Plat dak schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:46

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Ik heb een garagebox met een (wat ik vermoed) betonnen dak met daaroverheen bitumen. Het is een oudje in een wat groter complex met geschakelde garageboxen. Omdat er wat plantjes op het dak groeide (staan bomen in de buurt) ben ik vandaag het dak op geweest en heb alle takken, bladeren, mos en ander groen afval eraf gehaald.

Het gehele dak is bedekt onder een laag van ongeveer vijf centimeter met zwart zand/drap, met daarin kleine en grote kiezelstenen. De overige boxen hebben dit niet of minder.

Mijn vraag; is het de moeite dit weg te halen? Ik heb nu geen lekkages en dat houd ik graag zo. Ik wil vooral voorkomen dat er teveel gewicht op het dag ligt.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
die kiezelstenen isoleren mooi, dus zou ik laten

de drab is aangewaaid zand - is de afvoer verstopt? want dat is meestal een oorzaak.

alternatief: als het twee weken droog is geweest met bladblader het zand wegblazen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
99ruud99 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:42:
die kiezelstenen isoleren mooi, dus zou ik laten

de drab is aangewaaid zand - is de afvoer verstopt? want dat is meestal een oorzaak.

alternatief: als het twee weken droog is geweest met bladblader het zand wegblazen.
Kiezelstenen die isoleren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Ja, ze houden de zon van het zwarte dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 19:42

bert pit

asdasd

Ik zou oppassen met het lopen op een oud bitumen dak met kiezelstenen. Door jouw gewicht en puntbelasting van de kiezel op het dak, kun je juist lekkage veroorzaken.

if it ain't broke, don't fix it

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:00
99ruud99 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:23:
Dat is iets heel anders dan isoleren. Een parasol isoleert ook niet.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 00:33

H-W

Als de kiezelstenen echt scherpe randen hebben zou je in theorie een lekkage kunnen veroorzaken. Maar met het huidige koude weer zal dat wel meevallen, de bitumen zijn nog niet dusdanig zacht dat je het erdoorheen zal trappen.
Ik vermoed dat de kiezelstenen geen functie hebben, normaal zou dat een ballastlaag kunnen zijn maar de aangrenzende daken hebben het ook niet.
Voorzichtig verwijderen en dan kan je in het vervolg ook makkelijker schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

U zal een mastiek dakbedekking hebben, niet teveel op lopen en vooral niet als het warmer wordt.

je trapt het grind erin grindlaag ligt er vermoedelijk op tegen UV straling, want denk niet dat u al gemodificeerde bitumen dakbedekking erop heeft ?

Of post anders is een foto van het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:26
pentaw1nz schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Dat is iets heel anders dan isoleren. Een parasol isoleert ook niet.
Eens, ik heb het voor de zekerheid even gecontroleerd https://www.vandale.nl/gr...rlands/betekenis/isolatie

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:46

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Dank allen voor de reacties. Als ik het zo lees kan het weinig kwaad. Ik zal van de zomer, als wat droger is, nog eens kijken. Maar alles weg scheppen zal zo te zien meer schade veroorzaken dan problemen oplossen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

warmte weerstand veranderd en duurt iets langer tot het warmer wordt in onderliggede ruimte. maar uiteindelijk ook gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:20
ja, precies, de kiezelstenen (met zand er tussen, maar ook zonder) voldoen aan de definitie van isoleren:

Betekenis 'isolatie'
Je hebt gezocht op het woord: isolatie.

iso·la·tie (de; v; meervoud: isolaties)
1
afzondering van anderen
2
afsluiting, m.n. voor geleiding van geluiden, warmte enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:40
Toevallig vorige weekend gedaan voor dat de zonnepanelen werden geplaatst. Het is smerig werk.

De kiezels zijn voor of belast of bescherming tegen UV (of beide). Het oude bedekking kan slecht tegen UV, het bitumen van vandaag de dag kan hier prima tegen. Vandaar dat het op sommige boxen weg is. Daar is vermoedelijk het bitumen vervangen/er overheen gelegd. Het is dus niet voor isolatie maar bescherming van UV. Daarnaast (is bij een garagebox minder belangrijk) voorkomt het ook herrie van regen als er een dunne isolatie laag is want het kan behoorlijk doorklinken. En ja, een zwart dak wordt altijd warmer dan grijs/bruin/wit dak. Vandaar dat wij het meeste hebben laten liggen.

De vraag is wat je wilt doen met het dakbedekking zelf. Als je dit volgend jaar bijvoorbeeld wil vervangen zou ik er nu niks aan doen en dan het grind (laten) afvoeren. Ze zeggen 25 jaar. Hier heeft het 38 jaar zonder lekkage gelegen en er is een nieuwe laag overheen gebracht.

Mocht je het echt willen schoonmaken, Dit doen als het niet te warm is. En het is hier al gezegd: Je hebt kans op schade als je het toch gaat doen. Voorkom dan belasting en maak eerst een zone vrij waar geen grind ligt en ga vandaar uit werken. Maak de afvoer eerst goed vrij en ga dan spoelen, heel veel spoelen. Dan krijg je het wel weg. Perfect hoeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
99ruud99 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:23:
Dat is heel wat anders dan isoleren. Ze werken slechts als "zonnescherm".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1