Upgrade setje samengesteld advies graag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
Heb een upgrade setje samen gesteld.
Dit word mijn eerste pc op het DDR5 platform.

Budget is 2500€ sta open voor alternatieven.

Upgrade setje onderdelen voor gaming PC
---------------------------------------
Noctua NH-D15 chromax black.
Intel Core i9 14900K processor.
Asus ROG STRIX Z790-E GAMING WIFI moederbord.
Corsair DDR5 Vengeance 2x32GB 6400mhz geheugen CL 32.
---------------------------------------

Heb een low profile geheugen in het lijstje vanwege de overlapping van de CPU koeler.
Is dit geheugen laag genoeg? kan nergens de afmetingen vinden.
Kan deze Noctua NH-D15 wel een 14900K koelen? hij gaat al een aantal jaren mee.
Heb niks met water koeling.
Wat voor geheugen controller zit er eigenlijk in die i9 14900K want het is ook jammer als ik sneller geheugen koop dan dat die G Controller officieel aan kan?
Ben ook niet zeker van het geheugen wat ik ga kopen twijfel heel erg.

Heb een ATX Corsair 5000D AIRFLOW kast met 10 fans voor de koeling.
En een Asus rog strix 4090 oc video kaart.
Corsair 1200 wat voeding.
Asus moederbord rog strix Z-590-E met een 11900k en DDR 4 3200 64gb.
Plaats dit voor de zekerheid er maar bij.

Als jullie alternatieven hebben of verbeteringen van of aan mijn Upgrade setje onderdelen dan hoor ik dat graag dan kunnen we hier over praten. (Alle advies is welkom)
Als het klaar is kan ik weer wat jaartjes gamen ;) .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De obvious vraag die je gaat krijgen: Waarom niet een 7800X3D die voor meeste gaming toepassingen sneller is en heeeeeel veel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Sissors schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:03:
De obvious vraag die je gaat krijgen: Waarom niet een 7800X3D die voor meeste gaming toepassingen sneller is en heeeeeel veel zuiniger.
Mja zit al een jaar of 32 met Intel had hier niet aan gedacht eigenlijk ben zo gewend aan Intel en weet eigenlijk vrij weinig van het huidige AMD platvorm.

Is het heel erg als ik voor ervaring en kwaliteit ga ? Of maak ik nu mensen boos LOL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:29

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je de review van de 14900k leest, zie je dat je Noctua je zo veel performance kost, dat je geld weggooit

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:14
Ik zou in dit gval zeker ook voor AMD gaan.Die 14900k is echt een mega stroomvreter en hoe beter de koeling hoe beter een D15 zal niet genoeg zijn om deze goed koel te houden,zeker vol belast

Denk eerder aan custom waterkoeling voor die cpu of echt een hele goede AIO. als minimaal.
Als je perse intel wilt dan zou ik eerder een 14700k nemen omdat die een stuk makkelijker te koelen is.

Echter een AMD 7800x3d is veel zuiniger en is toch wel de beste gaming cpu.

[ Voor 45% gewijzigd door freaky35 op 16-03-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
thunder7 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:17:
Als je de review van de 14900k kost, zie je dat je Noctua je zo veel performance kost, dat je geld weggooit
Dus dan water koeling ? Wat adviseer jij dan voor koeling ?
freaky35 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:17:
Ik zou in dit gval zeker ook voor AMD gaan. Die 14900k is echt een mega stroomvreter en hoe beter de koeling hoe beter een D15 zal niet genoeg zijn om deze goed koel te houden,zeker vol belast
Ja ik dacht dat Gamen niet zo zwaar is ? Maar de Noctua is dus geen optie ? Tenzij ik een 14700k of lager kies ?
Asus heeft denk ik ook wel een M Bord voor een AMD CPU dat wil ik best wel eens uit testen :)

[ Voor 8% gewijzigd door mmxmmx op 16-03-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gamen is niet zo zwaar voor CPU, maar wel met een andere processor, want nu heb je de processor met hoogste TDP die er bestaat voor consumenten gepakt. Een i7 zal het heel lang ook prima doen voor significant minder vermogen. Een 7800X3D nog veel minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Sissors schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:28:
Gamen is niet zo zwaar voor CPU, maar wel met een andere processor, want nu heb je de processor met hoogste TDP die er bestaat voor consumenten gepakt. Een i7 zal het heel lang ook prima doen voor significant minder vermogen. Een 7800X3D nog veel minder vermogen.
Asus heeft denk ik ook wel een M Bord voor een AMD CPU dat wil ik best wel eens uit testen.
Is die 7800X3D de snelste CPU van AMD ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
De snelste game CPU. 7950X3D / 7950 zijn voor andere zaken sneller. Die laatste is snelste zonder extra cache geheugen, en die kan hoger geclockt worden dan de versie met extra cache geheugen. Dus bij toepassingen waar het niet nodig is, is die sneller. 7950X3D is effectief 7800X3D + 7800. En dus maar één helft heeft 3D cache waar juist spellen van profiteren. In theorie heeft hij dus die snelheid, en nog een 7800 ernaast. In de praktijk door niet-optimale schedulers ben je beter af met enkel een 7800X3D waar alle cores gelijk zijn. Daar zijn oplossingen voor, waarbij je handmatig kan forceren dat spellen op de juiste helft worden gedraaid, maar als je wil dat spul gewoon werkt, dan is gemiddeld voor gaming weinig reden om voor een 7950X3D te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:29

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

mmxmmx schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:22:
Dus dan water koeling ? Wat adviseer jij dan voor koeling ?
ik adviseer (net als anderen) een andere CPU. Lees die review, dan snap je het:
In de praktijk is de processor echter amper te koelen; zelfs met onze 360mm-waterkoeler trad onder volle belasting thermalthrottling op.
dat klinkt gewoon niet als een cpu die je moet willen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
thunder7 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:54:
[...]

ik adviseer (net als anderen) een andere CPU. Lees die review, dan snap je het:

[...]

dat klinkt gewoon niet als een cpu die je moet willen.
Ja ik snap het. Maar goed dat ik hier wat vragen stel want daardoor kwam ik dit tegen :
AMD Ryzen 7 7800X3D vs. Intel Core i9 14900K, 21 Game Benchmark

Hardware Unboxed

Ik begin te geloven dat intel en AMD gelijk opgaan MAAR dat intel wel de meeste kleine lettertjes heeft die je goed moet onderzoeken.

Ik moet dit echt verder onderzoeken voordat ik de betaal nu knop indruk. Ga snel ff de Hardware Unboxed video verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Oke na wat onderzoek werk ga ik voor de AMD optie.
Voor het eerst in meer dan 30 jaar (Datum gokje) Thanks mensen..

Nu dus geheugen en moederbord kiezen bij de 7800 X3D.

Er zijn hier vast wel mensen die wat tips hebben ik zelf weet hellemaal niks van AMD.
(Geld is geen probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:02
Mijn tip is een B650 bord pakken en dan geen Asus want die hebben de memory controller nog niet zo goed op orde met als gevolg lange boottijden. Verder heel verstandig om niet voor een 14900K te gaan. Die is alleen geschikt voor koude winters op zolder. Dan is de kamer meteen lekker warm.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik ben zelf voor een uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gegaan. Niet goedkoopste optie, maar met PCIe 5, of dat nodig is is te betwijfelen, maar dan is het er. En enige van de 'goedkope' PCIe 5 mobo's met Intel netwerk controller.

Wat betreft boottijden: Ik heb hem nog maar kort, en had 2x dat hij error LED gaf betreffende geheugen. Daar was ik niet blij mee natuurlijk, en ik verkoop het moederbord ook niet zo goed nu :P . Maar toen maar optie geprobeerd die ik nog had: memory context restore inschakelen. Nadeel: Om in de bios te raken moet je nu echt delete toets spammen bij opstarten. Voordeel: 5 seconde van knop in drukken tot windows opgestart. En geen enkele keer meer een issue gehad. Maar of het verder de beste optie is voor TS durf ik niet te zeggen, ging me vooral over de lange boottijden die ik nu iig niet heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Sissors schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:05:
Ik ben zelf voor een uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gegaan. Niet goedkoopste optie, maar met PCIe 5, of dat nodig is is te betwijfelen, maar dan is het er. En enige van de 'goedkope' PCIe 5 mobo's met Intel netwerk controller.

Wat betreft boottijden: Ik heb hem nog maar kort, en had 2x dat hij error LED gaf betreffende geheugen. Daar was ik niet blij mee natuurlijk, en ik verkoop het moederbord ook niet zo goed nu :P . Maar toen maar optie geprobeerd die ik nog had: memory context restore inschakelen. Nadeel: Om in de bios te raken moet je nu echt delete toets spammen bij opstarten. Voordeel: 5 seconde van knop in drukken tot windows opgestart. En geen enkele keer meer een issue gehad. Maar of het verder de beste optie is voor TS durf ik niet te zeggen, ging me vooral over de lange boottijden die ik nu iig niet heb ;)
Ik zag ergens voorbijkomen dat er wat Asus borden waren gaan branden en smeulen heb jij dat ook gezien ?
Moeilijk om een mobo te vinden lees me suf en word er moe van LOL Wil wel graag de nieuwste chipset natuurlijk.

Asrock X670E Taichi moederbord lijkt wel wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Er zijn een zooi moederborden geweest die bij gebruik van EXPO (hogere geheugensnelheden) te hoge spanningen op CPUs hebben gezet. Dat is allemaal opgelost momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Sissors schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:47:
Er zijn een zooi moederborden geweest die bij gebruik van EXPO (hogere geheugensnelheden) te hoge spanningen op CPUs hebben gezet. Dat is allemaal opgelost momenteel.
OHH oke fijn dat het is opgelost :)

Ik heb nu een CPU en een Mobo uitgezocht maar heb ff hulp nodig met de mem,
Ik wil graag 2 dims van rond de 6400mhz 32gb per stuk cas latensy zo laag mogelijk.
De snelheid mag wel iets hoger of lager dat geeft niet.

Ik kom er niet uit zoek advies. Als er XMP bij het geheugen word vermeld is dat dan een NO GO ?

[ Voor 5% gewijzigd door mmxmmx op 17-03-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:58
Ten allen tijde is geheugen uitzoeken die op de site staat bij het moederbord (memory list of qvl list) het aller beste.

6000mhz cl30 geheugen is de sweetspot voor Ryzen. Hoger is mogelijk maar niet altijd stabiel te krijgen.

Voor mijn 7800x3d heb ik een gigabyte b650 aorus elite ax met 2x32gb g.skill 6000 cl30 expo geheugen van de qvl lijst, werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
meljor schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:31:
Ten allen tijde is geheugen uitzoeken die op de site staat bij het moederbord (memory list of qvl list) het aller beste.

6000mhz cl30 geheugen is de sweetspot voor Ryzen. Hoger is mogelijk maar niet altijd stabiel te krijgen.

Voor mijn 7800x3d heb ik een gigabyte b650 aorus elite ax met 2x32gb g.skill 6000 cl30 expo geheugen van de qvl lijst, werkt uitstekend.
Ik heb deze gekocht : Gigabyte B650 Gaming X AX
En heb 2 geheugen setjes gekocht 1 setje wat 100% werkt en een setje wat een gokje is.

Deze moet 100% werken : 32 GB Corsair 6000 Mhz DDR5

En deze is een gokje : Corsair DDR5 Vengeance 2x32GB 6400 geheugenmodule

Ik ga anders lekker voor die jij hebt draaien :)

Heb je een linkje naar die qvl lijst ?
BTW die moederborden verschillen niet zo veel.
Ben Asus gewend dus zal de bios moeten leren kennen. :'(

Vraagje heeft je CPU cooler geen problemen met de hoogte van je ram ?

[ Voor 11% gewijzigd door mmxmmx op 18-03-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Het geheugen wat ik heb staat links in de vergelijking en rechts staat het geheugen wat in de lijst voorkomt.
Volgens mij is het verschil RGB,

https://pangoly.com/en/co...f2-4891-dea5-08db18bf8048

Ik hoop dat ik er mee weg kom ?

Alles is bezorgd,
Op het doosje van de 64gb staat alleen XMP ready.
Het blijft een gok ik ga ff googelen of dat dit kan LOL :X

EDIT : Heb de bios info van het net bekeken en dan lijkt het er op
dat je beide opties kan kiezen dus XMP en EXPO

Kom er net achter dat het Moederbord rev 1.5 is en men heeft mij verzekerd dat de nieuwste bios er in is gezet.

Opgelost
Nog een vraagje ik zie net dat de CPU power 8+4 Solid Pin CPU Power Connector heeft moet ik die 4 pin ook aansluiten ? bij intel hoeft dat niet namelijk. Heb ook niet zo een kabel.

Opgelost
Zoek al een tijdje naar de front panel connecters beschrijving er zit geen boekje bij :(

Ik ga denk ik het morgen nog ga inbouwen.
Voor zo ver bedankt kom zeker nog terug om de antwoorden op mijn laatste vragen te zien. _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 63% gewijzigd door mmxmmx op 19-03-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Oke alles ingebouwd dat ging heel soepel.
Boel aan de stroom gezet niet in de bios geweest nog.
Windows geïnstalleerd nu maar ff wat info en testprogramma's installeren.

Zeer tevreden nog :)

Is dit oké ? Core Speed ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8qN9FxQEkAs--aHVC-yxbRn1zU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Eiw7EpLEyM8scNxwBHmSufi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door mmxmmx op 20-03-2024 06:40 ]

Pagina: 1