Dakrenovatie PIR + houtvezel binnenzijde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-02 23:27
Ik heb zelf een aantal jaar geleden aan de binnenzijde mijn dak geisoleerd met 16cm houtvezel. Nu is mijn dak vrij oud en wil ik deze laten renoveren. Ik wil hier gelijk ook van de gelegenheid gebruik maken om extra bij te isoleren aan de buitenzijde.

Nu krijg ik veelal offertes waarbij men met zelfdragende PIR platen komt aan de buitenzijde. Iets zegt mij dat dit niet de beste optie is gezien de PIR platen niet echt meer dampopen zijn en mogelijk het warmtebufferende effect van de houtvezel verloren gaat. Daarnaast is PIR ook niet echt meer dampopen volgens mij.

Zijn er hier andere tweakers die ervaring hebben met een soortgelijke situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
PIR wat voor daken wordt gebruikt heef vaak een cachering ja en daarom is het niet dampopen.
Je kan met de rekentool van Ubakus uitrekenen of het voor jouw situatie kwaad kan. Gaat je houtvezel weg als je dak word vernieuwd? Dat zou ik niet doen, want houtvezel is idd veel beter in warmte bufferen. Je kunt beide producten wel samen gebruiken.

Wat gaat er precies gerenoveerd worden? Als je dakbeschot blijft zitten(meeste wel) dan kan die PIR gewoon op de buitenkant.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
Het is wel de bedoeling om de houtvezel te laten zitten. Het blijft prettig koel in de zomer en het dempt geluid ontzettend goed ook.

Bij de meeste offertes gaat het dakbeschot ook weg voor zover ik kan zien. Het dakbeschot in dit geval zijn nog de originele planken uit 1940 met de nodige kieren. Verder heeft de houtvezelisolatie aan de binnenzijde nog een klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Hoe heb je de houtvezel isolatie nu aan de binnenzijde afgewerkt? Zit hier een dampregulerende of dampremmende folie? Je wilt wel dat je isolatie nog een richting heeft die enigszins dampopen is.

De warmtebufferende eigenschappen blijven gewoon bestaan natuurlijk, waarom ben je bang dat dat zou verdwijnen? Met het toevoegen van meer isolatie, zal de opwarming nog alleen maar trager worden.

Edit: Ik lees niet voldoende. Je geeft al aan dat er een klimaatfolie zit (dus regulerend). Dat is mooi, want dan kan je vanaf je dakbeschot probleemloos dampdichte isolatie toepassen. In principe kan je je dakbeschot gewoon laten zitten lijkt mij? Hier in de buurt recentelijk ook twee renovaties gebeurd bij oudere woningen (jaren 70). Alles verwijderd tot op het dakbeschot (planken) en hierop direct PIR bij de 1e woning en Unilin renovatieplaten bij de andere woning.

[ Voor 70% gewijzigd door frennek op 17-03-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
No Hands schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:55:
PIR wat voor daken wordt gebruikt heef vaak een cachering ja en daarom is het niet dampopen.
Je kan met de rekentool van Ubakus uitrekenen of het voor jouw situatie kwaad kan. Gaat je houtvezel weg als je dak word vernieuwd? Dat zou ik niet doen, want houtvezel is idd veel beter in warmte bufferen. Je kunt beide producten wel samen gebruiken.

Wat gaat er precies gerenoveerd worden? Als je dakbeschot blijft zitten(meeste wel) dan kan die PIR gewoon op de buitenkant.
Thanks, zit nu in ubakus te kijken, maar worstel een beetje met het modelleren ervan? Het gaat om deze plaat:
https://www.isobouw.nl/me...rochure-slimfix-xt-lr.pdf

Ik zelf denk zoiets:
- dampremmende folie
- spaanplaat 8mm (is dit OSB?)
- EPS 130mm
- spaanplaat 4mm (ook weer OSB?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
Nog een andere ten aanzien van ubakus, wat moet ik kiezen als klimaatfolie? Is dat een breather membrane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
XXI schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Thanks, zit nu in ubakus te kijken, maar worstel een beetje met het modelleren ervan? Het gaat om deze plaat:
https://www.isobouw.nl/me...rochure-slimfix-xt-lr.pdf

Ik zelf denk zoiets:
- dampremmende folie
- spaanplaat 8mm (is dit OSB?)
- EPS 130mm
- spaanplaat 4mm (ook weer OSB?)
Zou wel ongeveer moeten kloppen. Maar weet je zeker dat je dakbeschot eraf moet? Het hout wel lekker de houtvezelisolatie op zijn plek nu.

Ik verwacht trouwens nul problemen met je beoogde opbouw. Je hebt al klimaatfolie toegepast (welke precies?) en de extra isolatie buitenom zal het dauwpunt grotendeels verplaatsen in de buitenste isolatielaag in de meeste omstandigheden. Houtvezel is ook nog eens isolatie wat beter dampregulerend werkt dan steen of glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
Miofol active in dit geval, sd waarde 0.2 tot 12 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
XXI schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:05:

Bij de meeste offertes gaat het dakbeschot ook weg voor zover ik kan zien. Het dakbeschot in dit geval zijn nog de originele planken uit 1940 met de nodige kieren. Verder heeft de houtvezelisolatie aan de binnenzijde nog een klimaatfolie.
Weet je dat zeker? Vaak gaat er renovatieplaat over je bestaande dakbeschot. Dakbeschot gaat normaal alleen weg bij ernstige vochtschade of houtworm oid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 20:56

DIY

XXI schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:52:
Ik heb zelf een aantal jaar geleden aan de binnenzijde mijn dak geisoleerd met 16cm houtvezel. Nu is mijn dak vrij oud en wil ik deze laten renoveren. Ik wil hier gelijk ook van de gelegenheid gebruik maken om extra bij te isoleren aan de buitenzijde.
Je hebt een mooie damp open constructie met een Rd van 4? Ik zou het persoonlijk zonde vinden om daar nu damp dicht bovenop te gaan isoleren :'(

Is het geen idee om op je dakbeschot (of als vervanging) nog een laag houtvezel aan te brengen? Je kunt ook kiezen voor 1 of 2 (harde persing) houtvezel platen. Met 1 plaat van 40mm kom je op een R waarde van 5 en met 2 platen op 6(!)

Bovenop de houtvezelplaten kun je direct de tengels en pannenlaten timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
frennek schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:40:
[...]

Zou wel ongeveer moeten kloppen. Maar weet je zeker dat je dakbeschot eraf moet? Het hout wel lekker de houtvezelisolatie op zijn plek nu.

Ik verwacht trouwens nul problemen met je beoogde opbouw. Je hebt al klimaatfolie toegepast (welke precies?) en de extra isolatie buitenom zal het dauwpunt grotendeels verplaatsen in de buitenste isolatielaag in de meeste omstandigheden. Houtvezel is ook nog eens isolatie wat beter dampregulerend werkt dan steen of glaswol.
Zeker weten doe ik het niet, maar toen ik ging isoleren zag het er allemaal nog goed uit. In de offertes staat het overigens wel steeds gespecificeerd
DIY schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Je hebt een mooie damp open constructie met een Rd van 4? Ik zou het persoonlijk zonde vinden om daar nu damp dicht bovenop te gaan isoleren :'(

Is het geen idee om op je dakbeschot (of als vervanging) nog een laag houtvezel aan te brengen? Je kunt ook kiezen voor 1 of 2 (harde persing) houtvezel platen. Met 1 plaat van 40mm kom je op een R waarde van 5 en met 2 platen op 6(!)

Bovenop de houtvezelplaten kun je direct de tengels en pannenlaten timmeren.
Ja dat was ook de reden waarom ik er destijds ook voor had gekozen, vandaar dat het voor mij ook niet helemaal goed voelde om er nu met een schuimplaat overheen te gaan. Maar ik merk dat het lastig is om vaklui te vinden die met houtvezel (willen) werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 20:56

DIY

@XXI Probeer https://isoleerbewust.nl/ eens. Wellicht zit je in zijn regio of heeft hij iemand in zijn netwerk in jou regio.

[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 17-03-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
DIY schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:31:
@XXI Probeer https://isoleerbewust.nl/ eens. Wellicht zit je in zijn regio of heeft hij iemand in zijn netwerk in jou regio.
Thanks, ik ga eens kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XXI
Net even zitten spelen in ubakus. De sandwichplaat optie geeft aan dat er te weinig 'drying reserve' is in ieder geval.

sandwichplaat optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRyiMB7GecfH8Z5thkGZPsd2Omw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jwKJ9h9RnCx2WHT8PVMOXeNV.png?f=fotoalbum_large

houtvezel optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5BZwSnVc6K2qx9LuGww1eHUWmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKFx2k43iJnP6jOg7G9h55dx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:04
Ben benieuwd naar jouw uitkomst. Zit namelijk met het omgekeerde probleem: al 8cm PIR buitenom zonder folie, maar wil nog houtvezel naisolatie.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
Refrag schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:31:
Ben benieuwd naar jouw uitkomst. Zit namelijk met het omgekeerde probleem: al 8cm PIR buitenom zonder folie, maar wil nog houtvezel naisolatie.
Is het in jouw geval PIR en dan meteen dakbeschot?

[ Voor 57% gewijzigd door XXI op 17-03-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:04
XXI schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:37:
[...]
Is het in jouw geval PIR en dan meteen dakbeschot?
Ja, het lijkt gedeeltelijk zonder folie (zou wel moeten dacht ik) en het andere gedeelte lijkt zelfdragend waarbij er een spaanplaat aan de onderkant zit.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXI
DIt is een optie zo te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6dCYAZ_Wgc-h3pyBHMlC72FqJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vknctp9FAVW15u1MHaPb2MPr.png?f=fotoalbum_large

Je hebt dan houtvezel met sporen en daaroverheen een dampopen folie. De folie moet dan echter wel achter de sporen langs tussen de sporen en het dakbeschot anders is er te weinig droogcapaciteit. Weet niet of je zelf de sporen naderhand moet plaatsen, maar als dat het geval is dan is dat een mogelijkheid.
Pagina: 1