Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruz3r
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Wat ga je met je laptop doen?

Ik ben al even aan het kijken om een nieuwe laptop aan te schaffen, maar ik kom er niet echt uit.
Bedoeling is vooral om deze te gebruiken voor het werk:
- programmeren
- data modeling met o.a. Power BI
Daarnaast, af en toe wat gaming / foto bewerking.

Belangrijkste is vooral dat de build kwaliteit en de performantie goed zijn, zonder dat de batterij direct leeg loopt.
Ik dacht daarom aan de nieuwe Core Ultra processors.
Op vlak van scherm kijk ik naar een 16" met 3K / 4K OLED.

Wat is je budget?
Mag iets meer kosten als ik er maar verschillende jaren mee verder kan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet op dagelijkse basis, maar wel af en toe naar een klant.
Wel gebruik in de zetel of mee op vakantie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
In het verleden niet zo'n goede ervaringen met Acer / HP
Ik heb al verschillende modellen bekeken:
  • Dell XPS 16 => geen fysieke functietoesten meer ;(
  • Asus G16 => scharnier kan maar 130 graden draaien ;(
Ik kwam momenteel uit bij de MSI Stealth / Prestige 16 AI Studio en de Samsung Galaxy Book 4 Ultra.
Die van MSI zijn later mogelijk te upgraden, die van Samsung heeft dan weer een OLED touchscreen...

Suggesties / Bedenkingen / Ervaringen, graag! :)

Flin @WildStar - EKO

Beste antwoord (via Cruz3r op 19-03-2024 20:39)

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:59
Blijkbaar wil je dus ook fn keys, 16'', 180graden scherm en upgradeable als ik zo je tekst lees? Heb je je eisen volledig?

Ik gebruik sinds kort een Lenovo Yoga 14, ben erg onder de indruk van de alu behuizing.

7840HS, 780M, 32Gb, 2560x1600 resolutie met mat scherm. Ca. 1150,-

Qua Core Ultra en processoren houd ik als richtlijn altijd passmark lijst aan: https://www.cpubenchmark.net/laptop.html zegt niet alles maar geeft een indicatie. Een 155H of 165H is denk ik een beetje de range waar je naar moet kijken voor jouw use case. Maar waarom geen AMD?

Gooi eens wat modellen door https://www.notebookcheck.net/Reviews.55.0.html

MSI zou ik zelf niet kiezen, is een omgekatte Clevo of Tongfeng bij sommige modellen geloof ik. Niet perse slecht, maar je hebt betere. Vaak is de koeling bij MSI niet zo goed op orde.

Framework 16'' niks? Over upgradeable gesproken ;)

[ Voor 22% gewijzigd door FitTiv op 18-03-2024 11:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:59
Blijkbaar wil je dus ook fn keys, 16'', 180graden scherm en upgradeable als ik zo je tekst lees? Heb je je eisen volledig?

Ik gebruik sinds kort een Lenovo Yoga 14, ben erg onder de indruk van de alu behuizing.

7840HS, 780M, 32Gb, 2560x1600 resolutie met mat scherm. Ca. 1150,-

Qua Core Ultra en processoren houd ik als richtlijn altijd passmark lijst aan: https://www.cpubenchmark.net/laptop.html zegt niet alles maar geeft een indicatie. Een 155H of 165H is denk ik een beetje de range waar je naar moet kijken voor jouw use case. Maar waarom geen AMD?

Gooi eens wat modellen door https://www.notebookcheck.net/Reviews.55.0.html

MSI zou ik zelf niet kiezen, is een omgekatte Clevo of Tongfeng bij sommige modellen geloof ik. Niet perse slecht, maar je hebt betere. Vaak is de koeling bij MSI niet zo goed op orde.

Framework 16'' niks? Over upgradeable gesproken ;)

[ Voor 22% gewijzigd door FitTiv op 18-03-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Cruz3r schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:00:
...
Belangrijkste is vooral dat de build kwaliteit en de performantie goed zijn, zonder dat de batterij direct leeg loopt.
Ik dacht daarom aan de nieuwe Core Ultra processors.
...
Als je accuduur belangrijk vind, zou ik dus NIET voor Intel gaan, maar voor AMD.
AMD verbruikt doorgaans de helft van het vermogen tov Intel bij dezelfde workload.
Zie bijvoorbeeld deze accutest van Tweakers:
review: Acer Predator Helios 18 - Topgamelaptop met tergend traag scherm

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruz3r
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
FitTiv schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:27:
Upgradeable is geen must, maar zou mooi meegenomen zijn. Function keys en een scherm dat tot 180 graden kan voor in de zetel te werken daarentegen wel.

AMD modellen is inderdaad een goeie suggestie, vrees dat ik wat in tunnelvisie zat met de nieuwe core ultra :)

Flin @WildStar - EKO