Van CV naar Warmtepomp, buis diameters, water in systeem...

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb 9 Jaga Strada Convectoren op 1" collectoren hangen, vandaar vertrek ik naar elke Jaga Strada met 16mm Alupex. Met een zware CV ketel gaat dat prima, maar is dit goed voor een warmtepomp of kan het optimaler?
  • Is de 1" collector (1 aanvoer, 1 retour) geen bottleneck?
  • Bevat het systeem genoeg water? Want een Jaga Strada bevat ook al niet zoveel water.
De collectoren bestaan uit 3 stukken voor aanvoer (in serie) en 3 stukken voor afvoer (in serie). Ik kan in mijn woning heel gemakkelijk met een 28mm buis tot onder de woonkamer gaan (kelder), daar een collector plaatsen en dan naar de 3 Jaga Strada's met de Alupex. Idem voor de slaapkamers boven.

Dan krijg ik betere flow, maar misschien is dit overdreven & niet nodig voor een warmtepomp.

Ik start dit topic omdat ik de 9de Strada eigenlijk nog moet installeren en moet Alupex kopen. Ik kan even goed koper kopen & persen (kan de tools gebruiken). Bovendien is nog geen enkele buis geïsoleerd (in de kruipkelder). In de toekomst zou ik misschien nog 1 of 2 extra jaga's installeren om op lagere temperatuur te kunnen verwarmen.

[ Voor 191% gewijzigd door poing op 17-03-2024 13:38 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Beetje weinig info. Welk vermogen totaal, welk vermogen per jaga, welke delta T, en afhankelijk van de gewenste ruimtetemperaturen en bij welke buitentemperatuur en welke regeling? hoe is het hydraulische schema enz.

Maar probeer het eens uit met de CV op 35 graden aanvoer en de pomp op delta T van 5.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@poing Jaga's geboost? Dit is echt nodig!
Welke flow op dit moment over de warmte opwekker?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• poing
  • Niet online
Mijn vraagstelling was verkeerd, ik vond het ook moeilijk uit te leggen...

Los van mijn setup
Beweringen:
  • Men spreekt over hoe beter de flow, hoe beter de warmtepomp werkt.
  • Een warmtepomp "heeft deugt" van wat meer volume (water) in het systeem.
Case:
  • De aanvoer / retour collectoren hebben een doorvoer van 1" binnendiameter.
  • De Alupex koppelstukken op die collectoren...stel: 10mm.
Dan kunnen 4 Jaga's de collector doorvoer al volledig benutten. In de praktijk is dat misschien niet zo, ik heb verschillende buislengtes, Jaga's, gelijkvloers & verdiep. Sommige zijn geknepen (inregelen) en de thermostaat knoppen knijpen ook alles gradueel dicht.

6 Jaga's op diezelfde collector zal het verschil niet maken, maar zou het voor 10 Jaga's (ongeacht de setup), al niet beter zijn de collectoren parallel te zetten?

Mijn huidige CV setup:
  • 42kW gas condensatie ketel, zo ver mogelijk dicht geknepen naar 11,5kW.
  • Jaga's in verschillende maten, wel allemaal type 11. Nog geen DIY boosters.
  • Moest ik boosters hebben, dan kom ik volgens Jaga op stand 1 in totaal op 5500Watt voor heel de woning bij een DT van 35-30°. Dat zou ruim voldoende moeten zijn op zeer koude dagen/nachten.
De flow is dynamisch en kan ik niet uitlezen, zonder boosters werken de Jaga's niet goed op 35° en ... het stookseizoen is voorbij. S'morgens & s'avonds springt die 1x zachtjes aan.

• poing
  • Niet online
Ik heb het gevonden: https://www.heatgeek.com/...eat-pump-with-cheat-sheet

Parallel aansluiten is dus niet nodig, maar het kan geen kwaad.

Als ik me voor alle zekerheid (en SWW) een 7kw zou aanschaffen, zou het misschien meer optimaal zijn om ze parallel te plaatsen (ik heb toch alles liggen).

[ Voor 37% gewijzigd door poing op 18-03-2024 11:58 ]