KVM setup voor Gaming PC + Mac (M1 Max)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stquinten
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-03-2024
Wat is mijn bureau (hardware) setup?
Gaming PC
Mac laptop (M1 Max)
2x Dell P3223QE 32" 4K USB-C Monitor
Logitech MX keys (ingesteld om te kunnen switchen tussen PC & Mac)
2x Logitech MX master (gewoon één muis per computer)

Wat wil ik bereiken?
Ik had graag een setup gemaakt die me in staat stelt om m'n schermen eenvoudig te switchen tussen beide computers. Dit zowel gedeeld 1-1 (links of rechts) of 2 schermen voor één computer.
Het kunnen delen van usb apparatuur (zoals keyboard, muis, webcam, geluidsboxen, ...) is niet van groot belang voor me.
In een ideaal scenario zou ik een setup hebben waar ik kan kiezen (via knopjes) tussen:
- Gaming PC op linkse monitor, mac op rechtse
- Mac op linkse monitor, gaming pc op rechtse
- beide monitoren voor mac
- beide monitoren voor gaming pc

Wat zijn de mogelijke opties die ik zie met hun respectievelijke voor- en nadelen?
1// Beide monitoren rechtstreeks in beide computers pluggen (HDMI, DP, USB-C, ...) en de monitoren manueel switchen tussen input bronnen.
Hier is mijn grootste issue dat wanneer je een monitor wegswitched van een computer, dat al de kaders die je op dat scherm hebt staan niet automatisch zichtbaar worden op het andere scherm. Dit is eigenlijk het originele probleem van m'n huidige setup waardoor ik fysiek kabels zit uit te trekken en terug in te steken (wat ik zou willen vermijden).

2// Een setup met een KVM switch
Van wat ik lees kan een KVM switch bovenstaand probleem mooi oplossen, maar ik ben echter bezorgd om wat andere mogelijk problemen:
- De problematiek rond mac's en meerdere externe monitoren: wanneer ik probeer meerdere schermen via een switch te koppelen aan m'n mac, dan slaag ik er alleen in om duplicated screens te hebben...
- Performantie bij spelen van games: introduceert een KVM switch problemen als het op gaming aankomt?

Overige info
Budget is niet zozeer een issue. Ik ben vooral op zoek naar een setup die goed werkt.