Basisstations (Zigbee) compatibiliteit buiten eigen merk

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulHelper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 15:08
1. Welk probleem ervaar je?
In de pricewatch basisstations kun je een aantal dingen al filteren, maar nog niet hoe de compatibiliteit is van het basisstation met apparaten buiten het eigen merk. Specifiek bij Zigbee is dit niet in de standaard vastgelegd.

2. Waarom is dat een probleem?
Sommige hubs, zeker goedkopere voor zover ik weet werken alleen met apparaten van het eigen merk. Bijvorbeeld Ikea DIRIGERA hub is alleen te koppelen aan Ikea (Zigbee) apparaten.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Persoonlijk ben ik opzoek naar een zigbee hub en wil ik kunnen filteren op het werken met apparaten die niet van het merk van de hub zijn. Dat is namelijk niet wat je zoekt, maar een hub die al je smarthome devices (soms binnen een bepaald protocol) kan verbinden.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Een extra optie bij een product toevoegen/aanpassen waar je kunt zeggen of de hub met alleen eigen merk werkt of ook met ander merk (Zigbee) devices.

Extra info:
Ik weet niet in hoeverre andere protocollen hier last van hebben, zelf ben ik het meest bekend met Zigbee en vandaar dat ik daar naar refereer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Of dit kan is voornamelijk afhankelijk van de beschikbaarheid van specificaties. Ik verplaats 'm daarom naar het Pricewatch forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Mooijekind kan hier denk ik beter antwoord op geven.

Hoewel ik op voorhand wel al kan zeggen dat als het niet (officieel) gedocumenteerd is, het weinig kans van slagen heeft. Compatibiliteit tussen de merken is inderdaad niet gegarandeerd, hoewel je dat wel graag wilt zien. Maar het kan met elke firmware-update wel weer werken of juist breken, dat kan je van te voren niet beoordelen. En als er dan iets breekt zodat het niet meer met andere merken werkt, is er geen officiele Zigbee instantie die hun licentie intrekt oid. In dat opzicht is het een beetje een wilde westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Mooijekind

Manager Product Content
Helaas wordt deze informatie zelden meegegeven. Als ze noemen dat het werkt met het zigbee protocol dan voeren we dat in maar als een fabrikant dat al niet op zijn productpagina zet dan kun je er bijna al vanuit gaan dat het alleen binnen het eigen merk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

@PaulHelper Heb je genoeg aan dit antwoord? Ook al is het misschien niet helemaal het antwoord wat je zocht, wat ik zeker kan begrijpen :) Anders sluit ik dit topic voor de overzichtelijkheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulHelper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 15:08
@Glaanie
Ja, ik wist ook wel dat het niet per se top prioriteit was of zo. Als het wat makkelijker mogelijk was en er behoefte was dan kon het een mooie toevoeging zijn.
Ik denk dat het probleem meer fundamenteel is dan per se tweakers, dus dat kan niet zomaar opgelost worden.
Sluiten is helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

Alrighty :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.