Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-01 10:07
Goede dag,

Heb ook de interesse om een trip/stedentrip te maken in Europa. Iets mediterraans, lekker weer en vooral genieten.

Nu is het niet de bedoeling om elk historisch en cultureels dingetje aan te pakken, maar ook te genieten van een terrasje, eten zon en de mooiheid van een eventuele stad/regio.

Nu zat ik zelf een beetje rond te speuren en kwam op het volgende. Eventueel reistijd een dag of 4 en de maand maakt tot zoverre niet enorm veel uit.

- Rome?
- Dubrovnik?
- Amalfikust?
- Lissabon?

Valencia was bv ook top, maar al geweest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Amalfitaanse kust op 4 dagen vind ik persoonlijk echt op een drafje, ook al doe je niet alles (zoveel cultureels is daar trouwens niet :p). Mocht je 't met de auto willen doen, da's ook niet zo evident.

Rome lijkt me dan een beter idee, in Napels (!) is ook best wat te zien. Was daar aangenaam door verrast.

Venetië is een dooddoener, maar met het hinterland (Padua bv.) erbij en de eilandjes heb je zeker afwisseling.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 17-03-2024 02:54 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je nog nooit naar Rome geweest ben zou ik 't van harte aanraden, maar dan wel net voor (arpil-mei) of na (sept-okt) de zomer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 17:29
Wil je daar een auto huren? Zo nee valt Amalfi af.

Barcelona en Madrid zijn ook mooi uiteraard. Heerlijk eten. Als je iets meer tijd hebt (5/6?) kun je een autotje huren om Madrid en naar de kleine oude stadjes rond Madrid rijden (Toledo, Quenca, ..) - lekker weer, natuur en goed eten. Uiteraard hoog seizoen mijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
mischien slovenie ; is nu per vliegtuig bereikbaar vanuit Nederland; hoofdstad Ljubljana

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:00
Sevilla (Spanje) is ook leuk (schijn je fietsen te kunnen huren).
Je houdt niet van cultuur dus sla Griekenland over :)

Heb je wel voorkeur qua temperatuur? Want de een vindt 35° lekker warm, de ander zegt pfoeh mij niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-06 21:22
Rijeka (Kroatië), was ook wel een aanrader toen ik er een paar jaar geleden was.
Heeft een eigen vliegveld en is anders te bereiken met de Trein of Flixbus.

Griekenland zou ik overigens wel va harte aanraden om een keer heen te gaan, zeker als je de optie hebt om wat meer rond te reizen en verschillende plekken te zien zoals Delfi & Mycene/Nafplio/Corinthe & Athene natuurlijk (en meer ;))

[ Voor 42% gewijzigd door Felidaelynx op 18-03-2024 01:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06
Dubrovnik is genoeg voor een dagje. Rome is genoeg te zien maar buiten het hoogseizoen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:41
Als je nog nooit in Rome bent geweest, is dat wel echt tof. Je moet wel tegen de drukte en de vele toeristen kunnen.

Porto zou ik toch als dark horse willen tippen. Supertoffe stad. Goede energie. Veel te doen en uitstekend om te chillen met ook het strand vlakbij. Met een eventuele huurauto sta je ook zo tussen de wijnvelden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 22:59
Ik heb Valencia altijd een fijne stad gevonden. Spaanse eet cultuur, mooie historische binnenstad, bijzonder park aan de oude rivier en moderne architectuur rond het Calatrava circus.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tino. Beunk schreef op zondag 17 maart 2024 @ 01:06:

- Rome?
- Dubrovnik?
- Amalfikust?
- Lissabon?
Dat is toch helemaal niet boeiend. Allemaal prima bestemmingen voor een dag of vier mits je buiten het hoogseizoen gaat. Vooral als je ook de tijd neemt voor een terrasje en een mooie wandeling. Pak een dobbelsteen en dan horen we wel wat er uit gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 09:45
downtime schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Dat is toch helemaal niet boeiend. Allemaal prima bestemmingen voor een dag of vier mits je buiten het hoogseizoen gaat. Vooral als je ook de tijd neemt voor een terrasje en een mooie wandeling. Pak een dobbelsteen en dan horen we wel wat er uit gekomen is.
Welke bestemming zou jij zelf aanraden buiten deze 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:10
+1 voor Valencia. Heel relaxte en mooie stad. Heerlijk eten (Pinchos !). Mooi strand. Ideale bestemming voor een stedentrip
Never mind, ben je al geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door ocmer op 17-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Imahungrywhut schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Welke bestemming zou jij zelf aanraden buiten deze 4?
Is er nog meer keuze nodig? Europa stikt van de prachtige steden waar je je probleemloos 4 dagen kunt vermaken. Compleet random zal ik Istanbul, Athene en Sevilla toevoegen, en ook alleen maar omdat het zo te zien zonnig en in de buurt van water moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik zou persoonlijk kijken naar Sevilla of Palermo (beide niet in de zomer!). In de eerste stad zelf gewoond en de tweede vaak geweest. Goed eten, mooie dingen om te zien en goed te voet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:00
2 dagen Venetië en daarna met de trein naar Florence en daar nog iets moois doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Sevilla kan ik ook onderschrijven. Heerlijke gemoedelijke stad. Genoeg te beleven en in het voor- en najaar heeerlijk weer. Inderdaad goed te voet te doen maar wij verbaasden ons ook over hoe betaalbaar de über was toen we naar een restaurant iets verder van ons appartement gingen eten. Op bij wijze van spreken iedere hoek van de straat kan je er heerlijk tapas eten.

Andalusië is de bakermat van de tapas. Als je daar van houdt (heerlijk te combineren met lekker terrassen) is het een hele geschikte regio. Vanuit Sevilla is ook Cadiz, Ronda, Cordoba, Malaga en Granada te bezoeken (afhankelijk van hoeveel reistijd je acceptabel vindt uiteraard). Daarnaast zijn er ook mooie natuurgebieden om de hoek.

[ Voor 31% gewijzigd door bazzemans op 17-03-2024 14:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:13
keulen of andere Duitse stad want paar uurtjes trein, supermooi en dichtbij. Vliegen voor een weekendje weg .... Of kijken of de TGV je naar Bordeaux of Nice kan brengen bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Fr33z op 17-03-2024 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dubrovnik zou ik afraden voor een stedentrip. Leuk voor één dag, maar meerdere dagen daar vind ik imho teveel en niet de moeite waard. Zo groot is het niet, en zo enorm veel is er ook weer niet te zien.

Enkele Europese (niet alleen Meditteraans) steden die ik uit eigen ervarting wél kan aanraden voor een stedentrip van een paar dagen die volgens mij nog niet genoemd zijn: Istanbul, Rome, Genua, Florence, Granada, Berlijn, Londen, Edinburgh, Barcelona, Parijs, Wenen, Praag, Krakow en Riga.

Verder hoor ik dat Oslo, Talinn en Kopenhagen ook de moeite waard zijn, maar zelf nog niet geweest, dus kan er niet over oordelen.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 17-03-2024 15:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 23:55
- Berlijn
- London
- Wenen

Allicht met de (nacht) trein ergens naartoe? Kan je gelijk de integratie van het Europese spoornet testen.

[ Voor 89% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-03-2024 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ondertussen zijn we zo’n beetje alle bekendere stedentrips aan het opsommen en is TS stil. De conclusie voor Tino is dus: kies gewoon een stad die je aanspreekt. Of je nou naar Krakov of Barcelona gaat: terrasjes en interessante plekken zijn er altijd wel.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
In Kroatië vond ik Istrië tof. Leuke stadjes en mooie natuur.
Ik zou verder Riga en Vilnius aan willen raden, maar dat heeft niet het klimaat dat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Sorry voor mijn afwezigheid. Was een nachtje met de vrouw weg naar Breda ;-)! Bedankt allen voor alle reacties!

Dubrovnik schrijf ik dan af. Zoals ik lees voor 4 dagen echt een overkill.

Daarnaast ben ik overigens ook eens al in Venetië, London geweest.

Ik geloof zeker dat er enorm veel steden zijn die de moeite waard zijn! Maar vind (voor nu) enigszins wat mooi weer ook wel belangrijk. Beetje het vakantiegevoel zeg maar.

Amalfikust is denk ik ook een beetje overkill als ik zo lees? Ook een stuk duurder en was dan zeker van plan te kiezen voor een scooter of huurauto.

Ook andere interessante opties wat ik zo lees! Bijvoorbeeld Sevilla wat ik zo lees...

Weinig mensen die positief zijn over Lissabon?

Interessante opties waar ik nu aan zit te denken is ...

....Rome
....Sevilla
....Lissabon/Porto

En als er nog andere opties/ervaringen zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik hoor heel positieve geluiden over Lissabon maar zelf nog nooit geweest.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
wildhagen schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:12:

Verder hoor ik dat Oslo, Talinn en Kopenhagen ook de moeite waard zijn, maar zelf nog niet geweest, dus kan er niet over oordelen.
Ik heb mij altijd afgevraagd wat mensen aantrekkelijk vinden aan Oslo… Noorwegen is fantastisch om zijn natuur, maar Oslo als stad is simpelweg niet bijzonder, heeft nauwelijks echte highlights, komt bij dat het knetterduur is en dat de kans op slecht weer relatief groot is (vergeleken met alle zuid europese opties). Maar goed, ieder wat wils ;). Tallinn en Kopenhagen zijn wel gaaf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 18:55
Lissabon is geweldig met een dagtrip naar Sintra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stereoact
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-05 10:07
Kijk dan ook eens naar Malaga! Ook zeer passend bij jouw interesses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:32
Ga je alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
mister_S schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:04:
Lissabon is geweldig met een dagtrip naar Sintra.
Vergeleken met andere steden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Met de vrouw ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Stereoact schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:05:
Kijk dan ook eens naar Malaga! Ook zeer passend bij jouw interesses.
Malaga overigens ook al keer geweest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Malaga haalt het wat mij betreft ook niet bij Sevilla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
Sevilla is ook geweldig inderdaad. Ik was daar heel lang geleden met mijn toenmalige vriendin en die stad maakte wel indruk op mij.

Wat betreft Porto vs Lissabon kan ik je niet verder helpen. Ik hoor hele goede verhalen over Lissabon (ben er zelf nooit geweest) maar wij vonden Porto geweldig ook. Wat ik begreep (dus van horen zeggen) is dat Lissabon wat meer “af” is en Porto een iets rauwere/industriëlere vibe heeft. Vergelijk het een beetje met Amsterdam vs Rotterdam. Of Edinburgh vs Glasgow.

Wel eens aan Marrakech gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06 17:01
Dublin, Stockholm, Tallinn, Nürnberg, Hamburg, Dresden, Praag, Liverpool, Istanbul, Napels ...... er is zoveel moois in Europa te zien buiten de steden waar iedereen al naartoe gaat......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:39
Rome, Budapest, Krakau, Florence zijn zeer aan te raden.

Ik het geval van Krakau kan je ook veel in de omgeving zien en doen. ( zoutmijnen, Auschwitz etc )

Venetie zou ik niet snel aanraden. ( was er met 1 dag klaar mee ) die zou ik eerder doen als je in de buurt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 18:55
Tino. Beunk schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Vergeleken met andere steden?
We hebben bijna alle Europese hoofdsteden gezien en Lissabon zit zeker in de top 3. Ligt er ook aan wat je verwacht van zo'n trip uiteraard. Rome was voor ons een teleurstelling bijvoorbeeld, was een enorme tourist trap. Wel geweldig eten.
Lissabon heeft een hele mooie sfeer en elke wijk biedt weer wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21
Lissabon en Porto zijn twee favorieten van mij. Lissabon voelt wat groter. Porto iets sfeervoller vind ik.
Beide aanraders, maar als ik zou moeten kiezen tussen die twee, dan Porto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
donleone83 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:00:
Sevilla is ook geweldig inderdaad. Ik was daar heel lang geleden met mijn toenmalige vriendin en die stad maakte wel indruk op mij.

Wat betreft Porto vs Lissabon kan ik je niet verder helpen. Ik hoor hele goede verhalen over Lissabon (ben er zelf nooit geweest) maar wij vonden Porto geweldig ook. Wat ik begreep (dus van horen zeggen) is dat Lissabon wat meer “af” is en Porto een iets rauwere/industriëlere vibe heeft. Vergelijk het een beetje met Amsterdam vs Rotterdam. Of Edinburgh vs Glasgow.

Wel eens aan Marrakech gedacht?
Bedankt voor je reactie! Sevilla is dus ook een goede optie!

Marrakech wel over nagedacht. Lijkt mij op zich ook wel een mooie stad, echter trekt mij de cultuur wat minder (althans dat zegt mijn gedachte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
corporalnl schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:54:
Rome, Budapest, Krakau, Florence zijn zeer aan te raden.

Ik het geval van Krakau kan je ook veel in de omgeving zien en doen. ( zoutmijnen, Auschwitz etc )

Venetië zou ik niet snel aanraden. ( was er met 1 dag klaar mee ) die zou ik eerder doen als je in de buurt bent.
Als ik het zo lees zal Krakau inderdaad ook nog wel een keer gaaf zijn!

Venetië ben ik overigens al een keer geweest.

Rome ook nog steeds een goede optie! Ook wel eens in Portugal geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
mister_S schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:44:
[...]

We hebben bijna alle Europese hoofdsteden gezien en Lissabon zit zeker in de top 3. Ligt er ook aan wat je verwacht van zo'n trip uiteraard. Rome was voor ons een teleurstelling bijvoorbeeld, was een enorme tourist trap. Wel geweldig eten.
Lissabon heeft een hele mooie sfeer en elke wijk biedt weer wat anders.
Dank!

Is het in Rome zo enorm druk met het toerisme? Het is natuurlijk ook niet fijn om te rennen naar een tafeltje of waar men rijen staan om eventueel iets te kunnen bezichtigen uiteraard. Of is dit puur in het hoogseizoen?

Welke steden stonden er trouwens nog meer in de TOP3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Dirtbiter schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:20:
Lissabon en Porto zijn twee favorieten van mij. Lissabon voelt wat groter. Porto iets sfeervoller vind ik.
Beide aanraders, maar als ik zou moeten kiezen tussen die twee, dan Porto.
Dank! Ook vergeleken met andere steden eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tino. Beunk schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Is het in Rome zo enorm druk met het toerisme?
Ja. In juni (iig 2e helft juni), juli en augustus wil je daar écht niet zijn. Dan zie je meer toeristen dan bezienswaardigheden. Als je naar Rome wil moet je in mei, eerste helft juni, of in september (vooral de 2e helft) of oktober gaan. Het weer is dan doorgaans nog altijd meer dan prima, en stukken rustiger. En dus goedkoper.

Om een idee te geven van de drukte in Rome bij in dit geval de Spaanse Trappen in de zomer:

Afbeeldingslocatie: https://www.thebeehiverome.com/wp-content/uploads/2013/10/450px-Via_Borgogona_in_Rome.jpg

Niet mijn idee van 'fun'...

Geld overigens niet alleen voor Rome, maar voor praktische alle grote steden die toeristisch zijn (Parijs, Londen, Barcelona, Athene etc).

En als het niet de drukte is, is het wel de extreme hitte. In Sevilla, Cordoba, Granada etc wil je in die periode ook niet zijn, temperaturen van 35 tot wel 38-40 graden zijn daar dan niet ongebruikelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 18-03-2024 14:23 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:03
Lissabon en Porto zijn allebei fantastische steden, maar ik zou ze niet combineren. We zijn 2x een week in Lissabon geweest en 1x een week in Porto en toen hadden we het idee alles wel een beetje gezien te hebben (al willen we graag nog meerdere keren terug, echt hele fijne steden). Ik denk dat je heel veel mist als je ze allebei wil zien in vier dagen tijd.

Ik zou eigenlijk Rome kiezen, helemaal als je er nog nooit geweest bent. Wel wat iconische bezienswaardigheden die je imo wel een keer gezien moet hebben. Met vier dagen kom je dan ook een heel eind. Wel in voorjaar of najaar gaan inderdaad. Hoop toeristen ook wel, maar dat heb je tegenwoordig in bijna elke grote Europese stad wel.

Lissabon en Porto kan je dan bewaren voor als je een keer wat langer weg wil (denk aan iets van 8-10 dagen).

Dubrovnik of veel Spaanse steden zijn we nog nooit geweest (al lijkt vooral Sevilla me wel erg mooi). Barcelona wel gezien, maar dat vonden we niet heel bijzonder.

[ Voor 6% gewijzigd door Alwayshappyz op 18-03-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:15
Portugal is altijd een aanrader, heb de optie Baskenland nog niet gehoord. Grote steden als Bilbao en Gasteiz, maar ook heerlijke vissersdorpjes langs de kust. Eten is top, weer is goed en de mensen zijn er zeer vriendelijk!

Verder kun je ook op avontuur in het voormalige oostblok als alternatief voor het te toeristische Dubrovnik (Albanie, Montegro, Hongarije) prachtige steden, financieel aantrekkelijk en iets waar mensen niet eerder zijn geweest.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Allemaal goede keuzes.
Zelf stedentrips gedaan naar Lissabon en Rome. In bgeide steden alles lopend / wandelend gedaan.
Als je van uitkijk punten houd, lekkere terrasjes dan vind ik Lissabon erg leuk. er is veel te zien met trammetjes (de liften). Zelf ook tickets gehad voor de hopp on hopp off bussen. Je gaat je niet vervelen en het is er erg gezellig en leuk.

Rome is eigenlijk net zo leuk en gezellig maar heeft naar mijn mening een andere insteek. Meer historie, meer oudheid, meer cultuur. Denk ook aan het Vaticaan, Colosseum, de fonteinen enz enz. als dat je aanspreekt dan kun je met Rome geen verkeerde keuze maken.

Maar ook als eens aan Praag gedacht? Of Madrid, Malta,.....
Alvast heel veel plezier

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
In Baskenland is ook San Sebastian een aanrader. Ik ben er een dag geweest dus weet niet in hoeverre het ook voor meer dagen geschikt is. Bilbao ligt op een uur en kwatier rijden dus wellicht te combineren (en met het hierboven genoemde Gasteiz, iets verderop ligt ook nog Burgos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
wildhagen schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Ja. In juni (iig 2e helft juni), juli en augustus wil je daar écht niet zijn. Dan zie je meer toeristen dan bezienswaardigheden. Als je naar Rome wil moet je in mei, eerste helft juni, of in september (vooral de 2e helft) of oktober gaan. Het weer is dan doorgaans nog altijd meer dan prima, en stukken rustiger. En dus goedkoper.

Om een idee te geven van de drukte in Rome bij in dit geval de Spaanse Trappen in de zomer:

[Afbeelding]

Niet mijn idee van 'fun'...

Geld overigens niet alleen voor Rome, maar voor praktische alle grote steden die toeristisch zijn (Parijs, Londen, Barcelona, Athene etc).

En als het niet de drukte is, is het wel de extreme hitte. In Sevilla, Cordoba, Granada etc wil je in die periode ook niet zijn, temperaturen van 35 tot wel 38-40 graden zijn daar dan niet ongebruikelijk.
Dat is inderdaad erg druk! Dat vind ik ook niks, maar zal het er dan omheen plannen. Of vroeger of later in het jaar. Ook inderdaad met de temperaturen. Met 30C is het ook niet lekker om er te vertoeven. Denk dat een graad of 20-25 het mooist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Alwayshappyz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:13:
Lissabon en Porto zijn allebei fantastische steden, maar ik zou ze niet combineren. We zijn 2x een week in Lissabon geweest en 1x een week in Porto en toen hadden we het idee alles wel een beetje gezien te hebben (al willen we graag nog meerdere keren terug, echt hele fijne steden). Ik denk dat je heel veel mist als je ze allebei wil zien in vier dagen tijd.

Ik zou eigenlijk Rome kiezen, helemaal als je er nog nooit geweest bent. Wel wat iconische bezienswaardigheden die je imo wel een keer gezien moet hebben. Met vier dagen kom je dan ook een heel eind. Wel in voorjaar of najaar gaan inderdaad. Hoop toeristen ook wel, maar dat heb je tegenwoordig in bijna elke grote Europese stad wel.

Lissabon en Porto kan je dan bewaren voor als je een keer wat langer weg wil (denk aan iets van 8-10 dagen).

Dubrovnik of veel Spaanse steden zijn we nog nooit geweest (al lijkt vooral Sevilla me wel erg mooi). Barcelona wel gezien, maar dat vonden we niet heel bijzonder.
Zal ze ook niet combineren hoor.

Rome zegt inderdaad iets in me dat je er gewoon een keer moet zijn geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Sparkiee schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:09:
Allemaal goede keuzes.
Zelf stedentrips gedaan naar Lissabon en Rome. In bgeide steden alles lopend / wandelend gedaan.
Als je van uitkijk punten houd, lekkere terrasjes dan vind ik Lissabon erg leuk. er is veel te zien met trammetjes (de liften). Zelf ook tickets gehad voor de hopp on hopp off bussen. Je gaat je niet vervelen en het is er erg gezellig en leuk.

Rome is eigenlijk net zo leuk en gezellig maar heeft naar mijn mening een andere insteek. Meer historie, meer oudheid, meer cultuur. Denk ook aan het Vaticaan, Colosseum, de fonteinen enz enz. als dat je aanspreekt dan kun je met Rome geen verkeerde keuze maken.

Maar ook als eens aan Praag gedacht? Of Madrid, Malta,.....
Alvast heel veel plezier
Genoeg mooie steden. Mee eens!

Wat zal je adviseren als bv eerstvolgende trip? OF waar jij eventueel eerder terug naar zal gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Is er trouwens nog een groot verschil in prijzen qua steden?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
... Sevilla
... Rome
... Lissabon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-06 17:01
Inderdaad, Krakau is zeer de moeite waard! Grote plein is eigenlijk één groot terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:21
Tino. Beunk schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Dank! Ook vergeleken met andere steden eventueel?
Met jouw wensen van "Iets mediterraans, lekker weer", heb ik niet super veel vergelijkingsmateriaal (meer in België/Duitsland/GB geweest). Barcelona te kort geweest, en te lang geleden.

Wel nog Palermo gedaan. Toffe stad als je van eten houdt, en wel een hoop te zien qua architectuur enzo, maar de sfeer in Lissabon/Porto vond ik veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Tino. Beunk schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Genoeg mooie steden. Mee eens!

Wat zal je adviseren als bv eerstvolgende trip? OF waar jij eventueel eerder terug naar zal gaan?
Samen met mijn vriendin zijn er al heel wat stedentrips gemaakt. En naar uiteenlopende plekken. New York, Madrid, Rome, Praag, Boedapest, Lissabon, Berlijn, Londen.....
Zelf zou ik heel graag nog eens terug gaan naar New York, maar dat is niet even iets wat je in een paar dagen doet. Om het wat korter bij te zoeken, ik ben zelf erg gecharmeerd van Rome, Lissabon en Boedapest. Rome voor de cultuur. Er is heel veel te zien en het is allemaal te voet te doen.
Lissabon vond ik erg leuk door de vele uitkijk punten en de verschillende "hoogtes", wijken, de trammetjes. En Boedapest is eigenlijk een combi van die 2. Een leuke stad. Wel een opmerking, het is al even geleden.
Voor de oorlog zijn we ook in Moskou en Sint Petersburg geweest waarvan die laatste het mooiste en leukste is. Krakau is ook indrukwekkend. Daar waren we in de winter en dat heeft wel wat.
Sicilië is ook wel leuk. Maar dan moet je een auto huren zodat je ook iets van het eiland kunt zien en bijvoorbeeld naar de Etna kunt gaan.

Met wat goed weer is Berlijn ook heel leuk. En eerlijk is eerlijk, London is ook een stad waar ik nog wel eens terug zou willen gaan.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Rome is in mijn ervaring veel duurder dan Sevilla.

Wat betreft Rome wel volledig met je eens dat je er een keer geweest moet zijn. Wij gingen in de vakantie in Coronatijd naar Rome, toen het er ernstig rustig was. Achteraf spijt dat we maar een dag zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Sparkiee schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:10:
[...]

Samen met mijn vriendin zijn er al heel wat stedentrips gemaakt. En naar uiteenlopende plekken. New York, Madrid, Rome, Praag, Boedapest, Lissabon, Berlijn, Londen.....
Zelf zou ik heel graag nog eens terug gaan naar New York, maar dat is niet even iets wat je in een paar dagen doet. Om het wat korter bij te zoeken, ik ben zelf erg gecharmeerd van Rome, Lissabon en Boedapest. Rome voor de cultuur. Er is heel veel te zien en het is allemaal te voet te doen.
Lissabon vond ik erg leuk door de vele uitkijk punten en de verschillende "hoogtes", wijken, de trammetjes. En Boedapest is eigenlijk een combi van die 2. Een leuke stad. Wel een opmerking, het is al even geleden.
Voor de oorlog zijn we ook in Moskou en Sint Petersburg geweest waarvan die laatste het mooiste en leukste is. Krakau is ook indrukwekkend. Daar waren we in de winter en dat heeft wel wat.
Sicilië is ook wel leuk. Maar dan moet je een auto huren zodat je ook iets van het eiland kunt zien en bijvoorbeeld naar de Etna kunt gaan.

Met wat goed weer is Berlijn ook heel leuk. En eerlijk is eerlijk, London is ook een stad waar ik nog wel eens terug zou willen gaan.
Dank voor je bericht!

Wat zal jou voorkeur genieten om een keer terug te keren? Lissabon of Rome...gok dat Rome ook wat duurder zal zijn? Al is het misschien wel een stad waar je een keer geweest moet zijn.

Daarnaast vond ik Valencia ook een gave stad! Misschien dat Sevilla daar enigszins mee te vergelijken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
bazzemans schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:28:
Rome is in mijn ervaring veel duurder dan Sevilla.

Wat betreft Rome wel volledig met je eens dat je er een keer geweest moet zijn. Wij gingen in de vakantie in Coronatijd naar Rome, toen het er ernstig rustig was. Achteraf spijt dat we maar een dag zijn gegaan.
Lichte twijfel tussen Rome, Lissabon of Sevilla..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Zijn er verder nog mensen die ervaring hebben met een korte roadtrip langs de Amalfikust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Wat heb je zelf al voor onderzoek gedaan trouwens? Ik denk dat je echt overal online prima bevestigd kunt krijgen dat een stedentrip naar Rome duurder kan uitvallen dan Lissabon of Sevilla en dat de Amalfikust door de weinige beschikbare hotels en accomodaties helemaal onbetaalbaar is.

Rome is een van de grootste toeristische steden ter wereld, dus ja: daar liggen de prijzen doorgaans hoger. Maar ook daar is het puur afhankelijk van wat je zelf doet. Boek je een duur hotel? Of zoek je ruim op tijd een betaalbare AirBnB? Ga je eten in de tourist traps en op een terras zitten op Piazza Navona? Of zoek je plekken op waar locals komen?

Voor mijn gevoel heb je zat goede tips gehad hier en is het nu gewoon een kwestie van een knoop doorhakken en met je vriendin uitzoeken waar jullie graag heen willen. Wat hoop je verder nog te horen in dit topic? Want we draaien inmiddels wel een beetje rondjes hier geloof ik en de keuze waar je heen gaat zal je toch echt zelf moeten maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-06 16:14

Nullifiel

╞═══════╡

Valorian schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:45:
[...]

Ik heb mij altijd afgevraagd wat mensen aantrekkelijk vinden aan Oslo… Noorwegen is fantastisch om zijn natuur, maar Oslo als stad is simpelweg niet bijzonder, heeft nauwelijks echte highlights, komt bij dat het knetterduur is en dat de kans op slecht weer relatief groot is (vergeleken met alle zuid europese opties). Maar goed, ieder wat wils ;). Tallinn en Kopenhagen zijn wel gaaf.
Ik was vorig jaar nog in Oslo. Vond het best een leuke stad, maar inderdaad niet veel highlights en wel erg duur. Kopenhagen is idd een gave stad. Talinn staat nog op mn todo lijst. Maar wat ik echt een toffe stad vind is Stockholm. Al een paar keer geweest en blijk er geen genoeg van te kunnen krijgen :+

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tino. Beunk
Het wordt Sevilla, dus ben benieuwd.

Denk oktober en/of mei een mooie tijd en niet bloedheet? Al is het in voorjaar misschien net beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06 13:43
Nullifiel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Ik was vorig jaar nog in Oslo. Vond het best een leuke stad, maar inderdaad niet veel highlights en wel erg duur. Kopenhagen is idd een gave stad. Talinn staat nog op mn todo lijst. Maar wat ik echt een toffe stad vind is Stockholm. Al een paar keer geweest en blijk er geen genoeg van te kunnen krijgen :+
Als je Tallinn doet, altijd Helsinki meenemen en lekker met de boot mee.

Doe zelf vrij vaak een stedentrip met mijn vrouw en mijn top vijf:

1. Warschau
2. Parijs
3. Wenen
4. Stockholm
5. Londen

Motivatie is de hoeveelheid en keuze voor wat je allemaal kan doen in die steden, maar Warschau heeft een stipje voor want Polen is een prachtig land voor een heel fijne prijs. Ben ook in Gdansk, Krakau en Wroclaw geweest). Kom er graag.

Hoop dit jaar Athene (met rondreis Golf van Korinthe) en Dublin & Belfast daar aan toe te voegen.

[ Voor 31% gewijzigd door Notlupus op 22-03-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:12
Doe zelf ook wel even regelmatig een citytrip.

Moet zeggen dat ik kan beamen dat tips zoals Krakau en Porto zeker mee eens ben. Krakau 2x in de winter geweest en Porto in de zomer. Krakau is kleine gezellige stad met in de omgeving genoeg te doen (schietbaan/Auswitch(must see)/Zoutmijnen of gewoon lekker in het centrum keuvelen of schindlers list fabriek bezoeken of de ghetto. Voor Porto kan je de Port fabrieken of een boottrip over de rivier of door het leuke centrum lopen en uiteraard de bieb van bezoeken van Harry Potter (wel enorme tourist trap, maar wel leuk om te zien)

Rome helaas nog niet mogen zien, staat wel hoog op de bucketlist.

Verder kan ik Sevilla of Napels ook aanraden, beide ook leuke steden en genoeg te zien/doen.

Edit: lees dat er al keuze is gemaakt, zeker leuke stad!

[ Voor 3% gewijzigd door SirMemeAlot op 22-03-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino. Beunk
SirMemeAlot schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:21:
Doe zelf ook wel even regelmatig een citytrip.

Moet zeggen dat ik kan beamen dat tips zoals Krakau en Porto zeker mee eens ben. Krakau 2x in de winter geweest en Porto in de zomer. Krakau is kleine gezellige stad met in de omgeving genoeg te doen (schietbaan/Auswitch(must see)/Zoutmijnen of gewoon lekker in het centrum keuvelen of schindlers list fabriek bezoeken of de ghetto. Voor Porto kan je de Port fabrieken of een boottrip over de rivier of door het leuke centrum lopen en uiteraard de bieb van bezoeken van Harry Potter (wel enorme tourist trap, maar wel leuk om te zien)

Rome helaas nog niet mogen zien, staat wel hoog op de bucketlist.

Verder kan ik Sevilla of Napels ook aanraden, beide ook leuke steden en genoeg te zien/doen.

Edit: lees dat er al keuze is gemaakt, zeker leuke stad!
Keuze zat inderdaad ;-)!

Lees ook wel dat vele enthousiast zijn over Porto! Hier had ik geen eens zo bij stilgestaan.

Zelf ook wel eens Sevilla en/of Lissabon geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:12
Tino. Beunk schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Keuze zat inderdaad ;-)!

Lees ook wel dat vele enthousiast zijn over Porto! Hier had ik geen eens zo bij stilgestaan.

Zelf ook wel eens Sevilla en/of Lissabon geweest?
Lissabon niet, toevallig paar weken geleden in Sevilla. Erg leuke stad met veel kleine straatjes, hangt chille sfeer, leuke eet-tentjes en veel bezienswaardigheden op loop afstand (foodhal, parque Maria Luisa, Plaza d'España, mooie authentieke wijken, de grote kathedraal in het centrum). En voordeel is dat het vliegveld vlakbij is, dus weinig reistijd.

Verhalen die ik hoor over lissabon zijn vaak wel positief, niet perse laaiend positief maar van 'leuke stad'. Maar meer dan dit kan ik er dus niet over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Tino. Beunk schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:48:
Het wordt Sevilla, dus ben benieuwd.

Denk oktober en/of mei een mooie tijd en niet bloedheet? Al is het in voorjaar misschien net beter...
Top! Ga je zeker een goede tijd hebben. Geldt ook voor andere steden die hier genoemd zijn, maar je moet nu eenmaal een keuze maken.

Wij gingen eind november naar Sevilla en hadden nog heerlijk weer. Zo lekker om daar nog even de laatste zonnestralen mee te pakken voordat de Nederlandse winter start. Voorjaar of najaar beide kan gewoon heel goed.
Pagina: 1