Waterleiding ontwerp tuin - hoe aftappen laagste punt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:06
Hi allemaal,

Ik heb een waterpomp op een bron en daarop wil ik twee buitenkranen aansluiten op ca. 10-15m afstand.
Hiervoor ga ik tyleen slangen gebruiken. De leidingen komen netjes diep genoeg in de grond, maar nu komt het; bij vorst wil ik de leidingen kunnen legen zodat ze niet kapot vriezen.

Ik heb gevonden dat er 2 opties zijn:
  1. Leeg blazen met perslucht
  2. Een aftappunt op het laagste punt.
Ooit heb ik eens met een bouwstofzuiger een dunnere leiding leeggeblazen, maar dat gaat denk ik niet lukken met 25mm tyleenslang. Een compressor ga ik niet speciaal hiervoor kopen. Dus optie 2 blijft denk ik over...

Het laagste punt is natuurlijk ca. 65cm in de bodem, want de pomp en de kranen zitten boven de grond.
Weet iemand hoe je in de bodem een aftappunt voor een waterleiding maakt en hoe je dan daar kan aftappen?

Een aftapkraan daar maken is natuurlijk niet zo moeilijk, maar het lijkt me sterk dat ik dan iedere winter 65cm moet gaan graven in de tuin :P

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-06 21:46
Automatisch afdruipventiel op het laagste punt maken, wat grind eromheen en thats it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:40
Een diepte van 65cm is toch zat om de leidingen überhaupt vorstvrij te houden.

Hier ligt mn tyleenslang vanuit huis op zo'n 40cm onder de grond.

Ik zet in de kruipruimte de afsluiter dicht, en buiten zet ik de kranen even open om de waterdruk eruit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
S-te-fan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:47:

Ik zet in de kruipruimte de afsluiter dicht, en buiten zet ik de kranen even open om de waterdruk eruit te laten.
Je wil ook dat alle sproeiers leeglopen, die liggen natuurlijk niet zo diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
S-te-fan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:47:

Probleem is dat het water wat in de leiding blijft natuurlijk zo hoog staat als het laagste 'open' punt. Bij bij is dat dan ongeveer 30cm boven maaiveld (hoogte pomp is ongeveer gelijk aan hoogte kraan). Dus ik moet toch wel echt het water eruit krijgen.

Jij zet denk ik wel een tapkraantje open na de afsluiter denk ik? Anders heb je toch nog wel echt risico op bevriezing lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
marc.r schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Je wil ook dat alle sproeiers leeglopen, die liggen natuurlijk niet zo diep.
Ik heb geen sproeiers. Alleen 2 kranen. Maar probleem blijft gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:40
Klopt. Heb wel een aftapper open inderdaad. Qua hoogte zit die zit ongeveer op 20cm onder maaiveld vermoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
marc.r schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:26:
Automatisch afdruipventiel op het laagste punt maken, wat grind eromheen en thats it!
Gaan we dat doen! Zijn die dingen een beetje betrouwbaar kwa lekkeage denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
MWDKing schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Gaan we dat doen! Zijn die dingen een beetje betrouwbaar kwa lekkeage denk je?
Tja dat is lastig te zeggen, ze zijn er natuurlijk wel voor gemaakt. De mijne zit er inmiddels 8 jaar in en ik merk weinig aan de sproeidruk. Ik heb destijds wel gepoogd het ventiel enigszins vrij te houden van grind en zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53

BCC

Ik gooi in de winter enkel de druk eraf - gaat nu al 8 jaar goed zonder kapotvriezen ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BCC schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:00:
Ik gooi in de winter enkel de druk eraf - gaat nu al 8 jaar goed zonder kapotvriezen ?
Precies wat ik doe. Druk eraf en pomp in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
BCC schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:00:
Thx. Dan blijft er dus best wat water in de leiding op maaiveldniveau? Of zit jouw pomp onder het maaiveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tyleen is ook flexibel. Heb bijna een meter of 150 aan leiding in de tuin. Met allerlei knooppunten etc. Op diepste plek leegloopventielen. Werkt goed. Maar let op dat je druk hoog genoeg is anders sluit de leegloopventiel niet.

En dan krijg je wat ik had; ik druppelde meerdere borders tegelijk. Druk was te laag dus het water spoot met mach 20 de grond in door die leegloopventielen. De 'grot' waar dit alles inzit, vulde zich met water en druk. Tot het ineens door de polymeervoegen van onze terrastegels om hoog kwam...

dat was ff schrikken...

Belangrijk dus;

zorg voor genoeg druk!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:56
Kan je m niet diep je kruipruimte in boren en daar een aftapper maken?

Oh de leiding komt niet vanuit huis zie ik nu. T stuk met stukje leiding die in de kruipruimte uit komt?

[ Voor 43% gewijzigd door Makrolon op 18-03-2024 08:16 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:03
Wij doen het zelf met een compressor, maar zoals je al aangaf wil je die hier niet voor aanschaffen.
Wij hebben diverse splitsingen gemaakt en daar hebben we allemaal kranen tussen zitten.

Hiervoor hebben we met grindtegels een soort van bak gemaakt, met boven op een flagstone..
Op die manier kunnen we dus altijd bij de kranen, maar zijn ze wel weggestopt en liggen dus zo'n +- 60cm onder de grond.. Wellicht dat dat een idee is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Makrolon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:15:
Kan je m niet diep je kruipruimte in boren en daar een aftapper maken?

Oh de leiding komt niet vanuit huis zie ik nu. T stuk met stukje leiding die in de kruipruimte uit komt?
Geen kruipruimte helaas. Maar je hebt me wel op een idee gebracht! Ik heb namelijk wel een waterputje gemaakt in een technische ruimte en daar kan ik waarschijnlijk wel naartoe.

[ Voor 20% gewijzigd door MWDKing op 18-03-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Laurensius88 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:22:
Wij doen het zelf met een compressor, maar zoals je al aangaf wil je die hier niet voor aanschaffen.
Wij hebben diverse splitsingen gemaakt en daar hebben we allemaal kranen tussen zitten.

Hiervoor hebben we met grindtegels een soort van bak gemaakt, met boven op een flagstone..
Op die manier kunnen we dus altijd bij de kranen, maar zijn ze wel weggestopt en liggen dus zo'n +- 60cm onder de grond.. Wellicht dat dat een idee is?
Dat is best een idee het overwegen waard, maar vrees een beetje dat het er wat lelijk uit komt te zien, omdat de 'bak' best groot moet zijn wil je er met dr hand in kunnen om een kraan te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
MWDKing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:26:
[...]

Dat is best een idee het overwegen waard, maar vrees een beetje dat het er wat lelijk uit komt te zien, omdat de 'bak' best groot moet zijn wil je er met dr hand in kunnen om een kraan te bedienen.
Tsja, wat is groot.. Bij ons is het gat dus 40x40 en dan 60 diep. Maar mocht je hem kleiner willen maken kan dat prima. Voor je arm / hand heb je niet zoveel ruimte nodig, maar het is wel lekker om wat werkruimte te hebben inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
NeFoRcE schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:05:
Tyleen is ook flexibel. Heb bijna een meter of 150 aan leiding in de tuin. Met allerlei knooppunten etc. Op diepste plek leegloopventielen. Werkt goed. Maar let op dat je druk hoog genoeg is anders sluit de leegloopventiel niet.

En dan krijg je wat ik had; ik druppelde meerdere borders tegelijk. Druk was te laag dus het water spoot met mach 20 de grond in door die leegloopventielen. De 'grot' waar dit alles inzit, vulde zich met water en druk. Tot het ineens door de polymeervoegen van onze terrastegels om hoog kwam...

dat was ff schrikken...

Belangrijk dus;

zorg voor genoeg druk!
Bedankt voor de waarschuwing! Hier had ik niet aan gedacht. Voldoende druk is denk ik lastig. Ik heb een Tallas D-EBOOST 1100 en dat is een model zonder druktank. Wat denk jij?

De pomp gaat overigens alleen naar twee kranen, niet naar irrigatieleidingen oid.
Alles behalve de pomp moet nog aangelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53

BCC

MWDKing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:47:
[...]

Thx. Dan blijft er dus best wat water in de leiding op maaiveldniveau? Of zit jouw pomp onder het maaiveld?
De hydrofoor staat in de garage - die is niet vorstvrij maar wel geisoleerd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
Laurensius88 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:34:
[...]

Tsja, wat is groot.. Bij ons is het gat dus 40x40 en dan 60 diep. Maar mocht je hem kleiner willen maken kan dat prima. Voor je arm / hand heb je niet zoveel ruimte nodig, maar het is wel lekker om wat werkruimte te hebben inderdaad.
Correctie, ben net even in de tuin wezen kijken en zie dat we hem smaller hebben gemaakt. Het gat is 30x30x60.

We hebben ook een minder diepe variant, die is ook 30 diep, die is vervolgens weer met standaard 30x30 tegels gemaakt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Laurensius88 op 18-03-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

MWDKing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:36:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing! Hier had ik niet aan gedacht. Voldoende druk is denk ik lastig. Ik heb een Tallas D-EBOOST 1100 en dat is een model zonder druktank. Wat denk jij?

De pomp gaat overigens alleen naar twee kranen, niet naar irrigatieleidingen oid.
Alles behalve de pomp moet nog aangelegd worden.
Als je er inderdaad een kraan op zet, dan is er uberhaupt geen druk meer (omdat het direct uit de kraan stroomt). Leegloopventielen zijn dus helaas geen optie.

Gaat het om drinkwater? Ik vermoed van niet toch?

De leiding toch proberen wat dieper te leggen dan. Eventueel in een mantelbuis. Ik verwacht niet dat je problemen krijgt. Tyleen kan best wat uitrekken, dus kapotvriezen zal niet zo snle gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Je hoeft natuurlijk niet je complete leiding leeg te blazen of te zuigen, er hoeft alleen maar voldoende lucht in je leidingen te komen zodat bij de kranen het waterniveau kan zakken tot onder de vorstgrens. De rest van het water mag gewoon blijven zitten. Dus een mini compressor en 1 voor 1 even de twee kranen een beetje ledigen zou dan al voldoende moeten zijn. Bij uitzetten compressor zakt het water weer terug. Stofzuiger zou dan ook wel kunnen werken.

[ Voor 5% gewijzigd door frennek op 18-03-2024 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:14
Je tyleen leidingen zijn het probleem niet, die kunnen makkelijk vorst verdragen. Zoals eerder ook al is geschreven, ze zijn flexibel. Je probleem zit in je kraan en kraanhuis. Die zul je leeg moeten halen. Als je er zoveel wat uit kunt halen dat het water alleen in de tyleenbuis zit ben je al klaar. Je kraan zet je daarna half open. Vooral voor een kogelkraan is dat belangrijk. Er blijft namelijk altijd wat water in de kogel zitten waardoor hij alsnog kapot kan vriezen. Been there, done that. Ik blaas zelf met een compressor een beetje wat uit de leiding, zodat het een centimetertje of 10-20 onder de kraan komt te staan. Nooit geen probleem meer gehad.

Overigens herhaal ik dit advies, oorspronkelijk afkomstig van Wilkon uit Epe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
NeFoRcE schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Als je er inderdaad een kraan op zet, dan is er uberhaupt geen druk meer (omdat het direct uit de kraan stroomt). Leegloopventielen zijn dus helaas geen optie.

Gaat het om drinkwater? Ik vermoed van niet toch?

De leiding toch proberen wat dieper te leggen dan. Eventueel in een mantelbuis. Ik verwacht niet dat je problemen krijgt. Tyleen kan best wat uitrekken, dus kapotvriezen zal niet zo snle gebeuren.
Geen drinkwater inderdaad.

Je bedoeld dat als bijv. de pomp draait en de kraan open is, dat dan de druk in de leiding relatief laag is en dus het automatisch afdruipventiel open gaat?

Specs van bijvoorbeeld een afdruipventiel;
Openingsdruk: 0.15 bar
Sluitingsdruk: 0.35 bar
Begrijp ik het goed dat die onder de 0.15 bar open gaat en bij 0.35 bar al dicht? Dan lijkt me dat geen probleem als de pomp in bedrijf is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Klopt inderdaad.

Ik heb zelf deze;

https://witway.nl/automatisch-afdruipventiel/

maar hier moet behoorlijk wat druk op mocht ie dicht moeten slaan. Die jij bedoeld ( https://www.raintechshop....che-afdruipventielen.html denk ik ? ) kende ik niet, dat is balen, want deze lijkt veel gevoeliger. Dat is veel beter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:46

inhico

pw

zoals al aangegeven: tyleenslang is vorstbestendig. Kan zonder problemen bevriezen en gaat daarvan niet kapot. Geldt ook voor tyleenkoppelingen. Dus daar is geen vorstbeveiliging nodig.
Eventuele metalen muurplaten en kranen lopen wel risico. Als je de pomp uitzet en de kranen even open zet is al het water uit je kranen en kan daar ook niets meer gebeuren.

...

Pagina: 1