Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-05 08:36
Afgelopen weekend was ik in het grensgebied met Duitsland onderweg naar Duitsland en kreeg een SMS van een Duits nummer.
Na een "Wilkomme in Deutschland" kreeg ik de aanbieding dat nummer te bellen als ik drank of drugs nodig had.
Later die dag op de terugweg naar Nederland, weer in het grensgebied, een soort herinnering met een andere Duitse tekst dat alles leverbaar was voor een goede prijs.

Volgens KPN is het niet mogelijk dat een prive persoon kan detecteren dat ik de grens passeer of in het grensgebied ben en kreeg alleen het advies dat nummer te blokkeren.

Iemand een idee hoe dit dan toch mogelijk is dat een prive persoon kan zien dat ik in de buurt ben?

Beste antwoord (via digitalb op 18-03-2024 10:20)

• Dhxspirit
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 12:35
Leuk dat KPN zegt dat het niet mogelijk is, maar ze bedoelen uiteraard dat het niet de bedoeling is.

Het is mogelijk om het verkeer van de zendmasten (rondom grensgebieden) uit te lezen. Uiteraard is dit illegaal. Vanaf daar kan je alle verbonden apparatuur binnen zien komen en vertrekken.

Wel bijzonder dat dit gebeurt overigens, ik heb nog niet eerder gehoord dat dit op deze manier gebruikt werd. Best slim eigenlijk!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• Dhxspirit
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 12:35
Leuk dat KPN zegt dat het niet mogelijk is, maar ze bedoelen uiteraard dat het niet de bedoeling is.

Het is mogelijk om het verkeer van de zendmasten (rondom grensgebieden) uit te lezen. Uiteraard is dit illegaal. Vanaf daar kan je alle verbonden apparatuur binnen zien komen en vertrekken.

Wel bijzonder dat dit gebeurt overigens, ik heb nog niet eerder gehoord dat dit op deze manier gebruikt werd. Best slim eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-05 08:36
Dhxspirit schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:01:

Mischien best slim maar toch een bijzonder onprettig idee dat dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het uitlezen van de daadwerkelijk zendmasten en het verkeer hierop is zeer onwaarschijnlijk. Dan zou de verhuurder v.d. masten en/of de eigenaar (een telecombedrijf) iemand moeten hebben die daarvoor iets gebouwd heeft én dit ontsluit buiten het netwerk.
De kans hierop lijkt mij zeer klein.

Wat wel kan is een IMSI-catcher die bijvoorbeeld opgesteld staat in de buurt van een snelweg en dan op IMSI ziet dat het een niet DE-nummer is en dan dit nummer laat SMS'en.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:30
Ik zou zeggen, maak een melding bij de politie aan en bij de autoriteit persoonsgegevens. Op een melding zullen ze niet veel doen, maar als het er genoeg zijn komt er vanzelf actie, en dit klinkt toch echt wel als illegaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:30
De omschreven berichten lijken mij overigens ook een prima toepassing voor Bluetooth Beacons, die kunnen ook gewoon pushberichten versturen.

Waarschijnlijk neemt een standaard Android/iOS dit soort berichten niet aan, maar ongetwijfeld zijn er apps die die dit soort berichten accepteren en weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Reptile209

- gers -

wian_gn schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:50:
De omschreven berichten lijken mij overigens ook een prima toepassing voor Bluetooth Beacons, die kunnen ook gewoon pushberichten versturen.

Waarschijnlijk neemt een standaard Android/iOS dit soort berichten niet aan, maar ongetwijfeld zijn er apps die die dit soort berichten accepteren en weergeven.
Redden die dat qua range en snelheid om een verbinding op te zetten? Bij 100 km/uur ga je met dik 27,7 m/s voorbij. Met een normaal BT bereik van een meter of 10 heb je, onder ideale omstandigheden, dus iets van 0,7 seconden om de telefoon te detecteren, een verbinding op te zetten en een bericht te verzenden. Stelt qua data allemaal niks voor natuurlijk, maar ik denk niet dat een telefoon zo snel/vaak een BT scan doet?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:30
Reptile209 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 00:37:
[...]
Redden die dat qua range en snelheid om een verbinding op te zetten?
Tussen Glanerbrug en Gronau of Kerkrade en Herzogenrath heb je iets meer tijd natuurlijk, zeker als je zelf met het verkeer mee beweegt. Vermoedelijk heb je daar ook wat minder kans dat je bericht op de telefoons van functionarissen in uniform te voorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Er zijn mobiele zenders die een bericht kunnen sturen mochten ze je imei oppakken ze weten dus niet waar je bent, maar jij was dus in hun buurt.

Net als wifi/4g jammers verboden maar wel te krijgen via "spyshops" hardware van Smseagle kan dit met aangepaste firmware.
Pagina: 1