Houtkachel installeren of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.351 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:48
Hi,

Zijn er hier mensen met een houtkachel zonder eigen houtproductie die er positief of negatief hierover zijn ('beste keus ooit' of 'stomste beslissing ever')???

Ik gok dat een houtkachel leuk klinkt maar door de nadelen (zie onder) door veel mensen niet of nauwelijks gebruikt wordt?

Situatie: bebouwde kom, postzegel tuin, wijk 1920, schoorsteen compleet verwijderd 15 jaar terug. 400m3 gas verbruik na complete strip. Ga nu aanbouwen + all electric WP.

Voordelen houtkachel:
- hedge tegen wijzigingen in stroomprijs, belasting, salderingsregeling. Meer opties als dit negatief uitpakt zonder meteen weer je huis te hoeven verbouwen.

Maar ik zie meer nadelen:
- eenmalige kosten houtkachel en nieuwe schoorsteen. Ik heb niet gekeken maar ik gok dat dit al gauw 5-10k kost en daar kan ik heel wat extra kosten voor wijziging in stroom belasting voor betalen
- kosten verplicht jaarlijks vegen.
- hout kopen (tips?), vervoeren en opslaan in postzegel tuin.
- mogelijk risico lokaal/provinciaal/landelijk stookverbod?
- troep/as/schoonmaken
- alleen woonkamer verwarmen.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:43
In de bebouwde kom zou ik het niet doen. Lijkt me niet sociaal ten opzichte van je buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 17:11
Waarom geen pelletkachel?

Veel efficiënter, stookt zeer goedkoop.
Nauwelijks uitstoot voor de buurt.
gemakkelijk onderhoud.
Weinig werk (zak pellets er in gooien, keertje uitzuigen goed op te slaan (wel binnen en goed droog) vs hout regelen, opstapelen, drogen, aanmaak hout maken).

Ik ben er zo blij mee, is denk ik wel 1 van mijn beste aanschaffen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
waarom geen pellet kachel?

hier mijn openhaard weggedaan en een pelletkachel geïnstalleerd.
1x kleine unit 60m2 1000 euro incl
1x grote unit 1202m2 2500 euro incl (een duurder stijlvol ding)

1. Geen nieuwe schoorsteen nodig.
2. Vegen verplicht? eigenlijk geen idee. ik regel het zelf.
3. Ergens heb je de ruimte om 3 zakjes te bewaren, spul is al droog dus geen houtstapel nodig
4. toekomst muziek, pelletkachel is in elk geval beter kwa verbranding en energie uitgifte.
5. Ja, dat heb je idd.
6. en correct tenzij je hem aan je cv koppeld.

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 16-03-2024 12:37 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:48
Homer-Simpson schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:09:
In de bebouwde kom zou ik het niet doen. Lijkt me niet sociaal ten opzichte van je buren.
De wijk is van 1920/30. Iedereen heeft een schoorsteen en stookt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-04 09:17
Je geeft als voordeel dat het een hedge is tegen de stroomprijs. Kritische vraag: Ga je daadwerkelijk besparen met een investering van 5 tot 10k?

Daarnaast, inderdaad niet sociaal in een woonwijk, ook al doen andere het.

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:34
Kijk even wat een kuub hout kost tegenwoordig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:52
traders schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:20:
[...]

De wijk is van 1920/30. Iedereen heeft een schoorsteen en stookt
En dan gooi jij er anno 2024 nog wat bij? Het enkele feit dat omdat 'iedereen het doet' wil niet zeggen dat jij er dan ook maar aan bij moet dragen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Mijn advies.....niet doen. Ik heb al jaren (25 jaar) een houtkachel en er zijn 2 redenen dat ik steeds minder stook. Allereerst als je hout moet inkopen (ik betaalde 5 jaar geleden €55,- per m3 en hoor nu prijzen van €120,- per m3) is het niets goedkoper dan een goed ingeregelde HR Ketel en duurder dan stoken met een WP (ik stook reeds 4 jaar met L/L). Verder is mijn bewustwording omtrent klimaat en milieu groter geworden en is fijnstof in ons dichtbevolkte land echt een probleem. Tevens kan je er op wachten dat in dichtbevolkte gebieden er een verbod gaat komen.

Hout stoken is vergane glorie. Niet doen! @jack zomer @Rolfie Net als een pelletkachel. Ook niet doen. Die dingen zijn ook vervuilend. Die pellets worden meestal gemaakt van bossen ver buiten Nederland en worden dus ook nog eens vervuilend aangevoerd. Schoon moeten we worden.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 16-03-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ik moet niks. en ik mag een hoop.

Ik kan het met je eens zijn over dat er minder milieu belastende manieren van verwarmen zijn.
Nu met de zonnepanelen en accu verwarm ik in de herfst en voorjaar meer met de airco dan de pelletkachel.
Maar in de winter gaat hij gewoon aan voor een paar uur. Hou ik mijn accu vol voor de nacht.
En een lekkere warme woonkamer.

Ik ben trouwens van mening dat er een hoop verschil zit tussen een houtkachel en pelletkachel.
Met name in de efficiëntie, wat dus op zijn beurt betekend minder onnodige verbranding.
En niet voor de buitenlucht stoken

https://www.milieucentraa...el%20goede%20verbranding.
Bij het verbranden van hout komt onder andere fijnstof vrij. Fijnstof is schadelijk voor de gezondheid, daar zijn deskundigen het over eens. Uit metingen blijkt dat pelletkachels en biomassaketels die voldoen aan de normen, per branduur 80 procent schoner zijn dan gewone houtkachels. Ze werken automatisch en hebben daardoor een heel goede verbranding.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
jack zomer schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Ik moet niks. en ik mag een hoop.

Ik kan het met je eens zijn over dat er minder milieu belastende manieren van verwarmen zijn.
Nu met de zonnepanelen en accu verwarm ik in de herfst en voorjaar meer met de airco dan de pelletkachel.
Maar in de winter gaat hij gewoon aan voor een paar uur. Hou ik mijn accu vol voor de nacht.
En een lekkere warme woonkamer.

Ik ben trouwens van mening dat er een hoop verschil zit tussen een houtkachel en pelletkachel.
Met name in de efficiëntie, wat dus op zijn beurt betekend minder onnodige verbranding.
En niet voor de buitenlucht stoken

https://www.milieucentraa...el%20goede%20verbranding.

[...]
Je kan het wel weer goed praten maar zowel een houtkachel als een pelletkachel is vervuilend. Moet je hem anno 2024 dan nog gebruiken met alle kennis die we nu hebben, smeltende ijskappen, bloedhete zomers, onleefbare gebieden, verzuipende mensen door overstromingen en de toekomst van mijn kinderen alleen voor eigen gewin? :N Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik had altijd 5m3 hout op voorraad en als hij leeg is wordt het afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als hedge tegen het stijgen van de gas en elektra prijs zal het niet heel lang werken. Dat zag je laatst ook met de stijgingen van de energieprijzen, hout en pallets werden ook heel snel een stuk duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

MotorBeast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik had altijd 5m3 hout op voorraad en als hij leeg is wordt het afgebroken.
Waarom niet nu al stoppen dan? Als je het zo goed voor hebt met het milieu.

Ik gooi nog even de dooddoener erin, zolang de fossiele industrieën buiten Europa lekker op volle toeren draaien, zal dat ene houtkacheltje wat elke dag in de winter brandt van een mensenleven het verschil niet maken.

Desalniettemin vind ik het wel goor ruiken, dus als een pelletkachel daar uitkomst in biedt, dan zou ik daar voor gaan. Maar als hoofdverwarming zou ik niet snel doen, meer voor sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-04 12:25
Qua hout moet je wel een adresje vinden, anders is het een prijzige hobby.
En je moet de plek hebben om het goed te laten drogen, anders kom je op dat ovengedroogde hout voor €250 per kuub, dat kan je wel direct stoken, met een postzegeltuin is dat misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online

Je kan het wel weer goed praten maar zowel een houtkachel als een pelletkachel is vervuilend. M
jack zomer schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:06:
blij dat we overeenstemming hebben.
En ja ik heb totaal geen moeite als jij nu een houtkachel hebt of wilt.
Wel zou ik je adviseren om naar iets anders te kijken.
En of dat een pelletkachel is, of een warmte pomp
Tja, liever een warmtepomp, maar ik ga geen kritiek leveren als iemand graag voor een pelletkachel kiest.

We hebben trouwens ook wel overeenstemming op het gebied van tempratuur stijging en milleu.
Alleen we hebben daar ieder een ander idee van oplossen over.
Ik ben van mening dat het al te laat is ""you made your bed now lie in it""
Ik hoop alleen dat de planeet het overleeft. Niet zo bezorgd over mensheid.
(maar goed, dan komen we echt in een totaal andere discussie en serieus offtopic)

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 16-03-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Waarom niet nu al stoppen dan? Als je het zo goed voor hebt met het milieu.

Ik gooi nog even de dooddoener erin, zolang de fossiele industrieën buiten Europa lekker op volle toeren draaien, zal dat ene houtkacheltje wat elke dag in de winter brandt van een mensenleven het verschil niet maken.

Desalniettemin vind ik het wel goor ruiken, dus als een pelletkachel daar uitkomst in biedt, dan zou ik daar voor gaan. Maar als hoofdverwarming zou ik niet snel doen, meer voor sfeer.
De fossiele industrie buiten Europa vult niet de lucht hier met fijnstof. En ja een pelletkachel doet dat minder, maar alsnog veel meer dan gewoon een CV ketel. Pelletkachel subsidies zijn geintroduceerd omdat het beter is dan houtstook, en het resultaat is dus dat mensen van betere opties (CV ketel) naar vervuilendere opties gaan (pelletkachel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:22
In mijn huis zat al een open haard toen ik deze kocht, echt een klassieke open haard. Efficiënt is dat niet.

Ik heb daar een inbouwhaard in gezet en deze zit hier nu al 8 jaar in.

Ik heb ook al 8 jaar gratis hout wat anders afgevoerd wordt en je raadt het al...de vuilverbranding in gaat of ze maken er waarschijnlijk pellets van voor een pelletkachel maar dat is natuurlijk weer een behoorlijk proces wat een hoop energie kost en een hoop extra uitstoot oplevert toch. (Dikke balken/ pallets waar koelcelpanelen op vervoerd worden dus niet van die waaibomen hout pallets)

Het is schoon hout en kurkdroog en met een paar blokjes hout stook ik de woonkamer goed warm. Als je echt een strenge winter hebt moet je veel stoken maar met het weer wat wij de afgelopen winter gehad hebben kon ik het hiermee prima warm krijgen. Dit scheelt mij dan 5 kuub gas per dag. (Ik moet wel een klein beetje gas stoken omdat anders de vloerverwarming niet aangaat en de vloer koud is en het dan minder aangenaam is) Luxe probleem..

Je ruikt ook niets als mijn open haard aan staat omdat ik schoon en droog hout stook.
Ik begrijp de opmerkingen niet zo goed dat het niet leuk is voor je buren en het slecht is voor het milieu/klimaat/ stikstof/noem maar op. Ik zou het veel vervelender vinden om de hele tijd een warmtepomp of airco unit te horen in de woonwijk.

Af en toe komt er ook eens een boom voorbij die dan bij iemand in zijn tuin overleden is of weg moet en deze gaat dan ook mijn openhaard in.

Wat is nu het verschil of ik deze oude pallets/bomen in de fik steek of de vuilverbranding?

Maar in het geval van TS zou ik deze investering niet doen want dat ga je nooit terugverdienen. Tenzij je zelf gratis hout kan regelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 17:11
[...]

Je kan het wel weer goed praten maar zowel een houtkachel als een pelletkachel is vervuilend. Moet je hem anno 2024 dan nog gebruiken met alle kennis die we nu hebben, smeltende ijskappen, bloedhete zomers, onleefbare gebieden, verzuipende mensen door overstromingen en de toekomst van mijn kinderen alleen voor eigen gewin? :N Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik had altijd 5m3 hout op voorraad en als hij leeg is wordt het afgebroken.
Ik gebruik nu alleen nauwelijks gas meer.

Maar inderdaad kolencentrales zijn veel beter......

En ik heb al panelen, mijn dak ligt al vol.

pelletkachel is een stuk beter dan alternatieven, is het perfect ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je graag hout wilt stoken, neem een pelletkachel.

Diverse huizen in de straat en aangrenzende straten hebben een houtkachel, altijd overlast. Op de hoek van de straat heeft iemand een pelletkachel, die hoeft alleen z'n asbak leeg te gooien en zo nu en dan pellets bij te vullen, de kinderen kunnen dat aanzetten en het geeft eigenlijk 0,0 overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
Turb0Turb0 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:58:
Wat is nu het verschil of ik deze oude pallets/bomen in de fik steek of de vuilverbranding?
Ik gok dat de vuilverbranding filters gebruikt, terwijl jij geen filters gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je hem nog niet hebt houden zo!

Ik heb er wel één maar zou hem nu niet meer plaatsen.

Wij hebben hem 14 jaar terug geplaatst en hebben er vele jaren ons huis mee warm gehouden.
Het is een uitvoering met cv aansluiting dus lekker alles warm.
Kosten waren weinig, hout uit onderhoud van bospercelen.
Wel een beste pukkel werk, bomen omzagen transporteren en verwerken tot stookhout.
Op zich heb ik dat nooit heel erg gevonden je bent buiten en hoeft niet naar de sportschool.
10m3 per jaar ging er door.

Nu heb ik nog 16m3 hout liggen en meestal in het weekend hebben we 1 of 2 avonden de houtkachel even aan in het weekend gewoon omdat het iets extra's heeft qua sfeer en warmte.

Voor de rest zijn we all electric en regelt de wp het.

Zoals we nu voorzien zijn van warmte tegen de kosten die we hebben zolang we nog kunnen salderen dan is die hele houtstokerij pure luxe.

Doel is hier om stiekem aan de voorraad hout op te maken en dan kan de kachel vertrekken.
Zal nog een aantal jaar duren.

De investering die nodig is kun je een hele hoop stroom voor inkopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 16:48
Als je het doorzet -áls-... hou dan ook zaken als stooktechniek en weersomstandigheden in de gaten. Weet hoe je moet stoken en vooral wanneer NIET. Ik check altijd het stookalert van RIVM.

Wij hebben er eentje laten installeren, twee a drie jaar terug. Expres een kleine efficiënte, vooral voor de sfeer maar ook omdat het een goede back-up is voor meer dan verwarming alleen. Voor de rest zijn wel met warmtepomp, warmtepompboiler en inductieplaat inmiddels bijna een jaar full-electric.

Er gaat bij ons nog geen halve kuub per jaar doorheen. En dat is ruim geschat. Dat zijn ook allemaal bomen van eigen terrein, en daar kunnen we in dit tempo nog wel een jaar of 10 mee vooruit.

Qua kosten klopt je inschatting wel. Wij waren 5k kwijt, met een nieuw kanaal langs de buitengevel. Die geïsoleerde delen waren ook direct het duurste van de hele installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 23:17
President schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:51:
[...]Ik gok dat de vuilverbranding filters gebruikt, terwijl jij geen filters gebruikt?
Er zit ook nog al een verschil tussen vuil (inclusief plastic, textiel en batterijen) verbranden en schoon, droog hout stoken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
Yaksa schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:40:
[...]

Er zit ook nog al een verschil tussen vuil (inclusief plastic, textiel en batterijen) verbranden en schoon, droog hout stoken.
Klopt, net zoals er verschil zit tussen de ongefilterde rook van jou en de gefilterde rook van de verbrandingsoven.

En net zoals er verschil zit tussen de luxe van een houtkachel thuis en de noodzaak van het vernietigen van het restafval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
traders schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:06:
Hi,

Zijn er hier mensen met een houtkachel zonder eigen houtproductie die er positief of negatief hierover zijn ('beste keus ooit' of 'stomste beslissing ever')???

Ik gok dat een houtkachel leuk klinkt maar door de nadelen (zie onder) door veel mensen niet of nauwelijks gebruikt wordt?

Situatie: bebouwde kom, postzegel tuin, wijk 1920, schoorsteen compleet verwijderd 15 jaar terug. 400m3 gas verbruik na complete strip. Ga nu aanbouwen + all electric WP.

Voordelen houtkachel:
- hedge tegen wijzigingen in stroomprijs, belasting, salderingsregeling. Meer opties als dit negatief uitpakt zonder meteen weer je huis te hoeven verbouwen.

Maar ik zie meer nadelen:
- eenmalige kosten houtkachel en nieuwe schoorsteen. Ik heb niet gekeken maar ik gok dat dit al gauw 5-10k kost en daar kan ik heel wat extra kosten voor wijziging in stroom belasting voor betalen
- kosten verplicht jaarlijks vegen.
- hout kopen (tips?), vervoeren en opslaan in postzegel tuin.
- mogelijk risico lokaal/provinciaal/landelijk stookverbod?
- troep/as/schoonmaken
- alleen woonkamer verwarmen.

Wat denken jullie?
Als er een duimpje omlaag gegeven kon worden zou ik met deze post record houder worden denk ik. Simpel gezegd. "Kheb schijt" .. maar! Net zoals ik bewust vlees eet, stook ik ook bewust. Maar dat is wc eend. Schoon en droog hout. Zwitserse methode. En ik stook eerlijk waar pas vanaf 19.00 want kinderen. En dan over de gehele avond 4-5 blokjes. Voor wat betreft de warmte, lekkerste warmte die er is 21 graden CV vs 24 graden kachel warmte. Maar, nogmaals Wc eend.

Hier een contura 850 kachel een toch wel efficiënt model.
Je grootste nadeel zijn de kosten. Die ga je m.b.t. de houtprijzen als je geen adresje hebt of niet zelf een stam aan bonken zaagt er niet uithalen t.o.v. gas. Nog los van de aanschafprijs van de kachel en pijp installatie. Genoemde kachel was 3200 inclusief installatie maar was een bestaande situatie met dubbelwandige schoorsteenpijp. Dus voor ons was het alleen die 2 meter pijp aansluiten op bestaande situatie. Ik gok dat jij er met die 5-10k wel in de buurt komt als er nu nog geen situatie is. Ik zou in ieder geval niet voor de 400 euro karwei modellen gaan.

In dat kader ga je het aanschaffen voor woongenot. En is het je dat waard. Ik zou zeggen ja, maar zou niet mijn prio zijn als ik een jaren 00-10-20-30 huis zou moeten opknappen. Voor dat geld zou ik die eerst in andere zaken stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-04 18:51
[...]

Hypocriet noem ik dat. Je stookt al 25 (!) jaar “altijd” 5 kuub weg (aanname; per winter seizoen) wat op neer komt dat je het ding elke dag aan had staan. In die tijd dat jij wel mocht stoken was het milieu geen issue? IJskappen smolten toen ook niet? En waarom eerst die 5 m3 wegbranden voordat je het weg doet? Enige wat smelt is de enorme berg boter op je hoofd imho

Schone / efficiënte verbranding ruik je bijna niet (je ruikt het aansteken zelf wel), een pellet kachel is nog efficiënter. Kan het schoner, zeker, maar als je uitspraken zoals bovenstaande serieus gaat nemen mag je zelfs in de winter de trui niet aan doen omdat die geproduceerd is op een manier die slecht voor het milieu is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Holk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Hypocriet noem ik dat. Je stookt al 25 (!) jaar “altijd” 5 kuub weg (aanname; per winter seizoen) wat op neer komt dat je het ding elke dag aan had staan. In die tijd dat jij wel mocht stoken was het milieu geen issue? IJskappen smolten toen ook niet? En waarom eerst die 5 m3 wegbranden voordat je het weg doet? Enige wat smelt is de enorme berg boter op je hoofd imho

Schone / efficiënte verbranding ruik je bijna niet (je ruikt het aansteken zelf wel), een pellet kachel is nog efficiënter. Kan het schoner, zeker, maar als je uitspraken zoals bovenstaande serieus gaat nemen mag je zelfs in de winter de trui niet aan doen omdat die geproduceerd is op een manier die slecht voor het milieu is
Tja meningen kunnen veranderen.

Ik heb ook houtkachels gehad in 2 vorige woningen (eerst zo'n klassieke schouw met open haard, daarna een gesloten haard in een andere woning). Was altijd wel gezellig zo'n vuurtje.

Maar je wordt wat ouder, wijzer.. geniet wat meer bewust van de natuur (ook in Nederland).

De huidige woning heeft het niet en ik mis het ook niet. Een warmtepomp icm vloerverwarming is zoveel meer comfort.

Mensen kunnen veranderen, en dat is maar goed ook anders gingen we allemaal nog met paard en wagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2024 17:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Sport_Life schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:12:
[...]

Tja meningen kunnen veranderen.

Ik heb ook houtkachels gehad in 2 vorige woningen (eerst zo'n klassieke schouw met open haard, daarna een gesloten haard in een andere woning). Was altijd wel gezellig zo'n vuurtje.

Maar je wordt wat ouder, wijzer.. geniet wat meer bewust van de natuur (ook in Nederland).

De huidige woning heeft het niet en ik mis het ook niet. Een warmtepomp icm vloerverwarming is zoveel meer comfort.

Mensen kunnen veranderen, en dat is maar goed ook anders gingen we allemaal nog met paard en wagen.
Zeker, idem hier; van een huis met efficiënte houtkachel waar we een kuub per jaar in verstookten vooral om de momenten van ‘net niet koud genoeg of net niet warm genoeg’ opvingen als we de vloerverwarming niet aan wilden doen (wat toch een dag nodig had om echt op constante temperatuur te komen) naar een nieuwbouwwoning met alles er op en eraan.

Waar het mij om ging is dat het hypocriet is als iemand eerst 25 jaar lang 5 kuub weg brand en nu als een milieu priester gaat verkondigen hoe slecht het wel niet is voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
5 kuub voorraad wil niet zeggen 5 kuub verstoken en dan nog. Misschien gaat hij niet met vliegtuig op vakantie. Leven en laten leven al gaat dat laatste met een houtkachel waarschijnlijk iets korter :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Ik stookte alleen bij echte koude buiten onder de 5 graden. Had altijd 5m3 liggen. 2,5m3 gedroogd en 2,5 om te drogen. Heb nu nog maar zo'n 2 m3 liggen. Afvoeren met een kar naar de stort levert ook niets op.Mijn houtkachel was al een zuinig ding. Als ik stookte zo'n 4 blokjes per avond. Als het op is, is het op. Zoiets heet voortschrijdend inzicht. Niets hypocriets aan.

Overigens ben ik lang bezig met het milieu en energieverbruik met reeds 11 jaar zonnepanelen, 10 jaar geleden huis al geisoleerd en reeds 4 jaar WP. En ja, ik stop nu dus ook met vervuilend hout stoken. Al deze stoffen ruik je niet maar is er wel fijnstof (waaronder roet), koolmonoxide, vluchtige organische stoffen (VOS) en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s).

Niets zo schoon op dit moment als verwarmen met een WP. En die waren er 25 jaar geleden nog niet.

Als je denkt zoals jij blijft denken verandert er nooit iets. Ik verander dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MotorBeast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Ik stookte alleen bij echte koude buiten onder de 5 graden. Had altijd 5m3 liggen. 2,5m3 gedroogd en 2,5 op te drogen. Heb nu nog maar zo'n 2 m3 liggen. Afvoeren met een kar naar de stort levert ook niets op.Mijn houtkachel was al een zuinig ding. Als ik stookte zo'n 4 blokjes per avond. Als het op is, is het op. Zoiets heet voortschrijdend inzicht. Niets hypocriets aan.

Overigens ben ik lang bezig met het milieu en energieverbruik met reeds 11 jaar zonnepanelen, 10 jaar geleden huis al geisoleerd en reeds 4 jaar WP. En ja, ik stop nu dus ook met vervuilend hout stoken. Al deze stoffen ruik je niet maar is er wel fijnstof (waaronder roet), koolmonoxide, vluchtige organische stoffen (VOS) en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s).

Niets zo schoon op dit moment als verwarmen met een WP. En die waren er 25 jaar geleden nog niet.

Als je denkt zoals jij blijft denken verandert er nooit iets. Ik verander dus wel.
Na 25 jaar verbranden. Nou, hulde hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Zonder voortschrijdend inzicht komen we er niet. Stel je voor dat je niet van mening mag veranderen :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Holk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Na 25 jaar verbranden. Nou, hulde hoor
Dank u voor de lofzang. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

MotorBeast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:24:
[...]
Afvoeren met een kar naar de stort levert ook niets op.
Jawel, dat levert minder fijnstof in de lucht op, waar je juist zo druk om maakt. Al je posts in dit topic stralen echt enorme hypocrisie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Joris748 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:32:
[...]

Zonder voortschrijdend inzicht komen we er niet. Stel je voor dat je niet van mening mag veranderen :X
*zucht

Het is helemaal goed om van mening te veranderen, maar dat zo Uber hypocriet te komen verkondigen en TS bijna verbieden om een houtkachel te nemen door een moraal verhaal op te hangen is een zure smaak achterin de keel. Daar reageer ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Jawel, dat levert minder fijnstof in de lucht op, waar je juist zo druk om maakt. Al je posts in dit topic stralen echt enorme hypocrisie uit.
Ja want rijden met mijn nog benzineauto naar de stort, afhalen kar want die heb ik niet, en het dan laten verbanden op de stort is veeeeeel schoner. Het zal wel jongens. ;w Succes met jullie beslissingen. Ik zal in ieder geval niemand nog aanraden een houtkachel te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Hou toch op allemaal. ik zie een aantal gebruikers uit andere topics waarbij milieu ineens geen issue is. Dus in dat kader is hypocrisie of moraliteit net zover te zoeken.

Heeft TS 6k over voor mooie vlammen + 250-600 euro per jaar aan hout. Lekker doen. Zo niet, dan niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Holk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Zeker, idem hier; van een huis met efficiënte houtkachel waar we een kuub per jaar in verstookten vooral om de momenten van ‘net niet koud genoeg of net niet warm genoeg’ opvingen als we de vloerverwarming niet aan wilden doen (wat toch een dag nodig had om echt op constante temperatuur te komen) naar een nieuwbouwwoning met alles er op en eraan.

Waar het mij om ging is dat het hypocriet is als iemand eerst 25 jaar lang 5 kuub weg brand en nu als een milieu priester gaat verkondigen hoe slecht het wel niet is voor het milieu.
Tsja vroeger reed ik ook op een opgevoerde brommer zonder helm rond , zou ik nu ook niet meer doen , mensen kunnen veranderen toch ? Hoeft niet per se hypocriet te zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Sport_Life schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:50:
[...]

Tsja vroeger reed ik ook op een opgevoerde brommer zonder helm rond , zou ik nu ook niet meer doen , mensen kunnen veranderen toch ? Hoeft niet per se hypocriet te zijn :).
Zoals gezegd;
Holk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:35:
[...]
Het is helemaal goed om van mening te veranderen, maar dat zo Uber hypocriet te komen verkondigen en TS bijna verbieden om een houtkachel te nemen door een moraal verhaal op te hangen is een zure smaak achterin de keel. Daar reageer ik op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:20
Neanderthalerverwarming zinvol?
Gewoon byzar in een land waar TNO moeilijk doet over gasgestookt koken. Koop een fijnstofmeter voor naast de kachel en je kijkt continue in een rood lampje.
Je kunt hier ook vragen” zal ik beginnen met roken in mijn auto met de kinderen op de achterbank? Ik doe het raampje wel een beetje open.
Mijn advies, ga meten en inlezen. Schone lucht in NL bestaat niet…
Kijk ook ff op https://www.scapeler.com/...ata-provincie-overijssel/

Ik verbaas me over vandaag, kennelijk word er bij mij om het huis niet meer zoveel gestookt. Iig is de binnenwaarde altijd veel lager, dit door zeer veel en goede luchtfilters

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij is hij wat genuanceerder hoor, hij adviseert het niet te doen. Op basis van eigen ervaringen. En toevallig deel ik die ervaringen :P
MotorBeast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:30:
Mijn advies.....niet doen. Ik heb al jaren (25 jaar) een houtkachel en er zijn 2 redenen dat ik steeds minder stook. [..]

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Sport_Life schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Volgens mij is hij wat genuanceerder hoor, hij adviseert het niet te doen. Op basis van eigen ervaringen. En toevallig deel ik die ervaringen :P

[...]
Lees je ook even z’n tweede bericht, die niet genuanceerde en waar ik op reageerde? Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Holk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:35:
[...]

*zucht

Ligt echt aan jou.

De publieke opinie en regelgeving rond hout stoken veranderde flink de afgelopen en komende jaren. Niks hypocriets aan als een oude stoker er mee stopt en nieuwe stokers afraadt te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
eamelink schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Ligt echt aan jou.

De publieke opinie en regelgeving rond hout stoken veranderde flink de afgelopen en komende jaren. Niks hypocriets aan als een oude stoker er mee stopt en nieuwe stokers afraadt te beginnen.
Lezen is niet echt je sterkste punt hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mensenkinderen... hoe help ik iemand's topic om zeep...

@traders probeer het vooral opnieuw, in een nieuw topic, want dit gaat nergens meer heen.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.