start met gebruiken passkeys: nog niet heel intuitief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09 22:54
Sinds dit weekend ben ik bezig om passkeys te gaan gebruiken in plaats van wachtwoorden, voor diensten als Amazon, Playstation, Google en waar dat nog meer kan. Maar ik ben bang dat ik het toch nog niet helemaal begrijp.

Ik heb via de mail van Sony 2x geprobeerd een passkey aan te maken voor Playstation. Hij lijkt het te accepteren "your passkey has been created", maar vervolgens zegt hij dat het niet werkt op mijn telefoon (Android). Kan dat komen omdat ik Firefox gebruik en niet Chrome of Edge? Ik heb het dus ook 2x weer uitgezet.

Voor Amazon lukt het prima om een passkey aan te maken en ik zie hem ook staan in Samsung Pass, dat dan wel weer. Ging automatisch naar deze app ondanks dat ik Samsung Pass normaliter niet gebruik, voor al mijn andere wachtwoorden gebruik ik Bitwarden (app op mijn telefoon; met auto-fill omdat de browser extensie niet lekker werkte en sowieso niet in apps werkte uiteraard). Waarom zit de passkey van Amazon nu in Samsung Pass en kan ik die niet in Bitwarden krijgen?

Voor Google heb ik zojuist een passkey aangemaakt, maar die zit niet in de Samsung Pass en ook niet in Bitwarden. Ik moest Chrome openen op Android, want Firefox accepteerde Google niet. Waar staat deze dan opgeslagen? Ik realiseer me dat ik behoorlijk dom over kom, maar ik snap gewoon niet dat ik als relatief technisch persoon hier niet eens uit kom. Hoe werkt dit voor de gemiddelde consument dan? Het zou inloggen toch juist makkelijker moeten maken (naast veiliger)?

Beste antwoord (via grizzlywilde op 20-03-2024 14:08)

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 09:06

kodak

FP ProMod
Tweakers heeft hier een achtergrondartikel over geschreven. Het maakt duidelijk dat het nog in de kinderschoenen staat door gebreken waar je tegenaan loopt.

review: Sterven wachtwoorden uit? - Passkeys moeten nieuwe inlogstandaard worden

Als het dus niet blijkt te werken dan lijkt het me een prima moment om dat aan de dienstverleners duidelijk te maken. De problemen worden immers niet zomaar minder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Ik ben het met je eens dat passkeys nog niet heel transparant zijn.
Vaak worden ze lokaal opgeslagen, maar dat betekent straks dat je keys overal en nergens staan.
Als je dan NIET op het juiste apparaat zit, heb je kans dat je niet je passkeys beschikbaar hebt.
Persoonlijk heb ik een Yubikey gekocht om ALLEEN daar mijn passkeys op te slaan.
Ik zorg dan altijd voor alternatieve inlogmiddelen, op zo'n manier dat als mijn passkey niet zou werken of niet beschikbaar is, dat ik WEL in mijn account kan.
In de nabije toekomst wil ik een Google Titan security key aanschaffen als backup passkey houder (betekent in feite 1 passkey op mijn Yubikey en 1 passkey op mijn Google TItan)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 09:06

kodak

FP ProMod
Tweakers heeft hier een achtergrondartikel over geschreven. Het maakt duidelijk dat het nog in de kinderschoenen staat door gebreken waar je tegenaan loopt.

review: Sterven wachtwoorden uit? - Passkeys moeten nieuwe inlogstandaard worden

Als het dus niet blijkt te werken dan lijkt het me een prima moment om dat aan de dienstverleners duidelijk te maken. De problemen worden immers niet zomaar minder.