Advies warmtepomp - PVC vloer - opstookprotocol

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan78
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-05 16:12
We zijn momenteel druk aan het verbouwen.
De houten vloer is eruit (i.v.m. funderingsherstel), vervangen door beton, 16cm vloerisolatie en vloerverwarming, 8cm cementdekvloer.
Er zijn voorzetwanden geplaatst met 9cm pir isolatie.
Kleine uitbouw van ongeveer 15m². (enkelsteen muur is afgebroken)

Historisch gasverbruik (voor verbouwing): 1100 -1200 m³ inclusief SWW
(in de oude situatie was er nog 6m² enkelsteen en enkelglas)
Het was warm te houden met 45/50 graden aanvoer temperatuur.

Eind 2022 hebben en een multi split airco laten installeren met 4 binnenunits.
Hierdoor hebben we in 2023 alleen gas gebruikt voor SWW, 94 m³

We konden het in principe dus warm houden met de geplaatste airco's.
Na de verbouwing en alle isolatiemaatregelen zal dit alleen maar beter worden verwacht ik.

De vloerwarming heb ik laten aanleggen omdat de vloer er toch uit moest, voor het geval dat ik in de toekomst een l/w warmtepomp aan wil schaffen dan ligt het er maar in.

Deze week kwamen ze langs voor het inmeten van de te leggen PCV vloer. Er werd gezegd dat de vloerverwarming eerst opgestookt moet worden volgens een opstookprotocol voordat ze de vloer kunnen leggen.
Dit om eventueel restvocht te verwijderen. Een PVC vloer sluit de betonvloer helemaal af.
Je kan dan problemen krijgen wanneer je in de toekomst een warmtepomp installeert. Mocht er dan nog vocht in de vloer zitten kan dit geen kant op.

Ik had begrepen dat een cementdekvloer 1cm per week droogt, dus ik dacht na 8-10 weken de PVC vloer erin, maar zo werkt het dus blijkbaar niet. Opstoken met de CV gaat niet want die is er al uit en de gasleiding is ook al verwijderd. (deze liep precies door de grond waar we wilden uitbouwen)

Nu moet er dus toch op zeer korte termijn een warmtepomp komen..

Ik ben al druk aan het lezen geweest in de diverse topics, maar daar is zoveel informatie en elke situatie is ook weer net wat anders.

Capaciteit
Met de koevlaasformule kom ik op 1200x8 /1650 = 5.8kW
Maar dat was voor de isolerende maatregelen en inclusief bovenverdieping (die nu met airco's wordt verwarmd) en inclusief SWW. Dus ik denk met de 5kW warmtepomp wel toe te kunnen.

Afgiftesysteem:
45 m² vloerverwarming, woonkamer, keuken en hal.
10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open. Waterinhoud vloerverwarming ongeveer 50 liter
Op dit moment hangen er nog 2 oude radiatoren, 1 in de wc en een design radiator in de badkamer.
Wellicht dat ik nog extra radiator in de bijkeuken wil plaatsen. Hier is momenteel helemaal geen verwarming.

Warmtepomp
Ik zit zelf te denken aan een Panasonic Monoblock MDC05J3E5 of MDC07J3E5
In principe kunnen ze beide even ver terug moduleren maar de 5J heeft een beter COP -> 5,08 t.o.v. 4,46
(op hele koude dagen zou ik de airco er nog bij aan kunnen zetten)

Buffervat
Overal lees ik dat een buffervat eigenlijk niet nodig is.
Maar in mijn vloerverwarming zit maar ongeveer 50 liter. (plus inhoud van de design radiator en in de wc)
Zover ik heb kunnen vinden heeft de 5J een minimale waterinhoud nodig van 75 liter en de 7J 105 liter.
Dan heb ik toch wel een klein buffervat nodig? In serie in de retour? Hoeveel liter?

SWW
Dan moet er nog SWW gemaakt worden. (in de keuken krijgen we een quooker)
We zijn een gezin van 4, alleen douche en geen bad. Dus ik denk met 200/300 liter toe te kunnen. (dwtw niet aanwezig)
Dan is de keus een losse warmtepompboiler of een boiler aangesloten op de WP.

Voordeel van een losse WPboiler is dat de verwarming niet wordt onderbroken door SWW runs, en 2x subsidie)
Een voordeel van een boiler aangesloten op de Panasonic WP dat er geen extra gaten geboord hoeven te worden voor aan en afvoer van de lucht. Ik wil liever niet een wpb welke de lucht uit dezelfde ruimte haalt. Ik wil niet dat de ruimte afkoelt, hij komt in de bijkeuken te staan.

Welk(e) vat(en) kunnen jullie aanbevelen?

Installatie
De beste plek voor de buitenunit lijkt me achter de schuur. Dat betekend met de buis door de bijkeuken, garage, schuur.
Dat zou betekenen ongeveer 20 meter buis. (Uponor 32mm)

Kan ik de warmtepomp leidingen zo direct op de verdeler en radiatoren aansluiten?
Moeten er nog een extra ontluchter / expansievat / filters etc. geplaatst worden? Ik lees dat deze al ingebouwd zijn?
Is er ook iets van vorstbeveiliging nodig? (glycol toevoegen)

Kabels naar de buitenunit:
2 x 3 aderige YMVK 2,5 mm² voor voeding WP naar groepenkast.
1x 3 aderig 1,5 mm² voor (eventuele) aansturing 3-wegklep.
1 x 2 aderige kabel 1 mm² naar temperatuursensor boiler.
1 x 2 aderige kabel 1 mm² naar Panasonic remote controller
(kan dit ook met dunnere kabels? Bijv. CAT6 kabel?)

Ben ik zo op de goede weg?
Hebben jullie nog tips?

Alvast hartelijk dank voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-05 12:58

DIY

Direct aansluiten op je verdeler, met afsplitingen naar de radiatoren. Ik zou geen buffervat plaatsen. Mocht je het persé willen een kleintje in serie, maar dat kost je ook iets rendement bij het maken van sww.

Geen glycol, dat kost je het hele jaar rendement. Als je bang ben voor vorstschade kun je vorstkleppen monteren, maar zolang je wp spanning heeft zal hij zichzelf via circulatie beschermen. Alleen bij spanningsuitval tijdens vorst loop je risico. Zorg dus dat je de Pana volgens de fabrieksopgave afzekert om onbedoeld uitvallen te voorkomen!

Uiteraard een magneetfilter, expansievat en 3 bar overstortklep in de retour. 2 kogelkleppen en aftep (binnen de buiten gevel) zodat je unit eenvoudig kunt aftappen/afkoppelen zonder je volledige systeem te laten leeglopen. Zorg ook voor voldoende (automatische) ontluchters op alle hoge plekken in je leidingen.

Het opstookprotocol is vooral om de thermische spanning uit de vloer te halen (lees: eventuele scheuren uitlokken), zodat dievooraf ontstaan ipv zodra je afwerking ligt. Dit was vooral van toepasing bij de hogere temperaturen die bij cv voorkwamen. De vraag is of dit nog nodig is bij (Z)LTV, hierover verschillen de meningen, maar de vraag is of je het risico wil nemen. Uiteraard moet je vloer wel droog zijn, maar als je de aangegeven tijd hebt aangehouden, is dat normaal wel het geval, als de ruimte wel op een andere manier verwarmt is.

[ Voor 55% gewijzigd door DIY op 17-03-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan78
Hartelijk dank voor je reactie!

Ik wil niet persé een buffervat maar ik dacht dat het wellicht nodig was i.v.m. te weinig inhoud in het systeem.

De ruimte is momenteel helemaal niet verwarmd. De airco unit is ook van de muur vanwege het plaatsen van de voorzetwanden. Dat zal de droogtijd wel wat langer maken..

[ Voor 82% gewijzigd door henkjan78 op 17-03-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 16:40

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je al een VV-verdeler en is dit een gesloten verkeer, dus zonder bijmengen en pomp? Kun je hier een automatische ontluchter op plaatsen?
Afgiftesysteem:
45 m² vloerverwarming, woonkamer, keuken en hal.
10 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open.
Heb je op de slaapkamers en badkamer geen cv meer?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-gDbBbzk2MVBJNoH-Fb2Wco2xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnxrj86PJzc3SK2Ct0Zea90O.jpg?f=fotoalbum_large

Er is inderdaad al een verdeler speciaal voor vloerverwarming, zonder pomp. (met nog extra groepen voor eventueel uitbreiding. Geen idee of hier een automatische ontluchter op kan?

Ik heb geen CV-ketel meer hangen. Op de slaapkamers zijn de radiatoren verwijderd, daar verwarmen we nu met de airco en dat gaat prima. In de badkamer hangt nog wel een design radiator en op de wc nog een kleine radiator.
Deze wil ik ook graag aansluiten indien mogelijk. Wellicht nog een extra lage temperatuur radiator voor in de bijkeuken.

De warmtepomp gaat dus gebruikt worden voor de benedenverdieping, en de airco's blijven voor de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:40

hnq

Systeeminhoud van een 5j moet groter zijn dan 30l. Dus geen probleem voor jou. Hier 50m2 vvw, 5 groepen, niets meer en de 5j draait als een zonnetje zonder buffervat😀

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Op de verdeler zitten (witte) ontluchters. Op de aanvoer zou ik vervangen voor een automatische.

Kijk eens naar Terrendis als grondbuis. Die kun je 20 meter door de tuin laten lopen. Wel een klusje om dat uit te graven.

Vanaf de WP heb je 5/4" (standaard maat) die kun je omzetten naar 1" en vervolgens grondbuis of 32mm meerlagenbuis er op.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
Als je geen zin hebt in gehaast, je kan ook voor 300 euro een electrische cv ketel van marktplaats halen en daar je opstookprotocol mee uitvoeren. Kan je rustig verder kijken naar een warmtepomp.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan78
hnq schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:21:
Systeeminhoud van een 5j moet groter zijn dan 30l. Dus geen probleem voor jou. Hier 50m2 vvw, 5 groepen, niets meer en de 5j draait als een zonnetje zonder buffervat😀
Dat klinkt goed :) Die 30 liter is dat praktijkervaring of opgegeven vanuit Panasonic?
Hoe heb jij SWW geregeld? De 5kW is voor jou dus (makkelijk) toereikend ?

[ Voor 5% gewijzigd door henkjan78 op 18-03-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Er is een vuistregel/formulier a.d.h.v. minimaal afgegeven vermogen, delta T en systeeminhoud. Niet vanuit Panasonic zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan78
Terrendis grondbuis ziet er wel goed uit, maar wel prijzig spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:40

hnq

henkjan78 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Dat klinkt goed :) Die 30 liter is dat praktijkervaring of opgegeven vanuit Panasonic?
Hoe heb jij SWW geregeld? De 5kW is voor jou dus (makkelijk) toereikend ?
SWW met WPB. Atlantic Calypso 150L.

Die 30 liter staat in de Design Manual:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn6qe9u6nPY6JOIxMhFfRVxYDFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nR5nHDbnuxSEYv4Fhcab0TYa.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Pagina: 1