Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:36
Ik wil graag mijn Nextcloud instance van buitenaf kunnen benaderen met een DDNS (DuckDNS). Ik draai Nextcloudpi en kan met succes verbinding maken met mijn DuckDNS DDNS en een SSL certificaat genereren. Volgende stap is het forwarden van poort 80 en 443 naar het juiste interne IP adres. Ook dat lukt, waardoor ik mijn Nextcloud instance kan benaderen via mijndns.duckdns.org
Echter heb ik ook poort 80 en 443 geforward naar een ander intern IP adres (home assistant). Ik kan niet beide 'rules' in mijn router instellen; het is óf home assistant óf nextcloud.

Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen? Ik heb hier al een hele zondag over gebogen en vind veel guides over het instellen van een DDNS + SSL certificaat, maar vind geen informatie (die ik kan begrijpen) over het poortenconflict.
thx!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niet, je mapt een poort naar 1 andere machine. Gebruik andere poorten.

Althans, het kan wel anders: door er een reverse proxy server tussen te zetten. Maar dat lijkt me zware overkill in dit geval.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Er zit een reverse proxy in de addon store van Home Assistant
NGINX Home Assistant SSL proxy

Ik heb hem nooit gebruikt, maar volgens de tekst kan hij in het bijzonder overweg met DuckDNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
Nginx Proxy Manager add-on kan dat ook.
https://addons.community/#nginx-proxy-manager

Waarom heb je 80 en 443 openstaan richting Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
F_J_K schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:44:
Niet, je mapt een poort naar 1 andere machine. Gebruik andere poorten.

Althans, het kan wel anders: door er een reverse proxy server tussen te zetten. Maar dat lijkt me zware overkill in dit geval.
De suggestie van een reverse proxy heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar daar schiet mijn kennis te kort. Ook het veranderen van de poorten lukt me niet. Ik vind guides voor andere installatievormen van nextcloudpi zoals een docker install of een snap install. Ik draai het in proxmox in een LXC container
RudolfR schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:50:
Nginx Proxy Manager add-on kan dat ook.
https://addons.community/#nginx-proxy-manager

Waarom heb je 80 en 443 openstaan richting Home Assistant?
Ik heb 80 verwijderd en alleen 443 geforward naar het juiste interne IP adres. Ik kan HA nog steeds benaderen via mij DDNS. Is dat ook je advies?

[ Voor 10% gewijzigd door stimpyMGS op 17-03-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:55
Heb je 2 DDNS namen, of maar 1?

Als je er 2 hebt, dan is kun je juist een reverse proxy gebruiken om op basis van de hostname het verkeer door te sturen naar de juiste interne server.

In dat geval stuur je vanuit de router poort 80 en 443 naar de reverse proxy. De reverse proxy kun je dan instellen om aan het verkeer voor het DDNS domein van HA naar het interne adres van HA te sturen en het verkeer voor het DDNS domein van Nextcloud naar het interne adres van Nextcloud te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ray1992xD
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 21:56
Je kan werken met een reverse proxy en daarmee via virtuele hosts werken.

Maar:
De makkelijkere manier is om een van de 2 hosts zo te forwarden zoals dit voorbeeld:

Server 1
Ip 192.168.1.2
Poorten extern 81 en 444
Poorten intern 80 en 443

Server 2
Ip 192.168.1.3
Poorten extern en intern beiden 80 en 443

Wanneer je vervolgens met servet 1 wilt verbinden van buitenaf, specificeer je server.duckdns.org:444

Server 2 wordt dan
Server.duckdns.org:443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
thx allemaal! Het duurde even, maar uiteindelijk is het me gelukt om met Nginx proxy manager alles werkende te krijgen!! Deze draait nu nog als addon vanuit Home Assistant, en ik ga later kijken of ik deze als container o.i.d. vanuit Proxmox kan draaien, maar voor nu ben ik al lang blij dat zoals Nextcloud als HA van 'buitenaf' beschikbaar zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:29
Had je niet gewoon een externe poort, zeg 5000, kunnen forwarden naar 80, en 5001 naar 443 naar het ip-adres van de ncp?
Op de client kun je toch een ipadres invoeren met poort? dyndns.duckduckgo.com:5001?
Pagina: 1