Eigen pc gebuild meteen klapte de PSU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falendebuilder
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-05-2024
Hoi,

Ik heb vandaag mijn eerste pc geprobeerd te builden. Ik had een paar filmpjes opgezocht en ging ervan uit dat alles goed gegaan was. Toen ik mijn computer opstartte gebeurde er niks. Hier na heb ik de start knop ingeduwd.
En toen klapte mijn psu er kwam een vonk uit en de zekering was gesprongen in het huis.

Ik wil weten of dit betekent dat nu alles kapot is of alleen de PSU en hoe ik dit zou kunnen testen.
Ik had alles nieuw besteld dus ik heb ergens iets verkeerd gedaan wil gewoon weten of ik nu alles kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Begin eerst eens met een lijst onderdelen waaruit het systeem bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je afstandshouders onder je moederbord geplaatst? Dat zijn dit soort schroefbusjes: https://www.startech.com/en-nl/computer-parts/screwnutm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falendebuilder
@Uszka Ja sorry beetje in paniek niet over nagedacht om mijn build te posten.

Dit is mijn build
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 235,70€ 235,70
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 185,-€ 185,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 GRE Challenger 16GB OC€ 579,-€ 579,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow Zwart€ 86,90€ 86,90
1ProcessorkoelingDeepCool AG400 WH ARGB€ 26,90€ 26,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,95€ 113,95
1VoedingenCooler Master GX II Gold 750€ 105,85€ 105,85
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.458,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falendebuilder
@sypie Nee die heb ik niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan is daar meteen de oorzaak. Die busjes moeten écht tussen je kast en moederbord.

Je moederbord direct op de metalen plaat van je kast schroeven zorgt er voor dat de soldeerpunten verbinding maken met het metaal en dat je kortsluiting maakt. In het beste geval heb je alleen een defecte voeding...

Dus: spullen weer uit de kast sleutelen, afstandhouders er tussen, spullen weer monteren en daarna nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52

RvV

Sowieso bijzonder dat je het passend krijgt zonder die busjes? Je bord zit dan toch ook veel te laag om een pcie kaart goed te laten passen?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

In veel moderne kasten zitten de afstandshouders al in de plaat waar je het moederbord op plaatst geïntegreerd.

Ik kan het op de plaatjes moeilijk zien, maar mogelijk dat dat bij deze goedkope kast niet zo is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RvV schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:54:
Sowieso bijzonder dat je het passend krijgt zonder die busjes? Je bord zit dan toch ook veel te laag om een pcie kaart goed te laten passen?
PCIe-kaarten ter zijde, de I/O-shield aan de achterkant past dan toch ook niet :? (of beter gezegd, het moederbord past er niet goed in)

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 16-03-2024 20:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falendebuilder
Ik heb wat fotos gemaakt van de kast hier moest het moederbord op worden geschroefd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgtz1F8YrFLoC7D2_-Gd7XpGcc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gvtY5TiQZRXgEqVYwbwEUez.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT2dNJvj8FevaQTuFlpIbF48C0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFxLcNOxIFvzsR3OliQez6uM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falendebuilder
Alles past ook gewoon in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
sypie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:39:
Heb je afstandshouders onder je moederbord geplaatst? Dat zijn dit soort schroefbusjes: https://www.startech.com/en-nl/computer-parts/screwnutm
Die kast heb ik ook, komt gewoon met afstandshouders.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Alsnog heb je kans dat je sommige afstandshouders moet verplaatsen of bijplaatsen, niet alle gaten zitten altijd op dezelfde plek. Aangezien hij een modulaire voeding heeft, controleer goed of alle kabels op de juiste aansluiting zitten, en ook dat je de PCIe en CPU aansluitingen niet door elkaar behaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robj28
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 18:27
Kan zijn dat bijvoorbeeld de power connector voor PCI-E (GPU) en CPU omgewisseld zijn.
Maar ook reële kan dat deze PSU gewoon DOA is (ik heb persoonlijk niet zo hele goede ervaring met CM), de vraag alleen dan is of er ook andere onderdelen kapot gegaan zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:53:
[...]
Dus: spullen weer uit de kast sleutelen, afstandhouders er tussen, spullen weer monteren en daarna nog eens testen.
Ik zou het juist even buiten de kast testen zodra er een nieuwe voeding is. Dan heb je zo min mogelijk variablen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
sypie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:39:
een unboxingvideo laat zien dat de moederbord-standoffs van tevoren geïnstalleerd zijn.
robj28 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:42:
Kan zijn dat bijvoorbeeld de power connector voor PCI-E (GPU) en CPU omgewisseld zijn.
Maar ook reële kan dat deze PSU gewoon DOA is (ik heb persoonlijk niet zo hele goede ervaring met CM), de vraag alleen dan is of er ook andere onderdelen kapot gegaan zijn of niet.
Bij de GX II gebruikt de voeding dezelfde stekker voor pcie- en eps-kabels. Aan de voedingskant van de kabels kan hij ze dus onmogelijk verkeerd ingeplugd hebben. Aan de componentzijde van de kabels kost het enorm veel kracht om ze verkeerd in te pluggen, dus die kans acht ik ook erg klein. Het is z'n eerste build dus het lijkt me ook niet zo dat hij kabels van een andere voeding heeft om per ongeluk mee te wisselen.

@falendebuilder Ik zou ermee beginnen je psu te jumpstarten. Hier een beschrijving hoe je dat doet: https://bit-tech.net/guides/modding/how-to-jump-a-psu/1/
Aangezien er een vonk uit je voeding kwam, is er een flinke kans dat die dood is. Als je dat met jumpstarten al kan vaststellen, ben je erg snel klaar met de diagnose.

En als dat inderdaad de oorzaak is, dan zou ik na de aankoop van een nieuwe voeding/ontvangst nieuwe via garantie, zoals @!mark ook al zegt, eerst de onderdelen testen buiten de pc; eerst enkel het mobo, ram, cpu en koeler en kijken of je in de bios kan komen. Dan de gpu erbij, weer testen. Pas als je hebt vastgesteld dat dat nog allemaal werkt ondanks de vonk uit de voeding, dan pas zou ik de rest van de onderdelen weer aansluiten en een complete pc bouwen.

https://customkabels.wordpress.com

Pagina: 1