Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzendon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 14:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze NUC is bedoeld voor een thuis servertje (DHCP, DNS & iets van Docker voor home assistent en misschien een game servertje (MC)) Dus 2de hands of toch nieuw kopen en welke?

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 200 euro, SSD & Werkgeheugen al aanwezig. 16GB werkgeheugen en 250GB M.2 SSD

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
16GB werkgeheugen en 250GB M.2 SSD

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Computer moet klein van formaat zijn en vast te schroeven in een meterkast.

Wat verwacht je van ons?
Wat zouden mijn mede tweakers doen? Is onderstaand een goede keuze of toch kijken naar nieuwe een nieuwe NUC en misschien met een andere CPU?
Heb al wel het onderstaand gevonden 2de hands: https://www.secondbest.co...1-i5-8259u-8gb-240gb.html (werkgeheugen en opslag wordt er dan uitgehaald)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
zzendon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:28:
...
[i] Wat zouden mijn mede tweakers doen? Is onderstaand een goede keuze of toch kijken naar nieuwe een nieuwe NUC en misschien met een andere CPU?
...
Alles hangt af van je gebruik.
Doorgaans kost een paar Dockers, DHCP, DNS etc... niet echt veel CPU, dus any CPU is goed.
Docker images kunnen best wel wat geheugen eisen, maar 16GB brengt je een aardig eind.

Wat zou ik doen?
Ik heb sowieso altijd al een NAS draaien.
Ik heb gekozen om mijn NAS geheugen te upgraden naar 16+GB en draai daar nu Dockers op.
Dan hoef ik niet een apart systeem (de NUC) te hebben.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:22
Weet niet welke specs de game server nodig heeft, maar aangezien het 24/7 aan staat is het verbruik ook iets om rekening mee te houden.
Zelf een Firebat T8 Pro met een Intel N100 daarom gekozen.
Proxmox er op met een Opnsense router en verder een aantal LXC's containers.
Cpu is wel iets trager dan de I5-8259u maar dat ding staat gemiddeld met 8% load te draaien (en dat is voornamelijk door Opnsense).
Half jaartje terug in een aanbieding gekocht voor 130 euro met 16GB / 512SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:39
Eens met @JurienW , de N100 is een capabele en behoorlijk zuinige CPU, in prestatie vergelijkbaar met wat je in oudere NUCs aantreft, voldoende voor een eenvoudig servertje. (Ik heb onlangs ook iets bij Ali opgepikt met zo'n N100, maar dan een barebone - alles onder de € 150 van buiten de EU geimporteerd is vrij van invoerbelasting ;) - heb er hier 16GB RAM en een SSD bijgekocht)

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 23-03-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:30
Draai al jaren een NUC met proxmox. Wel een dikke uitvoering met 64 gb ram en snelle cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

JurienW schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:11:
Weet niet welke specs de game server nodig heeft, maar aangezien het 24/7 aan staat is het verbruik ook iets om rekening mee te houden.
Mijn nucje met i5 8259U (zelfde als TS, maar dan de hoge variant) gebruikt iets van 5-7 watt ofzo met twee SSD's erin (m.2 en een 4TB ssd). Ook nucs met wat meer power kunnen erg zuinig zijn :).

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 23-03-2024 22:57 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
Hier ook een NUC i5 met 16GB ram.
Daarvoor een i3 met 8GB gehad, was ook vlot genoeg, maar in de nieuwe past een extra 2,5" schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:22
JvS schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Mijn nucje met i5 8259U (zelfde als TS, maar dan de hoge variant) gebruikt iets van 5-7 watt ofzo met twee SSD's erin (m.2 en een 4TB ssd). Ook nucs met wat meer power kunnen erg zuinig zijn :).
NUC zal absoluut ook zijn werk doen, maar vraag is heb je de CPU power nodig.
I5-8259u heeft een TDP van 28 watt en de N100 van 6 watt.
Weet niet wat die Firebat precies gebruikt, maar zal vergelijkbaar / minder zijn als die NUC.
Ging mij voornamelijk om een dubbele netwerk aansluiting omdat ik hem ook als router wil gebruiken.
@zzendon moet iets aan gaan schaffen en dan is de Firebat goedkoper en volgens mij ruimschoots krachtig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik gebruik hier een Minisforum GK50 met 8GB RAM, de originele 256GB M2 SATA SSD en een extra 2TB 2.5" SATA SSD en heeft twee netwerkaansluitingen. Heeft mij inclusief de extra SSD iets meer dan €200 gekost een jaar of 2 geleden (zowel de mini-PC als de SSD met korting kunnen vangen >:) ).

Dat ding draait Debian, een OpenVPN server om er op een veilige manier op afstand aan te kunnen, een paar persoonlijke webapplicaties (in Docker containers), mijn zoon z'n Minecraft server (ook in een Docker container) en op de 2TB SSD staat allerhande spul waar ik af en toe op afstand aan wil kunnen zodat er voor de rest geen PC's elektriciteit staan te verspillen als ik niet thuis ben (vroeger liet ik mijn desktop hele dagen draaien om er af en toe op afstand aan te kunnen). Verbruikt een 6W à 7W idle en wat meer als hij effectief aangesproken wordt, maar dat is procentueel zo weinig dat het nauwelijks invloed heeft op het totaal verbruik.

Is geen snelheidsmonster, maar doet perfect wat ik ervan verwacht. Ik probeer wat op mijn energieverbruik te letten (vooral uit milieuoverweging, maar het financiële is uiteraard meegenomen), dus ik ben wel blij met het resultaat eigenlijk. Echt geen spijt dat ik niet voor krachtigere hardware gegaan ben.
Pagina: 1