Toon posts:

Maatschappij in een identiteits crisis...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals het velen wel is opgevallen lijkt het zo te zijn dat de mensen in onze maatschappij af stompen en minder geintereseerd zijn in elkaar en zich verbergen in hun eigen ongeluk.

Kortom, men wordt veel individualistischer, ik heb me al vele malen afgevraagd, hoe dit komt, en ik ben langzamerhand tot de volgende conclusie gekomen:

Onze maatschappij zit in een identiteits crisis. We weten niet meer wie onze gezamelijke vijand / vriend is, en we hebben derhalve geen gezamelijk doel meer, en daarom kruipt iedereen terug in zijn eigen schulp in plaats van ruimte te creeren waar in anderen (onbekenden) ook voor kunnen komen.

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Dus ,als ik het goed begrijp, is onze enige oplossing een nieuwe vijand?

Hmmmmmm...................

Zet een paar ratten in een kooi en ze leven in vrede, zet er een hoop in een kooi en ze vreten elkaar op.

Nu heb ik de indruk gekregen dat oplevingen van het menszijn, nieuwe "uitvindingen", staatsrechtelijke hervormingen etc etc pas echt plaatsvonden ten tijde van en na afloop van flinke conflicten.
Dus een verfrissende en opruimende oorlog lijkt me geen slecht idee.
De zooi gaat toch naar de klote en zeker als het huidige tempo aangehouden wordt.

Het zal vervelend zijn voor sommige maar de soort ansich zal er mi op vooruit gaan.

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 23:27 schreef AKA_ACE het volgende:
Dus ,als ik het goed begrijp, is onze enige oplossing een nieuwe vijand?

Hmmmmmm...................
Of een nieuw gezamelijk doel...

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
Zoiets concludeerde ik in een andere topic ook al. Ik ben het wel met je eens. Ik denk dat de oorzaak hiervan vooral ligt bij het feit dat onze maatschappij verschikkelijk multicultureel is.

Doordat allerlei mensen van verschillende afkomst in eenzelfde maatschappij geplaatst worden, verlies je het gevoel van verbondenheid met andere mensen. Je weet niet meer wat een typische nederlander is. Een probleem wat zich voordoet is dat bijvoorbeeld die marrokaanse jongen die het goed doet op de hogeschool hartstikke aardig is, terwijl marrokaanse jongeren bij het uitgaan in groepen toch vaak voor problemen zorgen.

Op deze manier weet men niet meer waar men aan toe is. Zijn die mensen nou hartstikke vriendelijk of loopt iedereen in hun buurt gevaar? Op zo'n moment gaan mensen zich distantieren van de situatie en kruipt men in z'n schulp. Natuurlijk zijn er ook wel nederlandse jongeren die problemen schoppen. Procentueel is dit echter veel lager en dat lijkt voor veel mensen een geldig argument te zijn.

Een andere kijk: voor de tijd van onze multiculturele samenleving was het duidelijk dat iemand die er niet nederlans uitzag, een vreemdeling was. In dat soort situaties kan men als nederlander zich verenigen. Tegenwoordig is dat niet meer mogelijk omdat die "vreemdelingen" deel uit maken van onze samenleving. In de randstad ben je als nederlander op sommige plaatsen gewoon de buitenlander.

Om van de huidige maatschappij weer terug te gaan naar een maatschappij waarin men zich meer met anderen verbonden voelt zal iedereen toch hetzelfde over elkaar moeten denken. De verbondenheid komt immers voort uit een gelijkenis tussen de verschillende mensen. En in het nederland van vandaag zijn dat in ieder geval niet meer de uiterlijke gelijkenissen.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Waar de "wereld" last van heeft is mi niet de vermenging van culturen maar eerder de heersende norm.
Ik snap dat de "import" van culturen met zich mee brengt dat de normen veranderen maar het kan toch niet zijn dat alle goede bedoelingen en intenties ten ondergaan aan vooroordelen?
Hoe kan het zijn dat de meerderheid (glad ijs) deze toestand nog steeds accepteert?
Hoe kan het zijn dat de beste oplossing is om geweld nog vaker toe te passen?
Waarom blijven de meeste mensen in hokjestermen denken?

En zo heb ik nog veel meer vragen.

Er zijn schapen en er zijn wolven.
Op zich geen probleem tenzij de verhouding scheef gaat.
Als er teveel wolven komen zullen de schapen daar wat aan moeten doen en als er teveel schapen zijn zullen de wolven er wat aan moeten doen.
Wij zitten nu (hoop ik in het diepst van mijn hart) in een omslag periode..................

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Eens in de zoveel tijd hebben we een shake-out >:) >:) >:)

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Ik denk dat er meer oorzaken zijn voor de benoemde identiteitscrisis. Denk bijvoorbeeld aan de verkleining van het sociale netwerk van de gemiddelde persoon, mede door massamedia en de snelle economie komt iedereen steeds verder van elkaar af te staan. Als je deze situatie vergelijkt met die van een eeuw geleden, waarbij iedereen meer tijd had (makkelijk gezegd), en ook echt omging met de mensen in zijn omgeving (letterlijk bedoeld, en dit is dus juist iets wat je nu niet vaak meer ziet).

Al met al denk ik dat een gezamelijk doel zeker de meest voor de hand liggende oplossing is voor dit probleem (voor zover men het er over eens is dat het daadwerkelijk een probleem is), maar dat het creëren hiervan wat lastig valt te realiseren. Imho moeten we dus op zoek naar een andere oplossing, andere dingen die de mensen dichter bij elkaar zouden kunnen brengen en meer om elkaar zouden kunnen laten geven.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 03:08 schreef Pathfinder het volgende:
Ik denk dat er meer oorzaken zijn voor de benoemde identiteitscrisis. Denk bijvoorbeeld aan de verkleining van het sociale netwerk van de gemiddelde persoon, mede door massamedia en de snelle economie komt iedereen steeds verder van elkaar af te staan. Als je deze situatie vergelijkt met die van een eeuw geleden, waarbij iedereen meer tijd had (makkelijk gezegd), en ook echt omging met de mensen in zijn omgeving (letterlijk bedoeld, en dit is dus juist iets wat je nu niet vaak meer ziet).

Al met al denk ik dat een gezamelijk doel zeker de meest voor de hand liggende oplossing is voor dit probleem (voor zover men het er over eens is dat het daadwerkelijk een probleem is), maar dat het creëren hiervan wat lastig valt te realiseren. Imho moeten we dus op zoek naar een andere oplossing, andere dingen die de mensen dichter bij elkaar zouden kunnen brengen en meer om elkaar zouden kunnen laten geven.
Het probleem bij een dergelijke oplossing is dat het, door het kleine sociale netwerk van onze medemens, moeilijk aan de man / vrouw te brengen is.

Een doel of vijand waar iedereen respect danwel ontzag voor heeft is voor een ieder on-overkomelijk.

• Pathfinder
  • Nu online

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Op zondag 09 september 2001 20:06 schreef drSinister het volgende:

[..]

Het probleem bij een dergelijke oplossing is dat het, door het kleine sociale netwerk van onze medemens, moeilijk aan de man / vrouw te brengen is.

Een doel of vijand waar iedereen respect danwel ontzag voor heeft is voor een ieder on-overkomelijk.
Daar ben ik het wel mee eens, dat is een van de dingen die het lastig maken mensen bij elkaar te brengen zonder meteen aan oorlogen ed te denken... maar überhaupt is het moeilijk iets anders te bedenken merk ik.

Verwijderd

mzz de identiteitscrisis van de maatschappij is niet te danken aan gebrek van een gezamenlijke vijand

maar aan het feit dat we door de media een identiteit opgedrongen krijgen, alleen als je meeloopt hoor je er bij ..
alleen komen mensen te laat erachter dat zij helemaal niet die persoon zijn die de media ons laat denken dat we willen zijn..

dat lijd tot depressiviteit omdat mensen verplicht achter een masker moeten leven waarbij ze zich toch echt niet gelukkig voelen..
niemand kan zichzelf zijn en dus kan de maatschappij niet zichzelf zijn..
resultaat ID crisis

een gezamenlijk doel versterkt misschien de saamhorigheid
maar dat is maar tijdelijk...
zolang er verschillen in klassen bestaan, rijk , arm ,etc.. zal de samenleving nooit één zijn

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Ik begin te denken, na de gebeurtenissen van vanmiddag, dat ik tot mijn grote spijt op mijn wenken bediend ga worden......
De maatschappij zit idd in een crises en ik vrees een nogal forse ook............................
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Verwijderd

De maatschappij in een crisis? Dat is toch alzo sinds het christendom ging overheersen?

• Pathfinder
  • Nu online

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Sorry voor het omhoogschoppen van deze topic, maar moet toch wel even melden dat ik het echt griezelig vind dat we drie dagen voor de aanslagen nog zaten te betogen dat we een gemeenschappelijk doel nodig hebben ed..

Verwijderd

Wil je zeggen dat we die nu ineens hebben?

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 20:08
Denk je niet dan??

De wereld realiseert zich nu opeens dat ze ontzettend kwetsbaar is tegen op destructie gerichte aanslagen die niet opgeeisd worden omdat het ze puur om de vernietiging gaat. We hebben nu voor het eerst in de geschiedenis geen aanwijsbare vijand maar we hebben nu meer een structuur die onze vijand is. Of beter gezegd een houding t.o.v. de rest

We moeten nu vechten tegen een gedachte, niet meer tegen een volk of natie.

Verwijderd

Maar of iedereen er zo over denkt is de vraag. De meeste mensen verafschuwen wat er is gebeurd, maar daar blijft het waarschijnlijk bij.

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 20:08
Ja, maar van de amerikanen zegt 85% dat er vergelding moet komen. Als je dan bedenkt dat er dagelijks dit soort aanslagen zijn, maar dan op kleinere schaal, want anders hadden we geen problemen meer want waren we allemaal dood.
Ik vind dat we wel ons moeten verzetten tegen dit soort organisaties, en de beste verdediging is nog altijd de aanval. Okay klinkt clichees maar het is wel waar.

Verwijderd

Het blijft toch erg moeilijk om onbevooroordeeld naar dit soort situaties te kijken, ook al ben je geen amerikaan.

De islamitische wereld heeft een paar goede punten waarmee ze het niet eens is in de buitenlandse politiek van de VS. De islamitische wereld voelt zich onderdrukt en niet serieus genomen door de VS. De islamitische wereld heeft geen mogelijkheden om het op militair of economisch gebied van de VS te winnen, en met VN-resoluties veegt de VS z'n gat af, dus politiek/diplomatisch gaat het ook niet lukken. Sommige moslims raken hierdoor gefrustreerd, en grijpen naar wat zij als de enige uitweg zien: terrorisme en religieuze haat.

"Terugslaan" heeft dus alleen zin als je uit bent op verdere escalatie van het conflict. De islamitische wereld zal argumenteren dat het westen begonnen is, en dat zij recht hebben op vergelding. Als het dan al "oorlog" is, waarom niet een vredesconferentie opzetten en proberen de problemen op te lossen, ipv. ze erger te maken?

Het zijn enkel de repressieve, militaristische regeringsvormen die een "vijandbeeld" nodig hebben om hun interne stabiliteit te waarborgen. Of zo'n regering nu Taliban, Saddam of US-government heet, doet er verder weinig toe.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Dit vind ik nu een heldere kijk op zaken, HULDE voor je inzicht. Helemaal mee eens.

Pagina: 1