Vraag

• Niagara
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-07 19:02
Dag iedereen,

Ik heb 3 offertes ontvangen van verschillende aanbieders van zonnepanelen. Gezien ik zelf niet zo technisch ben aangelegd zou ik graag jullie mening eens horen.
Ik wil niet per definitie de goedkoopste, wel prijs kwaliteit de beste.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS2VUkZzLbrMJ4lrr_NwrJgPjTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YFEoKrHgZt6KeyZjVntH0J5Q.png?f=user_large

zonnepanelen worden over deze 3 vlakken verdeeld.
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
12000 kwh
Ik verwarm met een warmtepomp dus een groot deel verbruik is in de winter.
We hebben ook een elektrische wagen die we thuis opladen dus hier kan wel wat winst inzitten gezien we dit terugbetaald krijgen van het bedrijf.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3Fase
Budget en doel
Niet bepaald. Het doel is voornamelijk om een deel van het verbruik te counteren.
Wie gaat het project uitvoeren
De firma met de beste offerte
Bijhouden van data
Elke firma biedt een bijkomende tool aan voor dit op te volgen.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT3-FcAbs2gutLmyj6x1yBeiLhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lGP4cal6XzsKrR94SEHjTTsa.png?f=fotoalbum_large
Regio
Belgie Vlaams-Brabant

Alvast bedankt voor jullie input!

[ Voor 7% gewijzigd door Niagara op 18-03-2024 15:52 ]

Beste antwoord (via Niagara op 20-03-2024 22:20)

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:56
Ik vind het alledrie net niet de juiste offertes.

Offerte 1

Panelen zijn op zich prima van Chinese makelaardij, maar relatief jonge fabrikant. Solar Edge is een mooie oplossing, maar ik snap niet waarom zij dan voor 1 fase kiezen ipv 3 fase SE6K of meer.

Offerte 2

Panelen zijn goed! Van een grote fabrikant, maar oude Enphase micro omvormers. Zou minimaal iq8mc nemen.

Offerte 3

Je hebt 3 dakvlakken, dus ik snap de keuze niet zo voor een serieel systeem met 2 groepen? Tenzij zij met de optimizers van de fabrikant werken en die hebben zij. Panelen zijn mij onbekend, garantie is een beetje overdreven marketing.

Wellicht bedrijf 1 vragen of zij voor dezelfde prijs upgraden naar SE6K? Daar is wel mooi een DC accu op aan te sluiten en dat is volgens mij in België wel interessant!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:56
Ik vind het alledrie net niet de juiste offertes.

Offerte 1

Panelen zijn op zich prima van Chinese makelaardij, maar relatief jonge fabrikant. Solar Edge is een mooie oplossing, maar ik snap niet waarom zij dan voor 1 fase kiezen ipv 3 fase SE6K of meer.

Offerte 2

Panelen zijn goed! Van een grote fabrikant, maar oude Enphase micro omvormers. Zou minimaal iq8mc nemen.

Offerte 3

Je hebt 3 dakvlakken, dus ik snap de keuze niet zo voor een serieel systeem met 2 groepen? Tenzij zij met de optimizers van de fabrikant werken en die hebben zij. Panelen zijn mij onbekend, garantie is een beetje overdreven marketing.

Wellicht bedrijf 1 vragen of zij voor dezelfde prijs upgraden naar SE6K? Daar is wel mooi een DC accu op aan te sluiten en dat is volgens mij in België wel interessant!

• Niagara
Alvast bedankt voor de reactie!

Offerte 1
ik kan me herinneren dat de uitleg was dat, door de verschillende dakdelen en dus verdeelde opbrengst, het niet nodig is om een 3-fase te hebben.
Ik ga nog wel verder informeren.

In bijlage nog het rapport van offerte 1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Yle9wHgPbUoxwMIpwcoG9abWoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHjajfeDy6lR6HSWAchzZzGr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsroVe7kCdoj2z-b0c68RPnV1mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQZTD8dq0pJbfC8JKkXwjAWh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGDWx8ShBGBeKisHoiFBR_dsORU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4C7jj6tL6wQwXxuZ9AiQ5XB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Niagara op 20-03-2024 22:29 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Voor 3-fase SolarEdge heb je te weinig panelen per richting.

• Niagara
Komt inderdaad overeen met de uitleg van de verkoper.

Heb je nog opmerkingen over het solar edge systeem? Of eventueel over de andere aanbiedingen.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
In deze opstelling is het beter om met 2 enkelfase string omvormers te werken of het veel duurdere enphase micro-omvormer systeem, wat zeker niet mijn voorkeur heeft.

Offerte 2 valt ook erg door de mand met de verouderde IQ7 omvormers, en dan ook nog de plus, met 290 Watt uitgangsvermogen, aftoppen van flink wat vermogen gegarandeerd.

Offerte 3 lijkt me prima, echter denk ik niet dat 3 oriëntaties gaat werken met een string omvormer. Dus ook hier advies, 2 enkelfase omvormers gebruiken.

• Niagara
Dank je voor input. Ik ga het allemaal nog eens rustig bekijken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
Ik denk niet dat de Huawei 3 trackers heeft… dus daar zou polystring ingezet moeten worden of een volledige set optimizers. Graag details, zonder bevestiging kan het ondeugdelijk ontwerp zijn.

De Enphase… weg er mee. 435W op een 290W verouderde omvormer op het zuiden is kolder.

De solaredge is redelijk doordacht. Terecht gekozen voor enkelfase want met deze aantallen per dak werkt de SE6K niet goed. Se5K-rwb voor korte strings kan wel, maar kost een handje honderd meer.
Met deze opstelling zou ik wel de s500b optimizers gebruiken zodat elk dakvlak zonder steun de string spanning maakt. Dan draait een solaredge systeem optimaal.

Se5000h kan zonder meer een 400V solaredge home battery op. Zonder extra hardware.

Dat kan de SE6K niet, @Thieskee . Die heeft kostbare extra hardware nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1