Geschikte voeding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Mijn vraag
..Welke voeding is geschikt voor mijn moederbord Asus ROG Striks B550-A. Met ryzen 5 5600g processor ? Atx 12v 2.4 of 2.9 of 3.0 . Ik zie de bomen door het bos niet meer geen enkele computer leverancier kan hier over inzicht geven ! Met vriendelijke groet Jo de Schrevel .

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Asus Rog Strx B550-A en Ryzen 5 5600g .

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Sharkoon Silver Storm Zero 650w . Eps kabel past niet. Dus miskoop .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 19:21
Deze voeding?

Hoe bedoel je, kabel past niet? Normaal moet dat gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Probeer eens zo’n 8pin connector uitelkaar te schuiven. Waarschijnlijk past het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:50
Jo de Schrevel schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:42:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Sharkoon Silver Storm Zero 650w . Eps kabel past niet. Dus miskoop .
Dit riekt naar een user error. Elke ATX2.x/3.x voeding met 24 pin ATX en 8 (4+4) pin EPS werkt met dat moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 18-03-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:01
Kan je foto's maken van wat niet werkt? Dan kunnen wij zien wat verkeerd gaat (bv dat je pcie stekker verwisselt met de EPS stekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Hallo, Er zitten 2 EPS kabels bij . Het moederbord vraagt volledige aansluiting van 2x4 of 1x8 aansluiting . Het kabeltje rechts heeft vierkant + boogjes aansluiting . Het kabeltje aan de linkerkant heeft alleen boogjes , dus pas niet. En twee kabels tegelijk gebruiken , zou volgens de leverancier ook niet mogen ? Beter kan ik het ook niet uitleggen . Mijn mobiel is defect, dus een foto sturen lukt dus niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
Jo de Schrevel schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:10:
Het kabeltje aan de linkerkant heeft alleen boogjes , dus pas niet.
Dat past gewoon in je moederbord. Fabrikanten gebruiken zulke stekkers met aan de ene kant enkel boogjes zodat je welke helft dan ook kan steken in een 4-pin stekker op een moederbord.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 21:19
Jo de Schrevel schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:10:
En twee kabels tegelijk gebruiken , zou volgens de leverancier ook niet mogen ?
Er staat wat anders in de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flxlp5PKdgw1ELX8p86t_8GDSVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8yVjkf2JtUqlxTKupYOfOZRo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Ik heb de EPS kabel 2x4 in het blokje van 8 links boven ingestoken geen resultaat. ik heb een oudere voeding Corsair TX 850M met 2x4 ingeschakeld .Resultaat Fans draaien (geen RGB ) geel lampje brand (en geen piepjes ) boven de 24 pins aansluitng en geen beeld op de monitor ) Ik heb sinds ruim 20jaar computers in elkaar gezet , maar hier begrijp ik niets van . Bovendien weet ik nog steeds het verschil tussen ATV 12 V 2.0 en 2.4 en 2.9 ,Waar is hierover info te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Maar dan heb je toch nog een leeg blokje van 4?

Je heb een connector van 4pins nodig een van 8pins en de 24pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Jo de Schrevel schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:04:
. Bovendien weet ik nog steeds het verschil tussen ATV 12 V 2.0 en 2.4 en 2.9 ,Waar is hierover info te krijgen ?
https://www.pcguide.com/psu/atx-30/

Maar dat doet er verder niet toe.

Je sharkoon voeding is volgens de 2.4 standaard. Heeft een 4+4 stekker die past op je moederbord. Waarschijnlijk ben je de videokaart stekker (6+2 pins) aan het gebruiken per ongeluk. Die gaat inderdaad niet passen.

Check daarnaast of je bios wel compatible is met de 5600g zodra je hebt uitgevogeld welke kabel je moet hebben.
Laatste bios: ( https://www.asus.com/uk/s...a%20gaming/helpdesk_bios/ )

Je moederbord heeft bios flashback, dus zou moeten kunnen zonder de correcte cpu. Weet niet hoe je dat precies moet doen, maar er staan vast instructies bij Asus op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Ok, ik probeer dit anders moet ik hulp van een expert ter plaatse inroepen . Om alles door te meten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Ik heb de goede stekker gebruikt en zie ik dat ik het bios niet kan update, want de computer doet niets .Geen lampjes , geen beeld en geen piepjes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
Kan je de voeding wel jumpstarten? (zie hier hoe: https://www.silverstonete...U/PSU-Paper%20Clip-EN.pdf)

Je hebt het in het ene bericht over een Sharkoon voeding. In het andere bericht over een Corsair voeding. Weet je zeker dat je niet per ongeluk kabels tussen de twee merken gewisseld kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
En voor de zekerheid: dat een kabel van het ene model fysiek past in een ander model, wil niet zeggen dat ze compatibel met elkaar zijn. Het kan namelijk alsnog dat de draden op verschillende volgorde zitten. Corsair heeft bijvoorbeeld 12v onderaan de voedings-stekker. Sharkoon heeft misschien 12v aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 21:19
Jo de Schrevel schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:04:
... geel lampje brand (en geen piepjes ) boven de 24 pins aansluitng
Welke led precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ieGt6fJBthXJzZOPWEcNB1CSKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cx7s7LpEIH9F7Ntz2CSByY12.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 20:18
Als je nou eens foto's gaat maken, kunnen wij je exact vertellen wat je verkeerd doet.

Imo heb je trouwens sowieso een miskoop gedaan door die Sharkoon te kopen, maar dat is irrelevant.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Ik heb de kabels voor de Sharkoon en de oudere Corsiar voeding, die ik nog had voor de betreffende voeding gebruikt . Wat betreft de Sharkoon voeding ,die heeft meerdere goede revieuws bij tweakers . Een foto kan ik niet maken , want mijn mobiel is in reparatie en die verwacht ik voorlopig niet terug . Het feit is ,dat er helemaal niets gebeurd , als ik de PC wil opstarten . Er is dus iets degelijk mis . Wat is de vraag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Volgens aanwijzingen jumpstart gedaan en de fan van de voeding doet niets .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:45
Jo de Schrevel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 06:57:
Ik heb de kabels voor de Sharkoon en de oudere Corsiar voeding, die ik nog had voor de betreffende voeding gebruikt . Wat betreft de Sharkoon voeding ,die heeft meerdere goede revieuws bij tweakers . Een foto kan ik niet maken , want mijn mobiel is in reparatie en die verwacht ik voorlopig niet terug . Het feit is ,dat er helemaal niets gebeurd , als ik de PC wil opstarten . Er is dus iets degelijk mis . Wat is de vraag .
Je hebt niet de kabels uitgewisseld tussen de Sharkoon en Corsair voeding toch?

Enkele goede reviews op Tweakers/Webwinkels zegt weinig. Een standaard gebruiker heeft namelijk niet de apparatuur om voedingen goed te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Ik heb de kabels niet verwisseld ,kabels voor Sharkoon voor sharkoon voeding gebruikt en kabels voor corsair voor corsair voeding gebruikt. Als ik de Sharkoon gebruik gebeurt er niets en als ik de corsair gebruik brand het gele lampje boven de 24 pins stekker geel , maar ik heb geen beeld. Fans draaien wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:45
Jo de Schrevel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:15:
Ik heb de kabels niet verwisseld ,kabels voor Sharkoon voor sharkoon voeding gebruikt en kabels voor corsair voor corsair voeding gebruikt. Als ik de Sharkoon gebruik gebeurt er niets en als ik de corsair gebruik brand het gele lampje boven de 24 pins stekker geel , maar ik heb geen beeld. Fans draaien wel ?
Welk geel lampje gaat er precies branden? Er zitten namelijk meerdere lampjes daar (Boot, VGA, CPU, MEM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Dat is mij niet helemaal duidelijk . Het lampje bevind zich op het moederbord boven de 24 pinnen stekker en naast de 4 geheugen aansluitingen . Bij het inschakelen hoor ik geen piepgeluid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 20:18
Jo de Schrevel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:42:
Dat is mij niet helemaal duidelijk . Het lampje bevind zich op het moederbord boven de 24 pinnen stekker en naast de 4 geheugen aansluitingen . Bij het inschakelen hoor ik geen piepgeluid ?
Een foto zou een oplossing bieden, dan kunnen wij zien welk lampje daadwerkelijk brand.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Hier uitgebreid info :
Mobo :Asus Rog Strix B 550-A Gaming
Processor : Ryzen 5 5600G (Intgr.videokaart )
Geheugen : 32 GbG.Skill Ripjaws DDR 4( 4x Latjes van 8 GB )

Sharkoon Silent Storm Cool Zero 650 Watt .Werkt niet fan beweegt niet .
Corsair TX 850M (850 Watt ), Aleen de fans draaien ( geen RGB ).
Monitor (en ) Geen beeld.2 monitoren getest en nieuwe hdmi kabel. Geen resultaat .
Losse videokaart ingestoken ook geen beeld !
Bios kan ik niet updaten ,want computer werkt niet ; dus geen internet .Foto sturen geeft volgens mij geen verder inzicht in geel lampje . Nogmaals geel lampje bevind zich naast de geheugenbalkjes boven de 24 pins EATX PWRAansluiting User guide moederbord op blz . 1-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:48
Jo de Schrevel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:26:
Foto sturen geeft volgens mij geen verder inzicht in geel lampje . Nogmaals geel lampje bevind zich naast de geheugenbalkjes boven de 24 pins EATX PWRAansluiting User guide moederbord op blz . 1-10
De lampjes (QLEDs) staan op blz. 1-21 beschreven. Het zijn er vier, dus de vraag is welke brandt er precies. Geel zou DRAM moeten zijn (maar BOOT is geelgroen). Ik weet dat booten met DDR5 op AM5 (heel) traag kan zijn (zeker de eerste keer), maar volgens mij speelde dat bij AM4 nog niet (zelf heb ik alleen Intel gehad het laatste decennium). Je zegt wel dat je 4x8GB hebt, dus probeer eens met minder. Op blz. 1-5 staan de aanbevolen geheugenconfiguraties, te beginnen met 1 latje in slot B2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Helaas dit werkt ook niet. Ik ga na of het de processor is of misschien wel het moederbord ! Want zo blijf ik tevergeefs via het internet zoeken . ik kan eventueel computerhulp thuis vragen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Omdat het installeren van mijn computer niet is gelukt . Ben ik van plan een nieuwe voeding en mobo Asus Strix B550-Gaming etc te kopen . Mijn vraag is welke 750 Watt 80 gold modulair is geschikt.. Wat is geschikt m.b.t De EATX PWR. Ik zie EATX 2.0 ,2.24 etc op het internet vermeld . De leveranciers kunnen mij hierbij ook niet helpen ! Is er nog een voorkeur , welk merk de beste resultaen geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je denkt veel te moeilijk. Elke fatsoenlijke ATX voeding werkt met alle recente ATX gespecificeerde moederborden. Haal gewoon een degelijk ATX3.0/3.1 model, eventueel met 2e EPS connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
Voor Bios flashback hoef je je pc niet aan het internet te verbinden. Ik vermoed dat je moederbord gewoon nog een update nodig heeft om de 5600g te ondersteunen. Aan de ATX versie van de voeding kan het in elk geval niet liggen.

Heb je een andere mobo/cpu/ram combinatie waarmee je kan testen? Dan kan je alvast voedingsproblemen uitsluiten en afhankelijk van of dat mobo ddr4 heeft, kan je ook werkgeheugenproblemen uitsluiten. Zoals @Raynman zegt zou het enorm helpen als je even nauwkeurig kan kijken welk symbool naast het brandende LEDje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Met een andere voeding van 850 Watt , die op een andere computer met windows 10 prima werkt ; draaien alleen de fans . Geel lampje naast het geheugen brand en geeft volgens de beschrijving van het moederbord storing van het geheugen aan. In volgorde 1,2,3,4 latjes gebruikt ! Het lijkt mij bijna onmogelijk , dat alle geheugenlatjes stuk Zijn ! Fout zit zit vermoedelijk in het moederbord of de processor .Ik ga een nieuw moederbord en processor bestellen .En houd op met deze configuratie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Ik heb een nieuw moederbord , processor en voeding gekocht .Alles werkt perfect op Windows 11 . Alleen de rgb werkt niet : fans blijven ongekleurd ( draaien wel ! ). Ik heb de rgb stekker onderin op het moederbord gestoken ( 2pinnen links , dan uitsparing en dan 1 pin rechts ) . de fans hebben dus dezelfde aan sluiting . Hoe krijg ik de rgb kleuren in mijn fans werkende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welk moederbord en welke fans?

RGB software geïnstalleerd?

Welk merk en type voeding heb je nu?

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 02-04-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Het moederbord is Asus Rog Strix - A B550 Gaming. De voeding is MSI 850 Watt atx 3.0 compatible en pci express5.0 ready . Fans zijn van een Lian Li kast ( 3 polig ) . Kabel vanaf de fans heb ik onder in de Aura Adressable Gen 2 header gestoken . Waar vind ik de RGB software ( zit niet bij het moederbord en ook niet bij de computer4kast ) ? Er zit nog een vreemde platte kabel , die naar de PSU aangesloten moet worden ? Met vermelding P1/P2 connecting to psu ? Kan deze aansluiting niet vinden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
RGB software download je op de website van Asus.

De platte kabel is molex of sata. Die sluit je aan op een molex of sata kabel van je voeding. Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
In de beschrijving van het moederbord staat duidelijk : Naar psu ! De verloopkabel is aan de ene kant plat en aan de andere kant een stekker van 6 met een open aansluiting ( blokje van 5 + los contact ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Sorry . Het was een ssd/hd aansluitkabel. Aan mijn Lian Li kast zit een kabel met 14 platte messing aansluitpunten en bij de beschrijving van deze kabel staat"connecting to PSU".Maar nergens op de PSU is er een aansluitpunt voor deze kabel ? Die past ook niet op een molex of een Sata /SSD kabel . Bestaat er een apparaat waar deze kabel op past. Dus een verbinding tussen deze kabel en de PSU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo de Schrevel
Aansluiten RGB gelukt via Asus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
Jo de Schrevel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:22:
Sorry . Het was een ssd/hd aansluitkabel. Aan mijn Lian Li kast zit een kabel met 14 platte messing aansluitpunten en bij de beschrijving van deze kabel staat"connecting to PSU".Maar nergens op de PSU is er een aansluitpunt voor deze kabel ? Die past ook niet op een molex of een Sata /SSD kabel . Bestaat er een apparaat waar deze kabel op past. Dus een verbinding tussen deze kabel en de PSU ?
Dat klinkt toch heel erg als een sata-aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIRC8tTK9Bv1hZiWcO5KqhzUmt8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/60BTlfiEXSeySsLeOnVnUUtK.png?f=fotoalbum_large

Zo niet, laat dan even een foto zien van de stekker die je bedoelt.

Pagina: 1