Meerdere vloerverwarmingsverdelers op een warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roelandw
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-05-2024
Wij wonen sinds kort in een huis dat verwarmd wordt door een combinatie van luchtverwarming en vloerverwarming. Vloerverwarming vooral als bijverwarming alleen in het souterrain en keuken/hal begane grond en badkamers. Verder overal luchtverwarming. Er zijn twee verdelers (1* in souterrain en 1* begane grond). Wij overwegen nu om een warmtepomp aan te schaffen op de vloerverwarming, maar weten nog niet zeker of we vloerverwarming in de woonkamer bij gaan leggen. Volgens de installateur is het mogelijk dit later te doen en dan drie verschillende verdelers op een warmtepomp aan te sluiten. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Heeft dit gevolgen voor het buffervat bijvoorbeeld en de efficientie van de warmtepomp?
Of toch beter om op de hele begane grond nieuwe vloerverwarming aan te leggen?

...
Daarnaast vroeg ik me af of jullie ervaringen hebben met vloerverwarming onder een muur doorleggen (dit zou dan wellicht moeten ivm de al aanwezige vloerverwarming). Moet dan de hele muur eerst worden verwijderd, of kunnen er een paar gaten geboord worden onder in de muur waar het doorheen geleid kan worden.

...

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Je kunt prima (later) uitbreiden op een warmtepomp.
Extra verdeler, extra fancoil unit. Inhoud is inhoud.
Ik zou er wel (vooraf) rekening mee houden dat je afgiftesysteem overal op dezelfde lage temperatuur kan werken. Dan kunnen extra pompen e.d. er gewoon tussenuit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• roelandw
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-05-2024
Betse paQ,

Dank voor je antwoord. In onze keuken liggen de buizen vermoedelijk wat verder uit elkaar dan we voor de woonkamer dan zouden doen. Ik kan me voorstellen dat we die dan op een wat hogere temperatuur zouden willen verwarmen.Dat zou wellicht dus een probleem kunnen worden,

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

met vloerverwarming is er helemaal geen buffervat nodig. je moet ongemengd de vloer in. dus pomploze verdelers moet je hebben. absoluut niet een buffertank aanleggen met losse pompen en dal die dingen, die hakken enorm in op je efficientie. als een installateur weigert een installatie neer te zetten zonder tank dan moet je gewoon de wegen daar laten scheiden en een andere installateur zoeken die wel weet waar die mee bezig is.

als je nog op enkele plekken radiatoren gebruikt kan je overwegen om die te vervangen naar T33 modellen en dan zo groot mogelijk als je daar kwijt kan. of als je wat meer geld uit wilt geven neem je fancoils.
vooral voor slaapkamers zijn T33 vaak meer dan genoeg.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen