Windows 8.1 Retailkey werkt niet meer naar herinsallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:19
Beste Tweakers,

Ik heb voor een goede vriend een nieuw systeem in elkaar gezet en loop nu tegen een nogal vreemd probleem aan wat ik met het activeren van zijn licentie.

Het gaat hierbij om een Windows 8.1 Pro Retaillicentie gekocht bij een (inmiddels niet meer bestaande) lokale PC zaak. Deze is op zijn vorige PC ergens in 2015 netjes geüpgraded naar Windows 10 Pro.

Nu heb ik op zijn nieuwe PC zojuist Windows 10 Pro geïnstalleerd in de verwachting dat dit gewoon zou gaan werken zonder gedoe, maar helaas. De productkey werd wel herkend door Microsoft bij de installatie (want hij begreep in de setup al zonder te vragen dat het om een Windows Pro key ging), maar na installatie is Windows blijkbaar niet geactiveerd en geeft de volgende foutmelding:
'De laatst ingevoerde productcode (id: xxxxxxxx) kan niet worden gebruikt voor dit exemplaar van Windows'

Wat mis ik hier nu precies of doe ik wat volgens Microsoft blijkbaar wat niet mag?
- Het gaat om een Retaillicentie dus het veranderen van hardware zou gewoon moeten kunnen lijkt me.
- Ik weet dat huidige Windows 7 en 8(.1) installaties per Sept. 2023 niet meer kunnen worden geüpgraded naar Windows 10, maar dit is voor zijn licentie dus al in 2015 gebeurt. Het kan toch niet zo zijn dat met het stopzetten van dit aanbod ook betekend dat bestaande, al geupgrade licenties niet meer bruikbaar zijn om te her-activeren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Er wordt géén Microsoft-account op zowel zijn oude als nieuwe systeem maar gewoon een lokaal account.
- In contactkomen met Microsoft is ons niet gelukt, je komt in een eindeloze loop met de niet behulpzame chatbot te zitten 8)7

Iemand wie hier de gouden tip heeft om dit weer up-and-running te krijgen? Of natuurlijk een heldere uitleg waarom hetgeen ik hier probeer te doen blijkbaar niet kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:01

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Je kunt in het activatieschern ergens kiezen voor "per telefoon". Even bellen, door dat robotmenu'tje lopen, als ze vragen op hoeveel pc's je die key gebruikt zeg je 1, je krijgt een code en je kunt weer door.

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 17-03-2024 19:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Zoiets kan ik me met oudere Windows versies inderdaad herinneren, maar dit lijkt er door MS helemaal uitgegooid te zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUZ0p89ep0AlrYWFGjCgjRgTDCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fUS8z4KxCmtKzbzD9msYitf.png?f=fotoalbum_large

Met de gesuggereerde optie Probleem oplossen of Assistentie krijg je die Virtuele agent/chatbot van Windows 10 welke geen nuttige informatie of oplossingen aandraagt, alleen 'Systems says no' bascially zonder opgave van rede. Contact via de website kan blijkbaar alleen nog als je eerst inlogt met een Microsoft Account, die zouden we morgen dan alsnog aan kunnen maken in een poging een persoon te spreken, maar eigenlijk vind ik het al absurd dat je niet eens meer contact kunt krijgen met MS als je liever een lokaalaccount gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• !mark
Probleem is inmiddels opgelost :)
Ik zal voor een eventuele lezer wie dit topic vind even kort samenvatten wat er nu aan de hand was en hoe dit op te lossen.

Vanochtend een belverzoek gemaakt via mijn eigen Microsoftaccount en daarna door MS teruggebeld, hierbij de uitleg gekregen dat het activeren van Windows 10 op een computer met een 7/8(.1) productkey niet meer mogelijk is (het sinds Sept. 2023 verhaal wat ik al wist), ook niet als dat al eerder is gebruikt om te upgraden naar Windows 10 voor deze datum.

Ze gaf hierbij aan dat de productkey op de computer waarmee de upgrade is gedaan omgezet is naar een digitale Retaillicentie van Windows 10 pro en deze automatisch weer geactiveerd bij herinstallatie van die PC (lees moederbord in het geval van ons als zelfbouwers :+ ). Gezien het echter een Retaillicentie betreft is meenemen toegestaan mits deze gekoppeld wordt aan een Microsoft-account.

Dus uiteindelijk maar een Microsoft account gemaakt op de oude PC welke ik provisorisch weer even opstartklaar had gemaakt, hierbij veranderde de Licentietekst van 'Windows is geactiveerd met een digitale licentie' naar 'Windows is geactiveerd met een digitale licentie die is gekoppeld aan uw Microsoft-account'

Tot slot op de nieuwe PC ingelogd onder het zelfde account en gekozen voor 'Ik heb de hardware van dit apparaat gewijzigd' en daarmee is hij weer geactiveerd.