Welke cloud dienst?
Bij Google Photo, blijft een foto bestaan nadat je deze uit een album hebt verwijderd.
Een album is niet meer dan een verzameling van verwijzingen naar fotos
Je kan immers een foto in meerdere albums stoppen en dat kost je dan maar 1 foto aan opslag ruimte.
Daanaast kan je ook fotos hebben die NIET in een album zitten.
Dus een album is een optionele verzameling van fotos
Bij Google Photo, blijft een foto bestaan nadat je deze uit een album hebt verwijderd.
Je kan immers een foto in meerdere albums stoppen en dat kost je dan maar 1 foto aan opslag ruimte.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik gok het Tweakers fotoalbumGarBaGe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:44:
Welke cloud dienst?
De afbeelding wordt nog enige tijd gecached in onze loadbalancer, volgens mij tot max 100 dagen zelfs zolang de cache tussentijds niet gecleared wordt.
Als het echt essentieel is dat een bepaalde url ook uit de cache wordt verwijderd dan mag je dat naar me mailen/DM'en, dan doe ik dat met liefde met de hand voor je
Als het echt essentieel is dat een bepaalde url ook uit de cache wordt verwijderd dan mag je dat naar me mailen/DM'en, dan doe ik dat met liefde met de hand voor je
Intentionally left blank
Ik denk dat het in de praktijk altijd korter zal zijn. Geen idee echter of er ook een FiFo-mechanisme achter hangt, en dat een plaatje dat niet meer opgevraagd wordt daardoor ook sneller weer verdwijnt; dat zou @Kees wel moeten wetenhimlims_ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:55:
100 dagen na 'verwijderen' is dat niet lang?
✓zo spannend was het ook niet (dat handwerk nodig is) ik wacht het wel af
Intentionally left blank
Die cache heb ik al terug gezet naar 10 dagen. Het werd anders iets te veel; voor 10 dagen is het al 2TB.
De reden dat we het cachen is omdat die thumbor aan de hand van die url on-the-fly een image resized en filters toepast. En het resultaat van de image slaat hij op met een hash op basis van de url als filename.
We houden niet bij welke plaatjes we thumbor allemaal laten maken, en dat staat ook niet in de filename (want dat is die hash), dus automatisch verwijderen is een beetje lastig (niet onmogelijk, maar het is tot nu toe niet voorgekomen dat die 10 dagen te lang was).
Daarnaast word hij ook nog eens gecached in de loadbalancer, en binnenkort in nog weer een andere cache, die zouden we dan ook op moeten ruimen.
De reden dat we het cachen is omdat die thumbor aan de hand van die url on-the-fly een image resized en filters toepast. En het resultaat van de image slaat hij op met een hash op basis van de url als filename.
We houden niet bij welke plaatjes we thumbor allemaal laten maken, en dat staat ook niet in de filename (want dat is die hash), dus automatisch verwijderen is een beetje lastig (niet onmogelijk, maar het is tot nu toe niet voorgekomen dat die 10 dagen te lang was).
Daarnaast word hij ook nog eens gecached in de loadbalancer, en binnenkort in nog weer een andere cache, die zouden we dan ook op moeten ruimen.
[ Voor 11% gewijzigd door Kees op 18-03-2024 11:12 ]
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
"There are only two hard problems in software engineering: naming things, cache invalidation and off-by-one errors."
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Just use a regular expression to solve itCodeCaster schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:15:
"There are only two hard problems in software engineering: naming things, cache invalidation and off-by-one errors."
Intentionally left blank
Pagina: 1