Mini PC advies met krachtige GPU voor kunstproject

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08-2024
Hallo Tweakers!

Ik ben op zoek naar mensen met suggesties, ervaringen en met algehele geniale ingevingen! :)

Voor een kunstproject ben ik op zoek naar een kleine (zo klein mogelijk?) mini pc met krachtige gpu.
Deze komt in een kleine stille ruimte te staan (mogelijk niet heel goed geventileerd) uit het zicht en aangesloten op een groot scherm met een resolutie van richting de 4k.
Hierop komt een Unity app te draaien die op momenten redelijk zwaar zal zijn voor de gpu.
We hebben nu een grote desktop test kast met GTX 1660 en dat draait ok.

Nu ben ik op de hoogte van het bestaan van de oa. Miniforum kastjes met 680M, 780M geintegreerde gpu's en RX 6600m en dat is een vormfactor die geschikt zou zijn.
Een laptop met sterkte gpu zou in feite ook kunnen maar mijn ervaring is dat deze erg luidruchtig kunnen worden.

Mijn vraag is dan ook of er mensen zijn met suggesties voor andere kleine kastjes met krachtige gpu die dit soort applicaties goed kunnen draaien of mensen die juist ervaring hebben met deze kleine computers.
Ook wat betreft geluid als deze belast worden. Ik moet geen stofzuiger in die kleine ruimte hebben! :)

Misschien is er een kleine computer die ik niet ken, krachtig maar stil is en door de tweakers hier wordt aangeprezen?!..

Reacties worden erg op prijs gesteld!
Alvast bedankt.

Groet,
mlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe draait de applicatie op integrated graphics van bijvoorbeeld een Ryzen 5 5600U of Core i5 1235U? Misschien ken je iemand met een vrij recente laptop, je zou dan een simpele Intel of Asus NUC kunnen overwegen, die zijn relatief stil.
Gigabyte Brix modellen waren voor een paar jaar geleden nog best rumoerig, hoe dat nu is weet ik niet.
Als een iGPU niet volstaat zou je kunnen kijken naar een custom SFF / ITX systeem met losse GPU.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esh
Ohja, de Vega 7 had ik idd. nog niet aan gedacht.
Zojuist even gececked en is wbt. performance alweer een klap minder dan bv. een geintegreerde Radeon 680M. ~50% minder snel.

Toch is de 680M wel het minimale wat we moeten hebben schat ik.
Juist ook vanwege de resoluties, 2k en hoger tot 4k.

Ik ben ook erg benieuwd naar de geluidsproductie van dit soort mini pc's.
Zullen ze erg rumoerig zijn onder load?

SFF/ ITX kasten zijn alweer een stukje groter dan de gemiddelde NUC en mogelijk al te groot voor ons doel.

[ Voor 11% gewijzigd door esh op 18-03-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:36
Je kan ook altijd de fans vervangen.

Komt de pc in een kast te staan of is er toch wel iets van ventilatie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
99ruud99 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:54:
Je kan ook altijd de fans vervangen.

Komt de pc in een kast te staan of is er toch wel iets van ventilatie mogelijk.
Aan menig miniPC valt er weinig te vervangen qua fans, soms valt er wat te sleutelen aan een fancurve maar het is een beetje hit & miss qua geluid. Ook net wat je zelf storend vind (of juist niet) denk ik, maar ik heb er verschillende gehad en het is niet merkspecifiek heb ik het idee. Ik heb er overigens pas 1 of 2 gehad waar ik me niet aan stoorde (en 1 daarvan was een Celeron N5105).

Wat ook nog zou kunnen is een Deskmini? Daar kan in ieder geval een Noctua L9a/i in, of een Jonsbon HP-C400. Weet eerlijk gezegd niet of die al uit is voor AM5, dan zou je een 8600G of 8700G kunnen overwegen.

AM5 kan natuurlijk ook met een mini ITX variant, maar weet de maximale maten niet?

In ieder geval kun je aanhouden; hoe kleiner het moet, hoe luidruchtiger het is om dezelfde warmte af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esh
Hey @99ruud99 , De pc komt achter een dun achterwandje waar ongeveer 10 - 15 cm ruimte is wbt. diepte.
De pc zou dus op zn kant kunnen/moeten staan. Misschien kunnen we de ruimte nog wat aanpassen maar dat is niet zeker.

@Dagion , wat zijn dat precies voor systemen? Deskmini? Heb je een link voor me?

Wat is op dit moment de meest krachtige pc met meest krachtige mobile gpu in NUC(ish) / SFF formaat?

(We hebben een laptop met 4070 maar die maakt echt een herrie onder load en is daardoor niet geschikt.)

[ Voor 13% gewijzigd door esh op 20-03-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 18:42

Nikeo

Jawelles

Kun je het niet off site laten renderen via een internetverbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esh
@Nikeo Daar hebben we ook even naar gekeken maar dat vergt een hele andere aanpak.
En niet haalbaar in onze situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door esh op 20-03-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
https://www.notebookcheck...dersteuning.795949.0.html

Linkje naar de aankondiging van AM5 Deskmeet (grotere variant met ruimte voor GPU) en Deskmini staat ergens gelinkt in de tekst.

Je zou ook kunnen denken aan een console achtige vorm (of Office PC SFF) als je wel de hoogte in kunt.

Als de laptop te luidruchtig is verwacht ik niet veel beters van MiniPCtjes namelijk, die gebruiken vaak dezelfde stijl/soort fan. Moet ik eerlijk zeggen dat ik er nooit eentje heb gehad met een GPU zoals die van Minisforum, maar daar hoor ik dan weer wisselende verhalen over qua kwaliteit van de fans.
Pagina: 1