Nieuwbouw indeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobeLight
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-03-2024
Beste tweakers,

Ik heb (bijna) een nieuwbouw appartement gekocht (48 m2). De afwerking is al gedaan (muren en plafonds gestuct). De vloer ligt er nog niet in, dus dit geeft mij de kans om na te denken over mogelijke wijzigingen in de indeling voordat ik een vloer laat leggen.

Onlangs heb ik de woning alvast kunnen bezichtigen en ik ben enigszins geschrokken van de grootte van de woonkamer. De slaapkamer is 2 x zo groot als de woonkamer. Als ik vrienden over de vloer heb ga ik natuurlijk niet in de slaapkamer zitten. De indeling wil ik dus graag veranderen, maar ik weet niet precies wat er mogelijk is. De indeling zoals die nu is, vind ik een beetje gek. Zie onderstaande plattegrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlUkSQ2Gmjno1ywmbWeP5txJ6tI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hc2zLeb776tsEQiDaXHchcO.jpg?f=fotoalbum_small

Hebben jullie tips over een andere indeling? Uiteraard rekening houdend met de daglichttoetreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:22
Heb je ook de bouw plattegrond?
Dit ivm de leidingen die door de muren heen lopen?
Is het vloerverwarming allemaal, met aparte groepen?

Heb je een eigen voorstel?
Wat is je budget?

Want muren verplaatsen en alle elektra omleggen kan een dure aangelegenheid worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Meest voor de hand liggende optie zou dan zijn om de scheidingsmuur tussen de kamers met de helft in te korten, en dan haaks om de slaapkamer in tot ergens net voorbij je nachtkastje zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:29
Maar als de muren al gedaan zijn kan je toch weinig doen aan de verdere indeling?

Wat ik vooral zie op de plattegrond is veel loze ruimte in de woonkamer door waar de deur van de badkamer zit. Misschien dat je daar nog wat mee kunt.

Sowieso is de ingetekende indeling van meubels onhandig omdat je bank voor de deur naar het balkon staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 23:32
Ik denk niet dat je nog veel aan kan doen. 48m2 is gewoon een kleine appartement. Ga je de muren verplaatsen, moet je nog rekening houden met de openslaande deuren en lichtinval. Je krijgt dan delen in de woning dat donker is, want je blokkeert het licht van de raampartijen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zeer kleine verbouwing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYMgfgi5DKsUqiz7PM-pfRY8HO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U8lCwbIMiwxkZJdSbQXLyLCU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:29
Ik zat hier op de bank even met mijn partner te brainstormen en dit is ook precies hoe wij het zouden doen als je de muren en aansluitingen nog kon verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Philip Ross schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:31:
[...]
Ik zat hier op de bank even met mijn partner te brainstormen en dit is ook precies hoe wij het zouden doen als je de muren en aansluitingen nog kon verplaatsen.
Mooie Paint skills hè :P Grote probleem met de huidige indeling is de badkamer die op een hele lastige plek zit.. onder de badkamer zit allemaal loze ruimte. Daarnaast heb je een zeer grote slaapkamer tov de woonkeuken.

Zelfs de initiële plattegrondmaker heeft het er maar moeilijk mee. De bank blokkeert de balkondeur en de vrouw gaat met een hernia richting bed na een avondje TV kijken. 's ochtends loop je de slaapkamer uit en moet je manouvrerend langs je eetkamerstoel en TV dressoir en vervolgens langs je keuken om de badkamer te bereiken.

Het appartement heeft in de huidige opstelling gewoon géén woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:10
Wow! Zo zie je maar dat met een efficiënte indeling 48m² helemaal niet klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mooie indeling, en een stuk beter dan die van de architect imo, maar dit zal niet kunnen aangezien de leidingen van de badkamer door de schacht moeten naast de TKV. De badkamer zal dus echt aan die kant moeten komen.

Dus het nieuwe ontwerp spiegelen en dan heb je een indeling die wel gemaakt zou kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 16-03-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:10
Middelste muur eruit halen zodat het één grote ruimte wordt. Dan heb je een mooie grote studio.

Bed zou ik dan links bovenin plaatsen. Eventueel kan je een opklapbed nemen.

Bureau rechts onderin, zodat je uit het raam kijkt als er eraan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou de muur van de slaapkamer eruit halen zodat daar 1 grote ruimte ontstaat, dan de slaapkamer rechts onder de badkamer doen , voorzien van 2 ramen (tot het balkon).

@stin00 kun jij m ff painten?

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2024 21:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:21:
[...]

Mooie indeling, en een stuk beter dan die van de architect imo, maar dit zal niet kunnen aangezien de leidingen van de badkamer door de schacht moeten naast de TKV. De badkamer zal dus echt aan die kant moeten komen.

Dus het nieuwe ontwerp spiegelen en dan heb je een indeling die wel gemaakt zou kunnen worden.
Sanitair op dezelfde plek, slaapkamer kleiner:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94kb7cFCnCbxBG1-TicgXXFaxhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILEzCviojcEZR8jCMOpH3HNE.jpg?f=fotoalbum_large

@Sport_Life Zou het dan een badkamer en-suite worden met jouw idee?

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 16-03-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik zou toch echt kijken of een een extra los toilet zou kunnen maken, of het toilet uit de badkamer halen.
Dan gaan je gasten niet in je badkamer naar het toilet.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

stin00 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:32:
[...]

[Afbeelding]

Nee ik zou wel een deur tussen badkamer en slaapkamer doen, of is dat ook en suite? Dan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Nee ik zou wel een deur tussen badkamer en slaapkamer doen, of is dat ook en suite? Dan wel :)
Ah ja ik snap het idee en ik heb wat pogingen gedaan, maar ik krijg het bed nergens echt lekker gepositioneerd met een slaapkamer pal naast de keuken + badkamer... komt vooral ook doordat een badkamerdeur naar buiten moet draaien ivm veiligheid. Als bezoek dan ook naar de WC gaat dan moeten ze via je slaapkamer :+

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 16-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostglas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-10 14:53
stin00 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:32:
[...]

[Afbeelding]

Let er dan wel weer op dat de slaapkamer geen raam heeft, volgens mij twijfelachtig met huidige regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Joostglas schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Let er dan wel weer op dat de slaapkamer geen raam heeft, volgens mij twijfelachtig met huidige regels?
Ja waarschijnlijk moet de slaapkamer dan officieel als 'Berging' worden aangemerkt. Even luchten wordt ook pittig. Maar geen dure gordijnen nodig :+

Je hebt gelijk hoor, totaal onmogelijke indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wat een bizar initieel ontwerp.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:51
De muren zijn al klaar toch? Of mag je die tussenmuur zelf bepalen? Is het geen draagmuur?

Overigens is een appartement van 48 m2 ook niet echt geschikt om een vriendengroep van 10 man op bezoek te krijgen, hoe je het ook went of keert. Ook breng je de meeste tijd in je appartement in bed door of alleen, dus ik zou echt niet alles gaan omgooien voor 1 of 2 vrienden die 1 of 2 keer per maand langs komen... Komen er dagelijks 5 man langs dan kan je beter een ander huis zoeken of een open indeling hanteren en dan een uitklapbaar bed gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:51
NeFoRcE schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:52:
Mwah.. een tweepersoons appartement waarin iemand aan het werk is in de slaapkamer en iemand in de woonkamer tv aan het kijken is. ik zou eerder mezelf afvragen waar je de prullenbak moet neerzetten waar nog een extra kast kan, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
Ain't gonna work.
Iets met leidingen, vooral riolering. Er zit een centrale leidingschacht tussen keuken en badkamer op de originele plattegrond. Je zal de natte functies daar hoe dan ook omheen moeten positioneren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Ain't gonna work.
Iets met leidingen, vooral riolering. Er zit een centrale leidingschacht tussen keuken en badkamer op de originele plattegrond. Je zal de natte functies daar hoe dan ook omheen moeten positioneren.
Klopt hoor, het 'zeer kleiner verbouwing' was sarcastisch. Die layout gaat nooit lukken, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

NeFoRcE schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:52:
Bouwkundig lijkt het een logische indeling, keuken, sanitair en meterkast zitten allemaal bij elkaar dus de leidingen lopen daar ook naar andere appartementen. Een woonruimte moet een raam hebben anders telt het niet mee, vandaar de grote slaapkamer.

Badkamer op een andere plek = meer leidingwerk = duurder..

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2024 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
Ik zelf zou kijken of je de slaapkamer rechtsonder kan realiseren, grenzend aan de badkamer.
Van de badkamer een stukje afhalen, waar nu de wasmachine staat ingetekend. De deur tussen badkamer en slaapkamer uitvoeren als schuifdeur.

Er ontstaat dan een slaapkamer van ongeveer 2,7m bij 3,5m
Prima voor een 2-persoons bed en een kledingkast.
De woonkamer wordt dan 5,6 bij 5,2 plus nog een hoekje bij de voordeur en keuken opstelling. Totaal ruim 30 van je 48m²

Een praktische keukenopstelling en plek voor de wasmachine wordt dan wel een beetje puzzelen, maar je krijgt zo wel een veel ruimere woonkamer.
Bezoek moet wel via de slaapkamer naar het toilet. Nog beter is een apart toilet zien te creëren. Kan het toilet in de badkamer vervallen en kan de wasmachine gewoon in de badkamer geplaatst worden ipv het toilet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 19:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

stin00 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Klopt hoor, het 'zeer kleiner verbouwing' was sarcastisch. Die layout gaat nooit lukken, helaas.
Optie zou kunnen zijn:

- Inhoud in badkamer spiegelen en deur in linkermuur plaatsen
- Onder de badkamer een slaapkamer die iets breder is dan badkamer en deur aan bovenkant links van badkamer
- Keuken helemaal naar linksbovenin verplaatsen
- Middelste muur er gewoon helemaal uit.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:38
Lijkt me heel erg kostbaar in verhouding tot de koopprijs, om een dergelijke verbouwing uit te voeren in een appartement.

Overigens lijkt he me ook een onhandige indeling. Maar dan zou ik het geld eerder stoppen in een daadwerkelijk groter huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urdbidvPrPa2HWFEwy6XpkBxTJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyWTmIIM2fGcuH9iJcJExPsY.jpg?f=fotoalbum_large

Maargoed dit dwaalt nogal af, want TS heeft volgens mij dus al afgewerkte plafonds en muren.. dus volgens mij is de indeling eigenlijk al zo goed als bekend? Dit soort verbouwingen slaan natuurlijk negens op bij een splinternieuw appartement :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:07
Maar dit weet je toch bij aankoop? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chriztiaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:31:
Maar dit weet je toch bij aankoop? :?
Er is niet echt een alternatief voor 200k VON in die regio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-05 22:57
Allereerst een vraag: hoe hoog is het appartement? Als het nieuwbouw is zal het minstens 2,60 meter zijn, maar misschien is het nog hoger?

Tip: voordat je meubels intekent, teken eerst je opbergruimte in. Naar mijn idee heb je daar nog maar weinig van. Die keukenkastjes ga je waarschijnlijk helemaal nodig hebben voor de keuken en servies, daarnaast zie ik nog een (kleding)kast in je slaapkamer. Ga je daar ook je stofzuiger neerzetten bijvoorbeeld, of andere spullen die in de categorie niet-kleding vallen? Als je bezoek hebt wil je die stofzuiger vast uit het zicht hebben.

Als je rigoureus wilt verbouwen...
Een appartement van 48 m2 is tegenwoordig bijna per definitie een éénpersoonsappartement, zeker als het maar één slaapkamer heeft. Oftewel: jij bent er alleen, of hoogstens met een partner op bezoek of ander bezoek (als je gaat samenwonen, raad ik je een mooie nieuwe stek aan – scheelt heel wat irritaties in de kleinde ruimte). Dus, dan ontwerpen we jouw appartement als éénpersoonsappartement.

Dat betekent dat wanneer jij in bed ligt, er waarschijnlijk toch niemand anders is. Daardoor kan je wat creatiever omgaan met je slaapkamer. Bijvoorbeeld: haal de hele muur weg tussen slaapkamer en woonkamer, en bouw je bed in een kast in (en ik bedoel dan niet zo'n opklapbed, maar een diepe kast met veel ruimte boven het bed en onder het bed om allerlei zooi in op te bergen). Heb je bezoek? Dan kan je de deur rondom het bed dichtklappen en is het hartstikke netjes.

Het is dus een soort bedstee. Wat je dan wel verliest is dat je aan allebei de kanten uit bed kan stappen, maar dat hoeft niet aangezien we het als éénpersoonsappartement intekenen. En als je partner een nachtje blijft slapen, doe je gezellig de deurtjes dicht en zit je lekker knus in je bedstee.

Als je alleen een andere indeling zoekt...
Wil je de muur helemaal niet weghalen (want: kabels voor elektra richting televisie en dergelijke zitten hierin, bovendien duur en vies en zonde van het stucwerk), dan zou ik het volgende doen: een rechthoekige eettafel, met aan één kant een bank tegen de muur (naast deur die naar slaapkamer leidt, en dus deels op plek van televisie), en aan andere kant van tafel twee stoelen.

Vervolgens een brede maar ondiepe kast op barhoogte bij keuken, met daarvoor de bank. De kast is zo'n 10 à 20 centimeter hoger dan aanrechtblad: hierdoor scheid je keuken van de bank. En de kast is zo'n 10 centimeter diep, waardoor deze weinig ruimte inneemt. In de kast zet je uiteraard deze comment ingelijst, of – en dit is een beter idee – je maakt van de kast zo'n apothekerskast/uitschuifkast waarin je al je kruiden en kookflesjes kan opbergen.

Met de bank met de rug tegen deze ondiepe kast aan kan je mooi genieten van het uitzicht uit de ramen, of je hangt er een tv aan de muur. En omdat je op nog maar ~1,90 meter afstand zit, hoef je niet zo'n grote tv te kopen. Scheelt ook weer in de kosten.

Edit: toch maar een tekening gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IIa1hj0xGTyyeqYrsGPco98kJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3QV3Rwnn8omOVobKKjnS0MhF.png?f=fotoalbum_large

Nog een tip: op Youtube (en Pinterest) zijn verschillende kanalen actief die laten zien hoe sommige anderen hun kleine appartement/tiny house hebben ingedeeld. Ik ben zelf erg fan van dit kanaal: Never Too Small. Het gaf mij in ieder geval veel inspiratie bij het nieuw indelen van mijn klushuis.

[ Voor 7% gewijzigd door de-geit op 16-03-2024 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:25
Het is fijn dat je muren en plafonds al gestuct zijn, maar als het nieuwbouw is, is dat op de muur waarschijnlijk niet het sierstucwerk dat je in gedachten hebt, maar glad afgewerkte muren waar je nog wel wat mee moet doen. Dat geeft mogelijkheden voor een andere indeling. Want met je eens dat de slaap/werkkamer in geen verhouding staat tot keuken/woonruimte. Ik heb gekeken hoe je dat zou kunnen aanpassen, rekening houdend met
- aparte toiletruimte
- meer woonruimte
- slaapkamer met licht en ventilatie
- leidingen en afvoer in de huidige zone
Helaas ontkom je er dan niet aan iets te slopen en te bouwen, maar volgens mij is het te doen.
Idee om de slaapkamer te halveren, met ramen die op een kiepstand open kunnen. Kunnen kleine hoge ramen zijn, maar ik vind ramen van onder tot boven wat stijlvoller. De wand naar het woongedeelte is deels gehandhaafd, check of dit een dragende muur is.
De badkamer is kleiner gemaakt, met aan de andere kant van de badkamer een separaat toilet. Hier zit je grootste verbouwing en moet je plafond/muren aanpassen. Dat hoeft geen drama te zijn. In de badkamer komt wasmachine op plaats van toilet.
De keuken is zo geplaatst dat leidingen en afvoer door de nieuwe muur kunnen.
Weliswaar loop je nu om het schiereiland heen naar de badkamer, maar dat doe je (neem ik aan) niet tien keer per dag nu het toilet daar niet meer zit.
Laat het je inspireren :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VeVED5IWQSlZj_j_k0WlLCY6po=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zxpsF8cVRCpb87mgj0FVJB0j.jpg?f=user_large

[ Voor 2% gewijzigd door Toke_gt op 18-03-2024 09:11 . Reden: Plaatje verduidelijkt ]

• Geert1980
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 31-10-2024
*KNIP*

[ Voor 144% gewijzigd door twain4me op 15-08-2024 16:46 . Reden: spam ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:44
@GlobeLight is allang gevlogen.
Pagina: 1