Zagen Keramische Tegel 2cm Dik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-05 13:22
Dag allen,

Ik ben bezig met m'n terras en daar heb ik keramische tegels van 60x60x2cm. Nu moesten er 27 stuks gezaagd worden, dus ik heb bij Boels advies gevraagd en zij hebben mij het volgende aangeboden voor verhuur:

https://www.boels.com/nl-...00-mm-verstelbaar/p/11152

Helaas viel het heel erg tegen. Ik deed zo'n 25 min over 1 zaagsnede van 60cm. Eerst een dun lijntje gezaagd, vervolgens nog 2 dunnere stukjes zodat ik op de helft van de tegel zat, en daarna het laatste stuk (1cm). Vooral die laatste duurde zeker 7 minuten, en alles bij elkaar dus zo'n 25 min. Voor m'n gevoel is het motortje te zwak want als ik ook maar iets sneller wilde gaan hield die er mee op. Nu denk ik dat een nieuw blad nog wel iets zou doen, maar volgens mij moet ik gewoon iets krachtigers hebben.

Hebben jullie advies wat ik zou moeten gebruiken? Ik heb al zitten zoeken maar zie ook weinig opties qua verhuur van krachtigere apparaten. Misschien dat ik ze ergens heen kan brengen om ze te laten zagen? Ik moet er nu nog 14 zagen.

Omgeving Zuid-Holland, maar vindt geen probleem om verder te moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een haakse slijper met diamantblad?

https://www.bestratingswe...e-keramische-tegels-zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Haakse slijper is enkel als je niet zon tafel hebt.de tafel met diamanten blad is en blijft beste optie.

Enige wat zou kunnen is wat meer vermogen en geduld, maar bijna half uur over 1 steen, pfoeh, dat is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Was het blad nog wel scherp wat erin zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:38
wat als je de toplaag inzaagt en ze dan gewoon breekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Hier zelfde tegels gewoon met een 125mm slijptol gedaan. Ging dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Je moet in één keer door de tegel heen zodat je zaagsnede zo haaks mogelijk op de tegel staat, zo koelt deze ook beter en wordt zaaggruis direct afgevoerd.
Je bent te voorzichtig door kleine dieptes te zagen en dat is juist verkeerd.
Uiteraard blijft keramiek een lastig materiaal en zal je rustig moeten doorvoeren maar je moet daar wel met een minuut of 5 doorheen zijn.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
Exact het zelfde gehad. Bij ons bleek dat de voorganger het blad compleet bot gemaakt had. Haal een kalk zandsteen, en snijd hier een paar plakjes af, dat maakt het blad weer scherp. De tegel of 2 erna gaat beter, maar het blijft een klote werk omdat die tegels extreem hard zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-05 13:22
The Fatal schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:05:
Hier zelfde tegels gewoon met een 125mm slijptol gedaan. Ging dikke prima.
Krijg je daarmee een scherpe lijn met millimeter nauwkeurigheid? Want dan moet je volgens mij wel erg stabiele hand hebben?
Trilliwilli schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:10:
Je moet in één keer door de tegel heen zodat je zaagsnede zo haaks mogelijk op de tegel staat, zo koelt deze ook beter en wordt zaaggruis direct afgevoerd.
Je bent te voorzichtig door kleine dieptes te zagen en dat is juist verkeerd.
Uiteraard blijft keramiek een lastig materiaal en zal je rustig moeten doorvoeren maar je moet daar wel met een minuut of 5 doorheen zijn.
Hebben we ook geprobeerd maar dat was helemaal geen doen. Trok zelfs krom waardoor er zeker 8mm verval was.
Gamer dénis schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:44:
Exact het zelfde gehad. Bij ons bleek dat de voorganger het blad compleet bot gemaakt had. Haal een kalk zandsteen, en snijd hier een paar plakjes af, dat maakt het blad weer scherp. De tegel of 2 erna gaat beter, maar het blijft een klote werk omdat die tegels extreem hard zijn
Ga maandag wel bellen naar boels dat ik een nieuw blad erop wil. Andere mogelijkheid is deze die ik tegenkwam:

https://gecoverhuur.nl/hu...n/tegelzaagmachine-850mm/

2,2kw = meer kracht = makkelijker erdoorheen met juiste blad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
De zaagtafel die wij hadden was zelfs 3kw. Maar het is echt het blad wat het verschil maakt. We begonnen met 15-20 minuten om 60cm door te zagen. Met een nieuw blad was dat nog geen 2 min. Na enkele tegels ging dat alweer naar 10-15. Je hebt een schurende steensoort nodig om de diamantjes weer vrij te maken, en dat gaat met een speciale slijpsteen, maar ook met kalkzandsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 20:07
Een keramische tegel zou je met een tegelsnijder kunnen doen. Natuurlijk niet met een goedkoop tegelsnijdertje van de bouwmarkt maar wel met een Rubi TZ bijvoorbeeld. 20mm keramische tegel over 120 cm lengte. Binnen 30 seconden per tegel klaar :-)
Pagina: 1