Computer start niet op, voeding? videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raccacooni
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-05-2024
Hoi,
Ik heb sinds ik mijn tweedehands gamecomputer gekocht heb eigenlijk na de 1e week al problemen.
Hij wilt niet opstarten.
Het enigste wat er aan gaat is het powerbutton lichtje van het moederbord.

Hij ging altijd weer aan na 1 uur voor de verwarming (vandaag nu na uitvallen niet), waardoor ik dacht dat het een vochtprobleem was (ik verwarm mijn flat niet en heb ramen open), maar vandaag gebeurde er twee rare dingen en in de 1e week was er ook iets raars wat ik niet bij een vochtprobleem vind passen: vandaag en in de 1e week met problemen ging ie een keertje aan nadat ik de stroom tien keer aan uit gezet had. En daarnaast viel vandaag mijn computer na het gamen gewoon uit, opnieuw weer aan lukt niet. De temperatuur meter gaat meestal niet boven de 60, is bij opstarten 40 (toen het vriesde zelfs in de 20, ik verwarm dusdanig niet dat de verwarming bij mij op antivriesstand aangaat). Tijdens het gamen vergeet ik altijd erop te letten.

Degene van wie ik hem gekocht had bleek achteraf deze van iemand anders gekocht te hebben en de voeding en videokaart veranderd te hebben.

Mijn computer:

Processor: intelcore i9-7900x
Processorkoeler: Corsair H115i
Moederbord: MSI x299 gaming m7 ack
Videokaart: Sapphire pulse radeon RX 5700 xt 8gb
Geheugen: Corsair vengeance RGB pro 32gb (4x 8gb)
Opslag 1: Lexar NM710 1tb gen 4 m.2 ssd
Opslag 2: Transcend 250S 2TB gen 4 m.2ssd
Voeding: Coolermaster MWE Gold 750V2
Behuizing: Phanteks Enthoo Evolv ATX TG Silver
Windows 11 pro

Voeding bij de vorige eigenaar:
Corsair HX 1200 V2 platinum 1200 watt voeding
Videokaart bij de vorige eigenaar:
Gainward Phoenix GTX 1070 8GB

Foto van het enigste knopje dat gaat branden zodra de computer stroom krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGPtR53llj0_66BPj_I3CcAqojk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOvSEXoErqEa3fgzjxoNHDQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Groetjes Emily

Edit: de powerbutton die licht geven en de reset button indrukken werkt niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Remi

Moo!

Heb je afstandshouders geïnstalleerd in je kast? Op het eerste gezicht lijkt je mobo rechtstreeks op de kast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raccacooni
Remi schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:04:
Heb je afstandshouders geïnstalleerd in je kast? Op het eerste gezicht lijkt je mobo rechtstreeks op de kast te zitten.
Heb er allemaal geen verstand van, heb nog nooit met computer geknutseld. Er lijkt wel een afstandhouder te zijn.

Is dit wat je bedoeld? (zie foto)

Maar aangezien het lampje brand denk ik dat het moederbord stroom krijgt, en daar dus geen probleem mee is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QTPlK3obzsSsCeh17VmxyinkqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLT4i5R8CG85TapM18xKgBP2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Raccacooni op 16-03-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raccacooni
Hele dag niet aan de praat gekregen. Gaat ie nu ineens weer aan (ook niet voor een verwarming gezet).

Direct in het stopcontact of in de stekkerdoos maakt ook niet uit.

Deze kuren zijn toch raar, krijg hem hele tijd niet aan de praat en dan doet ie het plots weer. Eenmaal aan werkt alles perfect.

[ Voor 38% gewijzigd door Raccacooni op 17-03-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammed_a4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02 21:17
Er ontbreekt een schroefje...je cpu mount is niet lekker waardoor die een soort vals contact maakt...lijkt ook precies links onder dat je wat ontsteking hebt gehad...dat zwart is niet normaal

[ Voor 30% gewijzigd door Slammed_a4 op 19-03-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-06 15:14
Als je de computer aanzet wanneer dit gebeurd, verandert er rechtsboven ook iets aan de cijfers? Zie je dus bijvoorbeeld een cijfercombinatie zoals bijvoorbeeld 98?

@Remi Volgens de website van Phanteks heeft deze behuizing de stand offs pre-installed, dit zou dus geen issue moeten zijn. (Tevens terug te zien in de laatste screenshot van de achterkant)

EDIT: Als ik nog een keer goed kijk lijkt er rechtsboven het bovenste lampje op geel te staan, klopt dat? Dit kan mogelijk een probleem indiceren met wat er naast staat (Ik denk CPU, ik kan het alleen niet goed zien)

[ Voor 63% gewijzigd door KilleBladhark op 19-03-2024 13:48 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:28
Even heel algemeen, warmte kan op een aantal manieren je systeem beïnvloeden naast alleen vocht. Zoals hierboven aangegeven kan er een vals of intermittent contactje ergens zitten en een koud danwel warm systeem of een kast die net even anders staat kan er voor zorgen dat je vreemd gedrag ziet. Wellicht doordat warmte of kou voor wat lokale vervorming zorgt.
Als je wil gaan troubleshooten:
- Controleer of er nergens tekenen zijn van beschadigde componenten of teveel warmte. Ik zie even niet zo snel wat @Slammed_a4 benoemt hierboven maar als er ergens sporen van vonkoverslag of oververhitting zitten zijn we snel klaar.
- Kijk of je een foutcode kan vinden, lees het manual van het moederbord eens door om te kijken hoe dit bij dit bord naar voren hoort te komen.
- Mijn volgende stap zou zijn: alle componenten die er uit kunnen er uit halen en kijken of het bord kaal (met alleen CPU) geen fouten, of alleen de verwachte fouten zoals geen geheugen, laat zien. Dan stap voor stap zaken toevoegen en blijven testen.
- Als je bovenstaande gaat doen, controleer de CPU mount ook gelijk, ik zie ook een schroefgat waar iets zou moeten zitten.
- Is de huidige voeding goed? Zonder de specs te kennen, is het niet toevallig een lichtere voeding of een voeding met problemen?
My two cents....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:22:
Even heel algemeen, warmte kan op een aantal manieren je systeem beïnvloeden naast alleen vocht. Zoals hierboven aangegeven kan er een vals of intermittent contactje ergens zitten en een koud danwel warm systeem of een kast die net even anders staat kan er voor zorgen dat je vreemd gedrag ziet. Wellicht doordat warmte of kou voor wat lokale vervorming zorgt.
Als je wil gaan troubleshooten:
- Controleer of er nergens tekenen zijn van beschadigde componenten of teveel warmte. Ik zie even niet zo snel wat @Slammed_a4 benoemt hierboven maar als er ergens sporen van vonkoverslag of oververhitting zitten zijn we snel klaar.
- Kijk of je een foutcode kan vinden, lees het manual van het moederbord eens door om te kijken hoe dit bij dit bord naar voren hoort te komen.
- Mijn volgende stap zou zijn: alle componenten die er uit kunnen er uit halen en kijken of het bord kaal (met alleen CPU) geen fouten, of alleen de verwachte fouten zoals geen geheugen, laat zien. Dan stap voor stap zaken toevoegen en blijven testen.
- Als je bovenstaande gaat doen, controleer de CPU mount ook gelijk, ik zie ook een schroefgat waar iets zou moeten zitten.
- Is de huidige voeding goed? Zonder de specs te kennen, is het niet toevallig een lichtere voeding of een voeding met problemen?
My two cents....
Inderdaad goed plan. Ik gok het ook op een los contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raccacooni
Pfft hele week ging alles goed, valt ie nu ineens uit tijdens het gamen. Gaat na een kwartier niet aan. Geen enkel onderdeel was zo warm dat ik het niet kon aanraken.

Iets zwarts/vonkschade zie ik zo snel niet.
Bij het opstarten lijken alle codes normale codes. Als hij morgen hopelijk aangaat zal ik het opnemen en de codes nog is goed doornemen.

Geel lampje is er ook niet, alleen die twee lampjes op het moederbord die rood kleuren.

Ik heb ook nog een nieuwe stroomkabel gehaald maar dat is m dus niet.

Ik denk dat ik hem naar een computerwinkel ga brengen om helemaal na te laten kijken. Had al gebeld, hun dachten aan of voeding of aan het moederbord nav mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:55
Gaat na een kwartier nog niet aan. Ook niet als je de AC stekker uit het stopcontact hebt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raccacooni
Heb wel de aan uit knop aan de voeding geswitchd en de stekker uit het stopcontact, maar niet de stroomkabel uit de stekkerdoos. Stekkerdoos of stopcontact maakt ook niet uit als ie niet aan wilt.

Valt net weer uit, gister was het met Fortnite en vandaag weer.

Had de gpu ventilatoren aangepast dat ze harder draaien ... vanaf 60 graden op 100÷.

Mijn voorgevoel zegt me dat iets te warm word waardoor hij afslaat?

Temperatuursmeter op de computer zelf laat niks geks zien.

Tevens wou hij vandaag nog een keer niet aan gaan nadat hij wel 2x was aangegaan (2x weer uitgezet omdat hij amd ding niet wou openen), toen ging hij na een uur wel weer aan. Niet voor de verwarming gezet oid.

[ Voor 13% gewijzigd door Raccacooni op 26-03-2024 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammed_a4
Er ontbreekt een schroefje...tekening maken?en als je de bracket los doet ff nieuwe pasta op de cpu en fix dat schroefje ,cpu word op een moment te warm door slechte verbinding

[ Voor 60% gewijzigd door Slammed_a4 op 26-03-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:04
Slammed_a4 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:28:
Er ontbreekt een schroefje...tekening maken?en als je de bracket los doet ff nieuwe pasta op de cpu en fix dat schroefje ,cpu word op een moment te warm door slechte verbinding
De achterplaat is voorgeïnstalleerd, uit de handleiding: LET OP: Voor de Intel LGA 2011/2011-3/2066 hoeft
geen achterplaat te worden geïnstalleerd.
Constructie klopt wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WqRrGBpTRRYFRsulIVbGmt8TOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MY6JwfXkNeRoluJvWHU17nyr.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXMufI6sUcoEToQbS5xpzTxQGDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fO9wPihhHKV4Y1S3oz4ywUSX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slammed_a4
Dat heb ik nog nooit gezien...bij mij weten altijd 4 schroeven,bij je auto laat je toch ook niet 1 wielbout weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:04
Slammed_a4 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 01:27:
Dat heb ik nog nooit gezien...bij mij weten altijd 4 schroeven,bij je auto laat je toch ook niet 1 wielbout weg?
Geldt natuurlijk voor alle 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPU9LkidLsnj02NWT5cbWLx5gVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pjz4VFddvC0zNd3GLhuug1in.png?f=user_large
De achterplaat heeft 4 holtes met schroefdraad voor de afstandhouders.

[ Voor 7% gewijzigd door Zap_pa op 27-03-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Raccacooni schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Heb er allemaal geen verstand van, heb nog nooit met computer geknutseld. Er lijkt wel een afstandhouder te zijn.
Niet lullig bedoelt. maar als je echt 0 kennis hebt. breng hem weg naar een computerwinkel, leg je probleem uit, vraag wat het kost, en anders je verlies nemen en een andere kopen.

Ga je zelf door met blindelings adviezen volgen van anderen, voorspel ik eerder dat je het verder om zeep zal helpen.

En verder gok ik een defect PCB. Nieuwe voeding, nieuwe grafische kaart. iets anders kan het niet zijn. of je moet wel gigantisch lage spanning op je stopcontacten hebben dat ie uit valt. maar daar gaan we niet van uit.

Toevoeging:
het maakt niet uit wat een ander aan suggesties geeft. Een ieder hier kan enkel aannames maken op basis van de gegevens die jij deelt. de kans is dus zeer aanwezig dat gegeven oplossingen compleet los staan van een onderliggend probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door SuPaToLL op 28-03-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raccacooni
Ik heb hem uiteindelijk ook naar een computerwinkel gebracht, heb hem vandaag teruggekregen!
Hoopte hier te horen dat het 99% de voeding is oid, dat het iets simpels is.

Hij bleek uiteindelijk compleet verkeerd in elkaar te zitten, de waterkoeler en en de processor. Het Probleem was dat de processor veels te heet werd. Hij zei dat ik er op tijd bij was, maar ik heb nog zeker drie maanden League of Legends en Minecraft ermee gespeeld.

Hoop dat de opstartproblemen ook weg zijn hiermee! De meneer zei zelf van 100% van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:21
Hou ons op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raccacooni
Hij wilt weer niet aan :\
Raam en deur van de woonkamer staan al hele dag open (pc staat in woonkamer). Om 17h de computer uitgezet. 19.30 wilt ie niet meer aan. Dit is toch geen weer waarmee je denkt dat het aan vocht zou liggen? Heb m weer voor een verwarming gezet, ben benieuwd zometeen.

Heb wel Fortnite kunnen spelen zonder dat ie uitvalt gister.

[ Voor 3% gewijzigd door Raccacooni op 29-03-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Als je de PC koud opstart en hij wil niet aan, kan het geen warmteprobleem zijn. De hardware is nog koel op dat moment.

Ik gok op een defecte voeding of een defect moederbord. Maar het is voor ons op afstand en met de informatie die je geeft, niet met zekerheid vast te stellen.

Op jouw moederbord zit een klein displaytje dat twee cijfers kan weergeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpDuv7BLheqb5ddabPH3N26vLWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4K6YUKJA1EA2cnc0LZvz0PYV.jpg?f=user_large

Als je je kast opent en dat displaytje nu eens filmt terwijl je de computer aanzet - dan zie je op dat filmpje welke codes er langskomen en bij welke code hij blijft hangen. In de handleiding van je moederbord zie je dan wat die code betekent.

Als dat displaytje helemaal geen codes laat zien als je op de aan-en-uit-knop drukt, dan krijgt je moederbord geen startsignaal van je voeding en zit het probleem in je voeding of de aan-en-uit-knop op de kast.

[ Voor 12% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 30-03-2024 07:41 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raccacooni
Dankjewel voor je reactie!

Als hij niet op wil starten doet het nummerbordje het niet (het reset knopje brand ook niet trouwens).

Heb net gefilmd toen hij aanging, alles is normaal behalve (en die gaan heel snel, blijft er niet op hangen):
D1 system agent intializing error
D4 pci recource allocotain error, out of recources
D5 no space for legacy option rom
Daarna ook gelijk b2: legacy option rom intializing
Hij is binnen een halve minuut aan en draait dan perfect.

Gisteravond (nacht) ging hij om 1.00 weer aan. Tot 4 uur gegamed. Uitgezet. Geprobeerd weer aan te zetten daarna: ging niet.

Net weer een uur gegamed. Uitgezet. Weer aanzetten lukt niet.

Net zoals gisteren, om 17h uitzetten en om 19h30 weer aanzetten, je mag toch wel hopen dat alles dan afgekoeld is mocht het een warmte probleem zijn.

Ik breng hem weer weg denk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Raccacooni schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:39:
Dankjewel voor je reactie!

Als hij niet op wil starten doet het nummerbordje het niet (het reset knopje brand ook niet trouwens).

Heb net gefilmd toen hij aanging, alles is normaal behalve (en die gaan heel snel, blijft er niet op hangen):
D1 system agent intializing error
D4 pci recource allocotain error, out of recources
D5 no space for legacy option rom
Daarna ook gelijk b2: legacy option rom intializing
Hij is binnen een halve minuut aan en draait dan perfect.

Gisteravond (nacht) ging hij om 1.00 weer aan. Tot 4 uur gegamed. Uitgezet. Geprobeerd weer aan te zetten daarna: ging niet.

Net weer een uur gegamed. Uitgezet. Weer aanzetten lukt niet.

Net zoals gisteren, om 17h uitzetten en om 19h30 weer aanzetten, je mag toch wel hopen dat alles dan afgekoeld is mocht het een warmte probleem zijn.

Ik breng hem weer weg denk zo.
Als niets het doet, dus ook niet dat displaytje, moet je het zoeken in de voeding, de aan-en-uit-knop of het moederbord.

De aan-en-uit-knop zou kunnen hangen (= geen signaal naar de voeding dat de PC aan moet), de voeding kan stuk zijn (=geen of onvoldoende stroom naar het moederbord) of het moederbord zelf kan stuk zijn (=wel stroom, maar doet niets).

Eerste stap zou voor mij de aan-en-uit-knop zijn. Zie zit met een 2pins-stekkertje (of twee losse 1-pinsstekkertjes) op het moederbord aangesloten. Controleer of die goed vast zit(ten).

Als die pinnetjes al goed vast zitten, dan zou ik bij een PC-winkel een andere voeding proberen. Als de PC met die voeding wel start, weet je dus dat het aan de voeding ligt. Als het met die nieuwe voeding ook niet werkt, blijft alleen het moederbord nog over.

Een goede voeding van 750 W heb je al voor een tientje of 8 (ze zijn er ook goedkoper, maar de kwaliteit daarvan is matig).

Een moederbord voor jouw processor is wat lastiger - het is weliswaar een i9, maar wel een variant die niet op "gewone" moederborden met chipsets uit de Skylake-generatie passen (zoals de H110, B250 of Z290). In plaats daarvan heb je specifiek een socket 2066-moederbord met een X299-chipset nodig. Die worden al een tijdje niet meer gemaakt, dus is tweedehands je beste optie. Als je nog nooit een PC hebt gebouwd, kun je het beste iemand uit je omgeving vragen om het moederbord voor je te wisselen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:01
Is het batterijtje van je moederbord al een keer vervangen?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
Als je toch al bij een PC zaak bent geweest zou ik daar weer naartoe gaan en melden dat je probleem nog niet is opgelost. Overigens vind ik het van de verkoper ook niet netjes als je na 1 week al problemen hebt om het niet op te lossen als verkoper (enigzins afhankelijk van type verkoper natuurlijk).

Aan/uit knop kan je overigens ook testen op je moederbord zelf, batterij vervangen is ook makkelijk zelf te doen.

Rare opstartproblemen doen mij denken aan een gare condensator. Dat duidt dan weer op voeding of moederbord volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raccacooni
Hij is gemaakt, het was de voeding!

Vind het gek dat hij dan nog wel aanging maar herstarten niet mogelijk was? Zit daar nog iets van theorie achter? Maar hij is gemaakt gelukkig.

[ Voor 29% gewijzigd door Raccacooni op 08-04-2024 01:34 ]

Pagina: 1