We zijn momenteel druk aan het verbouwen.
De houten vloer is eruit (i.v.m. funderingsherstel), vervangen door beton, 16cm vloerisolatie en vloerverwarming, 8cm cementdekvloer.
Er zijn voorzetwanden geplaatst met 9cm pir isolatie.
Kleine uitbouw van ongeveer 15m². (enkelsteen muur is afgebroken)
Historisch gasverbruik (voor verbouwing): 1100 -1200 m³ inclusief SWW
(in de oude situatie was er nog 6m² enkelsteen en enkelglas)
Het was warm te houden met 45/50 graden aanvoer temperatuur.
Eind 2022 hebben en een multi split airco laten installeren met 4 binnenunits.
Hierdoor hebben we in 2023 alleen gas gebruikt voor SWW, 94 m³
We konden het in principe dus warm houden met de geplaatste airco's.
Na de verbouwing en alle isolatiemaatregelen zal dit alleen maar beter worden verwacht ik.
De vloerwarming heb ik laten aanleggen omdat de vloer er toch uit moest, voor het geval dat ik in de toekomst een l/w warmtepomp aan wil schaffen dan ligt het er maar in.
Deze week kwamen ze langs voor het inmeten van de te leggen PCV vloer. Er werd gezegd dat de vloerverwarming eerst opgestookt moet worden volgens een opstookprotocol voordat ze de vloer kunnen leggen.
Dit om eventueel restvocht te verwijderen. Een PVC vloer sluit de betonvloer helemaal af.
Je kan dan problemen krijgen wanneer je in de toekomst een warmtepomp installeert. Mocht er dan nog vocht in de vloer zitten kan dit geen kant op.
Ik had begrepen dat een cementdekvloer 1cm per week droogt, dus ik dacht na 8-10 weken de PVC vloer erin, maar zo werkt het dus blijkbaar niet. Opstoken met de CV gaat niet want die is er al uit en de gasleiding is ook al verwijderd. (deze liep precies door de grond waar we wilden uitbouwen)
Nu moet er dus toch op zeer korte termijn een warmtepomp komen..
Ik ben al druk aan het lezen geweest in de diverse topics, maar daar is zoveel informatie en elke situatie is ook weer net wat anders.
Capaciteit
Met de koevlaasformule kom ik op 1200x8 /1650 = 5.8kW
Maar dat was voor de isolerende maatregelen en inclusief bovenverdieping (die nu met airco's wordt verwarmd) en inclusief SWW. Dus ik denk met de 5kW warmtepomp wel toe te kunnen.
Afgiftesysteem:
45 m² vloerverwarming, woonkamer, keuken en hal.
10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open. Waterinhoud vloerverwarming ongeveer 50 liter
Op dit moment hangen er nog 2 oude radiatoren, 1 in de wc en een design radiator in de badkamer.
Wellicht dat ik nog extra radiator in de bijkeuken wil plaatsen. Hier is momenteel helemaal geen verwarming.
Warmtepomp
Ik zit zelf te denken aan een Panasonic Monoblock MDC05J3E5 of MDC07J3E5
In principe kunnen ze beide even ver terug moduleren maar de 5J heeft een beter COP -> 5,08 t.o.v. 4,46
(op hele koude dagen zou ik de airco er nog bij aan kunnen zetten)
Buffervat
Overal lees ik dat een buffervat eigenlijk niet nodig is.
Maar in mijn vloerverwarming zit maar ongeveer 50 liter. (plus inhoud van de design radiator en in de wc)
Zover ik heb kunnen vinden heeft de 5J een minimale waterinhoud nodig van 75 liter en de 7J 105 liter.
Dan heb ik toch wel een klein buffervat nodig? In serie in de retour? Hoeveel liter?
SWW
Dan moet er nog SWW gemaakt worden. (in de keuken krijgen we een quooker)
We zijn een gezin van 4, alleen douche en geen bad. Dus ik denk met 200/300 liter toe te kunnen. (dwtw niet aanwezig)
Dan is de keus een losse warmtepompboiler of een boiler aangesloten op de WP.
Voordeel van een losse WPboiler is dat de verwarming niet wordt onderbroken door SWW runs, en 2x subsidie)
Een voordeel van een boiler aangesloten op de Panasonic WP dat er geen extra gaten geboord hoeven te worden voor aan en afvoer van de lucht. Ik wil liever niet een wpb welke de lucht uit dezelfde ruimte haalt. Ik wil niet dat de ruimte afkoelt, hij komt in de bijkeuken te staan.
Welk(e) vat(en) kunnen jullie aanbevelen?
Installatie
De beste plek voor de buitenunit lijkt me achter de schuur. Dat betekend met de buis door de bijkeuken, garage, schuur.
Dat zou betekenen ongeveer 20 meter buis. (Uponor 32mm)
Kan ik de warmtepomp leidingen zo direct op de verdeler en radiatoren aansluiten?
Moeten er nog een extra ontluchter / expansievat / filters etc. geplaatst worden? Ik lees dat deze al ingebouwd zijn?
Is er ook iets van vorstbeveiliging nodig? (glycol toevoegen)
Kabels naar de buitenunit:
2 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² voor voeding WP naar groepenkast.
1x 3 aderig 1,5 mm² voor (eventuele) aansturing 3-wegklep.
1 x 2 aderige kabel 1 mm² naar temperatuursensor boiler.
1 x 2 aderige kabel 1 mm² naar Panasonic remote controller
(kan dit ook met dunnere kabels? Bijv. CAT6 kabel?)
Ben ik zo op de goede weg?
Hebben jullie nog tips?
Alvast hartelijk dank voor jullie input.
De houten vloer is eruit (i.v.m. funderingsherstel), vervangen door beton, 16cm vloerisolatie en vloerverwarming, 8cm cementdekvloer.
Er zijn voorzetwanden geplaatst met 9cm pir isolatie.
Kleine uitbouw van ongeveer 15m². (enkelsteen muur is afgebroken)
Historisch gasverbruik (voor verbouwing): 1100 -1200 m³ inclusief SWW
(in de oude situatie was er nog 6m² enkelsteen en enkelglas)
Het was warm te houden met 45/50 graden aanvoer temperatuur.
Eind 2022 hebben en een multi split airco laten installeren met 4 binnenunits.
Hierdoor hebben we in 2023 alleen gas gebruikt voor SWW, 94 m³
We konden het in principe dus warm houden met de geplaatste airco's.
Na de verbouwing en alle isolatiemaatregelen zal dit alleen maar beter worden verwacht ik.
De vloerwarming heb ik laten aanleggen omdat de vloer er toch uit moest, voor het geval dat ik in de toekomst een l/w warmtepomp aan wil schaffen dan ligt het er maar in.
Deze week kwamen ze langs voor het inmeten van de te leggen PCV vloer. Er werd gezegd dat de vloerverwarming eerst opgestookt moet worden volgens een opstookprotocol voordat ze de vloer kunnen leggen.
Dit om eventueel restvocht te verwijderen. Een PVC vloer sluit de betonvloer helemaal af.
Je kan dan problemen krijgen wanneer je in de toekomst een warmtepomp installeert. Mocht er dan nog vocht in de vloer zitten kan dit geen kant op.
Ik had begrepen dat een cementdekvloer 1cm per week droogt, dus ik dacht na 8-10 weken de PVC vloer erin, maar zo werkt het dus blijkbaar niet. Opstoken met de CV gaat niet want die is er al uit en de gasleiding is ook al verwijderd. (deze liep precies door de grond waar we wilden uitbouwen)
Nu moet er dus toch op zeer korte termijn een warmtepomp komen..
Ik ben al druk aan het lezen geweest in de diverse topics, maar daar is zoveel informatie en elke situatie is ook weer net wat anders.
Capaciteit
Met de koevlaasformule kom ik op 1200x8 /1650 = 5.8kW
Maar dat was voor de isolerende maatregelen en inclusief bovenverdieping (die nu met airco's wordt verwarmd) en inclusief SWW. Dus ik denk met de 5kW warmtepomp wel toe te kunnen.
Afgiftesysteem:
45 m² vloerverwarming, woonkamer, keuken en hal.
10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open. Waterinhoud vloerverwarming ongeveer 50 liter
Op dit moment hangen er nog 2 oude radiatoren, 1 in de wc en een design radiator in de badkamer.
Wellicht dat ik nog extra radiator in de bijkeuken wil plaatsen. Hier is momenteel helemaal geen verwarming.
Warmtepomp
Ik zit zelf te denken aan een Panasonic Monoblock MDC05J3E5 of MDC07J3E5
In principe kunnen ze beide even ver terug moduleren maar de 5J heeft een beter COP -> 5,08 t.o.v. 4,46
(op hele koude dagen zou ik de airco er nog bij aan kunnen zetten)
Buffervat
Overal lees ik dat een buffervat eigenlijk niet nodig is.
Maar in mijn vloerverwarming zit maar ongeveer 50 liter. (plus inhoud van de design radiator en in de wc)
Zover ik heb kunnen vinden heeft de 5J een minimale waterinhoud nodig van 75 liter en de 7J 105 liter.
Dan heb ik toch wel een klein buffervat nodig? In serie in de retour? Hoeveel liter?
SWW
Dan moet er nog SWW gemaakt worden. (in de keuken krijgen we een quooker)
We zijn een gezin van 4, alleen douche en geen bad. Dus ik denk met 200/300 liter toe te kunnen. (dwtw niet aanwezig)
Dan is de keus een losse warmtepompboiler of een boiler aangesloten op de WP.
Voordeel van een losse WPboiler is dat de verwarming niet wordt onderbroken door SWW runs, en 2x subsidie)
Een voordeel van een boiler aangesloten op de Panasonic WP dat er geen extra gaten geboord hoeven te worden voor aan en afvoer van de lucht. Ik wil liever niet een wpb welke de lucht uit dezelfde ruimte haalt. Ik wil niet dat de ruimte afkoelt, hij komt in de bijkeuken te staan.
Welk(e) vat(en) kunnen jullie aanbevelen?
Installatie
De beste plek voor de buitenunit lijkt me achter de schuur. Dat betekend met de buis door de bijkeuken, garage, schuur.
Dat zou betekenen ongeveer 20 meter buis. (Uponor 32mm)
Kan ik de warmtepomp leidingen zo direct op de verdeler en radiatoren aansluiten?
Moeten er nog een extra ontluchter / expansievat / filters etc. geplaatst worden? Ik lees dat deze al ingebouwd zijn?
Is er ook iets van vorstbeveiliging nodig? (glycol toevoegen)
Kabels naar de buitenunit:
2 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² voor voeding WP naar groepenkast.
1x 3 aderig 1,5 mm² voor (eventuele) aansturing 3-wegklep.
1 x 2 aderige kabel 1 mm² naar temperatuursensor boiler.
1 x 2 aderige kabel 1 mm² naar Panasonic remote controller
(kan dit ook met dunnere kabels? Bijv. CAT6 kabel?)
Ben ik zo op de goede weg?
Hebben jullie nog tips?
Alvast hartelijk dank voor jullie input.