Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roewlerd
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-02 09:31
Mijn vraag

Hi, mijn vader is al een tijdje op zoek naar een manier om de netspanning te loggen.
Hij heeft een SolarEdge omvormer en vaak valt die uit omdat de spanning in de wijk dan te hoog oploopt.

Inmiddels heeft de netbeheerder er al iets aan gedaan denkt hij, want nu is de spanning (als er geen zon is) lager dan vorig jaar tijdens een vergelijkbare dag.

Ik wil hem graag helpen om het verloop van zijn netspanning in kaart te brengen d.m.v. een dashboard bijvoorbeeld.

Hoe krijg ik het makkelijkste die netspanning gelogd ergens? Ik heb me nu gericht op de hardware die hij al heeft, maar daarmee kom ik er niet zo makkelijk uit helaas. Als jullie een tip hebben voor bijvoorbeeld een stukje hardware wat hij ergens in een (niet gebruikt) stopcontact kan steken dan is dat ook een oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik

SolarEdge Portal (bevat deze data wel middels een 15min interval volgens mij maar ik lees in de API documentatie niet of ik die er uit kan trekken ergens)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeRl2PUkQyeTBk2jIhct6XW0GFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZLzhBeLt389X2sYT5rFRGzC.png?f=fotoalbum_large
Homewizard P1 meter
Slimme meter (oudere variant die ooit nog vervangen moet worden)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Documentatie van SolarEdge doorzocht en contact gehad met Homewizard of zij die netspanning toch niet ergens loggen (volgens mij kan dat niet met de huidige meter van vaders).

Beste antwoord (via Roewlerd op 06-04-2024 11:35)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Roewlerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:56:
En volgens mij kan ik die P1 meter alleen bereiken als de server op hetzelfde netwerk draait.
Dus ik kan mijn server van thuis niet gebruiken om die P1 meter van mijn vader uit te lezen die aan zijn eigen netwerk gekoppeld is.
Via solaredge api kun je voltage metingen verkrijgen. Die zijn dan wel niet op het overdrachhtspunt van de netbeheerder, wel een gratis begin

Edit: overigens kun je in het online solaredge portal ook de voltage metingen zien, netjes in een grafiekje. Enige dat je nodig hebt is uitgebreide acces (admin geloof ik). Ik heb dat toen telefonisch via solaredge gekregen..

[ Voor 19% gewijzigd door prein2 op 18-03-2024 13:02 ]

PVoutput

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het makkelijkste is een raspberry pi met p1 monitor erop.
darmee kan je alle fases individueel constant loggen met voltages, amperes en al die leuke dingen in de pi zelf, geen externe dingen verder nodig zoals home assistant of andere zaken. alleen een p1 kabel en een usb lader.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 18-03-2024 11:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
Zowel solaredge als HomeWizard kun je gebruiken met HomeAssitant.
Ik zou de HomeWizard gebruiken want die spanning is het belangrijkste richting je netbeheerder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD_XsQX9tT-Pf1FrZXUa5mS4MWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WGl59wcPVIAugOemImHWbkPd.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roewlerd
@ice-T106 Werkt dit ongeacht welke slimme meter je hebt?

Ik heb inmiddels via de API van SolarEdge ook al wat ruwe data waar ik eventueel zelf iets mee kan bouwen maar dan ga ik eigenlijk gewoon met heel veel extra moeite en tijd bovenstaande nabouwen.

[ Voor 21% gewijzigd door Roewlerd op 18-03-2024 11:19 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
HomeAssistent (niet Homekit) kun je draaien op Synology ja.
Denk dat het met elke meter werkt. Maar proberen is gratis in dit geval denk ik toch?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roewlerd
Haha, je was mijn edit voor.
Ik ga eens kijken of ik op mijn NAS voor hem een HomeAssistant kan draaien en dit kan loggen inderdaad.

Heel erg bedankt voor jullie snelle en inzichtelijke reacties. Ik zal hier nog even terugkoppelen wat ik uiteindelijk heb gebruikt voor eventuele andere lezers in de toekomst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roewlerd
@ice-T106 Ik lees dit op de documentatie van de HomeWizard plugin voor HomeAssistant:
Sensors for the P1 meter, Energy socket, and kWh meter:

Energy import/export (kWh): Total energy imported or exported since installation. Each tariff has its own sensor (e.g., T1, T2) and a sensor for the combined value.
Power (W): Active power that is measured on each phase.
Sensors for P1 meter, only available when smart meter exposes these values:

Gas usage (m³): Total gas used since the installation of the gas meter. A gas meter sends its measurement once every 5 minutes or per hour, depending on the version of the smart meter.
Tariff: Current tariff that is used. Can be used to keep consumption as low as possible during peak hours.
Voltage (V): Active voltage that is measured on each phase.
Current (A): Active current that is measured on each phase.
Frequency (Hz): Net frequency.
Voltage sags and swells: Number of times a voltage sag or well has been detected.
Power failures: Two sensors that indicate the number of power failures that have been detected by the smart meter. One for all power failures and another for ‘long’ power failures.
Peak demand: Belgium users are starting to get charged for the peak usage per month (see capaciteitstarief). Two sensors are available: One that shows the current quarterly average and another that shows the peak measured this month. Both these sensors are provided directly from the smart meter and can be used to keep the peak as low as possible.
Bron: https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/

Ik denk dat hem dat niet gaat worden dus. :(

Terug naar mijn GET request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roewlerd
En volgens mij kan ik die P1 meter alleen bereiken als de server op hetzelfde netwerk draait.
Dus ik kan mijn server van thuis niet gebruiken om die P1 meter van mijn vader uit te lezen die aan zijn eigen netwerk gekoppeld is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Roewlerd schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:56:
Via solaredge api kun je voltage metingen verkrijgen. Die zijn dan wel niet op het overdrachhtspunt van de netbeheerder, wel een gratis begin

Edit: overigens kun je in het online solaredge portal ook de voltage metingen zien, netjes in een grafiekje. Enige dat je nodig hebt is uitgebreide acces (admin geloof ik). Ik heb dat toen telefonisch via solaredge gekregen..

[ Voor 19% gewijzigd door prein2 op 18-03-2024 13:02 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roewlerd
@prein2 ik zie inderdaad data terugkomen nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S-M-Qb4VxbtaeddcdUi_xENi6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EF5uguwTuXN7wK9hXXDaBE7o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roewlerd
Uiteindelijk een oplossing kunnen bouwen met de API van SolarEdge:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC9AfNkMQSKc_pnsx7JbnwCVhFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSWn5UOFnjzeOGfO9QSMFtnw.png?f=fotoalbum_large

Uitwerking kan qua vormgeving nog veranderen en momenteel maak ik een wekelijkse log aan die op zondag gereset wordt. Bij behoefte zouden we meer historische data op kunnen slaan in de dataset. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
je zou nog steeds home-assistant kunnen gebruiken op jouw NAS om de solar-edge data te loggen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:44
Uiteraard prima om iets te loggen, maar wat is het nut ervan?
De omvormer schakelt gewoon af als bij veel zon de netspanning te hoog wordt doordat de hele buurt zonnepanelen heeft.
Loggen van die netspanning geeft je enkel inzicht wanneer dat gebeurd maar je kunt er niets aan veranderen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Ben(V) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:14:
Uiteraard prima om iets te loggen, maar wat is het nut ervan?
De omvormer schakelt gewoon af als bij veel zon de netspanning te hoog wordt doordat de hele buurt zonnepanelen heeft.
Loggen van die netspanning geeft je enkel inzicht wanneer dat gebeurd maar je kunt er niets aan veranderen.
Misschien om iets vast te leggen wat je aan de netbeheerder kunt overleggen? TS geeft aan dat de netbeheerder er al iets aan heeft gedaan. Wanneer dergelijke situaties weer gaan optreden dan kun je aan de hand van de metingen in ieder geval de netbeheerder overtuigen dat de reeds getroffen maatregelen niet voldoende waren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:44
De netbeheerder is echt niet geïnteresseerd in zo'n log, die weten zelf prima hoe het met de netspanning gesteld is.

Wel is het belangrijk om bij ze aan te geven dat het gebeurd, want als niemand klaagt gebeurd er ook niets, maar bewijzen hoef je echt niet te leveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-07 10:41
Als ik mijn Homewizard P1 meter uitlees via de API (http://192.168.x.x/api/v1/data) krijg ik:
code:
1
{"wifi_ssid":"XXXXXXXXXXX","wifi_strength":100,"smr_version":50,"meter_model":"Kaifa AIFA-METER","unique_id":"4530303739303030303036313232XXXXXX","active_tariff":1,"total_power_import_kwh":2933.328,"total_power_import_t1_kwh":1475.274,"total_power_import_t2_kwh":1458.054,"total_power_export_kwh":1155.308,"total_power_export_t1_kwh":323.185,"total_power_export_t2_kwh":832.123,"active_power_w":-3887,"active_power_l1_w":-1692,"active_power_l2_w":-547,"active_power_l3_w":-1647,"active_voltage_l1_v":236.7,"active_voltage_l2_v":235.5,"active_voltage_l3_v":243.3,"active_current_l1_a":-7.148,"active_current_l2_a":-2.323,"active_current_l3_a":-6.769,"voltage_sag_l1_count":0,"voltage_sag_l2_count":0,"voltage_sag_l3_count":0,"voltage_swell_l1_count":0,"voltage_swell_l2_count":0,"voltage_swell_l3_count":25,"any_power_fail_count":1,"long_power_fail_count":0,"total_gas_m3":925.38,"gas_timestamp":240323160507,"gas_unique_id":"4730303634303032313036303433363231","external":[{"unique_id":"4730303634303032313036303433363231","type":"gas_meter","timestamp":240323160507,"value":925.38,"unit":"m3"}]}

Daar zitten - per fase - netjes de voltages in die je zoekt: "active_voltage_l1_v":236.7,"active_voltage_l2_v":235.5,"active_voltage_l3_v":243.3
Ik denk dat je middels een port forward op de router dat ding ook via een ander netwerk uit zult kunnen lezen.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IRONi
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-04-2024
Wat ook kan: multimeter met datalogger. Bijvoorbeeld de Brymen BM 257s in combinatie met de BRUA-20X interface en een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roewlerd
Hi all,

Inmiddels draait de boel al een tijd en vaders is blij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVF1h6r30yDFhLesdDww1n1BQPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSWXhBzjznNOHcECedjIbRhf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat er niet perse een concreet doel aan vast zit voor hem maar hij wil gewoon makkelijk kunnen constateren dat de panelen niets opleveren omdat de netspanning te hoog is.

Ik heb het script aangepast zodat hij ook historische data in kan zien van meer dan de huidige week.

Kijkende naar scenario’s hoe je dit wel concreet in zou kunnen zetten lijkt het mij gaaf om deze data te koppelen aan weermodellen en zo voorspellingen te gaan plotten voor het gebruik van je zonne-energie. Als je weet dat er piekmomenten voorkomen zou je die er uit kunnen halen door bijvoorbeeld je auto op te laden (middels home assistant bijv) gedurende die tijd. Dan klapt de omvormer er niet uit en lever je zelfs misschien nog wel wat terug aan het net. 🤓

[ Voor 4% gewijzigd door Roewlerd op 06-04-2024 11:30 ]

Pagina: 1