Heeft upgraden van geheugen en videokaart zin in huidige set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic26
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-07 23:18
Goedemiddag,

Zoals de titel luidt ben ik aan het uitzoeken of het upgraden van mijn PC wel nut heeft of dat ik beter een volledig nieuwe PC kan gaan kopen. Ik zou graag weer fatsoenlijk willen gamen met de games die vorig jaar / dit jaar uit zijn gekomen. Ik heb deels al wat limitaties gevonden in mijn huidige setup kan er alleen niet uitkomen of een nieuwe videokaart wel in de PC gaat werken in combinatie met mijn huidige moederbord / processor en voeding.

Mijn huidige setup:
Voeding: 580/600 watt
Moederbord: H81M-HDS R2.0
Processor: i7-4790
Videokaart: Geforce GTX 750 Ti
Ram geheugen: 2x 4GB
Harde Schijf: Seagate ST1000DX001, 1TB

Met deze setup kan ik dus nog bar weinig games fatsoenlijk spelen en zou toch graag nieuwe games met een minimale FPS van 60 willen spelen en ideaal gezien 120 FPS.
Wat ik gelezen heb op internet begreep ik dat ik door mijn moederbord gelimiteerd ben tot maximaal 16GB Ram geheugen, is dit voldoende ?
Qua videokaart door alle wirwar die ik ben tegengekomen kom ik er niet of mijn moederbord / processor een beperking kunnen vormen voor de videokaart.

Concreet de vraag heeft het nut om mijn huidige Ram geheugen 2x 4 GB te vervangen voor 2x 8GB en een nieuwe videokaart te kopen en kan ik elke willekeurige videokaart kopen of moet ik rekening houden met restricties vanuit mijn huidige setup (naast het soort slot dat hij ook daadwerkelijk past) om weer fatsoenlijk te kunnen gamen ? of is de huidige setup te verouderd dat een nieuwe pc te kopen verstandiger is ?
Ik heb niet echt een budget maar lijkt mij dat meer dan 800 euro uit te geven om de onderdelen te vervangen niet verstandig is en ik dan beter een volledige nieuwe pc kan kopen ?

Beste antwoord (via Dominic26 op 16-03-2024 15:38)

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:28
Met deze oude onderdelen zie ik eigenlijk maar twee opties;
- Je koopt hier in het Vraag & Aanbod gedeelte 2x8GB DDR3, een GPU rond het performance niveau van een GTX1070/80 en een SATA SSD. Dan heb je voor 100-150 euro een heel stuk snellere PC voor zowel algemeen gebruik als gaming. In de nieuwste games zal het dan nog steeds wel behelpen blijven en of je structureel 60fps gaat betwijfel ik (het blijft een 10 jaar oude CPU), maar voor relatief weinig geld zal het een behoorlijke klap sneller zijn. Hierbij doe ik overigens wel de aanname dat die 580/600W voeding een fatsoenlijk model is (heb je het merk+type?), als dat ook niet zo is dan zou ik er helemaal geen geld meer instoppen eerlijk gezegd.
- Wil je meer dan dat dan is de enige optie eigenlijk een hele nieuwe PC.

[ Voor 14% gewijzigd door !mark op 16-03-2024 15:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:58

Cyphax

Moderator LNX
Dominic26 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:43:
Met deze setup kan ik dus nog bar weinig games fatsoenlijk spelen en zou toch graag nieuwe games met een minimale FPS van 60 willen spelen en ideaal gezien 120 FPS.
Ik denk dat je dat met die oude processor sowieso niet gaat redden, maar op welke resolutie game je?

Dat systeem kan een snellere videokaart dan die GTX 750 evengoed wel aan, en dan zou je ook nog kunnen overwegen om die HDD te vervangen door een SSD. Dan wordt ie wel sneller, maar ik denk niet snel genoeg voor wat je beschrijft te willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 16-03-2024 14:51 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic26
Cyphax schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat je dat met die oude processor sowieso niet gaat redden, maar op welke resolutie game je?

Dat systeem kan een snellere videokaart dan die GTX 750 evengoed wel aan, en dan zou je ook nog kunnen overwegen om die HDD te vervangen door een SSD. Dan wordt ie wel sneller, maar ik denk niet snel genoeg voor wat je beschrijft te willen.
Ik speel op 1920 x 1080 Full HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:18

Thomg

Aww yiss

Ook geen SSD?

Ik zou dan wat verder doorsparen voor een nieuwe pc, er moet hier teveel gebeuren om het schappelijk te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:28
Met deze oude onderdelen zie ik eigenlijk maar twee opties;
- Je koopt hier in het Vraag & Aanbod gedeelte 2x8GB DDR3, een GPU rond het performance niveau van een GTX1070/80 en een SATA SSD. Dan heb je voor 100-150 euro een heel stuk snellere PC voor zowel algemeen gebruik als gaming. In de nieuwste games zal het dan nog steeds wel behelpen blijven en of je structureel 60fps gaat betwijfel ik (het blijft een 10 jaar oude CPU), maar voor relatief weinig geld zal het een behoorlijke klap sneller zijn. Hierbij doe ik overigens wel de aanname dat die 580/600W voeding een fatsoenlijk model is (heb je het merk+type?), als dat ook niet zo is dan zou ik er helemaal geen geld meer instoppen eerlijk gezegd.
- Wil je meer dan dat dan is de enige optie eigenlijk een hele nieuwe PC.

[ Voor 14% gewijzigd door !mark op 16-03-2024 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dominic26
Goedemiddag,

Hartelijk dank voor de reacties ! dit was al een beetje de uitkomst die ik verwacht had
Bij deze ga ik dan ook verder zoeken voor een compleet nieuwe pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:58

Cyphax

Moderator LNX
Dominic26 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:39:
Goedemiddag,

Hartelijk dank voor de reacties ! dit was al een beetje de uitkomst die ik verwacht had
Bij deze ga ik dan ook verder zoeken voor een compleet nieuwe pc.
Dat is wel de meest zekere optie inderdaad. Misschien is dit een goed startpunt voor je zoektocht: Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1