Ik heb ook dit seizoen bekeken en de boeken (nog) niet gelezen. Ik sta er een beetje dubbel in. sommige verhaallijnen zijn best goed gedaan en spannend. Dat aftellen, de VR headset, de puzzels. Allemaal bijzonder vermakelijk. Ook dat de San Ti eraan komen is een leuk concept. De visuals stoor ik me niet aan, ik vind het belangrijker het verhaal geloofwaardig is en de dialogen goed zijn. En daar heb ik toch een beetje kritiek.
Dialogen zijn niet echt sterk, sommige karakters lijken vrij overbodig te zijn. Ook de grote focus op de relatie tussen Jin Cheng en Felix, en de jaloezie van Raj Varma had voor mij niet zo gehoeven. Was ook wel een beetje erg cliché.
Ook is het idee van die 2 sophons die zoveel invloed kunnen uitoefenen, nogal erg belachelijk. Ik begrijp dat het sci-fi is en het gaat om nieuwe, onbekende technologie. Maar dan nog, 2 protonen? Uhuh
En zoals hier ook al aangekaart... er zijn zoveel manieren om de ontwikkeling van de raket te saboteren. Of die wallfacers te laten vermoorden. Stuur daar gewoon duizenden mensen op af en het is gedaan. Sowieso, hoe verstandig is het om die wallfacers publiek kenbaar te maken?
Waar ik me ook een beetje aan stoorde was het feit dat als tegenreactie op de openbaring van de San Ti, een groep Nobelprijs winnaars bij elkaar worden gezet om een oplossing te bedenken. En die worden ff op hun nummer gezet door Jin Cheng. Waarom!? Dat is toch helemaal niet nodig. Ik had liever gezien dat het een joint effort was van wetenschappers en landen, die samenwerken. Dat straalt professionaliteit uit, in plaats van deze vertoning.
Ik had ook wel m'n twijfels toen ik las dat D&D de series gingen maken, vanwege het debakel met GoT. En je ziet toch wel aan alles dat het een Hollywood serie is. Met grote nadruk op militair vertoon, oorlogsstrategie, standaard dialogen. Niet echt bijzonder of vernieuwend allemaal.
Voor mij krijgt S01 een 6/10. Ik denk wel dat ik S02 ga kijken. En ik ben benieuwd naar de boeken, eens kijken hoe dat geschreven is.