapping gegaan.

Het is meer je eigen voorkeur dan dat er problemen zouden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J97B30A
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 13:31
Lijkt me niet dat het veel uit maakt of je de overkapping aan of los van je huis houdt, het is puur wat je zelf fijn vindt. Ik heb zelf de mijne achterin de tuin staan omdat daar einde van de middag/ avond de zon erin schijnt. Maar inderdaad als het regent moet je daar wel doorheen.

Als je hem aan de woning zet zou ik er wel iets van een licht koepel in maken zodat het zonlicht nog de woning in kan schijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Glazen overkapping met (elektrische) zonwering erboven voor in de zomer. Dan heb je en licht en koelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
Wij hebben een glazen aanbouw gemaakt voor licht in de woonkamer in de winter. In de zomer sluiten we de zonwering in de aanbouw. Zou niet willen inboeten op licht in de donkere maanden.

Nadelen zijn er ook: glas betekent met zon erop dat het in februari al warm is, zojuist keek ik en was het er 52'c, dus moet ik de schuifwanden al even op een kier zetten en evt zonwering deels sluiten. Orientatie is vrijwel zuid.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 10:10
Wij hebben zelf een aluminium overkapping met uv werend polycarbonaat, zijkanten dichtgemaakt.
Ding staat rechtstreeks aangesloten op onze woonkamer en keuken zodat dit een uitbreiding is van onze woonkamer. Wij kunnen eigenlijk (ook door een opgehangen heater) heel het jaar buiten zitten.

Een beetje zon is genoeg om het aangenaam te hebben, in de winter vormt het ook een extra barriere voor de kou. Een beetje zon is dan al genoeg om de kou weg te nemen aan de achterkant van de woning.

Wel hebben wij vorig jaar besloten om er 8 stuks (er hangt nog een airco unit boven) zonnepanelen op te leggen welke tevens ook voor zonwering dienen nu ;)

Onze is dan over gehele breedte van de tuin dus 6 bij 3.5 diep. Gaf in ons geval een verdubbeling van onze woonkamer en grootte voordeel de extra ruimte met verjaardagen. Schuifpui open en je hebt opeens dubbel zo veel ruimte om mensen kwijt te kunnen :)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Wat voor ondergrond heb je waar je woont? In mijn situatie zou het een slecht idee zijn, omdat alles wat niet op een stevige fundering staat zou wegzakken t.o.v. het huis. Dus staat je huis op heipalen of gewoon direct op het zand?
Pagina: 1