AM5 moederbord twijfel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-08 18:29
Ik ga toch de stap maken naar een AM5 platform. De Ryzen 7700. Alleen ik heb nog twijfels bij het moederbord. Eisen waren wifi en 3m2 slots. Ik heb de zoektocht tot de volgende 3 kunnen filteren:

uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
€185-20 euro cashback=165
Netwerk controller: Realtek RTL8125
2x usb-c op de achterkant waarvan 1 20mb
Realtek ALC1200
Recensies zijn ok, veel mensen hebben last van een trage boot

uitvoering: ASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI
€214-20 euro cashback-194
Netwerk controller: Intel I225-V
2x usb-c op de achterkant waarvan 1 20mb
Realtek ALC4080
De reviews hiervan zijn wel goed, wel lees ik hier en daar een trage boot

uitvoering: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX (rev 1.0)
€220
Netwerk controller: onbekend
1x usb-c op de achterkant van 10mb
Realtek ALC897
Dit ''lijkt'' de slechtste keus, hij verbruikt ook het meeste stroom. Maar alle reviews zijn wel overtuigend positief

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-09 16:25
Ik heb de laatste en ben zeer positief. Heb ook nog een gigabyte intel z690 bord en had hiervoor een gigabyte b550 aorus elite die ook top werkte.

Asus was altijd mijn grote favoriet en ook Asrock voldeed me altijd prima. De laatste jaren overtuigen die mij niet meer zo en bevalt de overstap naar Gigabyte tot dusver prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
Zelf net de Asus Tuf b650 plus wifi gekocht, zoals jij hierboven vernoemd!
JA de boot is giga langzaam, ik denk 45 sec? maar als ik op internet kijk lijkt dat iedereen hier last van heeft met am5
en dat mensen wachten op een update?

Verder erg tevreden over het bord, alles werkt prima, het is alleen geen high end..
Geen RGB en mb ziet er erg saai uit. ( vind ik ).

Volgens de test kwam die tuf het beste eruit, dus vandaar nam ik die, als ik nu opnieuw de keuze mocht maken. zou ik voor de ROG strix kiezen.. waarom? ja uiterlijk heeft ook wel iets.. is het meerprijs waard? mwaa niet echt.. maar goed.. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Eskimoo op 19-03-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eskimoo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:52:
Zelf net de Asus Tuf b650 plus wifi gekocht, zoals jij hierboven vernoemd!
JA de boot is giga langzaam, ik denk 45 sec? maar als ik op internet kijk lijkt dat iedereen hier last van heeft met am5
en dat mensen wachten op een update?

Verder erg tevreden over het bord, alles werkt prima, het is alleen geen high end..
Geen RGB en mb ziet er erg saai uit. ( vind ik ).

Volgens de test kwam die tuf het beste eruit, dus vandaar nam ik die, als ik nu opnieuw de keuze mocht maken. zou ik voor de ROG strix kiezen.. waarom? ja uiterlijk heeft ook wel iets.. is het meerprijs waard? mwaa niet echt.. maar goed.. 8)7
Heb je memory context restore ingeschakeld in je bios? Dat maakt bij mij gigantisch verschil, heb andere Asus, en die start nu op in een 5 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
@Sissors

Ja, ook DDR training uitgezet, maar bij opstarten een blue screen.
verschillende restarts gehad met memory context.. lijkt dus niet heel stabiel te zijn... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat was ook de reden dat ik wat huiverig was. Maar hij wilde bij mij juist soms niet trainen (iig geheugen LED bleef branden), en met context restore ging dat probleem voorbij en vooralsnog nul problemen verder gehad. Maar ja als je de verhalen hoort, en dus ook eigen ervaring, lijkt AM5 en geheugen toch nog niet altijd even soepel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
€185-20 euro cashback=165
Recensies zijn ok, veel mensen hebben last van een trage boot
Heb hier recent een systeem omheen gebouwd, ook toevallig met een 7700. Garantie tot de voordeur maar de opstarttijd is ongeveer 23-26 seconde tot het inlogscherm van Windows met EXPO ingeschakeld. Dit is absoluut langzamer dan ik met andere systemen heb gezien welke ik de afgelopen jaren gebouwd hebt op andere platformen maar ik lees ook over andere merken genoeg wat betreft lange opstarttijden, vrees dat het een beetje AM5 eigen is.
Houdt er in reviews wel rekening mee dat i.i.g. de professionele reviewers het ook afwegen tegen de prijs bij publicatie. Zo werd de Aorus Pro Elite door veel reviewers als de interessantere keuze aangemerkt t.o.v. de ASUS Tuf omdat de Elite goedkoper was. Momenteel in Nederland is juist de TUF de goedkoopste optie als je 3 Full-Speed M.2 sloten wilt.
Je zou wat Gigabyte betreft dan ook nog voor deze kunnen gaan: uitvoering: Gigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x)

Persoonlijk zou ik geen 220 euro aan een B650 moederbord uitgeven dat geen PCIe Gen 5 slot heeft voor de videokaart, ja het is nu nog helemaal niet nodig maar als je dan toch 220 of meer uitgeeft dan zou ik dat met oog op de toekomst wel overwegen. Als je in het 160-190 euro segment blijft zoals de B650 TUF dan is het prijsverschil voor een Gen 5 x16 slot m.i. te groot om alleen daar aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-08 18:29
!mark schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Heb hier recent een systeem omheen gebouwd, ook toevallig met een 7700. Garantie tot de voordeur maar de opstarttijd is ongeveer 23-26 seconde tot het inlogscherm van Windows met EXPO ingeschakeld. Dit is absoluut langzamer dan ik met andere systemen heb gezien welke ik de afgelopen jaren gebouwd hebt op andere platformen maar ik lees ook over andere merken genoeg wat betreft lange opstarttijden, vrees dat het een beetje AM5 eigen is.
Met welk setje geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA
EXPO aangezet en daarna teruggezet op 6000 en de spanning op 1.35V (want voor 6000 is geen 1.4 nodig :+ ). De memorycontroller van de CPU was namelijk niet goed genoeg om de rated 6400 van deze kit, zoals blijkbaar geld voor de meeste Ryzen CPUs; kwam ik pas na aankoop achter :P

Wellicht dat ik nog wat ga tweaken aan de timings of wellicht 6200 proberen, maar voor nu draait ie dus prima op de EXPO timings maar dan op 6000MT/s snelheid.

[ Voor 12% gewijzigd door !mark op 20-03-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Aan iedereen hier: BIOS updaten

Zelf heb ik ook een AM5 build en eens in de 20 keer cold boot gaat geheugentraining aan het werk. Deze duurt hooguit 25 seconden hier.

Toen ik hem nét had was het een festijn van blauwe schermen. Ik wou hem weer retour zenden totdat ik het BIOS eens bijgewerkt had en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon en nu is het systeem 100% stabiel zonder ook maar een kik te geven. En hier staat EXPO II gewoon aan.

Maar nu?
>De Ryzens vinden 6000+ mtps geheugen niet fijn. Heb je die zet dan de snelheid ietsjes terug en wellicht helpt dat ook.
>Kijk of het geheugen zeker weten op de QVL staat. Dit is belangrijk.
>Schakel PBO eens uit als deze ingeschakeld staat.
>Zet de iGPU uit! Deze gaat je in de weg zitten.
>Zet virtualization ook op uit (mits je met emulators werkt) en dan dat kreng van een VBS core isolation ook uit en win je tot 30%! aan prestatie (eerst hem in defender uitzetten en dan pas in het BIOS).
>Nog niet stabiel? Verlaag de snelheid van het RAM beetje voor beetje en meld dan hier wanneer het stabiel is. Begin om het te zetten op 5600 mtps en dan 5200 mtps. Dit zou moeten helpen. Moet je terug naar 4800 mtps dan is het echt niet goed. 5200 mtps moet met gemak kunnen en dat beveelt AMD ook aan. Alles erboven is feitelijk een overklok.

Succes en ik hoor het wel :)
Pagina: 1