Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meppel11
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-04 09:08
Vanwege het werk heb ik een VPN ingesteld om netwerkschijven op de server te benaderen in windows 11.

Maar in mijn vrije tijd is dit niet nodig echter als ik een download of andere programma gebruik om iets op te slaan dan duurt het tot wel een minuut voordat ik kan opslaan venster van verkenner doet er enorm lang over om te laden. Schakel ik de VPN in eventjes en sla ik daarna iets op dan is het direct.

Enig idee iets verkeerd ingeschakeld of uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Dat komt dat als je die VPN aan hebt staan naar je werk je via die VPN en je werk netwerk het internet op gaat en dat een download dus de omgekeerde weg moet volgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Als je VPN niet ingeschakeld is, dan probeert je systeem de netwerkschijven te vinden, maar dat lukt niet (want VPN staat uit), maar je systeem blijft wel proberen om verbinding te maken.

Mogelijk dat je dit beter in kunt stellen, maar laat ik beginnen met: gaat het om een werklaptop of je privélaptop? Als het om privé gaat, heb je het nodig om je werk-schijven gekoppeld te hebben?
Ben(V) schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:29:
Dat komt dat als je die VPN aan hebt staan naar je werk je via die VPN en je werk netwerk het internet op gaat en dat een download dus de omgekeerde weg moet volgen.
Volgens mij bedoelt TS het andersom: met VPN aan gaat het wel snel, met VPN uit gaat het langzaam.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52
Heb je de netwerkmapping permanent gemaakt, en worden ze zonder vpn met een rood kruis (disconnected) erdoor worden weergegeven? Is het probleem weg als je de netwerk mapping verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@Hahn
Ok verkeerd gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 16-03-2024 14:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Mijn naam heb je ook verkeerd gelezen/getagd :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die namen komen vanzelf zo gauw je de H intikt, maar mijn verontschuldiging voor deze veronachtzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meppel11
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-04 09:08
Nielson schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:30:
Heb je de netwerkmapping permanent gemaakt, en worden ze zonder vpn met een rood kruis (disconnected) erdoor worden weergegeven? Is het probleem weg als je de netwerk mapping verwijderd?
correct rode kruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
Misschien gaat er iets mis met recent files oid? Dat hij die opzoekt?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

In dat geval is denk ik de oplossing dat die mappings verbroken moeten worden als je de vpn sluit en gemaakt moeten worden als je de vpn opent. Dat zou met scripts moeten kunnen. Je netwerkbeheerder weet wel hoe.

Andere manier kan zijn dat je de mappings disconnect en ook niet meer gebruikt, maar vanaf dat moment de toegang gaat doen via de UNC paden van der server(s). Of dat kan hangt van de gebruikte software af. Ik zou dat ook eens aan de netwerk beheerder vragen.

Andere vraag, ik heb de indruk dat dit een prive laptop is? Heeft het bedrijf waarvoor je werkt rekening gehouden met het veiligheidsrisico zoals het nu op deze manier gaat?
Prive laptop die overal komt, en ondertussen periodiek drive mappings en vpn naar het bedrijf open heeft staan is best spannend namelijk. Een zakelijke laptop geeft overigens dezelfde vraag, maar die zijn vaak wat beter dichtgetimmerd en hangen niet overal rond.

Alles kan stuk.

Pagina: 1