Hulp bij beschoeiing oever

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
Hoi,

Ik wil in mijn achtertuin over een lengte van 8 meter beschoeing plaatsen aan de oeverzijde. Hier heb ik een aantal vragen over mbt tot wat handig is qua uitvoering en ook over het ontwerp.
Ik heb een groffe schets van voor en na gemaakt, waar rood het houtwerk is en ik de palen 5graden schuin wil zetten. Beschoeing komt maar 20cm boven het wateroppervlak dus trekankers met extra palen lijken mij overbodig. Palen wil ik elke 40cm plaatsen
Ik heb wel ervaring met schuttingen, pergola's en tuinhuizen maar niet met beschoeiingen dus vandaar wat hulpvragen die ik via google niet opgelost krijg.

De vragen die ik heb mbt ontwerp.
Ontw1: hoe diep moeten de beschoeingsplanken t.o.v. diepte van het slootje? Sloot is 80cm diep, dan bijvoorbeeld 100cm aan planken onder water en 1 plank boven water dus totaal grofweg 120cm aan plank hoogte?
Ontw2: totale breedte is 8meter, qua planken wil ik 2 kant en klare schotten van planken met worteldoek met een breedte van 4 meter plaatsen. In het midden van de beschoeiing op 4 meter komt dus de naad van de 2 schotten/planken. Is het handig ter hoogte van de deling een paal te hebben. Of juist de deling zonder paal en dus een deling precies tussen 2 palen in? Wellicht dan nog aan tuin zijde de schotten aan elkaar bouten op de deling?

De vragen die ik heb mbt uitvoering:
Uitv1: een grondboor onder water lijkt me niet haalbaar, is de palen plaatsen dan gewoon een kwestie van alleen maar er in slaan? Of zijn er andere tips?
Uitv2: als de palen geslagen zijn en ik wil de planken plaatsen(kant en klare planken met worteldoek) zal ik hier dan eerst een gleuf moeten proberen te graven onder water? Of vallen planken ook gewoon in de grond te slaan? Ik ben bang dat ik met veel slaan de planken sloop.
Uitv3: als de planken er in zitten kan ik boven water per plank slotbouten plaatsen. Maar onder water kan ik niet boren en ik verwacht aan de tuinzijde dan ook nog wel water te hebben staan. Hoe bevestig ik planken aan de palen die lager zijn dan het waterniveau? Grote geul graven aan tuinzijde en dan die tijdens montage constant leegpompen met tuinpomp? Dan verwacht ik dat het water de planken wegdrukt. Iemand ervaring tips?

Alvast bedankt.

Edit 16mrt 12u48; nieuwe schets met palen in goede hoek;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XujqgCT07v2dIgggyWt_WdgmnEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiPgQABwJYaRdq7vWiIwzjNK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TheBigApple op 16-03-2024 12:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 22:56
Nou ik zou om beginnende beschouwing 5gr de andere kant op zetten.
Een beschoeiing zet je om als grondkering te dienen. De druk van de grond zorgt dat de beschoeiing uiteindelijk recht komt te staan.

De schotten zet je tot iets in de vaste grond zodat je geen uitspoeling kan krijgen.
Maar schotten is makkelijk boven de grond.
Je kan beter damwand planken gebruiken met een gording. Dat werkt veel beter als er water in de sloot staat.

De palen zet je met met slagkracht of je spuit ze er in. Damwand planken ook. Aan de onderkant even een hoek afzagen zodat de slagkracht de planken in het slot duwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 23:33
Alles is afhankelijk van de ondergrond, dus pak eerst maar eens een grondboor en kijk wat er uit komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 23:30
Vergeet niet met draadeinden een meter of 2 - 3 verder de tuin in nog een verankering te maken.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
trekankers zijn zeker een must. Hier elke meter over een 7 meter beschoeiing.
(het zijn de kosten en het werk niet..)

hoe het hier is gegaan.

Huidige oever is afgegraven zodat er werk ruimte is.
Palen zijn met een luchthamer op hun plek geslagen.
daarna zijn er 3 planken aan elkaar gemaakt met de zelfde plank type. en dit pakket is in de grond achter de palen gedrukt/geslagen.
De vierde plank, is met bouten op de paal gezet, en door het uitstekende verticale deel is daarmee ook vast.

Daarna was hebben we het doek er in gewerkt. En trekankers geplaatst.
Terugvullen met grond en een tril machine er op

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 16-03-2024 10:03 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
Tito129 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:52:
Nou ik zou om beginnende beschouwing 5gr de andere kant op zetten.
Een beschoeiing zet je om als grondkering te dienen. De druk van de grond zorgt dat de beschoeiing uiteindelijk recht komt te staan.

De schotten zet je tot iets in de vaste grond zodat je geen uitspoeling kan krijgen.
Maar schotten is makkelijk boven de grond.
Je kan beter damwand planken gebruiken met een gording. Dat werkt veel beter als er water in de sloot staat.

De palen zet je met met slagkracht of je spuit ze er in. Damwand planken ook. Aan de onderkant even een hoek afzagen zodat de slagkracht de planken in het slot duwt.
Bedankt, de 5 graden inderdaad verkeerd en om getekend, ik was nog niet wakker genoeg vanochtend :)
Maar de onderste planken worden dus helemaal niet vastgemaakt aan de palen als ik het goed begrijp?

Qua planken had ik standaard damwandplanken al kant en klaar met worteldoek gezien, die kan je dan in verschillende hoogtes kopen. Dus bijvoorbeeld 5 planken op elkaar met worteldoek op een lengte van 4 meter als 1 product.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Maar, nogmaals beschouwende, waarom maak je geen natuurlijke, glooiende oever?
Is beter voor een groot aantal dieren die zonder obstakel in en uit het water willen, en met de juiste beplanting (en glooiing) heb je nagenoeg geen afslag. Plus dat het een heel stuk goedkoper is qua aanleg en veel planten kun je waarschijnlijk wel in de buurt verkrijgen. Met wat lisdoddes, gele lis, zwanenbloem, dotterbloemen, snoekkruid en moerasvergeet-mij-niet heb je zowat het hele jaar om van te genieten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
Yaksa schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:47:
Maar, nogmaals beschouwende, waarom maak je geen natuurlijke, glooiende oever?
Is beter voor een groot aantal dieren die zonder obstakel in en uit het water willen, en met de juiste beplanting (en glooiing) heb je nagenoeg geen afslag. Plus dat het een heel stuk goedkoper is qua aanleg en veel planten kun je waarschijnlijk wel in de buurt verkrijgen. Met wat lisdoddes, gele lis, zwanenbloem, dotterbloemen, snoekkruid en moerasvergeet-mij-niet heb je zowat het hele jaar om van te genieten.
Dit hebben we niet overwogen, maar top voor het opbrengen van het idee. Ik denk wel dat we met een beschoeing meer gebruik kunnen maken van de diepte van de tuin en dus iets meer functionele ruimte hebben. Veel tuinen in de buurt zakken aan de achterkant weg dus ik denk dat een beschoeing dit het best toch kan tegen houden. Maar ik zal de optie eens bekijken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 23:28
En waarom niet met een keerwand van beton? (Even afhankelijk van de bodemopbouw) Materiaal is mogelijk goedkoper(Voor 120cm hoog circa €150/m) en gaat langer mee...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
TheBigApple schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Dit hebben we niet overwogen, maar top voor het opbrengen van het idee. Ik denk wel dat we met een beschoeing meer gebruik kunnen maken van de diepte van de tuin en dus iets meer functionele ruimte hebben. Veel tuinen in de buurt zakken aan de achterkant weg dus ik denk dat een beschoeing dit het best toch kan tegen houden. Maar ik zal de optie eens bekijken op internet.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Je kan (onzichtbare) versteviging van de walkant aanbrengen en toch een natuurlijk karakter behouden. Is het gewoon een simpel slootje, of varen er ook gemotoriseerde boten doorheen? Dit maakt nog wel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
frennek schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:22:
[...]Het één hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Je kan (onzichtbare) versteviging van de walkant aanbrengen en toch een natuurlijk karakter behouden. Is het gewoon een simpel slootje, of varen er ook gemotoriseerde boten doorheen? Dit maakt nog wel verschil.
In de openingspost geeft TS aan dat de sloot slechts 80 cm diep is.
Daar kan een trekschuit met platte bodem doorheen, of een klein sloepje met geringe diepgang. Geen speedboten, grote rondvaartboten of iets dergelijks, dus er zal nauwelijks afslag plaatsvinden door vaarverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
Er is geen vaarverkeer en heel weinig stroming.
Echter wel meerdere malen kreeften aangetroffen die mogelijke natuurlijke beschoeiing kan aantasten. Er is echter ook geen achterom dus al het materieel moet via een normale deur de achtertuin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@TheBigApple ik heb 3 keer een kraan gehuurd. Dat was mij de 1000 euro totaal meer dan waard.
Er is helemaal niks door het huis gegaan .

Minigraver, stenen, hout, aarde, zand
En alle troep er ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
TheBigApple schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:42:
Er is geen vaarverkeer en heel weinig stroming.
Echter wel meerdere malen kreeften aangetroffen die mogelijke natuurlijke beschoeiing kan aantasten.
Wist je dat deze kreeften heel erg lekker zijn? Kwestie van een korfje (met lokvoer) in de sloot leggen en dan kan je elke week verse kreeft eten. Het is weliswaar voor particulieren nog verboden om op deze manier de invasieve exoot weg te vangen, maar ik verwacht dat je er geen boete voor krijgt, als er al wordt ingegrepen. We willen van die exoot af, en tot nu toe is de enige manier wegvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:03:
[...]

Wist je dat deze kreeften heel erg lekker zijn? Kwestie van een korfje (met lokvoer) in de sloot leggen en dan kan je elke week verse kreeft eten. Het is weliswaar voor particulieren nog verboden om op deze manier de invasieve exoot weg te vangen, maar ik verwacht dat je er geen boete voor krijgt, als er al wordt ingegrepen. We willen van die exoot af, en tot nu toe is de enige manier wegvangen.
Yes even een dag of wat in schoon water laten badderen een paar keer water verversen.
En dan net als de bekende kreeft even in kokend water en ze worden mooi rood.

Het loopt zo langzamerhand over van die krengen.
Net als de marters, ekster en meer van dat spul.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Yaksa schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:09:
[...]

In de openingspost geeft TS aan dat de sloot slechts 80 cm diep is.
Daar kan een trekschuit met platte bodem doorheen, of een klein sloepje met geringe diepgang. Geen speedboten, grote rondvaartboten of iets dergelijks, dus er zal nauwelijks afslag plaatsvinden door vaarverkeer.
Genoeg polder slootjes van een dergelijke diepte waar flink overbemeten sloepen doorheen knallen. Juist bij smalle ondiepe sloten is het effect van een varende boot groot door het water wat hij verplaatst en daarmee dus onder andere afslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 17-03-2024 11:00 . Reden: Iets liever en constructiever mag wel. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 17-03-2024 11:01 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
frennek schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:26:
[...]Genoeg polder slootjes van een dergelijke diepte waar flink overbemeten sloepen doorheen knallen. Juist bij smalle ondiepe sloten is het effect van een varende boot groot door het water wat hij verplaatst en daarmee dus onder andere afslag.
TS heeft al eerder aangegeven dat er bij hem geen vaarverkeer van toepassing is.
Dus afslag is dan ook niet van toepassing.
Wat hij al wel heeft aangegeven is dat gelijksoortige tuinen bij hem in de buurt aan het verzakken zijn richting de sloot. In principe is dat een natuurlijk proces, het regent en water stroomt (met zand, klei, leem en organisch afval) richting de sloot die daardoor verland. Daarvoor maakt het waterschap eens per jaar de sloten schoon zodat ze hun waterafvoerende functie behouden.
Je kunt (deels) voorkomen dat er veel materiaal de sloot in stroomt door een natuurlijke oever aan te leggen zodat planten (en eventueel wat grind) het regenwater wel doorlaten richting de sloot maar dat het andere materiaal op de oever blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 21:00
Palen op de waterlijn voorzien van een krimpkous tegen rot. Ook bij geïmpregneerde palen scheelt dat enorm in de levensduur. Tip: plaats een drain in de grond ter hoogte van de kop om te voorkomen dat je daar rot krijgt of drassige plekken.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
geldersscheepje schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:53:Palen op de waterlijn voorzien van een krimpkous tegen rot. Ook bij geïmpregneerde palen scheelt dat enorm in de levensduur. Tip: plaats een drain in de grond ter hoogte van de kop om te voorkomen dat je daar rot krijgt of drassige plekken.
Het is voor zover ik weet al langer verboden om geïmpregneerde palen in het water toe te passen. Er komen stoffen uit (biociden) die nogal slecht zijn voor o.a. waterdiertjes.
Er zijn ook houtsoorten (inlands hardhout zoals acacia/robinia) die goed tegen water kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
Nog een van mijn openstaande vragen: Alle planken onder het waterniveau worden normaliter niet vast geschroefd?

Iemand tips of ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ja zeker.

zeg dat er een plank onderwater komt.
Neem deze plak, en waar de palen komen monteer je bv 1 meter plank verticaal.
Alles boven die plank bout je door de paal, door de plank en door de verticale plank.

optie 2

zet de palen en meet de breedte en hoogte
op het land maak je een pakket van de planken.

dus je hebt er bv 5 horizontaal nodig inclusief die ene die onderwater komt.
Daarna met verticale planken alles aan elkaar schroeven.
Daarna in 1 keer in het gat, door en door bouten en grond tegen de planken onderwater om ze nog beter op hun plek te houden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2n3UlFePoeYkSDSuonUWJyLnsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffsiqBlk4sSlzSwVubOh2Giz.jpg?f=fotoalbum_large

https://gadero.nl/beschoeiing/

@Luzeklap afhankelijk van wat je koopt. maar ja ze zijn met messing en groef te krijgen

[ Voor 30% gewijzigd door jack zomer op 02-04-2024 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Planken hebben een groef
Als de onderste 2 goed in de grond zitten
Dan klemmen de bovenste die ook weer vast
Uiteindelijk hoef je alleen de planken boven water vast te zetten
De later bijgestorte grond achter de houdt alles prima op z’n plek
TheBigApple schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:38:
Nog een van mijn openstaande vragen: Alle planken onder het waterniveau worden normaliter niet vast geschroefd?

Iemand tips of ervaringen?
Pagina: 1