Vraag

• de dromer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-04-2024
(ik ga uiteindelijk over naar een warmwaterput)
ver weg de beste energie oplossing voor is isoleren.
dan kun je zonnepanelen installeren.
en dan is het de vraag: wat wil je doen met de energie van je zonnepanelen?

de saldering blijft erop zitten, maar gaat vroeg of laat er uiteindelijk van af.
wat is na de saldering en het milieu de beste oplossing?
mij lijkt een zonneboiler de beste oplossing die voor sanitair warm water geeft.

warmtepomp
een lucht-water warmtepomp heeft een scop van 3 maar in de winter moet je ook verwarmen en als het 0 graden is, dan kan de cop van een warmtepomp naar cop 1 dalen denk ik? ik heb geprobeerd om hier achter te komen, maar ze praten alleen maar over scop wat 4 seizoenen zijn en ja de cop in de zomer/lente/herst is hoger dan wanneer je het nodig hebt, de winter.
zelf heb ik gezien dat iemand een geometrische (aardwarmte) warmtepomp had die eerst verkeerd was aangesloten en 4× meer stroom verbruikte in december. dit geeft al aan dat een geometrische warmtepomp zijn cop blijft houden en een lucht/lucht of lucht/water warmtepomp zeer sterk daalt namate het kouder wordt.
met andere woorden: een geometrische warmtepomp (aardwarmte/bodem warmtepomp) is het waard!

er zitten alleen 3 nadelen aan: 1 het kost iets van 40.000,- voor de installatie en warmtepomp 2 het kan/mag niet overal en vergunningen zijn lastig te krijgen. 3 als iedereen deze warmtepomp installeert vraag ik me af wat het doet met de tempratuur van het bodemwater en hygiëne, ik weet hier verder niks over.

toch kan je je stroom van je zonnepanelen niet in de winter gebruiken die je zomers opwekt toch?
een warmtepomp heeft in de winter stroom nodig
een batterij van b.v. 10 kwh is al heel veel, heel duur en is in een dag op.
waterstof is erg lastig op te slaan momenteel en het is ook niet erg rendabel, maar dit bied zeker een kans tot een oplossing in te toekomst.

een warmteput/zakken zou dan de oplossing moeten zijn? deze put/zakken kan je in de zomer verwarmen met je zonnepanelen en in de winter gebruiken voor verwarming. de put kun je in je tuin graven en de zakken kun je onder je huis plaatsen.
ik heb zelf al bedacht hoe ik dit zou moeten aanpakken, maar alle ideeën helpen.
aan de onderkant van de put of zakken zou beton met daarboven xps isolatie komen. bij een put zou daarna een plastic bak van b.v. 6 breed, 6 lang, 4 hoog zijn dan heb je een opslag van 4×4×4=64 kuub (64.000liter).
of bij waterzakken zo groot als je huis 9×9×1=81 kuub. wat voor isolatie zou er dan aan de zijkanten moeten?
bij een plastic bak zou ik zeggen xps omdat het nat kan worden, maar onder je huis kan je misschien een ander soort isolatie gebruiken en ik vroeg me af of schapenwol tegen vocht kan.

water onder de vloer
natuurlijk moet je wel onder je huis het water afvoeren. dit kan doormiddel van een dompelwaterpomp met knikker (gaat aan als de knikker drijft) in een kuip met gaten en rvs haken om de kuip op zijn plek te houden en geen zand door te laten.

en zou je bij zakken, onder de vloer in je huis aan de buitenkant nog een muur metselen om ongedierte weg te houden.

klein dingetje: met plastic bak 4 hoog bedoel ik 2 meter in de grond, 2 meter boven de grond
en zakken voor onder de vloer moet je eerst het zand onder je vloer uitgraven, kom je water tegen? kijk dan even bij water onder de vloer

zou een warmwaterput een goeie oplossing zijn? of zit ik weer te dromen? ik zit hier al een langere tijd over na te denken.

groeten de dromer 8)7

Beste antwoord (via de dromer op 27-03-2024 19:55)

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:13
de dromer schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:05:
ik snap nooit zo goed waarom mensen altijd een lucht/water warmtepomp aanbevelen. de cop is nooit te halen in de winter tenzij je een geometrische warmtepomp hebt. er wordt gezegd dat een lucht warmtepomp zijn warmte uit de buitenlucht haalt zelfs met een tempratuur van 5 graden.. dat kan gewoon niet. net zoals dat je water in een put gebruikt dat altijd 10 graden is. je drinkwater heeft dezelfde tempratuur. een cv ketel gebruikt je water die naar de radiatoren en weer terug naar je ketel loopt (gesloten ciruit). dit water is hoger dan de tempratuur in je woning. omdat 1 kuub gas verwarmen gelijk aan 9kwh stroom verwarmen, en de tempratuur van je radiatoren hoger is dan je wonings temperatuur is een cv ketel gewoon efficiënter. en als je dan ook nog eens bedenkt dat stroom in de winter opgewekt wordt met kolen...

vloerverwarming is trouwens wel efficienter dan radiatoren omdat je de temperatuur lager kan zetten (vloerverwarming heeft een grotere oppervlakte/meer volume), maar dat is soms lastig b.v. als je een houten vloer hebt.

volgensmij is die hele scop/cop 3 van een lucht/water warmtepomp ook bedacht om zoveel mogelijk warmtepompen te maken, zoveel mogelijk winst terwijl de ontwikkelaar zich heeft gericht op de geometrische warmtepomp.

dat dit een leugen is zal niet de eerste keer zijn dat heel nederland er gezamelijk in trapt. vroeger zeiden mensen ook dat je altijd schulden moest hebben, en dat je een aflossingsvrije hypotheek moest nemen (dit houdt in dat je maandelijks minder betaalt, maar uiteindelijk wordt het pand nooit van jezelf wordt). vraag dit maar aan 65+. ik zou wel voorzichtig zijn want de meesten vinden het niet leuk. wij zullen de nieuwe generatie zijn die weer gezamelijk belazerd wordt.

maar goed, waar ik wel weer toekomst in zie is om zomers zelf een wisselbare batterij op te laden en die in je eigen auto/ tuin of naar een tankstation brengen, dat anderen je batterij gebruiken en een lege terug plaatsen, die je dan weer oplaad (tegen een vergoeding natuurlijk). zo wordt je er beter van, de milieu schade wordt beperkt, het net wordt niet belast (met je zonnepanelen), en we worden onafhankelijker. dan zijn mensen ook meer geïnteresseerd in zonnepanelen. klein dingetje: je krijgt voor windenergie 5× meer stroom terwijl windmolens ook nog in de winter heel veel opwekken.
Ik aarzel om te reageren want de manier waarop je je opstelt nodigt niet erg uit.
De meeste lucht/water warmtepompen halen ook in de winter gemakkelijk een COP boven de 3.0. Als je geïnteresseerd bent in COP waarden in de winter: er wordt per maand een overzicht gemaakt van de behaalde COP van diverse forumleden. Zie voor de tabel van afgelopen december bijvoorbeeld:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@de dromer Niets nieuws onder de zon, helaas ook niets voor jou en mij
en eerder iets voor de buurt op grotere schaal.
Een beetje natuurkunde kan ook geen kwaad,
anders: Dream On - Aerosmith

P.S.: 'Warmteopslag is (heel) belangrijk voor systeemoptimalisatie, dat is echt de missende schakel' - maar zeker niet op particulier niveau.

[ Voor 43% gewijzigd door dunklefaser op 17-03-2024 21:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-12 21:17
Als je 100 liter water 50 graden verwarmd (van 10 graden naar 60) sla je hier 5,82 kWh aan warmte in op. Ter vergelijking: mijn 120m2 huis vraagt ongeveer 3500 kWh voor verwarmen en 1400 kWh voor sanitair warm water. Hiermee kan je grofweg schatten hoeveel water je grofweg nodig hebt en hoeveel je kan opslaan. Onderschat hierbij de isolatieverliezen niet.

Overigens, als je een goede moderne lucht / water warmtepomp neemt, dus niet een kleine airco unit, haal je ook bij temperaturen rond het vriespunt nog goed een COP van 3 of beter. COP van 1 kom ik pas op rond de -15 a -20 graden buiten.

• de dromer
ik zie nu ook dat vooral isolatieverliezen echt enorm zijn ondanks veel isolatie. als een vat van een zonneboiler al in 4 dagen koud is, dat rond de 100-300 liter zit, gaat het echt niet lukken om 64kuub water warm te houden.

er zijn andere mogelijkheden om als batterij te werken zoals water in de bergen in de zomer omhoog brengen, maar ja ik heb geen berg in mijn tuin.
dan zou waterstof de oplossing moeten zijn, maar dat duurt nog wel even, dit is wel de meest voor de hand liggende oplossing over 10 jaar.
maar ik wil kijken of ik nu in de winter iets als batterij kan gebruiken.
windmolens is ook een erg goeie oplossing alleen geeft dat zoveel herrie+schaduwslag en is pas rendabel als je grote molens plaats.
zonnepanelen leveren 5× zo weinig op in de winter ten opzichte van de zomer...

de enige groene energie oplossingen in de winter zijn naar mijn idee windmolens en waterstof... laten we hopen dat waterstof zich snel ontwikkeld

als iemand nog een idee heeft over een vorm van een batterij voor de winter of een manier om groene energie op te wekken in de winter, dan hoor ik dat graag. ik kom er in ieder geval niet uit , ja waterstof misschien.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Waterstof produceren als particulier om als buffer te dienen gaat nooit gebeuren.

Om een beetje warmte efficient te bufferen moet je of gigantische volumes hebben bij een lage temperatuur, of je moet simpelweg omhoog in temperatuur. Beide zijn problematisch voor kosten, schaalbaarheid en efficientie.

Je kan beter een moderne warmtepomp rustig laten brommen in de winter en je huis zo inrichten dat je afkan met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur (dus 30 graden of lager), dan in de zomer proberen 80 graden water te produceren en dit langdurig op te slaan.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:59
"Username checks out"

Altijd al een keer willen zeggen... overige posters hebben wèl een inhoudelijke reactie dus vooral daarnaar kijken :+

• de dromer
ik snap nooit zo goed waarom mensen altijd een lucht/water warmtepomp aanbevelen. de cop is nooit te halen in de winter tenzij je een geometrische warmtepomp hebt. er wordt gezegd dat een lucht warmtepomp zijn warmte uit de buitenlucht haalt zelfs met een tempratuur van 5 graden.. dat kan gewoon niet. net zoals dat je water in een put gebruikt dat altijd 10 graden is. je drinkwater heeft dezelfde tempratuur. een cv ketel gebruikt je water die naar de radiatoren en weer terug naar je ketel loopt (gesloten ciruit). dit water is hoger dan de tempratuur in je woning. omdat 1 kuub gas verwarmen gelijk aan 9kwh stroom verwarmen, en de tempratuur van je radiatoren hoger is dan je wonings temperatuur is een cv ketel gewoon efficiënter. en als je dan ook nog eens bedenkt dat stroom in de winter opgewekt wordt met kolen...

vloerverwarming is trouwens wel efficienter dan radiatoren omdat je de temperatuur lager kan zetten (vloerverwarming heeft een grotere oppervlakte/meer volume), maar dat is soms lastig b.v. als je een houten vloer hebt.

volgensmij is die hele scop/cop 3 van een lucht/water warmtepomp ook bedacht om zoveel mogelijk warmtepompen te maken, zoveel mogelijk winst terwijl de ontwikkelaar zich heeft gericht op de geometrische warmtepomp.

dat dit een leugen is zal niet de eerste keer zijn dat heel nederland er gezamelijk in trapt. vroeger zeiden mensen ook dat je altijd schulden moest hebben, en dat je een aflossingsvrije hypotheek moest nemen (dit houdt in dat je maandelijks minder betaalt, maar uiteindelijk wordt het pand nooit van jezelf wordt). vraag dit maar aan 65+. ik zou wel voorzichtig zijn want de meesten vinden het niet leuk. wij zullen de nieuwe generatie zijn die weer gezamelijk belazerd wordt.

maar goed, waar ik wel weer toekomst in zie is om zomers zelf een wisselbare batterij op te laden en die in je eigen auto/ tuin of naar een tankstation brengen, dat anderen je batterij gebruiken en een lege terug plaatsen, die je dan weer oplaad (tegen een vergoeding natuurlijk). zo wordt je er beter van, de milieu schade wordt beperkt, het net wordt niet belast (met je zonnepanelen), en we worden onafhankelijker. dan zijn mensen ook meer geïnteresseerd in zonnepanelen. klein dingetje: je krijgt voor windenergie 5× meer stroom terwijl windmolens ook nog in de winter heel veel opwekken.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Scop is gedefinieerd als gemiddeld rendement per jaar. Dus daar mag je juist wel mee rekenen.

Scop reken je uit door de totale warmte afgifte die je nodig had in een jaar te delen door het totale e verbruik. Dat is dus inclusief gunstige herfst dagen, maar ook inclusief ongunstige winterdagen

• de dromer
scop heb je niet nodig in de zomer want je huis is al warm en sanitair warm water kun je beter met een zonneboiler benutten. en in de winter heb je de winter cop nodig, probeer die maar eens te vinden, zelfs in het engels met vpn aan vindt je dat niet.

@prein2 :Scop reken je uit door de totale warmte afgifte die je nodig had in een jaar te delen door het totale e verbruik.

dit klopt dus niet, het is niet de kwh afgifte die je in een jaar verbruikt (wat wel eerlijk zou zijn), maar scop wordt berekend door zijn efficiëntie op dat moment. in de zomer heeft hij misschien wel een cop van 5, herst 2.5, lente 3.5, winter 1, 5+2.5+3.5+1=12/4=scop3. terwijl je in de winter 2000 kwh aan warmte verbruikt en de zomer 300 kwh. dus die hele scop is niet eerlijk berekend.

• de dromer
als je kijkt op "scop berekening" dan zie je inderdaad wat prein2 zegt, maar dit is gewoon niet waar op het niveau van huishoudens, ze berekenen 1000 kwh aan warmte met een verbruik van 217kwh (scop 4.6). ja als je in de zomer 217 kwh in je warmtepomp gooit dan krijg je inderdaad een scop van 4.6, maar wie gaat er nou in de zomer juist verwarmen en in de winter niks? juist ja de aandeelhouders van warmtepompen om je een rad voor de ogen te draaien.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:00
In lucht van 0 graden zit nog veel energie, pas bij -273 graden Celsius is die energie 0.

Hier zie je grafieken van l/w van opgenomen en afgegeven vermogens in verschillende omstandigheden. https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

COP rond 3 bij 0 graden is geen leugen iig.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
de dromer schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:56:
dit klopt dus niet, het is niet de kwh afgifte die je in een jaar verbruikt (wat wel eerlijk zou zijn), maar scop wordt berekend door zijn efficiëntie op dat moment. in de zomer heeft hij misschien wel een cop van 5, herst 2.5, lente 3.5, winter 1, 5+2.5+3.5+1=12/4=scop3. terwijl je in de winter 2000 kwh aan warmte verbruikt en de zomer 300 kwh. dus die hele scop is niet eerlijk berekend.
Je roept maar wat, niet gehinderd door enige kennis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R6hgIz-HOl9oED073CmgSq7wUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wsgrfFT2HwPucOAjfLNRDB5w.png?f=fotoalbum_large

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
- Waterstof heeft enkele voordelen: bedrijven kunnen het gebruiken om subsidies te innen (komt via belastingen uit onze zak), oliebedrijven gebruiken het om verder olie op te pompen (want nagenoeg alle waterstof wordt uit fossiel gehaald "maar dat is al een testcase voor als het plots interessant wordt om enorm veel energie te verspillen in electrolysers"), er kunnen gemakkelijk belastingen op gehoffen worden (en niet op de electriciteit uit je zonnepanelen die in jou electrische auto gaan).
- Waterstof is al zeer volwassen, er wordt 70 miljoen ton verbruikt in de industrie. Vergeet het dat er daar overschot op zou zijn die je thuis kan gebruiken. Kijk terug naar de voordelen hierboven, die zijn voor privebedrijven; en de nadelen (kosten) zijn voor de burgers. De privebedrijven kunnen uiteraard goed lobby-en.

In je redenatie over warmtepomp zit je ook wat vast:
- Je denkt aan COP (die in de zomer 9 kan zijn, en in de winter lager is); maar de SCOP is een zeer goeie benadering van de gemiddelde COP die je over een volledig jaar haalt (dus ja, de lagere COP in de winter is heel hard meegerekend, de hoge COP in de zomer telt nauwelijks mee want dan stook je niet).
- Een warmtepomp is een koelkast of diepvries, waar de koude kant buiten zit en de warme kant binnen. De koelkast haalt warmte uit zijn binnenkant op 6°C, de diepvries haalt nog warmte weg uit -18°C (en op mijn werk hebben we kasten die tot -50° koelen).

Qua zonnepanelen:
- Kijk eens naar België, daar is er geen salderen. Je verdient je zonnepanelen vlot terug met enkel de terugleververgoeding. Nee, niet meer op 2 jaar, dat klopt, maar ook hier moet de kost ergens betaald worden (als een Nederlander op een zonnige zomerdag electriciteit teruglevert, moet zijn/haar leverancier geld betalen om die energie op het net te zetten).
- Je kan overdimentioneren: focus niet op juli/augustus waar je energie teveel hebt, focus op de 10 andere maanden waar je wel je energie zelf kan proberen nuttig verbruiken. Hoe meer zonnepanelen, hoe meer opbrengst in het tussenseizoen en de winter waar je wel moet verwarmen. En een warmtepomp helpt om met minder opbrengst evenveel warmte in je huis te krijgen.
- In de winter heb je grote windmolens (best op zee, levert meest op) nodig, die kan je particulier niet zetten. Je kan er aandelen in kopen, of gewoon via het net aanschaffen wanneer nodig :+

Qua warmte bufferen:
- Dat lukt voor enkele dagen, in Duitsland doen ze dat wel soms (deze heeft heel wat info verzameld over energie, niet altijd even volledig of correct, maar wel interessant: https://www.golantec.be/B...bride%20installaties.html ).
- Wil je erg zuinig zijn (of zelfs off-grid), dan kan je in donkere winterdagen hout stoken om je buffer (denk richting 1000L of meer) warm te maken en dan enkele dagen weg te kunnen. In tussenseizoen warmtepomp op zonnepanelen (die dan warmte kunnen dumpen in buffer als de zon op zijn sterkst is, dan is buitentemperatuur ook hoogst dus COP is dan ook beter).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-12 21:27
ik snap nooit zo goed waarom mensen altijd een lucht/water warmtepomp aanbevelen. de cop is nooit te halen in de winter tenzij je een geometrische warmtepomp hebt. er wordt gezegd dat een lucht warmtepomp zijn warmte uit de buitenlucht haalt zelfs met een tempratuur van 5 graden.. dat kan gewoon niet.
Ik denk dat je de mogelijkheden en capaciteiten van warmtepompen nogal onderschat.
Gewoon als voorbeeld hier een sheet van een warmtepomp (Itho Daalderop HP-S series) waar ik toevallig het 5,5kW model van heb.

Op pagina 3 staat netjes een tabel van de COP welke gehaald wordt bij diverse buitentemperaturen. Zelfs tot -15 komt er geen enkele hiervan ook maar in de buurt van COP1 en bij normale wintertemperaturen rond de COP3.

Dus als je gewoon de documentatie bekijkt van verschillende warmtepompen dan is die "Winter COP" ook zonder VPN gewoon prima te vinden.

Acties:
  • Beste antwoord

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:13

Ik aarzel om te reageren want de manier waarop je je opstelt nodigt niet erg uit.
De meeste lucht/water warmtepompen halen ook in de winter gemakkelijk een COP boven de 3.0. Als je geïnteresseerd bent in COP waarden in de winter: er wordt per maand een overzicht gemaakt van de behaalde COP van diverse forumleden. Zie voor de tabel van afgelopen december bijvoorbeeld:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• de dromer
bedankt voor alle reacties! ik zit er hoogstwaarschijnlijk naast, maar toch bedankt dat jullie zo'n dwarskop als ik hebben overtuigd.

@jaari oke dit schema van mensen die hun verbruik bijhouden, vind ik inderdaad wel betrouwbaar en heeft mij samen met de andere reacties overtuigd. ik vind het moeilijk te geloven dat je warmte ontrekt aan de buitenlucht die kouder is dan binnen, maar goed het koudemiddel in een warmtepomp (koelkast princiepe) is dan ook apar.. eh bijzonder.
ik hoor altijd van die verhalen dat mensen die een warmtepomp zich scheel betalen aan energie kosten en dat er al veel mensen weer terug naar het gas zijn gegaan. ik begin me nu af te vragen of ze met gas uiteindelijk duurder uit zijn. als de warmtepomp inderdaad zo goed zijn dan is met een door een warmtepomp verwarmde kw in warmte, goedkoper en beter voor het milieu dan door een gasketel verwarmde kw in warmte.
(1 kuub gas geeft 9kw warmte, een warmtpomp geeft voor 1 kwh 4kw warmte, maar 3 kwh is goedkoper dan 1 kuub gas en minder schadelijk voor het milieu)

hoe ik het zie hoe je het minste verbruik/geld/co2 hebt voor je huis, kun je het beste 1: je huis goed isoleren, 2 zonnepanelen plaatsen, 3 een (de beste warmtepomp)geometrische of een water water(1na beste) of een lucht water warmtepomp installeren,
(zelf aanpassen) 4 je verwarming lager zetten, 5 minder vaak/ minder warm/ minder lang douchen.

wat daarnaast nog oplossing zouden zijn om groener als maatschappij te worden is windmolens/kerncentrales/batterij/waterstof te maken.

ik heb het nu alleen maar het verwarmen van je huis door zo groen mogelijk als maatschappij dat te doen.

• eddy.d
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-04 09:57
prein2 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:12:
Scop is gedefinieerd als gemiddeld rendement per jaar. Dus daar mag je juist wel mee rekenen.

Scop reken je uit door de totale warmte afgifte die je nodig had in een jaar te delen door het totale e verbruik. Dat is dus inclusief gunstige herfst dagen, maar ook inclusief ongunstige winterdagen
Maar om een eerlijk beeld te hebben moet je meer rekening houden met de winterdagen
Dan draait die WP op volle toeren

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
eddy.d schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:04:
[...]

Maar om een eerlijk beeld te hebben moet je meer rekening houden met de winterdagen
Dan draait die WP op volle toeren
Zucht...
Lees nou eens gewoon dat plaatje hierboven "how a SCOP rating is calculated"

Begin me serieus af te vragen of dit bot accounts zijn die Ai content genereren met 'just asking questions' strategie.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02
de dromer schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:47:
...ik hoor altijd van die verhalen dat mensen die een warmtepomp zich scheel betalen aan energie kosten en dat er al veel mensen weer terug naar het gas zijn gegaan....
Als je een niet geïsoleerde doortochtwoning hebt, die je graag naar 25°C opstookt want dat is lekker rondlopen in T-shirt (en als het te warm is zet ik wel een raam open), dan betaal je je blauw.

Eerst isoleren, isoleren en isoleren. Als je daar niet nuttig geld meer aan kan spenderen, dan kijken of je je afgiftesysteem kan optimaliseren voor lage temperatuur (grotere radiatoren, vloerverwarming). Al deze stappen besparen ook met een gasCV of stadsverwarming flink.
En door deze stappen heb je minder vermogen nodig om je huis te verwarmen, dus kan je met een minder zware dus goedkopere warmtepomp uit, op een lage aanvoertemperatuur dus zuinig.

Als je bespaart op de eerste stappen, dan heb je een zeer zware en dure warmtepomp nodig, die zijn warmte niet kwijt kan en erg onzuinig loopt. Je hebt bespaard om jezelf meer kosten op te leveren...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1