Waar moet volgens de standaard een SSID aan voldoen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 11:44
Nou, ik denk dat de topictitel eigenlijk alles al zegt. >:)

Wat zijn de vastgelegde regels voor een SSID?
Ik heb overal gezocht, elke vendor heeft zijn schijnbaar eigen regels, maar wat is is steen gebeiteld?

Cisco:
Cisco

Bijna al deze door Cisco verboden karakters zijn op mijn Mikrotik gewoon toegestaan.

Daarnaast kom ik ook wel een SSID's tegen met Chinese ASCII poppetjes, welke op mijn Mikrotik weer niet toegestaan zijn.

Goed, het staat een vendor vrij ondersteuning voor karakters toe te voegen, of weg te laten, maar wat zegt de standaard?

0-32 in lengte, en dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Dit is vastgelegd in "standard 802.11-2012 (Section 6.3.11.2.2)"
Initieel is er geen encoding gedefinieerd.
Nu zeggen ze: " it can be 0-32 octets with an unspecified or UTF8 encoding"
Waarmee er nog steeds geen encoding is vastgelegd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik denk dat deze regels wel vastgelegd zijn in een RFC, deze worden beheerd door IETF.

Helaas kan ik je niet op specifieke RFC's wijzigen maar als het ergens vastgelegd is, is het daar denk ik. Bijvoorbeeld https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc5416

[ Voor 13% gewijzigd door ImNotnoa op 18-03-2024 10:42 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Het lastige is dat SSID een service set is welke meermaals veranderd is. Voor 2012 was eigenlijk alles toegestaan, vanaf 2012 alleen UTF8 mits aangegeven maar nog steeds kan daar van afgeweken worden.
edit: wat @GarBaGe aangeeft.
edit2: hier staat het ook goed samengevat: Wikipedia: Service set (802.11 network)

Zelf zou ik niet snel afwijken van letters en cijfers met evt een enkel speciaal karakter, het ingeven wordt dan al snel lastig op sommige dingen die geen qwerty input hebben.

[ Voor 68% gewijzigd door DukeBox op 18-03-2024 10:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@DennisV1984 Cisco is gewoon met een "C", denk maar aan "San Francisco" (ja, daar komt het bedrijf vandaan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 11:44
DukeBox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:41:
Het lastige is dat SSID een service set is welke meermaals veranderd is. Voor 2012 was eigenlijk alles toegestaan, vanaf 2012 alleen UTF8 mits aangegeven maar nog steeds kan daar van afgeweken worden.
edit: wat @GarBaGe aangeeft.
edit2: hier staat het ook goed samengevat: Wikipedia: Service set (802.11 network)

Zelf zou ik niet snel afwijken van letters en cijfers met evt een enkel speciaal karakter, het ingeven wordt dan al snel lastig op sommige dingen die geen qwerty input hebben.
Dat verklaard dan ook waarom het een "rommeltje" is. Sommigen houden zich dan niet aan de huidige standaard voor de "backwards compatibility"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DennisV1984 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:45:
[...]

Dat verklaard dan ook waarom het een "rommeltje" is. Sommigen houden zich dan niet aan de huidige standaard voor de "backwards compatibility"?
Ik vermoed eerlijk gezegd dat eventuele beperkingen gewoon aan het OS van dat specifieke device liggen en niks met de standaard te maken hebben. Als een bepaald teken voor dat OS een speciale betekenis heeft dan wordt het lastig om dat teken in te voeren.
Pagina: 1