Kant-en-klare stucpasta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-04 17:32
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een jaar een nieuw huis. De begane grond is momenteel helemaal af. Hier heb ik de muren laten stucen.

Het heeft allemaal best wat geld gekost en daarom ben ik naar iets goedkopere oplossingen aan het kijken. Daarnaast vind ik de afwerking boven in huis minder belangrijk dan die van de begane grond. Mijn muren zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmMlJdnsugC4d3A_taicMo6ArsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BcXsSaBKYJdEFb418CJok66.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kwam ik laatst "Muurglad" tegen van Alabastine en "Roll & Finish" van Gyproc.
Ik zit eraan te denken om de muren op de eerste verdieping en zolder zelf te gaan stucen. Het ziet er vrij gemakkelijk uit, primen, stuc uitrollen en daarna strak trekken met een vlakspaan.
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die ook met dit soort kant-en-klare stuc hebben gewerkt. Tips? Wat zijn goede merken om te gebruiken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:48
Fill en finish van Knauf is goed spul. Maar het blijft wel echt een kunst om het goed strak te krijgen.

De meeste klussers eindigen alsnog met schuren van de muren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:38
Heb zelf de stucpasta van knauf gebruikt.
https://www.praxis.nl/bou...l%20products&gad_source=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
LED-Maniak schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:14:
Fill en finish van Knauf is goed spul. Maar het blijft wel echt een kunst om het goed strak te krijgen.

De meeste klussers eindigen alsnog met schuren van de muren.
Ja, daar kan je gelijk in hebben. Maar op zich heb ik daar geen problemen mee, ik heb een muurschuurmachine tot mijn beschikking.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Er is een reden dat vakmensen geld kosten wanneer je ze inhuurt. Ze leveren namelijk vakwerk af, iets wat makkelijk lijkt is voor hen ook makkelijk omdat het hun vak is.
Wanneer je nog nooit met een vlakspaan gewerkt hebt dan zou ik er niet aan beginnen, de kans is heel groot dat je eindigt met een muur die bij bepaalde lichtinval gewoon lijkt op een kasseienstrook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
Yaksa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:23:
Er is een reden dat vakmensen geld kosten wanneer je ze inhuurt. Ze leveren namelijk vakwerk af, iets wat makkelijk lijkt is voor hen ook makkelijk omdat het hun vak is.
Wanneer je nog nooit met een vlakspaan gewerkt hebt dan zou ik er niet aan beginnen, de kans is heel groot dat je eindigt met een muur die bij bepaalde lichtinval gewoon lijkt op een kasseienstrook.
Helemaal mee eens. Ik bekijk alleen even de opties voor een minder strak resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Toevallig 2 weken terug aan de gang gegaan met Knauf Fill en finish om de muren af te filmen op een soortgelijke ondergrond als jij hebt.

Super makkelijk als je het ziet op YT (en het aanbrengen is ook doodsimpel, net als het niet hoeven nadenken over de juiste consistentie), maar de realiteit is anders. Nou had ik wel al eens eerder met een vlakspaan gewerkt, dus grote delen zagen er prima uit. Maar ik kwam er niet onderuit om delen te gaan schuren. En dat stoft als een gek; gebruik dus een stofmasker én een bouwstofzuiger als je die kant op wil. Maar de kans op hobbels is enorm als je niet weet wat je doet.

Je zou ook stucbehang (Renovlies) kunnen overwegen als je voor de 'stuc-look' wil gaan. Voor de gemiddelde DHZ-er is dat net even iets makelijker te doen dan stucen.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 17-03-2024 22:34 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
Notna schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:32:
Toevallig 2 weken terug aan de gang gegaan met Knauf Fill en finish om de muren af te filmen op een soortgelijke ondergrond als jij hebt.

Super makkelijk als je het ziet op YT (en het aanbrengen is ook doodsimpel, net als het niet hoeven nadenken over de juiste consistentie), maar de realiteit is anders. Nou had ik wel al eens eerder met een vlakspaan gewerkt, dus grote delen zagen er prima uit. Maar ik kwam er niet onderuit om delen te gaan schuren. En dat stoft als een gek; gebruik dus een stofmasker én een bouwstofzuiger als je die kant op wil. Maar de kans op hobbels is enorm als je niet weet wat je doet.

Je zou ook stucbehang (Renovlies) kunnen overwegen als je voor de 'stuc-look' wil gaan. Voor de gemiddelde DHZ-er is dat net even iets makelijker te doen dan stucen.
Goeie tip. Ga ik ook even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017

Dit is denk ik de beste tip, als je gipsnaden van gipsplaten zou moeten vullen zou ik het wel aanraden om met een kant en klare pasta aan de gang te gaan. Maar je moet hele muren doen. De kans dat dat echt mooi wordt zonder ervaring is best een dingetje.

Behangen is ook niet ieders favoriete bezigheid maar wordt sneller strak denk ik. Dan hoef je nu alleen de opstaande stukken te schuren en de gaten te vullen en dan behangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 08:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Dit.

Ik heb het een paar keer gedaan en was me er van bewust dat het schuren ging worden. Groot schuur bord en je kan een redelijk net resultaat krijgen. De muur was een ruime 3 meter breed en 227cm hoog en de stucadoor die 5 jaar later kwam (voor andere muren maar deze ook mee laten nemen) was verbaasd dat het zo netjes was. Ja er was een lichte glooiing te zien in strijklicht maar daar mee zit je écht alles :p

Ik had wel de ruimte dichtgeplakt, stofmasker en bouwstofzuiger en een muren met een licht vochtige doen afgenomen want het stoft extreem!

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47

Esumontere

Floep, banaan.

Wil je per sé stucen? Met goede kwaliteit glasvliesbehang kan je het ook mooi strak krijgen en dat scheelt een hoop werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:35
Ik heb vorig jaar mijn slaapkamer zelf gestuct, eerst een wand met stucpasta van knauf geprobeerd, maar vond dat helemaal niets. Werd niet mooi strak en bleef de oneffenheden zien. Dat spul is nml elastisch. De andere wanden met mp75 machinestuc gedaan en dat ging perfect. Machinestuc is langer bewerkbaar, waardoor je meer tijd hebt om het strak te krijgen.
Veel geleerd en was zeker leuk om eens zelf te doen. Het resultaat is strak, maar het is niet helemaal recht.
Ik weet niet helemaal zeker of het het waard is geweest? Het was dat ik het binnen een bepaalde tijd af moest hebben en ik het een keer gedaan wilde hebben. Ik denk dat ik het de volgende keer weer laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Hornbach eigen merk emmers.
Gaan als een trein, en bijna net zo mooi (fijn) als Alabastine, maar dan voor minder dan de helft van de prijs ;)

https://www.hornbach.nl/p...jnplamuur-18-kg/10356509/

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Chedara schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:59:
Ik heb vorig jaar mijn slaapkamer zelf gestuct, eerst een wand met stucpasta van knauf geprobeerd, maar vond dat helemaal niets. Werd niet mooi strak en bleef de oneffenheden zien. Dat spul is nml elastisch. De andere wanden met mp75 machinestuc gedaan en dat ging perfect. Machinestuc is langer bewerkbaar, waardoor je meer tijd hebt om het strak te krijgen.
Veel geleerd en was zeker leuk om eens zelf te doen. Het resultaat is strak, maar het is niet helemaal recht.
Ik weet niet helemaal zeker of het het waard is geweest? Het was dat ik het binnen een bepaalde tijd af moest hebben en ik het een keer gedaan wilde hebben. Ik denk dat ik het de volgende keer weer laat doen.
Knauf stucpasta is ook eigenlijk een afwerker. Is idd elastisch, heeft zeer veel krimp en vult niet. Wel erg fijn spul om de laatste oneffenheden in stucwerk compleet glad te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 18-03-2024 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 10:05
Houd er rekening mee dat als je kant en klare stucpasta in emmers gebruikt je kneiter veel nodig hebt. Uit een zak haal je naar mijn beleving net zoveel als 5 emmers. Mengen is zo gepiept en je kan een beetje spelen met de consistentie. MP75 ftw.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
virtualJac schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:18:
Houd er rekening mee dat als je kant en klare stucpasta in emmers gebruikt je kneiter veel nodig hebt. Uit een zak haal je naar mijn beleving net zoveel als 5 emmers. Mengen is zo gepiept en je kan een beetje spelen met de consistentie. MP75 ftw.
Stucpasta kan je veel dunner aanbrengen dan MP75 en geen risico op klontjes.

Wel mee eens dat zakken veel goedkoper zijn! Maar wel een hoop meer gestof en geklieder.

Een beetje water bij je stucpasta doen en dan nog even doorroeren wil nog wel eens helpen met het aanbrengen. In ieder geval bij fill&finish deed ik dat nog wel eens.

Veel stuc pastas kan je als je het wat verdund met een roller aanbrengen en dan uitsmeren met een spacmes. Verwerkt een stuk sneller, maar daarvoor moer de ondergrond wel al redelijk vlak zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door LED-Maniak op 18-03-2024 10:24 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 08:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

LED-Maniak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Stucpasta kan je dunner aanbrengen dan MP75, geen risico op klontjes en het hard veel langzamer uit.

Wel mee eens dat zakken veel goedkoper zijn!

Een beetje water bij je stucpasta doen en dan nog even doorroeren wil nog wel eens helpen met het aanbrengen. In ieder geval bij fill&finish deed ik dat nog wel eens.
Sterker nog, dat wordt ook aangeraden in de instructies op de verpakking zelf. Wel een mengstaaf voor op de boorhamer scoren om te mengen, anders zijn je armen al lam voor je uberhaubt bent begonnen :+

Maargoed: in de situatie van de TS is (stuc)behang het voordeligste. Ja; MP75 en gaan smeren kan ook. Maar dan moet je wel weten hoe je moet stucen. Het gaat niet altijd in één keer goed :X

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 18-03-2024 10:25 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Laatst online: 10-05 10:05
LED-Maniak schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Stucpasta kan je dunner aanbrengen dan MP75, geen risico op klontjes en het hard veel langzamer uit.

Wel mee eens dat zakken veel goedkoper zijn!
Als ik zijn muren zo zie heb je wel wat ervaring nodig om deze zonder profielen helemaal strak te zetten met pasta. Je kan ze dan ook mooi verdelen in behapbare stukjes, zodat je wat rustiger aan kan doen.

Ook is hij juist op zoek naar een voordelige oplossing, waardoor ik echt niet met emmers aan de gang zou gaan.
Ik zit eraan te denken om de muren op de eerste verdieping en zolder zelf te gaan stucen. Het ziet er vrij gemakkelijk uit, primen, stuc uitrollen en daarna strak trekken met een vlakspaan
Zo stond ik er ook in voor de eerste keer. Zalig is die onwetendheid :+

[ Voor 19% gewijzigd door virtualJac op 18-03-2024 10:26 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb wel goede ervaringen met Knauf Fill&finish (al zullen de andere kant en klare pasta's van de concurenten wel vergelijkbaar zijn). Ja het wat duurder dan een zak die je zelf moet mengen maar met nog geen 2 euro per kilo vind ik het nog wel meevallen. Je hebt ook maar een dunne laag nodig. Bovendien als je als amateur wat duurder spul nodig hebt dan de prof, is dat imho niet zo erg: je bespaart nog steeds veel geld.

Met een roller aan te brengen en dan kan je het eventueel nog wat verdunnen met een scheurtje water. Het scheelt als je met zijn tween bent: persoon 1 rolt het spul op de muur en persoon 2 gaat er direct met de spaan achteraan. Dan heb je zo een muurtje af.

Schuren was hier wel nodig om het echt verf-klaar te krijgen. Dat kan machinaal met stofzuiger maar dat gaat snel te hard. Ik heb het hier deels met de machine maar ook deels met de hand met open schuurgaas op een houder gedaan. Dat gaat door de zachtheid van het stucspul nog best snel en met meer beleid. En het schuursel dwarelt recht naar beneden en wordt niet door de machine door de hele ruimte geslingerd. Met open schuurgaas slipt niet je hele schuurpapier binnen seconden vol met schuursel.

Als amateur merk ik dat het soms minder tijd kost om een richeltje te laten staan en die later weg schuren dan de hele boel in een keer helemaal strak willen hebben, iets waar een prof niet zo snel voor zou kiezen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 18-03-2024 11:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Houdt er rekening mee dat je een primer nodig hebt voor deze muren. Even uitzoeken dus.

Verder wat hierboven staat: hoeveel hou je van schuren?

Ik heb redelijk wat gestuct inmiddels, maar niet zonder 1/3 van de stuc weer van de muur af te schuren. Het kunstje is echt veel moeilijker dan het lijkt. Ik zou een klein kamertje proberen, en kijken hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Ik dacht dat kant en klaar meer voor kleine dingetjes operavlakte was?

Als je vloer er zo uitziet als TS zou ik zelf wat zaken Goudband halen en het zelf mengen in een kuip of op een plank.
Lijkt veel werk maar het voordeel is als het warm is kan je eigen mengsel er op aanpassen.
Het aanbrengen doe je met een zelf gemaakt bord (waterdicht spaanplaat )en een spaan.

Ik loop de wand meestal na voor dat ik beging en zet er met potlood aantekeningen op en verwijder loszittend stucwerk. Bij diepe scheuren is het handig eerst de oorzaak te achterhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik denk dat je met 2 emmers van 18 kilo klaar bent op die slaapkamer.
Koop een fijn aluminium strijkmes (op de verfafdeling, en niet bij het handgereedschap.)

MP75 echt glad krijgen vergt engelen geduld en veel arbeid (en rommel)
Met emmers is het voordeel dat je even een paar meter doet, en als je het even zat bent, deksel er weer op en vanmiddag weer verder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhr_sam
Heel erg bedankt allemaal,

Heel veel bruikbare informatie.
Ik ga eerst even oefenen op een klein kamertje met Knauf MP75.
Het wordt sowieso niet zoals de proffesional, maar daar heb ik vrede mee.
Daarnaast heb ik een muurschuurmachine en vind ik schuren daarna niet erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-05 12:09
Ik heb al een keer een verhaal geschreven over stuc'en maar al die kant en klare dingen zijn vrij duur voor wat je krijgt.

Je kan zakken zo mengen met een boormachine (heeft bijna iedereen liggen of kan je lenen), een grote 65l kuip (paar euro bij de Hornbach) en een mixer (ik zag ze laatst bij de Action liggen voor een paar euro). Beetje water en een paar minuten mengen, niet teveel, alleen wat je kan wegsmeren gebruiken.

Zelf zou ik gaan stuc'en met M75 vanwege de lange droogtijd. Ik ben zelf op cursus geweest maar de truc is om niet alles in 1x perfect te willen hebben.

Je zet op in 30 minuten, laag dik genoeg met een spaan, gelijk goed uitsmeren.
Je pakt een afrijreilat en je trekt het strak en vult de stucen die nog niet voldoende is opgezet. Als je deze ronde voor 80% goed hebt, kan het bijna niet meer fout gaan.

Beide rondes, ga je de top laag een stukje ervan af halen:

Laat het weer even drogen, ga je messen eerste ronde
weer even laten drogen, ga je het sponsen en weer messen.

Je zet, tussendoor, de afreilat er tegenaan of het wel recht is.

Als je die stappen volgt, je rust pakt en niet teveel in 1x doet, dan komt het vanzelf wel goed.

Een dag later kan je lelijke stukken altijd nog een keer met fix & finish doen (zou ik sowieso aanraden).

Persoonlijk vind ik stuc'en een beetje een overbetaald beroep maar je snapt wel waarom ze er flink geld voor vragen: Het is zwaar (opzetten), zeker op plafonds maar de basis kan je al binnen een dag leren (je bent sloom maar je kan de muur altijd wel recht krijgen).

1 rondje stuc'en kost circa 3 uur, vanwege de droogtijd en wachten dus als je een beetje durft, smeer je 1 muur in met de 1e kuip / halve zak mp75 en dan maak je weer nieuw spul aan, de andere helft en dan smeer je de andere muur ook in. Dan zitten de droogtijden mooi achter elkaar en zit je zelf niet kapot te smeren om de 1e muur gelijk 100% te krijgen (dat is het grote gevaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Ik stond ook voor die keuze.

En ben lekker voor glasweefselbehang gegaan. Veel goedkoper, snel werken, niet moeilijk en oneffenheden zie je niet eens.

Erg blij mee. En omdat het op de eerste etage is, luisterde het sowieso wat minder nauw. Gewoon even een tegengeluidje, doe ermee wat je wil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
paQ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:02:
Hornbach eigen merk emmers.
Gaan als een trein, en bijna net zo mooi (fijn) als Alabastine, maar dan voor minder dan de helft van de prijs ;)

https://www.hornbach.nl/p...jnplamuur-18-kg/10356509/
Grappig. Ik koop bij de afbouwmaterialenzaak Knauf Fill & Finish Light 20kg voor dezelfde prijs (25.95ex btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Rukapul schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:28:
[...]

Grappig. Ik koop bij de afbouwmaterialenzaak Knauf Fill & Finish Light 20kg voor dezelfde prijs (25.95ex btw).
die is dan weer 28 incl BTW bij Horny (van Modulan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Laatst online: 05-05 19:35
Nog een tip als je voor glasweefselbehang/glasvliesbehang gaat.
- Teken eerst met potlood een waterpas-verticale lijn langs een waterpas, zodat je je eerste strook recht op de muur kan plakken (gebruik niet een raam of hoek van de kamer, die kan schuin zijn.
- Nadat het glasvlies behang droog is kun je een eerste laag verf toepassen.
- Daarna vul je de naden van het glasvliesbehang met Knauf Renoband (of iets wat daarop lijkt). 24h later even opschuren met een 240korrel.
- Daarna 1 of 2 keer overschilderen met je definitieve kleur. Je ziet dan totaal geen naden meer van je vliesbehang.

Tips voor superstrak glasvliesbehang plakken, vind je op Youtube en op site van Gamma/Praxis/Karwei/Hornbach.

NB: Ook bij vliesbehang kun je met bepaald strijklicht (met name zonlicht dat over je muur strijkt), echt wel oneffenheden zien, als de muur eronder erg gebutst en erg veel irregulariteit kent.

Met zelf stucen geen ervaring, maar ik zou 't graag willen leren. Ik zou dan beginnen met een kleine/onbelangrijke kamer.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Een lasertje kan dan handig zijn. De tip van de Renoband kende ik niet - maar als je nauwkeurig plakt, liefst met twee personen die een beetje op elkaar zijn ingespeeld, zie je ook geen naden. Bij ons zie je er 1 maar die komt grotendeels achter een kast.

Maar succes met stucen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strohalm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Als je een dikkere laag wil stucen kan je van te voren afreiprofielen aanbrengen op de muur. Die vergemakkelijken het stucen doordat je bij het afreien de afreilat over deze profielen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
paQ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:19:

MP75 echt glad krijgen vergt engelen geduld en veel arbeid (en rommel)
En voor echt strak meestal ook een topfinisch of finisch pasta :P Het kan zonder maar eigenlijk doet niemand dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

twain4me schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:09:
[...]

En voor echt strak meestal ook een topfinisch of finisch pasta :P Het kan zonder maar eigenlijk doet niemand dat.
Daar is die knauf stucpasta weer uitstekend voor!

Maar die muren uit de TS zou ik gewoon lekker glad trekken met spul uit de emmer hoor. zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
strohalm schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:58:
Als je een dikkere laag wil stucen kan je van te voren afreiprofielen aanbrengen op de muur. Die vergemakkelijken het stucen doordat je bij het afreien de afreilat over deze profielen haalt.
De afreiprofielen haal je er wel uit als het gips nog niet helemaal hard is, toch? Om roest in de muur te vermijden.

In een Youtube filmpje over stuccen zag ik een techniek waarbij je lange gipsplaat stroken waterpas zet. En die gebruikt bij het afreien.

Iemand bekend met deze techniek? Kan je die stroken gipsplaat dan gewoon laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strohalm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik heb ze gewoon laten zitten. Hoekprofielen laten ze ook zitten. In vochtige ruimtes kunnen ze idd. gaan roesten.
Pagina: 1