DPCquatar schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 01:22:
Mijn score zal waarschijnlijk iets omlaag gaan, maar ik ben een beetje aan het spelen met undervolten en ook een klein beetje underclocking.
Ik heb een Ryzen 9 5900X, ik had hem al wat afgeknepen, maar ben nu aan het zoeken wat de sweetspot is.
Als ik hem reset naar zijn standaard waarde verbruikt hij bij mij 115W bij full load en ruim 30W idle.
Ik heb hem nu stabiel (onder elke test) op slechts 0.86875 volt bij 3,6Ghz. Hij verbruikt dus nu bij 100% load evenveel dan voorheen idle.
Oftewel, ik verlies afhankelijk welke test je doet, gemiddeld zo'n 20% performance, maar je verlengt de levensduur van je processor en verbruikt bijna 75% minder stroom.
Dit kan misschien interessant zijn voor wie DC toch een beetje pijn in de portemonnee doet.
Heel herkenbaar!
Ik heb een Intel i7-12700K en een AMD Ryzen 7 5700X en beide waren out-of-the-box heet-hoofden. Temperaturen van 90C+

na een uurtje CineBench ! Beide zaten dik over de 100W als ik ze hun gang liet gaan.
Enerzijds lijken de processor fabrikanten elke laatste MHz er uit te willen persen met steeds geavanceerdere Turbo Boost opties. Voor die laatste MHz zijn veel hogere voltages nodig. Met voltage in het kwadraat gaat het verbruik en dus warmte productie vanaf een bepaald punt of de v/f curve exponentieel omhoog

. Anderszijds zetten veel moederbord fabrikanten de settings out-of-the-box zodanig dat er bijna unlimited turbo boost is. Het gros van de gebruikers zal hier niet veel last van hebben, maar als je PC 24/7 aan staat, dan telt iedere Watt!
Ik had niet zo veel zin/tijd om naar de sweet spot te zoeken, dus ik heb de simpelste manier gebruik die ik kon vinden. Namelijk door het lange termijn turbo Wattage te verlagen, dan mag de processor de rest zelf uitzoeken:
i7 12700K = 100W
5700X = 78W
Beide turbo-en dan ongeveer naar 4,0 GHz en temperaturen blijven dan in het gareel (60-65 C) en de fans gaan dan ook niet op standje vliegtuig.
GPU heb ik op een soortgelijke manier gedaan, via de ASUS GPU Tweak tool op 70% power limiet ingesteld.