Corrosie in waterleiding koppelingen, hoe voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwhens
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik ben mijn huis aan het renoveren, en vervang daarbij al het leidingwerk.
Ik heb 6 jaar geleden het meeste leidingwerk opnieuw aangelegd met het Rehau pex systeem, maar veel
koppelingen zijn draad verbindingen, en zijn niet uitgevoerd in kunstof maar in o.a. messing, rvs en verchroomd nikkel of iets dergelijk. De electrische boiler ging lekken, en heb de boiler vervangen. Er zaten 2 messing draad koppelingen op de boiler, welke na het afdraaien zichtbaar zwaar roestig waren van binnen. Een harde zwarte corrosielaag waar het in contact kwam met het drinkwater.
Zou dit kunnen komen door de boiler zelf, welke ook roestig zal zijn ivm. het lekken?
Ik heb gehoord over galvanische corrosie, door het toepassen van verschillende metalen.
Ik zou graag de juiste keuze willen maken in materialen, maar dit vind ik erg moeilijk. Ook omdat niet altijd alles wat je nodig heb ik rvs te krijgen is.
Ook zijn apparaten zoals warmtepomp boiler, magneet filters, pompen, ook zelf van een metaal gemaakt waar ik geen keuze in heb.
Misschien heeft dit geval niets met galvanische corrosie te maken, maar ik begrijp de situatie niet.
Ik verwacht simpelweg geen corrosie in koppelstukken, en toch is het behoorlijk heftig aanwezig.
Ik wil niet zodra ik mijn wamtepomp boiler ga aansluiten met de onzekerheid zitten hoe het er aan de binnenzijde aan toe gaat. Of mijn douche koppelstukken die ik in de muur ga verwerken.

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Wat is het voorkeurs materiaal voor de minste kans op corrosie?
Is het normaal dat messing koppelingen roesten van binnen over 6 jaar?
Welke metalen moet je voor koppelstukken toepassen in je verwarmings loops, en drinkerwater leidingen?
RVR en verchroomde koppelingen zijn denk ik het beste, maar klopt dat ook? Ik wil mijn warmtepomp en boiler niet kapot maken door verkeerde keuze in koppelingen.

[ Voor 6% gewijzigd door mwhens op 16-03-2024 09:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Bij drinkwater is het gebruikelijk om messing koppeling te gebruiken en koperen of kunststof leidingen. RVS hoort hier echt niet tussen een verchroomd kan alleen wanneer het enkel aan de buitenkant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:57
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:46:
Bij drinkwater is het gebruikelijk om messing koppeling te gebruiken en koperen of kunststof leidingen. RVS hoort hier echt niet tussen een verchroomd kan alleen wanneer het enkel aan de buitenkant is.
RVS kan prima hoor, menig boiler is voorzien van een RVS tank. En ook zat koppelingen zijn ook aan de binnenzijde voorzien van chroom, niks mis mee.

@TS wat bedoel je met corrosie? Aanslag op het messing is niet gek, zeker met diverse materialen in je systeem. Het zou niet zoveel kwaad moeten kunnen. Als je boiler niet van RVS is dan zal er een opoffering anode inzitten die eens in de zoveel tijd vervangen dient te worden.

Maar ik zou me vooral er niet druk om maken. Alle materialen qua koppelingen en leidingen worden getest om 50 jaar heel te blijven in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 21:59
TerminalNL schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:33:
[...]

RVS kan prima hoor, menig boiler is voorzien van een RVS tank. En ook zat koppelingen zijn ook aan de binnenzijde voorzien van chroom, niks mis mee.

@TS wat bedoel je met corrosie? Aanslag op het messing is niet gek, zeker met diverse materialen in je systeem. Het zou niet zoveel kwaad moeten kunnen. Als je boiler niet van RVS is dan zal er een opoffering anode inzitten die eens in de zoveel tijd vervangen dient te worden.

Maar ik zou me vooral er niet druk om maken. Alle materialen qua koppelingen en leidingen worden getest om 50 jaar heel te blijven in de woning.
Zitten in de RVS tanks niet een Anode juist om dit te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 13:25
jantje112 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Zitten in de RVS tanks niet een Anode juist om dit te voorkomen?
Nee, anodes zitten juist in stalen tanks om corrosie te voorkomen. RVS is onderhoudsarm, maar kom je niet altijd tegen omdat het materiaal duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwhens
Dank voor je reactie.
Ik merk wel dat messing erg gevoelig is voor corrosie ook aan de buitenkant bij condens. RVS of verchroomd blijft wel makkelijker mooi. Wat zijnde nadelen van het toepassen van RVS en verchroomde onderdelen bij drinkwater? Weet u ook een bron waar ik wat na kan lezen over welke metalen toe te passen bij zowel drinkwater als verwarmings systemen? Kan volgens u wel rvs en verchroomde onderdelen in een verwarmings systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je destijds geen dielectrische koppeling gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwhens
@ Wolly, wat bedoel je precies? Echt geen idee. Ik heb wel gezien dat de inlaatcombinatie, die ook van messing lijkt geen corrosie te hebben van binnen. Mogelijk omdat deze niet direct aan de boiler is gemonteerd zoals de 2 draad koppelstukken?

Hoe zit het eigenlijk met aarding. Er zit een aparte aarding aansluiting op de boiler, deze is nog niet aangesloten. Dit deze niet intern verbonden met de aarde van de stekker, ik kan dit nameten.
Zou aardig van andere koppelstukken kunnen helpen tegen corrosie? Veel koppelstukken zijn verbonding aan kunstof buizen, het zal toch niet de bedoeling zijn om alle koppelstukken met aarde te verbinding?

Als ik toch waar mogelijk RVS koppelstukken zou gebruiken, zou dit voor extra corrosie kunnen zorgen bij andere apparaten en koppelstukken van messing?

[ Voor 10% gewijzigd door mwhens op 18-03-2024 07:30 ]

Pagina: 1