Compacte gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aurera
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-11 13:03
Wat achtergrondinformatie?
Op dit moment heb ik nog een i5 760 met 16gb werkgeheugen staan en een GTX970. De basis van dit systeem is ondertussen al 13 jaar oud (schaamt zich een beetje) en begint wel te langzaam te worden. De i5 heb ik in het verleden wel weten te overklokken naar 4ghz, dus op zich rap! Echter durf ik niet zo naar het stroomverbruik te kijken! Ik zal hieronder ingaan op de GoT vragen :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat primair worden gebruikt voor gaming (1080p, en in de toekomst 1440p). Ik ben geen FPS junkie, maar moet wel goed zijn. Uiteraard vind ik het ook belangrijk dat het lang mee kan gaan. Ook doe ik aan simpele fotobewerking. Daarnaast doe ik ook werk op dit systeem, maar dat is enkel een remote sessie naar kantoor ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
het budget is eigenlijk rond de 1000 euro (excl. videokaart, zie verderop). Ik vraag me af of dat wel gaat lukken? Beetje meer (of minder) mag altijd! In mijn eigen lijstje (zie hieronder) blijf ik ook niet onder de 1000 :X

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De videokaart uit mijn huidige systeem is een Nvidia GTX 970. Ik besef mij erg goed dat dit outdated is. Over 1 a 2 jaar doe ik wel weer een videokaart upgrade! Toetsenbord en muis is ook al geregeld. Ik neem ook mijn Eizo EV2450 mee naar mijn nieuwe systeem. Ook heb ik een extra monitor op het oog (Dell G2724D).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2 a 4 TB opslag sowieso. Verder verwijs ik graag naar de tabel :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd een voorkeur gehad voor Intel+Nvidia (gewoonte uit het verleden). Ik werk nu ook nog op een i5 760 (over clocked naar 4ghz). Die werkt nog steeds! Ben er altijd erg tevreden over geweest. Echter is mijn ook nu gevallen op een AMD (zie tabel hieronder). Of toch een i5? Hoor graag jouw argumentatie!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vindt het erg belangrijk dat het een compact systeem gaat worden (ITX). Ik denk ook niet meer dat het nodig is om z'n grote ATX kast te gaan bouwen. Ik snap dat deze keuze het systeem in zijn algemeen ietsje duurder zal maken... Verder vind ik een AiO watercooler ook wel cool om eens te gaan proberen/gebruiken. Lijkt me ook veel handiger in een klein systeem.

Ga je overklokken?
Weet ik niet... Ben er al behoorlijk lang "uit" geweest en weet ook niet of ik daar de tijd voor kan vinden. Ik denk het dus eigenlijk niet, maar wil de optie wel een beetje openhouden.

Wat verwacht je van ons?
Onderstaande is de verlanglijst zoals ik die nu heb samengesteld. Mijn vraag is eigenlijk; Heb ik nog bijzondere/gekke keuzes gemaakt? Zijn er in jullie ogen nog compatibility issues? Wat zou jij anders doen als je bezig was met het configureren van een compact systeem, gericht op de toekomst (levensduur)?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 363,90€ 363,90
1MoederbordenGigabyte B650I AX€ 179,90€ 179,90
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P MAX (Incl. 850W PSU & ingebouwde 280mm AiO)€ 299,-€ 299,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 119,99€ 119,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,90€ 229,90
Totaal€ 1.192,69

Beste antwoord (via Aurera op 05-05-2024 14:26)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

sapphire

Die-hard pruts0r

Yaksa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Alsof sommige AMD CPU's geen heethoofden zijn, sterker nog, daar staan ze om bekend.
Wanneer TS zijn systeem wil uitbreiden met een nieuwe videokaart en hij wil veel gamen dan zou ik hem aanraden om 'gewoon' een atx moederbord met bijbehorende case aan te schaffen. Scheelt in geld en zo groot hoeft de kast ook niet te worden. ITX is altijd proppen met kabels en minder keuze in GPU's . Bovendien kan een ATX kast (met systeem) meestal zijn warmte veel beter kwijt.
De huidige AMD 7000-serie en met name de X3D's en worden inderdaad warm (lees: heet) maar dat is by design. Deels de iets te dikke heatspreader en bij de X3D's het laagje extra cache op de chiplet en omdat ze ontworpen te zijn om binnen hun powerbudget door te boosten tot een bepaalde temperatuur (dacht 90graden voor de 3D's en 95 voor de reguliere modellen). Ze boosten door tot één van de twee bereikt is en kunnen langdurig daar op draaien.
Bij mijn 7800X3D is dat 5Ghz bij max 80watt, in game zelfs maar 40~45watt :|

De huidige Intels worden ook heet maar gebruiken gebruiken een factor 2~3x meer vermogen, zie de link die @youridv1 plaatst. de 14600K doet in cinebench 202watt tegenover 75watt bij de 7800x3D. Die laatste is overigens wel 25% trager maarja verbruikt minder dan de helft aan stroom, wat is je prioriteit.
Ingame hebben we het over 99watt tegenover 36watt :X

In een NR200 kun je met gemak deze 7800X3D temmen, zeker met de meegeleverde 280mm AIO lijkt me dat geen probleem. Hier draait hij prima onder een midrange Noctua koeler in een kleinere behuizing.

@TS overclocken zou ik niet eens aan beginnen, je kan bij de 7800X3D de curve optimizer tweaken en dan zit je al redelijk dicht tegen de max.. Even googlen hoe dat werkt voor een mooie uitleg :)

Gabriël AM5

Alle reacties

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Het lijstje in de tabel is prima! AMD-processors staan vandaag de dag over het algemeen bekend om hun efficiëntie en goede prestaties voor een betaalbare prijs.

Omdat je een klein systeem hebt, wil je niet te veel warmte ontwikkeling in de kast. Aangezien Intel best heethoofden kunnen zijn, zal ik processors van dat merk toch vermijden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
Glamourt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:19:
Het lijstje in de tabel is prima! AMD-processors staan vandaag de dag over het algemeen bekend om hun efficiëntie en goede prestaties voor een betaalbare prijs.

Omdat je een klein systeem hebt, wil je niet te veel warmte ontwikkeling in de kast. Aangezien Intel best heethoofden kunnen zijn, zal ik processors van dat merk toch vermijden.
Alsof sommige AMD CPU's geen heethoofden zijn, sterker nog, daar staan ze om bekend.
Wanneer TS zijn systeem wil uitbreiden met een nieuwe videokaart en hij wil veel gamen dan zou ik hem aanraden om 'gewoon' een atx moederbord met bijbehorende case aan te schaffen. Scheelt in geld en zo groot hoeft de kast ook niet te worden. ITX is altijd proppen met kabels en minder keuze in GPU's . Bovendien kan een ATX kast (met systeem) meestal zijn warmte veel beter kwijt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Glamourt
[...]

*knip* dit kan je ook anders verwoorden zonder op de man te gaan

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 17-03-2024 14:07 ]

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Het enige wat ik me over de voeding afvraag is of het een ATX 3.0 voeding is en een 12VHPWR connector heeft. Volgens mij is het antwoord op beide vragen namelijk "nee" en de vraag is of je dat erg vindt.

• Glamourt
Het lijkt er wel op als je kijkt op de website van de fabrikant --> https://www.coolermaster..../max/mini-itx/nr200p-max/

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:52
[...]
review: Intel Core i5 14600K, Core i7 14700K en Core i9 14900K
De zwaarste AM5 CPU verbruikt maar 2/3e van een gangbare i7. Outdated vooroordelen erop nahouden is ook een vak.

Ja, AMD's huidige X-non-3D cpu's trekken ook redelijk wat stroom, maar het staat in geen verhouding tot de K-chips van Intel.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 19-03-2024 12:16 ]

• Aurera
@Joe28965 Thx voor jouw reactie. Ik snap nog niet zo goed wat die ATX 3.0 precies inhoudt. Op de website van Coolermaster lees ik dat er een V850 SFX GOLD in zit. In de specs lees ik ' SFX 12V Ver. 3.42'. Dat is dus 3.0 +? Dus alles ok?

Tweede vraag; Hoe verhoudt de Intel Core i5-14600K zich tot deze AMD? Waarom zou ik voor de een of de andere kiezen? Mijn voorkeur gaat nu richting AMD gezien het verbruik. Hoe kijken jullie daar naar?

Derde vraag; Heeft de Lexar een koelblok nodig? En zo ja, zit dat niet standaard op/bij het mobo? Ik heb nog geen ervaring met M.2 SSD's :X

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Ik denk dat het qua voeding ok zit, maar ik ben geen voeding expert.

Qua 14600K vs 7800X3D kan je het beste naar de review over de 14600K kijken. In gewone prestaties scoort de 7800X3D ietsje beter dan de 14600K, maar als je specifiek naar gaming kijkt is dat opeens 11.5% sneller dan de 14600K

Voor koelblok, als je kijkt bij je moederbord en dan "Kenmerken -> Opslag -> Aantal gekoelde M.2 slots" zie je dat je moederbord 1 gekoelde M.2 slot heeft, dus je kan het koelblok van je moederbord gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

De huidige AMD 7000-serie en met name de X3D's en worden inderdaad warm (lees: heet) maar dat is by design. Deels de iets te dikke heatspreader en bij de X3D's het laagje extra cache op de chiplet en omdat ze ontworpen te zijn om binnen hun powerbudget door te boosten tot een bepaalde temperatuur (dacht 90graden voor de 3D's en 95 voor de reguliere modellen). Ze boosten door tot één van de twee bereikt is en kunnen langdurig daar op draaien.
Bij mijn 7800X3D is dat 5Ghz bij max 80watt, in game zelfs maar 40~45watt :|

De huidige Intels worden ook heet maar gebruiken gebruiken een factor 2~3x meer vermogen, zie de link die @youridv1 plaatst. de 14600K doet in cinebench 202watt tegenover 75watt bij de 7800x3D. Die laatste is overigens wel 25% trager maarja verbruikt minder dan de helft aan stroom, wat is je prioriteit.
Ingame hebben we het over 99watt tegenover 36watt :X

In een NR200 kun je met gemak deze 7800X3D temmen, zeker met de meegeleverde 280mm AIO lijkt me dat geen probleem. Hier draait hij prima onder een midrange Noctua koeler in een kleinere behuizing.

@TS overclocken zou ik niet eens aan beginnen, je kan bij de 7800X3D de curve optimizer tweaken en dan zit je al redelijk dicht tegen de max.. Even googlen hoe dat werkt voor een mooie uitleg :)

Gabriël AM5

• Aurera
Dankjulliewel voor alle hulp tot dusver. Sorry dat ik vragen blijf stellen, maar zit nog met een puntje. Ik vond het namelijk belangrijk dat de pc lang mee kan. Heeft het wat jullie betreft meerwaarde om een bord te kiezen met PCI-e 5.0? Gezien ik over enkele jaren de gpu ga upgraden. Hoor graag jullie meningen, alvast veel dank!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:42
Als ik even kijk naar het verschil tussen Gen 3 en Gen 4 met een RTX4090 (https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/28.html) dan is het verschil 2%. Ik zou dan verwachten dat het verschil tussen Gen 4 en Gen 5 ook ongeveer 2% gaat zijn bij toekomstige kaarten zodra deze 2x zo snel zijn als een 4090. Dat gaat dus nog heel wat jaren duren voordat het een meetbaar verschil oplevert. Als ik dan meeneem - gezien de rest van je componenten en huidige kaart - dat je vermoedelijk niet gaat upgraden met een kaart van 2000 euro; dan is het verschil helemaal verwaarloosbaar.

Neemt niet weg dat een Gen 5 X16 slot interessant kan zijn als de meerkosten beperkt zijn, alleen het goedkoopste ITX bord wat het heeft kost €100 meer dan degene die je nu hebt uitgezocht.

• Aurera
Oeps! Ik ben verlieft geworden op de Lian Li A4-H2O :X

Sorry dat ik jullie wederom stoor, maar onderstaande configuratie is het wat het moet gaan worden! Zien jullie nog bijzonderheden? Qua voeding heb ik dezelfde aangehouden als gebruikt wordt in de Cooler Master MasterBox NR200P MAX. Als AiO heb ik de Cooler Master MasterLiquid 240L Core gekozen.

Mijn Vragen zijn:
  1. Denken jullie dat de AiO gaat passen in de Lian Li A4-H2O? Ik twijfel daarover.
  2. Volgensmij is de rest van de configuratie prima zo?
Alvast dank voor jullie reactie!

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 385,78€ 385,78
1MoederbordenGigabyte B650I AX€ 169,07€ 169,07
1BehuizingenLian Li A4-H2O (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart€ 145,18€ 145,18
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 240L Core€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 119,75€ 119,75
1VoedingenCooler Master V850 SFX Gold (EU-stekker)€ 144,99€ 144,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,-€ 229,-
1Overclockingbe quiet! MC1 Pro€ 14,83€ 14,83
Totaal€ 1.283,50

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:52
Hier kunt je wat voorbeelden vinden van H2O builds. https://pcpartpicker.com/builds/#e=3566,3447

Ik zie die precieze AIO niet staan, maar wel genoeg anderen.

De uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray is overigens stukken goedkoper en als je geen fps junkie bent is die ook goed genoeg. Ja, de 7800X3D gaat langer mee, maar hij kost ook 200 euro meer. Je kunt ook over 2-3 jaar nog eens een nieuwe AM5 cpu kopen. Een R5 9600 ofzoiets.
Nu icm je 970 ga je het verschil niet merken en als je op 1440p gaat spelen met een RTX 4070 Super ofzo op hogere settings ook niet. In beide gevallen ben je vrijwel volledig gpu bottlenecked.
Het begint een beetje een standaard iets te worden op pc build fora dat er in elke game pc maar een 7800X3D moet, zonder verder na te denken of je wel iets aan al die headroom hebt. Dat ding is niet gratis.
Met deze guide YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity) kun je meer uit je AM5 cpu halen bij dezelfde of lagere wattages.

[ Voor 86% gewijzigd door youridv1 op 15-04-2024 14:29 ]

• Aurera
Hoi allemaal,

Graag wil ik jullie allemaal bedanken voor de hulp. Onderstaande systeem is het geworden. In verband met beschikbaarheid bij een specifieke leverancier ben ik nog een beetje afgeweken. Maar dat mag de pret niet drukken!

Wil nog even terugkomen op het advies van @youridv1. Ik zeg exact hetzelfde tegen mensen die aan mij vragen stellen over het samenstellen van een game PC. Het blijft een beetje een gevalletje hebbedingetje... Speel vaak SIM games en ik weet van mijzelf dat ik de CPU toch niet ga vervangen in de toekomst. Vandaar de keuze om het toch te doen.

Heb nog twee problemen, maar daar zal ik verderop in het forum advies over vragen ;)
- Fans van Cooler Master zijn extreem luidruchtig en zelf storend, vervangen voor wat?
- Riser Kabel (of eigenlijk riser PCI-e slot) van de Lian Li heb ik los moeten schroeven omdat de kaart anders niet in het slot valt...

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 352,99€ 352,99
1MoederbordenASRock B650I Lightning WiFi€ 207,-€ 207,-
1BehuizingenLian Li A4-H2O (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart€ 153,54€ 153,54
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 240L Core€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 118,75€ 118,75
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 179,90€ 179,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 240,99€ 240,99
Totaal€ 1.328,07

Bedankt allemaal, topic mag slotje op _/-\o_
Pagina: 1