Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchComputer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-01 15:59
Dag allen,

Nu precies 10 dagen geleden heb ik lokaal bij de kringloop met behulp van pa een Velleman K8200 gekocht voor 65 euro. Aardig stoffig, maar na wat schoonmaken en dingen weer vast schroeven deed het ouwe beest het perfect. :*) Voor een dag.

Sindsdien gaat er vanalles mis, de extruder bout (hobbed bolt, er zit een Wade Extruder op zover ik kon leren) is gaar en heb ik vandaag vervangen. Maar nu blijkt dat de nieuwe hobbed bolt van 123-3D.nl te diep gezonken zit, waardoor de standaard extruder's klem nu niet het filament op de bout drukt om te bewegen. :|

Voor de rest heeft de vorige eigenaar er een E3D hotend opgezet (Er staat T.K op wat onderdelen, misschien is dat iemand hier), onbekend welke versie.
De printer gebruikt nog 3mm filament, en er zaten wat spoelen bij maar die zijn zo oud (2015) dat ze afbreken als je ze te ver beweegt. En er zit nu een in vast gezien de bout een deel van het filament heeft weggeschaaft.

Maar gezien de handleiding voor dit model niet meer te krijgen is, de extruder geen goeie bouten meer kan krijgen en er her en der wat mods al zijn afgebroken, wat zou het beste idee/optie nu zijn om er verder te kunnen?

Of is de ouwe printer op zich 'geen redden meer aan' zo met prijzen voor onderdelen en montage'kosten'.
stock extruder, E3D hotend, stock controller, 1 fan achter de hotend is aan een extra power supply gezet voor een of andere reden samen met een uit-ATX-PSU gestolen fan voorop de controller.

Ikzelf heb er nauwelijks verstand van, en voor een tijdje met de filament die er nog in geprutst zat ging het printen bijna perfect. Een Benchy, 1 ISA kaart houder, Saab sleutelhangers, en PC slot brackets.
Dus met dat gezegd, extruder vervangen? Extruder en hotend, of een andere optie met controller en andere toebehoren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw3PiAFVZOlvcIilxDen-zdMz2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wg5qsTJ9XOrjZEbbYx7v4JuK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door DutchComputer op 15-03-2024 20:15 . Reden: Plaatje er bij, wat paragrafen verwisselt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Vastzittend plastic is vaak fixbaar door gewoon zelf het plastic erin te duwen als de printer om plastic vraagt, zo kan je het oude plastic erdoor drukken terwijl je nieuw aanvoert, dat is wel fixbaar.

Verder heeft 1,75mm filament wel voordelen, maar het is niet alsof 3mm niet gewoon prima is, je kan er wellicht moeilijker fijne details mee printen maar de printer zelf is ook best fors en voor grote prints maakt het detailniveau minder uit.

Het is zo te zien een vrij solide printerbasis, of het een goede basis is voor wat je ermee wil doen moet je vooral bij jezelf afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:51
Eentje met Wade's geared extruder, da's inderdaad een oudje! Zo'n 12 jaar geleden was het een van de beste opties, maar niet zonder zwakheden. De hobbed bolt is een beetje een vervelende; ik denk niet dat je snel hoeft te kijken naar vervanging, maar als de veerdruk niet goed is afgesteld bijt ie in het filament, en dan zitten de tandjes helemaal onder. De oplossing is dan met een hobbymesje of iets anders scherps ieder tandje schoonschrapen en opnieuw proberen. Op een gegeven moment krijg je de juste druk wel gevonden en dan werkt ie best goed.

Maar om ergernis te voorkomen zou het vervangen van de extruder wel een goede zijn. Vandaag de dag betekent dat meestal wel dat het makkelijker is om gelijk over te gaan op 1.75mm, dus dan moet de hotend ook vervangen worden. De rest van de printer ziet er net en degelijk uit, dus da's best de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchComputer
Over het weekend nog wat dingen geprobeerd, maar het ouderdom van het 3mm spul word toch wat veel zo.

Hotend zit los, de hobbed bolt doet het nu wel goed na vervanging en inderdaad, veer bijstellen.
Al zijn de filamentrollen nu dus ook zo oud, dat er in het plastic gedeelte van de E3D's heatsink plastic compleet vast zit. Ik dacht om dat uit te boren al zal dat meer schade oplopen dan goeds...
En 5 keer dat het standaard Velleman plastic spul voor de aandrijving knapt is ook niet super. Al werkt superglue wel prima, tot nu toe.

De boel kan wel uit elkaar gehaald worden, maar zonder handleiding is dan de vraag om alles weer in elkaar te krijgen en op de goeie positie.

Plus, met alle 3mm onderdelen gesoldeerd met ribbon kabels dan het gedoe of een nieuw 1.75mm systeem goed word aangesproken. De controller is te flashen al zijn de websites en handleidingen daarvoor ook offline en niet op archive.org.

Dus tja, vervangen lijkt me de beste optie nu, al is de vraag, hoe dan? Via marktplaats of zo een set extruder en hotend, en een hackerspace vragen om hulp, zoiets? Weet niet of er iemand in de twente omgeving hier verstand van heeft. Dacht op marktplaats een gezocht advertentie te plaatsen al leek tweakers me handiger. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is vooral de vraag wat je zelf wil. Als je wil gaan printen zonder gedoe, dan is het vrij zinloos om hier nog veel tijd in te stoppen. De techniek heeft in die jaren niet stil gestaan.
Als het is om wat ervaring op te doen, de machine van de afvalberg te redden, of omdat je met beperkt budget wil 3D printen. Dan zou je inderdaad op zoek kunnen gaan naar reserve onderdelen of de huidige zo goed mogelijk herstellen.
Daarbij bijvoorbeeld een nieuwe extruder en/of hot end kunnen plaatsen. e.e.a. is natuurlijk ook zelf te printen als hij eenmaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
DutchComputer schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:02:
Over het weekend nog wat dingen geprobeerd, maar het ouderdom van het 3mm spul word toch wat veel zo.

Hotend zit los, de hobbed bolt doet het nu wel goed na vervanging en inderdaad, veer bijstellen.
Al zijn de filamentrollen nu dus ook zo oud, dat er in het plastic gedeelte van de E3D's heatsink plastic compleet vast zit. Ik dacht om dat uit te boren al zal dat meer schade oplopen dan goeds...
En 5 keer dat het standaard Velleman plastic spul voor de aandrijving knapt is ook niet super. Al werkt superglue wel prima, tot nu toe.

De boel kan wel uit elkaar gehaald worden, maar zonder handleiding is dan de vraag om alles weer in elkaar te krijgen en op de goeie positie.

Plus, met alle 3mm onderdelen gesoldeerd met ribbon kabels dan het gedoe of een nieuw 1.75mm systeem goed word aangesproken. De controller is te flashen al zijn de websites en handleidingen daarvoor ook offline en niet op archive.org.

Dus tja, vervangen lijkt me de beste optie nu, al is de vraag, hoe dan? Via marktplaats of zo een set extruder en hotend, en een hackerspace vragen om hulp, zoiets? Weet niet of er iemand in de twente omgeving hier verstand van heeft. Dacht op marktplaats een gezocht advertentie te plaatsen al leek tweakers me handiger. :?
Het eerste wat in mij opkomt, is iets in de richting van dit https://www.amazon.nl/1-7...drive%2Caps%2C82&sr=8-104
Wielen er af en dan aan de extrusie bevestigen met t-moeren?

P.S.
Zie persoonlijk ook een prima basis voor een ietwat aangepaste franken MK3 of coreXY printertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 15:44
tja de velleman was echt de rare eend in de bijt wat betreft printers van die tijd. Een van de weinigen die XY compleet door het bed liet doen, en daardoor echt wel wat nadelen had. Tja en die extruder was top in die tijd maar ondertussen toch echt wel zwaar achterhaald.

En printen met oud plastic wil sowieso niet, zou maar zo kunnen zijn dat als je een nieuwe rol haalt dat ie het zo weer doet. Maar goed als dat niet de oplossing is heb je een rol nieuw plastic die je als je wel een nieuwe printer haalt hoogstwaarschijnlijk niet kan gebruiken.

Dus mijn advies net zoals velen boven mij: wil je serieus gaan printen koop een nieuwe en gebruik deze voor eventuele reserve onderdelen of gebruik de extrusie delen voor iets anders (bijv een luchtdichte kast voor je nieuwe plastic). alle onderdelen die hier op zitten zijn achterhaald en vervangen door betere, maar hier alles upgraden is als een vlag op een strontpraam.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:46
Ik heb ooit heeeeeeeel lang geleden een K8200 gekocht uit nieuwsgierigheid, voor alle Enders e.d. Ik heb hem nog steeds, maar inmiddels met E3D Aero extruder, E3D hotend, SKR Pro v1.2 controller met silent stepper drivers, MeanWell voeding (24v voor heatbed, 12v voor de rest), oude perfect passende vitrinekast als enclosure. Print PETG, TPU, PLA (alles 1.75mm), en heb inmiddels een loadcell voor probing (met de nozzle). Alles draait op Klipper met alle voordelen van dien. Kortom genoeg mogelijkheden om helemaal los te gaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04 17:06
Mocht je in de buurt van Zwolle wonen, ik heb nog wel wat exturder spul, hot-end voor 1.75mm en andere onderdelen liggen. Ik ga verhuizen en moet van mijn vriendin spullen weg doen. Mocht je interesse hebben doe maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:46
Ik heb eventueel nog een originele extruder liggen indien gewenst (regio Amersfoort). Stuur maar een pb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchComputer
Poeh, druk met werk. Nou ja,

In de tussentijd nog verder gekeken maar het beste lijkt toch echt verkopen voor geld terug en een modernere er voor terug vinden later.

Met dat gezegd, ding is zo groot dat fotos maken wat lastig is, heeft iemand in deze topic onderdelen nodig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billdeau
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-01 13:05
Zo! En toen kocht ik deze printer via marktplaats van je moeder, die er een heel ander verhaal bij had gezet. Na de koop en nadat ik er haar op had gewezen dat het verhaal niet klopte, werd dat aangevuld, maar nog steeds niet compleet. Ik zou hetzelfde hebben betaald als haar zoon, maar ik heb €75,- betaald. Printer schoongemaakt en elektrisch geknutsel dmv kroonsteen ed weer in orde gemaakt. Printer doet helaas niks meer. Geeft een Z-waarde van 300 (in rood) aan, terwijl deze maar tot 200 zou moeten gaan. Verwarming gaat niet aan, handmatig bedienen wil niet. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
En volgende maand nummer 3 die zich aanmeldt om advies in te winnen over een printer die al jaren geleden de smelterij in had gemoeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:24
Kun je hem wel home sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billdeau
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-01 13:05
Nee, reageert helemaal niet meer. Ik heb Ramps 1.4 besturing aangeschaft en ga kijken of ik het zaakje omgebouwd krijg.
Pagina: 1