Allereerst een vraag: hoe hoog is het appartement? Als het nieuwbouw is zal het minstens 2,60 meter zijn, maar misschien is het nog hoger?
Tip: voordat je meubels intekent, teken eerst je opbergruimte in. Naar mijn idee heb je daar nog maar weinig van. Die keukenkastjes ga je waarschijnlijk helemaal nodig hebben voor de keuken en servies, daarnaast zie ik nog een (kleding)kast in je slaapkamer. Ga je daar ook je stofzuiger neerzetten bijvoorbeeld, of andere spullen die in de categorie niet-kleding vallen? Als je bezoek hebt wil je die stofzuiger vast uit het zicht hebben.
Als je rigoureus wilt verbouwen...
Een appartement van 48 m2 is tegenwoordig bijna per definitie een éénpersoonsappartement, zeker als het maar één slaapkamer heeft. Oftewel: jij bent er alleen, of hoogstens met een partner op bezoek of ander bezoek (als je gaat samenwonen, raad ik je een mooie nieuwe stek aan – scheelt heel wat irritaties in de kleinde ruimte). Dus, dan ontwerpen we jouw appartement als éénpersoonsappartement.
Dat betekent dat wanneer jij in bed ligt, er waarschijnlijk toch niemand anders is. Daardoor kan je wat creatiever omgaan met je slaapkamer. Bijvoorbeeld: haal de hele muur weg tussen slaapkamer en woonkamer, en bouw je bed in een kast in (en ik bedoel dan niet zo'n opklapbed, maar een diepe kast met veel ruimte boven het bed en onder het bed om allerlei zooi in op te bergen). Heb je bezoek? Dan kan je de deur rondom het bed dichtklappen en is het hartstikke netjes.
Het is dus een soort bedstee. Wat je dan wel verliest is dat je aan allebei de kanten uit bed kan stappen, maar dat hoeft niet aangezien we het als éénpersoonsappartement intekenen. En als je partner een nachtje blijft slapen, doe je gezellig de deurtjes dicht en zit je lekker knus in je bedstee.
Als je alleen een andere indeling zoekt...
Wil je de muur helemaal niet weghalen (want: kabels voor elektra richting televisie en dergelijke zitten hierin, bovendien duur en vies en zonde van het stucwerk), dan zou ik het volgende doen: een rechthoekige eettafel, met aan één kant een bank tegen de muur (naast deur die naar slaapkamer leidt, en dus deels op plek van televisie), en aan andere kant van tafel twee stoelen.
Vervolgens een brede maar ondiepe kast op barhoogte bij keuken, met daarvoor de bank. De kast is zo'n 10 à 20 centimeter hoger dan aanrechtblad: hierdoor scheid je keuken van de bank. En de kast is zo'n 10 centimeter diep, waardoor deze weinig ruimte inneemt. In de kast zet je uiteraard deze comment ingelijst, of – en dit is een beter idee – je maakt van de kast zo'n apothekerskast/uitschuifkast waarin je al je kruiden en kookflesjes kan opbergen.
Met de bank met de rug tegen deze ondiepe kast aan kan je mooi genieten van het uitzicht uit de ramen, of je hangt er een tv aan de muur. En omdat je op nog maar ~1,90 meter afstand zit, hoef je niet zo'n grote tv te kopen. Scheelt ook weer in de kosten.
Edit: toch maar een tekening gemaakt:
Nog een tip: op Youtube (en Pinterest) zijn verschillende kanalen actief die laten zien hoe sommige anderen hun kleine appartement/tiny house hebben ingedeeld. Ik ben zelf erg fan van dit kanaal:
Never Too Small. Het gaf mij in ieder geval veel inspiratie bij het nieuw indelen van mijn klushuis.
[
Voor 7% gewijzigd door
de-geit op 16-03-2024 23:37
]