Bij de vergelijking van specificaties van smartphones op Tweakers krijg je geen inzicht in de prestaties van het antennesysteem van de verschillende apparaten. Alleen frequentiebanden worden vermeld. In Nederland is het geen issue, maar zodra je de grens overgaat en de snelweg af en een heuvel over dan valt de ontvangst vaker weg dan je lief is. Natuurlijk is het hele systeem van mobiele telefonie tamelijk stompzinnig met al die masten die nodig zijn, Elon Musk doet het met satellieten, wat technisch gezien de betere oplossing is, maar hij is een monopolist en dus te duur. Jammer dat we leven in een tijd met marktwerking als religie en tig bedrijven die allemaal masten neerzetten en concurreren. Als er een goede satellietinfrastructuur door de overheid zou worden aangelegd kan Elon wat anders gaan doen, net als al die providers die allemaal hetzelfde doen, wat tot een enorme verspilling van mens en materiaal leidt. Zolang mensen denken dat marktwerking een goed systeem is zullen we het moeten doen met bezeten ondernemers en onbetrouwbare signaalontvangst. Het enige wat ik kan vinden aan informatie over de ontvangstprestaties zijn wat verouderde onderzoekjes en de onbruikbare conclusie dat hoe duurder de telefoon hoe beter de antennes. Een vergelijking op basis van metingen is er niet. Een blinde vlek in de mobiele telefonie.
Geen idee wat je exact zoekt, dus hierbij wat losse observaties:
Op de website van Kimovil kun je goed vinden welke banden een telefoon ondersteunt en per land wat nodig is, en welke provider in die landen dat ondersteunt. Dit kun je correleren met of jou provider een contract heeft voor roaming met die aanbieders. Vodafone heeft wereldwijd de meeste roaming contracten, met KPN op 2 en Odido op 3. Uiteraard kun je ook lokaal een sim regelen voor dat land
Verder, bij de uitrol van het 5G netwerk werd er getest met Samsung S telefoons door mensen die ik kende die dat toen deden.
De S modellen met Exynos processor zoals de S22+ of S24+ hebben de meeste banden bij mijn weten voor werelddekking.
Qua antennes, hoe fysiek groter het toestel, hoe meer ruimte voor antennes, wat helpt bij de ontvangst.
5G telefoons kunnen betere dekking hebben wanneer er op 700 MHz ontvangst is want het signaal op lage frequenties reikt verder dan hogere frequenties.
Op de website van Kimovil kun je goed vinden welke banden een telefoon ondersteunt en per land wat nodig is, en welke provider in die landen dat ondersteunt. Dit kun je correleren met of jou provider een contract heeft voor roaming met die aanbieders. Vodafone heeft wereldwijd de meeste roaming contracten, met KPN op 2 en Odido op 3. Uiteraard kun je ook lokaal een sim regelen voor dat land
Verder, bij de uitrol van het 5G netwerk werd er getest met Samsung S telefoons door mensen die ik kende die dat toen deden.
De S modellen met Exynos processor zoals de S22+ of S24+ hebben de meeste banden bij mijn weten voor werelddekking.
Qua antennes, hoe fysiek groter het toestel, hoe meer ruimte voor antennes, wat helpt bij de ontvangst.
5G telefoons kunnen betere dekking hebben wanneer er op 700 MHz ontvangst is want het signaal op lage frequenties reikt verder dan hogere frequenties.
Hoi. Op dit forum willen we graag ruimte bieden voor discussies. Jouw bijdrage biedt daar echter geen mogelijkheid toe omdat het enkel jouw beeld over bepaalde aspecten weergeeft. En als het bedoeld is als discussietopic over de voor en nadelen van marktwerking, dan staat het in het verkeerde subforum en zal je het daar ook aan moeten vullen zodat er een discussie kan plaats vinden.
Om die reden gaat dit topic op slot
Om die reden gaat dit topic op slot
[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 17-03-2024 06:57 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Dit topic is gesloten.