Dak sterk genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• Canyonrider
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-03-2024
Na veel lezen over zonnepanelen heb ik eindelijk de keuze gemaakt om ze te gaan leggen, alleen 1 twijfel nog: De sterkte van het dak.

Als toevoeging op mijn schitterende tekening ;) :

- Bij de linkste muur steken de balken nog 30 cm over, dit staat nu dus niet op de tekening.
- De dikke zwarte lijnen zijn dubbelsteense muren
- Hart tot hart afstand van elke dwarsligger is 60cm
- Elke balk die gebruikt is heeft een afmeting van 170 x 70
- De binnenmaat muur breedste stuk is 365 cm
- De binnenmaat muur smalste stuk is 300 cm
- De 12 zonnepanelen zouden moeten komen liggen vanaf begin overkapping tot ongeveer 2/3 van de garage
- Er liggen net nieuwe OSB platen op met een dikte van 1,8 cm
- Er ligt 3cm isolatie op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvGcTx1HYt1Iw8eJQWCC3-T6uTc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XSutwpXRAzelUzhNO8pv4JeV.gif?f=fotoalbum_large

Is dit dak hier sterk genoeg voor?
Zou ik dit evt kunnen versterken door bouwstempels te plaatsen door b.v. bij de rechtse muur een rij van 4 stempels te plaatsen op een meter van de muur? (zodat ze niet midden in de garage staan)

[ Voor 4% gewijzigd door Canyonrider op 17-03-2024 14:35 ]

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zeker. Gewoon doen.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:00

pietje63

RTFM

Ben geen expert in constructies, maar hoe dik zijn de balken?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Ik zou hier even een constructief ingenieur naar laten kijken, dan weet je het zeker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Canyonrider
Staat vermeld, maar ze zijn 170 x 70 cm

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:17
Gooi het even in de balkenschuif:
https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:57
Online zijn er wel balkenschuiven te vinden , bv https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif.
De houtkwaliteit is C18

Het dak is momenteel netjes ontworpen. Rekenkundig ga je iets over de capaciteit heen als je er 25 kg/m2 + ballast aan toevoegt.
Op een dak wordt naast de PV panelen ook gerekend met 56 kg/m2 sneeuw of 100 kg/m2 mensen op 10m2 voor onderhoud.
Maar omdat ik niet verwacht dat er op de plaats waar PV komt te liggen er niet ook nog mensen gaan staan, zal het dak voldoen.
Enige wat ik niet goed kan beoordelen is de overkapping. Weet niet hoever die uitsteekt. En wat voor balken daar zitten.

• Canyonrider
De balken bij de overkapping zijn ook 170 x 70cm met 60cm hart op hart.

Vanaf de muur tot aan de pilaren / steunbalk is het 180cm. De balken lopen daar nog 30cm verder dus in totaal 210cm vanaf de muur.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit dak kan het redelijk probleemloos aan. Je dak is momenteel een stukje overgedimensioneerd

1 opmerking voor de zekerheid de overkapping ligt ook op de muur? en dus niet aan een van het dak?

En als je een klein beetje nadenkt over waar je het dak belast (hint: niet in het midden van de overspanning) kan er veel meer op dan men denkt, zelfs binnen alle regels. Je kan dus slim omgaan met waar je steunpoten en ballast plaatst. En het trieste is dat je dan al meer doet dan de meeste zonnepaneel eigenaren en instalateurs.

• Canyonrider
twain4me schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:17:
Dit dak kan het redelijk probleemloos aan. Je dak is momenteel een stukje overgedimensioneerd

1 opmerking voor de zekerheid de overkapping ligt ook op de muur? en dus niet aan een van het dak?

En als je een klein beetje nadenkt over waar je het dak belast (hint: niet in het midden van de overspanning) kan er veel meer op dan men denkt, zelfs binnen alle regels. Je kan dus slim omgaan met waar je steunpoten en ballast plaatst. En het trieste is dat je dan al meer doet dan de meeste zonnepaneel eigenaren en instalateurs.
De overkapping steunt alleen op de 2 pilaren en de balk die daar tussen is geplaatst.
Rechts op de tekening zit wel een muur alleen daar leunt het dak van de overkapping niet op.

Ik wil dan ook beginnen met bouwen van de panelen op het steunpunt van de overkapping. Ik begin dan op de linkse pilaar en werk vanuit daar naar rechts.

Ik wil dit gaan doen met beton steunen, het eindpunt zal dan op de muur van de garage uitkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Canyonrider op 17-03-2024 16:12 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:42
Waar zit die isolatie? 3cm doet natuurlijk al niet veel maar afhankelijk van de plaatsing kan het helemaal ingedrukt worden?

• Canyonrider
De isolatie zit tussen de osb platen en het bitumen dakleer.

Dat zal niet snel indrukken toch? Ik ga wel rubber matjes plaatsen tussen de betonsteun en het dak

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:21
Wat is het bouwjaar van het huis/dak? als het volgens bouwbesluiten gebouwd is dan moet het een bepaalde last aan sneeuw kunnen hebben en je moet er nog kunnen lopen. Sneeuw valt er niet meer en waar een paneel staat kun je niet lopen, das dan gaat het normaal prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Canyonrider
Bouwjaar durf ik zo niet te zeggen, ik woon er zelf net pas.

Zou er een manier zijn om dingen te verstevigen voor de zekerheid?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:21
Canyonrider schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:43:

voer je adres in en je weet het bouwjaar. https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/?zoomlevel=1
heb je het gekocht? dan weet je toch wat je gekocht hebt?

Er is geen verstevigen nodig. Een zonnepaneel weegt 20 kilo. Met ballast erbij in het ergste geval 60.
10 panelen zou dan worst case op 600 kilo komen, dat zijn nog geen 8 volwassen mannen. Durf je daarmee op het dak te staan?

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 18-03-2024 07:01 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

No Hands schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:58:
[...]

voer je adres in en je weet het bouwjaar. https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/?zoomlevel=1

Er is geen verstevigen nodig. Een zonnepaneel weegt 20 kilo. Met ballast erbij in het ergste geval 60.
10 panelen zou dan worst case op 600 kilo komen, dat zijn nog geen 8 volwassen mannen. Durf je daarmee op het dak te staan?
9 volwassenen, want iemand moet ze ook neerleggen en reken ook dakbevestigingsmateriaal mee.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Canyonrider schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:46:
Staat vermeld, maar ze zijn 170 x 70 cm
Ben ik de enige die 170 x 70cm onwaarschijnlijk vindt? Twee dimensionale balken van 170x70cm noem ik B0 papier.

Maar serieus, balken van 300cmx17cmx7cm zijn vrij standaard maten, en ik verwacht hier geen problemen mee icm de hoh afstand.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-12 11:09
Canyonrider schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:43:

Als je wil kan je dit doen door bijplaatsen van dezelfde balken (wordt het hoh 300 van). Balken verdubbelen door ze tegen elkaar te zetten heeft weinig zin, de kracht komt uit de hoogte, niet uit de breedte.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JukeboxBill
Señor Sjon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Als je wil kan je dit doen door bijplaatsen van dezelfde balken (wordt het hoh 300 van). Balken verdubbelen door ze tegen elkaar te zetten heeft weinig zin, de kracht komt uit de hoogte, niet uit de breedte.
De extra balken tegen de bestaande leggen komt voor de totale sterkte van het dak op hetzelfde neer als er tussen in. Dus dat heeft wel degelijk zin.
Maar ik zou ook de voorkeur geven aan er tussenin plaatsen waardoor de OSB platen beter worden ondersteund.

• Canyonrider
No Hands schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:58:
[...]

Ik weet het bouwjaar van het huis wel maar de garage staat los van het huis en is later bijgebouwd. Hier heb ik zo uit mijn hoofd het bouwjaar niet van, zal wel ergens in de papieren staan.

Dus dit tegen de muur schroeven en er een balk in leggen zou al versteviging geven?
Ik wil gewoon het zekere voor onzekere nemen, mocht er b.v. een strenge winter komen met veel sneeuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3gxydTAOTceNBWbK81IeEI4nLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TFKaFQ923YP5dEdvqjgDrNzj.png?f=user_large

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-12 00:51
Je kan gewoon zonnepanelen met ballast leggen, geen enkel probleem. De balkmaat 170x70 is al overgedimensioneerd. Tevens OSB platen verdelen de druk over alle balken. De constructie is berekend op 60kg/m2 ballast, dat ga je nooit halen met zonnepanelen. Daar komt sneeuw e.d. nog bij. Alles bij elkaar is je dak berekend op >2000 KG (incl dakpakket zelf). Dit is een zeer veilige berekening, in werkelijkheid ligt het gewicht hoger. 12 zonnepanelen en ballast valt ruim binnen dit gewicht, rekening houden dat je 1000 KG opzij moet zetten voor het dikke pak sneeuw ;)
Werkzaamheden ten tijde van plaatsen valt onder puntbelasting. Die is vele malen hoger. Geen zorgen over maken.

Extra versteviging tussen de balken kan. Dat komt m.n. de stijfheid van je constructie ten goede. Maar ik zou niet die moeite erin steken.

• JukeboxBill
Canyonrider schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:19:
[...]
Dus dit tegen de muur schroeven en er een balk in leggen zou al versteviging geven?
Je moet het wel in een andere volgorde doen, want anders krijg je de balken er niet in.
De balken goed tegen de OSB platen drukken, anders doen ze nog niet veel.
Als de balken iets krom zijn met de bolle kant naar boven en aan de einden opdrukken of vulplaatjes gebruiken.

Pagina: 1