Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-06 20:24
Hey,

Ik heb een Miele droogkast model TKG850 WP type HT25 die een 7-tal jaar oud is. De droogkast geeft geen enkele foutmelding en werkt zijn programma gewoon af maar droogt totaal niet. Het waterreservoir blijft helemaal leeg.

Ik heb alle filters vervangen of zuiver gemaakt maar daar ligt het niet aan. De condensor ziet er proper uit.

Ik lees op de site Euromaxx die onderdelen verdeelt dat de oorzaak in dit geval meer dan waarschijnlijk de vochtigheidsensor defect is. Dit lijkt me ook plausibel als oorzaak. Deze sensor bevindt zich bovenaan de trommel en sleept met 2 koolstofborstels over 2 metalen ringen van de trommel. Ik zou dit niet aanzien hebben als een vochtsensor en hem ook niet verwachten op deze plaats. Kan ik deze doormeten?

Op andere sites lees ik dat de PTC/NTC mogelijk defect is. Ik kan de NTC niet doormeten dus deze lijkt me wel degelijk defect al geraak ik er ook niet goed bij met mijn meetpennen. Maar deze ga ik dus alvast maar bestellen.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt
Groeten
Davy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Davy_Rx schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:22:
Hey,

Ik heb een Miele droogkast model TKG850 WP type HT25 die een 7-tal jaar oud is. De droogkast geeft geen enkele foutmelding en werkt zijn programma gewoon af maar droogt totaal niet. Het waterreservoir blijft helemaal leeg.

Ik heb alle filters vervangen of zuiver gemaakt maar daar ligt het niet aan. De condensor ziet er proper uit.

Ik lees op de site Euromaxx die onderdelen verdeelt dat de oorzaak in dit geval meer dan waarschijnlijk de vochtigheidsensor defect is. Dit lijkt me ook plausibel als oorzaak. Deze sensor bevindt zich bovenaan de trommel en sleept met 2 koolstofborstels over 2 metalen ringen van de trommel. Ik zou dit niet aanzien hebben als een vochtsensor en hem ook niet verwachten op deze plaats. Kan ik deze doormeten?

Op andere sites lees ik dat de PTC/NTC mogelijk defect is. Ik kan de NTC niet doormeten dus deze lijkt me wel degelijk defect al geraak ik er ook niet goed bij met mijn meetpennen. Maar deze ga ik dus alvast maar bestellen.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt
Groeten
Davy
Wordt de droger wel warm? Een vochtigheidssensor geeft aan waneer de was droog is, als deze stuk is dan zal de droger of niet meer stoppen met drogen of het teken klaar geven een paar minuten na de start.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Nee, de was wordt niet droog maar draait wel even lang als normaal. Ik heb de nieuwe NTC morgen.

Los van welke sensor defect is zou ik verwachten dat er foutmeldingen zouden zijn zoals ‘komt niet op temperatuur’,’ droogtijd overschreden’,… vermits de was nat uit de droger komt. Dit terwijl de droger normaal zelf controleert hoeveel was erin zit en wat de vochtigheid is waardoor je er zelfs een kleine hoeveelheid in zou mogen gooien zonder dat dit energieverspilling is. (Nooit getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Davy_Rx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:37:
Nee, de was wordt niet droog maar draait wel even lang als normaal. Ik heb de nieuwe NTC morgen.

Los van welke sensor defect is zou ik verwachten dat er foutmeldingen zouden zijn zoals ‘komt niet op temperatuur’,’ droogtijd overschreden’,… vermits de was nat uit de droger komt. Dit terwijl de droger normaal zelf controleert hoeveel was erin zit en wat de vochtigheid is waardoor je er zelfs een kleine hoeveelheid in zou mogen gooien zonder dat dit energieverspilling is. (Nooit getest)
Als de droger niet warm wordt dan lijkt mij het probleem meer in het verwarmingsgedeelte te liggen. Daar het een warmtepomp droger is van 7 jaar oud zou het mij niet verbazen als er geen vulling meer in zit.

Als je de droger op functie warme lucht zet, wordt die dan wel warm?

Je wilt dus dit gaan doen? https://nl.ifixit.com/Gui...usch+Feuchtesensor/147560

[ Voor 11% gewijzigd door nodri2000 op 21-03-2024 08:08 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Ik heb eerst de NTC besteld. Deze is ondertussen geleverd maar het is de verkeerde dus ik kan nog niets testen... Ik kan de bestaande NTC niet doormeten dus deze lijkt me wel degelijk defect al blijf ik het raar vinden dat ik daar dan geen foutmelding van zou krijgen.

Het volgende zou het vervangen van de vochtsensor zijn maar eerst ga ik dus maar eens op zoek naar de juiste NTC.

Ik kan momenteel niets meer testen omdat de droger half gedemonteerd is om tot bij de NTC te geraken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Ik heb ondertussen enkele dingen getest.

Nieuwe NTC geplaatst. Deze is nu zeker ok. Als ik deze afkoppel krijg ik een foutmelding.

Ik heb de droogkast laten draaien zonder zijpanelen.

De luchtcirculatie werkt. Wanneer het klepje voor de condensor open voel ik de lucht daar passeren. Ik heb ooit al foutmeldingen gekregen met de vraag om pluizen te verwijderen wanneer een filter wat verstopt was dus volgens mij wordt dit ook goed bewaakt. De voorkant van de condensor ziet er ook heel proper uit.

Als ik de leiding om water af te voeren in een emmer hang, zie ik daar vlak na opstarten wat water uitlopen. Ik vind op internet dat de condensorpomp altijd even aangestuurd wordt bij opstart dus dit lijkt normaal en deze lijkt het ook te doen. Nadien komt er wel niets uit. Dit kan zijn doordat er ofwel geen water afgescheiden wordt en de vlotter niet bediend wordt of dat er iets scheelt met de vlotter. Ik weet momenteel niet hoe dit te controleren.

De warmtepomp wordt heel warm, zelfs heet. Wat me wel opvalt is dat de leiding die erop vertrekt ook warm wordt maar dat de retour koud blijft. Zelfs na heel lange tijd en dit terwijl de warmtepomp zelf dus heet is. De lucht in het machine zelf wordt ook niet opgewarmd. Het lijkt er op dit moment dus op dat de koelvloeistof precies niet circuleert waardoor de condensor zijn werk niet kan doen, de lucht koud blijft en de was dus niet gedroogd wordt.

Dit lijkt me niet iets dat ik zelf verder kan verhelpen. Of heeft iemand toch nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 12:08
Bij een warmtepomp wordt het ene gedeelte koud en het andere gedeelte warm.
De compressor mag warm worden maar niet heet. Als die te warm wordt zal die uiteindelijk afslaan.
Vanuit de compressor loopt een leiding naar het condensor element. Hierin condenseert het koudemiddel en geeft warmte af aan de lucht in de droger. Dan gaat het verder door het capillair waar het koude middel verneveld wordt. Hierbij daalt de druk. En in de verdamper zal het koudemiddel worden verdampt. (Vloeistof -> gas). Hiervoor is echter warmte nodig en die onttrekt het uit de droger. Deze leidingen zullen koud aanvoelen.

Het lucht van de droger gaat rond door het condensor element en wordt daar opgewarmd. Dan gaat de warme droge lucht door de trommel heen koelt een beetje af door het natte wasgoed en neemt vocht op. Gaat door de filters heeb en komt bij het verwarmingselement deze is echter koud en hier zal het vocht condenseren. Daarna gaat het weer door het condensor element en zo verder.

Soms kan er in het waterreservoir (waar de afvoerpomp in zit) een dot stof liggen waardoor er teveel water in de droger blijft liggen en niet meer droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikweethetniet!
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi, heb je het al op kunnen lossen inmiddels? Ik heb precies dezelfde klachten, maar heb hier nog niets open gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversEng
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-01 11:12
Hallo,

Ook met hetzelfde type droogkast TKG850 WP heb ik het probleem dat de compressor NIET meer draait.

En t.g.v. te hoge herstelkosten in verhouding met een standaardherstelling is de herstelling opgegeven door de Miele technieker.

De droger geeft ook geen foutmeldingen.
De trommelmotor die aangestuurd wordt met driverkaart: EFU350-B werkt wel.
De temperatuursensoren zijn ook nagemeten.
In het toestel zit de onderstaande electronica:
Compressor driverkaart: EFU355-B (deze uitvoering is eerder uitzonderlijk)
Trommelmotor driverkaart: EFU350-B. (werkt dus)
Relaiskaart: ELP305
Bedieningskaart: EW172-A.
De uitgelezen software-codes:
ELP: 4199 EW: 3493 LNG: 5926 EFU: 3541

De compressor is samen met de thermische NTC beveiliging (60k ohm) correct aangesloten op driverkaart EFU355-B. Op de driverkaart komt 220V en de gelijkspanningen 400V, 12V en 3.3V zijn OK (rode led licht op).
De draadverbinding van de M-bus is gecontroleerd en de +5V is OK, maar waarschijnlijk zit op de M-bus het signaal niet op om de compressor aan te sturen.
Ik vermoed dat de bedieningskaart: EW172-A (console-voorpaneel) gedeeltelijk defect is, ofwel..... de relaiskaart: ELP305 links onder in de machine. De gelijkspanningen op deze electronica zijn ook OK.

Het is voor “dit model met BLPM compressor ” een gekend probleem, volgens verschillende internetsites. (https://www.cyberforum.ru...chines/thread2138028.html)
De oplossing zou bestaan uit een microprocessor die defect is of de software die corrupt is :(

Daarom ben ik op zoek achter "tweedehands" electronica :
driverkaart EFU355-B,
relaiskaart ELP305
en/of bedieningskaart EW172-A.

Kan iemand me daar mee helpen?

Alvast Bedankt.
Pagina: 1