Waar kan ik 'n decibelmeter halen die ook hoge Hz kan meten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-11-2024
Mijn vraag
Ik heb van de buren veel geluidsoverlast van een mosquito-alarm die heel hard geluid maakt, waardoor ik die herrie zelfs door m'n oordopjes en noise-canceling oortjes heen hoor. De buren zijn niet aanspreekbaar, dus ik moet uitvogelen of ze eigenlijk wettelijk gezien geluidsoverlast maken. Dus waar kan ik een decibelmeter kopen of huren die ook hoge frequenties kan meten?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb Boels gevraagd of hun geluidsmeter ook ultrasone geluiden kan meten, maar dat is niet zo.
EDIT: en die van Boels kan ook geen 14 - 22 kHz meten :(

[ Voor 9% gewijzigd door Adaptix op 18-03-2024 11:03 ]

Beste antwoord (via Adaptix op 18-03-2024 18:40)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 09:42
https://www.pce-inst-bene...cibel-meter-pce-msm-2.htm

Daarnaast kan je ook de app SpectrumView gebruiken op je telefoon. Die meet dBFS, die je eventueel terug kunt herleiden tot een bepaalde geluidssterkte als je ook een decibelmeting hebt als referentie. Als het achtergrondlawaai in SpectrumView bijvoorbeeld overeenkomt met -48dBFS, en dat is met een decibelmeter gelijk aan 55dB, dan is een meting van -40dBFS ook ongeveer gelijk aan 55+8=63dB.

Uiteindelijk gaat het ook om het relatieve effect van de pieper t.o.v. het gebruikelijke achtergrondlawaai. Als de grafiek verder groen-geel is en je ziet een donkerrode lijn in SpectrumView van de pieper, dan is dat duidelijk zat.

Ik heb er zo zelf ook één gemeten. Die hoorde ik alleen bij de onderste tonen, maar kwam wel duidelijk boven het achtergrondgeruis heen. Tijdens deze opname zaten we namelijk in de tuin met wat vrienden te praten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uHvJ38tBsGnsebDRJnV716icTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jSD0rm0AxBKQW6DgP7Wmg5gY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door naarden 4ever op 18-03-2024 12:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:40

Kheos

FP ProMod
en je hoort het enkel als je thuis bent, en nergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@Kheos Ja, in de achtertuin heb ik last van waardoor ik daar niet meer ongestoord kan zitten. En onze ramen moeten dichtblijven om het geluid buiten de deur te houden.

EDIT: maar de voorbijgangers aan de overkant (openbare voetpad) horen het ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Adaptix op 18-03-2024 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:29

D4NG3R

kiwi

:)

Adaptix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:26:
Mijn vraag
De buren zijn niet aanspreekbaar, dus ik moet uitvogelen of ze eigenlijk wettelijk gezien geluidsoverlast maken.
Mag ik vragen vanwaar ze niet aanspreekbaar zijn? Als het er op aan komt zullen ze er toch op aangesproken moeten worden.

Dat soort meuk is behalve bloedirritant doorgaans ook totaal ineffectief. Insecten reageren er niet op, katten blijven er niet van uit de tuin. Ondertussen jaag je er wel iedereen met een goed gehoor mee op de kast.

Edit: Ah dit is ook echt letterlijk gericht op jongeren, dacht dat het om zo'n insecten buzzer ding ging. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 18-03-2024 10:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:19

Rmg

Ja ellende zijn die "jongerenverjagers"/"kattenverjagers", vorige huis ook buren met een ultrasone (katten)verjager, door merg en been gaat het.

Op basis van decibelmetingen ga je het niet winnen, die dingen zijn af fabriek al onder de limiet. (75db de originele mosquitto). Deze apparaten zijn zo gemaakt om zo irritant mogelijk te zijn binnen de limieten.

Het vervelende ook is dat een hoop mensen het niet horen en de betreffende buren waarschijnlijk ook niet, dat maakt discussies extreem lastig.

Ik zou eens kijken of er een meldpunt is bij de gemeente, of desnoods eens aankaarten bij de wijkagent mogelijk dat die je in ieder geval in de juiste richting kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@D4NG3R ze zijn niet helemaal 100% en zijn boos op bijna iedereen van onze straat om stomme redenen.

[ Voor 22% gewijzigd door Adaptix op 18-03-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@Rmg Ik betwijfel of hun apparaat wel onder de decibellimiet is, want misschien hebben ze er een illegale versie ervan. Die buren hebben wel kinderen, maar die zijn amper in de tuin. Ik kan wel aan andere naaste buren waar we een neutrale/positieve relatie mee hebben vragen hoe vaak ze er last van hebben, zodat we meer getuigen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:00
Aangezien je het kunt horen is het geen ultrasoon. Je zou met een spectrum analyzer op je telefoon een indruk kunnen krijgen van de gebruikte frequenties en geluidssterkte, het is alleen geen geijkt instrument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Adaptix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:26:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb Boels gevraagd of hun geluidsmeter ook ultrasone geluiden kan meten, maar dat is niet zo.
Ik denk dat dat ook aan je vraagstelling ligt :P Ultrasoon is per definitie iets wat buiten het gehoorbereik van een mens ligt. Jij zoekt iets wat daar onder zit en 14-22 khz kan meten.

[ Voor 30% gewijzigd door heuveltje op 18-03-2024 10:42 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Adaptix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:36:
@D4NG3R ze zijn niet helemaal 100% en hebben problemen bijna met iedereen van onze straat.
Contact opzoeken met de wijkagent en/of de gemeente (wellicht verhuurder indien van toepassing) laten handhaven op overlast.

Ik heb zo'n ding 1x eerder gezien, en van wat ik begreep hadden bewoners op locatie elk een eigen knop om hem 5 minuten te kunnen laten piepen, niet 24/7.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 18-03-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@D4NG3R mijn buren hebben het op sensorbasis, maar het gaat ook af als wij iets doen in onze achtertuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even voor de duidelijkheid; heb jij zelf ook een negatieve verhouding met de buren dan? Voorheen hadden wij ook zo'n paria-gezin in de straat wonen waar half de buurt bonje mee had, maar ze vielen uiteindelijk best mee als je er niet direct confronterend mee aan het praten kwam.

Indien wel; zoals door @Rmg en mij aangegeven contact opzoeken met de wijkagent en/of gemeente. En, gebaseerd op een aantal andere "burenruzie" topics hier op Tweakers, bereid je potentieel voor op een lang traject van bemiddeling en bezoekjes van (de wijk) agent(en). 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 18-03-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@D4NG3R Ja, we hebben een negatieve verhouding met hun, en zij hebben juíst de bonje met iedereen.

EDIT: kun je mij een aantal threads delen die relevant voor mijn situatie zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door Adaptix op 18-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@heuveltje zie edit van m'n OP. Boels hun apparaat kan dat bereik ook niet meten :/. Waar anders kan ik een apparaat vinden waar ik dat bereik wél mee kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Adaptix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:55:
EDIT: kun je mij een aantal threads delen die relevant voor mijn situatie zijn?
Poeh ik ben er bang voor, ik reageer zelf doorgaans niet in zulke topics maar lees ze elke keer als er weer eentje naar boven komt. Door de jaren heen hier nogal eens wat van zulke topics langs zien komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever

Daarnaast kan je ook de app SpectrumView gebruiken op je telefoon. Die meet dBFS, die je eventueel terug kunt herleiden tot een bepaalde geluidssterkte als je ook een decibelmeting hebt als referentie. Als het achtergrondlawaai in SpectrumView bijvoorbeeld overeenkomt met -48dBFS, en dat is met een decibelmeter gelijk aan 55dB, dan is een meting van -40dBFS ook ongeveer gelijk aan 55+8=63dB.

Uiteindelijk gaat het ook om het relatieve effect van de pieper t.o.v. het gebruikelijke achtergrondlawaai. Als de grafiek verder groen-geel is en je ziet een donkerrode lijn in SpectrumView van de pieper, dan is dat duidelijk zat.

Ik heb er zo zelf ook één gemeten. Die hoorde ik alleen bij de onderste tonen, maar kwam wel duidelijk boven het achtergrondgeruis heen. Tijdens deze opname zaten we namelijk in de tuin met wat vrienden te praten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uHvJ38tBsGnsebDRJnV716icTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jSD0rm0AxBKQW6DgP7Wmg5gY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door naarden 4ever op 18-03-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@naarden 4ever bedankt voor je link en tips. Alleen ik heb een Android, dus welke app werkt dan het beste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Adaptix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:20:
Alleen ik heb een Android, dus welke app werkt dan het beste?
Zelf in het verleden een keer Spectroid gebruikt voor een projectje, ik weet alleen niet of deze ook de (zeer) hoge frequenties weergeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:00
D4NG3R schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Zelf in het verleden een keer Spectroid gebruikt voor een projectje, ik weet alleen niet of deze ook de (zeer) hoge frequenties weergeeft.
Standaard staat deze in logaritmische weergave, dan zie je weinig van de hoge frequenties, maar hij heeft ook een lineaire stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@hcQd bedankt voor de tip! Wat moet ik verder nog aanpassen in de Spectroid app voor betere meting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:04

SA007

Moderator Tweaking
Een schopje naar AUD, daar zit meer audiokennis, als je een eigen decibelmeter gaat solderen kan dat wel weer in MME :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Adaptix schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:47:
@hcQd bedankt voor de tip! Wat moet ik verder nog aanpassen in de Spectroid app voor betere meting?
Gewoon aanzetten. Uiteindelijk kan hij toch alleen dBFS meten, en dat zijn niet de dBs van hoeveel geluid er is. Maar je weet iig welke frequentie het zit, en hoe groot het vergeleken met ander geluid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO2X_Ff0pbKrZdVC6pyAIjBvVQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u4C2hurGbRZh66v95bZyNjky.png?f=fotoalbum_large
Als je zoiets ziet weet je dus wel zeker dat het een probleem is. :p Zelf ook gebruikt voor de nare resonantie van onze warmtepomp. Voor een gratis app maakt het veel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
Ik heb een mosquito alarm proberen te meten toen ik ergens aan het wandelen was. Is dit ook te luid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwZnfZytFWIg04NW51vRTH458gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SC8r7OT0dsodND4NaQzlZIuG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Adaptix schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:13:
Ik heb een mosquito alarm proberen te meten toen ik ergens aan het wandelen was. Is dit ook te luid?
Daar kun je niks over zeggen omdat de microfoon die je gebruikt niet gekalibreerd is. En dan nog zul je moeten snappen hoe zo'n meting zich verhoudt tot de luidheid, wetgeving etc, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 23:15
Als ze een keer niet thuis zijn het ding even lenen em de speaker onklaar maken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@ronnie vd LOL mocht ik willen, maar dat gaat niet lukken omdat ze het in hun achtertuin hebben i.p.v. voortuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De mate van overlast aantonen met een meting lijkt me lastig. Vaak wordt een A-weging voorgeschreven in regelgeving, als grove correctie voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor. Die weging is niet gedefinieerd voorbij de 20 kHz, omdat dat wordt aangenomen als een ruwe bovengrens van het hoorbare frequentiebereik. Verder is de toepasbaarheid van de weging hier discutabel, omdat het sterk persoonsafhankelijk is hoe goed je het bereik van 14 - 20 kHz kan horen. Voor een C-weging geldt hetzelfde.

Ik begrijp je ergernis, soms zijn die dingen zo luid dat je ze tientallen meters verderop nog hoort. De eigenaar is uiteraard stokdoof voor dit geluid en snapt niet waar je je druk om maakt.

Misschien kan je vragen of het ding aan de andere kant van de tuin kan worden geplaatst, zodat hij het geluid niet op jou richt.

[ Voor 79% gewijzigd door TBTL op 23-03-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Het grappige, of eigenlijk het kwalijke is dat zo'n ding totaal NIET wekt tegen muggen ! Nutteloze meuk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@Dixie het heet een Mosquito vanwege het zoemende geluid wat het apparaat maakt, aldus Engelse Wiki, dus niet persé tegen muggen bedoeld maar tegen hangjongeren oorspronkelijk.

@TBTL volgens mij heeft de buur last van mij dat ik in mijn eigen tuin rondhang. Dan is die wel een gluurder als dat zo is.

Volgens mij heb ik nu het piepje in m'n tuin kunnen vastleggen (ik hoorde niks omdat ik gehoorbescherming draag die kennelijk geslaagd is). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAR9Xha-QEIfRfDsGZl7uDZ4yMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOg9cOYoazhnfH3pMrnynLDL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Adaptix op 25-03-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16

talin

ES-MA

dit is dan toch iets voor de buurt agent?
daar is die beste man of vrouw of anders voor.

jij legt het probleem uit, hij zoekt het uit, bemiddeld en doet terug koppeling.

nu ga je werk verzetten wat hij zou moeten doen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@talin die kunnen er weinig aan doen en die buren gaan toch niet luisteren naar een verzoekje van de agent. Dus ik moet op juridische niveau kunnen aantonen of het te veel decibellen produceert.
@naarden 4ever ik snap je rekensommetje niet zo goed. Kun je me helpen met het interpreteren van m'n recente screenshot?

[ Voor 4% gewijzigd door Adaptix op 25-03-2024 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16

talin

ES-MA

Adaptix schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:30:
@talin die kunnen er weinig aan doen en die buren gaan toch niet luisteren naar een verzoekje van de agent. Dus ik moet op juridische niveau kunnen aantonen of het te veel decibellen produceert.
volgens mij is dat de juiste weg om te bewandelen.
oude buren hadden ook zo'n anti katten lawaai apparaat, ik had nergens last van, hoorde het wel maar andere buren hebben 2x buurt agent erop aangesproken, die kwam met bevel dat ze overlast gevende apparatuur moesten verwijderen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
naarden 4ever schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:45:
Zo werkt dat helaas niet. De microfoon van de telefoon geeft niet alle tonen even hard door. Ook moet je kiezen wat je doet met een eventuele A-weging.

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 25-03-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
Adaptix schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:30:
@naarden 4ever ik snap je rekensommetje niet zo goed. Kun je me helpen met het interpreteren van m'n recente screenshot?
Naja, je ziet een piek op 13781 Hz die net zo hoog is als het gemiddelde achtergrondlawaai (de lage frequenties links in het diagram). Dat lijkt mij duidelijk genoeg, hier kan je behoorlijk overlast van hebben.

Voor het mensen niet hoorbare frequenties liggen boven de 15kHz voor volwassenen en boven de 20kHz voor kinderen. Dit is dus gewoon in het hoorbare spectrum voor een gezond volwassen oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 15:04
Misschien kun je een decibel-meet-app combineren met een ultrasone microfoon?
zoiets, maar er zijn er meer: https://www.dodotronic.com/product/ultramic-192k-evo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
In de tussentijd vraag ik me af, welke oordoppen dempen specifiek hoge tonen, zoals 13,8 kHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
De bekende schuimoordoppen doen dat prima. Kan je overal kopen voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
@TBTL ik heb dat wel eens geprobeerd, maar dat werkte onvoldoende omdat dat ding zo luid staat :S. Maar ik kan oordopjes nog een kans geven en verschillende pasvormen proberen (ik heb een keer een proefpakket besteld van verschillende merken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
3M Earsoft FX dempt goed. Comfortabel zijn ze echter niet, ze drukken behoorlijk hard tegen je gehoorkanaal. Comfortabel maar duurder zijn de harde (massieve) otoplastieken. Let op welk filter je erbij krijgt.

... en er zijn talloze oordoppen die net iets minder goed dempen.

[ Voor 97% gewijzigd door TBTL op 29-03-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adaptix
naarden 4ever schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:45:

[Afbeelding]
Moet je betalen in Spectrumview om ook hoge frequenties te kunnen meten? Ik vraag dit voor mijn ouder met iPhone (zelf heb ik veel baat bij Spectroid voor Android toestellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
Adaptix schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:47:
[...]

Moet je betalen in Spectrumview om ook hoge frequenties te kunnen meten? Ik vraag dit voor mijn ouder met iPhone (zelf heb ik veel baat bij Spectroid voor Android toestellen)
Nee, de gratis versie gaat tot 24000Hz. Niet na de standaard installatie, maar die kan in de instellingen omhoog geschroefd worden.
Pagina: 1