Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanlab127
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-04-2024
Ik wil extra 9 zonnepanelen installeren op mijn dak, naast de twee panelen die er al liggen. Voor de nieuwe zonnepanelen heb ik alleen geen groep meer beschikbaar in mijn meterkast:

- 3-fase aansluiting
- 2 panelen (micro) zijn aangesloten op een eigen groep
- 10 panelen erbij van 410 watt
- geen groepen meer beschikbaar

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik werken met PV-verdeelkastje? Zo ja, hoe werkt dat dan met 10 extra panelen?

Beste antwoord (via Oceanlab127 op 15-03-2024 21:21)

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 14:36
Optie A: B16, 300mA Alamat laten plaatsen in de hoofdmeterkast en met een aparte kabel naar deze omvormer toe.

Optie B: Verdeelkastje op de zolder naast de omvormer plaatsen. Hierin 2x een B16, eentje voor de nieuwe omvormer, ééntje voor de bestaande micro. Deze OVK achter een C20, 300mA alamat.

Ben je zelf van plan de aanpassingen te doen, of wil je ze laten uitvoeren?

Van welk merk zijn de huidige micro's?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je het niet erg vind om af te toppen op 3.6KW... geen optie om een nieuwe groep er bij in te lepelen ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanlab127
SMSfreakie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:39:
als je het niet erg vind om af te toppen op 3.6KW... geen optie om een nieuwe groep er bij in te lepelen ?
Wat bedoel je precies met aftoppen?

Extra groep bijplaatsen is wel mogelijk, althans er is meer dan genoeg ruimte als je dat bedoelt. Weet alleen niet hoe dat precies gaat/werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:31
SMSfreakie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:39:
Met tien panelen van 410Wp ga je in praktijk nauwelijks tot niet aftoppen. Tien panelen op een 16A omvormer, 2.5mm^2 kabel, afzekeren op 16A en alles is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanlab127
GioStyle schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Met tien panelen van 410Wp ga je in praktijk nauwelijks tot niet aftoppen. Tien panelen op een 16A omvormer, 2.5mm^2 kabel, afzekeren op 16A en alles is geregeld.
Ik ben geen expert op dit gebied. Hoe zie je dat afzekeren voor je en wat moet ik me daar bij voorstellen?
Maakt het nog iets uit als ik voor 430Wp ga?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:17
Oceanlab127 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Ik ben geen expert op dit gebied. Hoe zie je dat afzekeren voor je en wat moet ik me daar bij voorstellen?
Maakt het nog iets uit als ik voor 430Wp ga?
Laat je adviseren door een elektricien of vraag een goede PV installateur. Die kan jouw situatie goed beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
Vergeet de panelen, het output vermogen van de omvormer is het enige wat telt. Hoeveel A kan deze volgens de datasheet terugleveren?

Welke omvormer kies je uberhaupt? Overweeg je hetzelfde type te nemen als dat nu reeds geplaatst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanlab127
Skubba schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:00:
Vergeet de panelen, het output vermogen van de omvormer is het enige wat telt. Hoeveel A kan deze volgens de datasheet terugleveren?

Welke omvormer kies je uberhaupt? Overweeg je hetzelfde type te nemen als dat nu reeds geplaatst is?
Gaan voor deze string. Momenteel liggen bij de twee panelen een micro, maar was een aardigheidje bij de oplevering:

Nominaal vermogen: 3.000 W
Min PPT-spanning: 200 V
Max PPT-spanning: 980 V
DC-opstartspanning: 200 V
DC-uitschakelspanning: 140 V
Maximale ingangsspanning: 1.100 V
Maximaal gelijkstroomvermogen: 4.500 W
Max. AC-vermogen (5 minuten): 3.000 W
Piekvermogen (1 seconde): 3.300 W
Max DC-stroom: 22 A
Max DC-ingangen: 2
Heeft DC-zekeringen: 0
Connector: Amfenol H4
Meegeleverde connectoren: 2
Euro-efficiëntie: 97,5%
Transformator: HF
MPPT-hoeveelheid: 2
Geïntegreerde DC-schakelaar?: Ja
Garantie: 5 jaar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
Optie A: B16, 300mA Alamat laten plaatsen in de hoofdmeterkast en met een aparte kabel naar deze omvormer toe.

Optie B: Verdeelkastje op de zolder naast de omvormer plaatsen. Hierin 2x een B16, eentje voor de nieuwe omvormer, ééntje voor de bestaande micro. Deze OVK achter een C20, 300mA alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceanlab127
Skubba schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:10:

Nee, ik ga hier absoluut niet zelf aan beginnen. Dan staat het huis morgen in de brand.
Ik ben van plan om een bedrijf in te huren die de panelen plaatst en deze aanpassingen meeneemt, maar heb ik in ieder geval een beeld wat er moet gebeuren. Voorkeur heeft uiteraard optie A.

Merk van de micro is AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamestakt
  • Laatst online: 07-04-2024
Moet niet zo moeilijk hoor. Ik heb de elektricien bezig gezien toen ze bij ons de panelen kwamen installeren. Viel allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jamestakt schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:01:
Moet niet zo moeilijk hoor. Ik heb de elektricien bezig gezien toen ze bij ons de panelen kwamen installeren. Viel allemaal wel mee.
klopt het is ook allemaal niet moeilijk... tot er een slecht contact is omdat die niet lekker vast gezet is... en de boel begint te branden...

wie is er dan aansprakelijk? als het uitbesteed is aan een gecertificeerd bedrijf, wordt t wel iets gemakkelijker bij schade dan als TB de Haas het aangelegd heeft...

al is het mogelijk dat TB de Haas beter werk levert dan een gecertificeerd bedrijf, alleen als er iets gebeurt.......

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamestakt
  • Laatst online: 07-04-2024
SMSfreakie schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:25:
[...]

klopt het is ook allemaal niet moeilijk... tot er een slecht contact is omdat die niet lekker vast gezet is... en de boel begint te branden...

wie is er dan aansprakelijk? als het uitbesteed is aan een gecertificeerd bedrijf, wordt t wel iets gemakkelijker bij schade dan als TB de Haas het aangelegd heeft...

al is het mogelijk dat TB de Haas beter werk levert dan een gecertificeerd bedrijf, alleen als er iets gebeurt.......
ja natuurlijk. Alleen het meeste werk als je het zorgvuldig doet, kan niet oz moeilijk zijn. En anders neem je een moment schroevendraaier en controleer je alles een keertje na. Dan is het helemaal geen rocket science.
Pagina: 1