HRE28A vs Xtreme30. Hoe waardevol is het lagere stookminimum

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-12 21:57
hallo,

Ik wil binnenkort een nieuwe cv ketel laten plaatsen.

Op het moment hangt er een oude Bosch VR ketel. Deze doet minimaal 8.8kW in CV bedrijf.
Het probleem daarmee is dat de watertemperatuur niet te begrenzen valt, de ketel steeds doorstookt tot 75 graden en dan uitvalt.

Dit en meer hoop ik te fixen met een nieuwe ketel (hij hangt ook op de verkeerde plek nu) zodat ik de boel ook ingeregeld kan krijgen.

Het huis is een tweekapper uit 1936. ca 100m2, 3 verdiepingen.
- Bg vloerisolatie (r=3.6), houten kozijnen, 60/30/10% HR++/thermopane/glas-in-lood, oude voordeur met enkel glas
- 1e verd: Kunststof kozijnen, alles hr++, tussenvloeren (r≈3.5)
- 2e verd: HR++ glas, Dakisolatie (r4.8-5),

Het afgiftesysteem is:
- BG:
- ca 47m2 vloerverwarming (10cm hoh)
1e Verdieping:
- slaap1: Thermrad Compact-4 1447W 50*1200mm t21
- slaap2: Thermrad Compact-4 1447W 50*1200mm t21
- slaap3: Thermrad Compact-4 1447W 50*1200mm t21
- badk: handdoekradiator 614W 1800X298 mm
2e verdieping:
- nog niks, komt mogelijk nog een kleine radiator te hangen.

Ivm het totale afgiftevermogen (ca 8.3kW) leek een laag minimum vermogen mij waardevol.
Daarmee kwam ik al snel uit op een Intergas Xtreme30 (3.6kW minimum).

Veel installateurs in plaats daarvan de HRE28A aan.
- kleinere bouwvorm (inbouwruimte is beperkt)
- goedkoper
- het verschil zou vooral een extra tapwater wamtewisselaar zijn.

Echter gaat het minimumvermogen dan naar 7.1kW.

Een van de installateurs noemde dat een groot deel van mijn pendelprobleem niet zozeer in het vermogen zit, maar vooral in de archaische ketel die enkel een aan/uit aansturing krijgt vanuit de thermostaat (Lyric T6) en daarmee nog veel meer vermogen levert dan dat minimum. Fatsoenlijk kunnen moduleren zou het probleem grotendeels oplossen.

Wat denken jullie hierover?
Hoe waardevol is die 3.6kW onderwaarde?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
Pendel probleem zit hem zelfs puur in het minimum vermogen. Ook een moderne aan/uit aangesloten ketel moduleert om niet boven de maximaal ingestelde temperatuur uit te komen. Mits het vermogen weggezet kan worden in het systeem.

Dus ja, met de extreme ga je zeker een rustiger gedrag mogelijk maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je hebt een redelijk geïsoleerd huis. Dan ligt het voor de hand dat wat @Ronald zegt inderdaad klopt. Warmtevraag van het huis is klein. Meestal zal een 7 kW ketel te groot zijn, zelfs bij vorst. Met vloerverwarming zou je icm de Extreme, redelijk lange 'runs' moeten kunnen maken door de bufferende werking. Maar ik vermoed dat ook bij warmer weer, zoals nu, 4 kW voor jou te veel is.

Ik zou vooral ook eens kijken naar het begrenzen van de aanvoertemperatuur / het vermogen van je ketel. Je hebt toch al een traag systeem door de vloerverwarming.

Dat alles gezegd hebbende, hier hangt een HReco uit 2015, flink overbemeten voor het huis, thermostaat schakelt elke 10 minuten als het eenmaal warm is in huis, en problemen geeft het (nog steeds) niet. Dat pendelen hou je altijd en is ook niet per se een probleem.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
De kans dat deze woning geen 7kW nodig heeft bij -10 is nogal aanwezig. Dat is >20 kuub

Dus een 7kW ketel draait altijd in deeltijd. Altijd!!!

De 3,5kW kun je bij lagere water temperatuur kwijt is het systeem. Dat geeft lagere retour, lagere retour is hogere efficiëntie.

Enige voordeel van modulerend aansturen is dynamische aanvoer temperatuur.

[ Voor 41% gewijzigd door Ronald op 16-03-2024 08:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.