Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitse
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Beste Tweakers,

Dit is mijn eerste forum post en hoop dat ik het goed doe.

Ik heb recent 3 onderdelen van mijn pc geupgrade, namelijk: CPU GPU en RAM

De overgang zelf is goed gegaan en het systeem werkt bijna zonder problemen. Het punt is dat ik op willekeurige momenten en niet vaak een WHEA error krijg.

Error;
Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 2

Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.

Dit is de melding in het Windows logboek.
Het is een instant crash van het systeem, audio hapert voor een seconde bij een zwart scherm en het systeem start zichzelf opnieuw. Verder geen foutmeldingen en de pc werkt ook gewoon weer.
De crashes komen niet vaak voor draai het systeem nu voor 2 weken en heb er denk ik een stuk of 6 gehad.
Allemaal tijdens het spelen van een spel (EuropaUniversalis 4) met een Twitch stream op de achtergrond.

Wat ik heb gezocht en geprobeerd;
-dacht eerste instantie dat het mijn RAM zou zijn omdat ik die op een XMP profiel draaide, deze gezet op de standaard waardes maar crash nog steeds
-Nieuwste (non beta) bios versie
-MEMTEST gedaan via bios USB en die geeft geen fouten
-PRIME95 draait en laat de pc ook niet crashen.
-temperaturen zijn erg netjes, in PRIME95 max 67 graden
-FURMARK2 werkt zonder problemen (ja dit is GPU maar wil alles uitsluiten voordat ik aan een RMA begin)

Nu heb ik internet geraadpleegd en het schijnt een best veel voorkomend probleem te zijn.
Veruit de meeste mensen krijgen echter ook een BSOD te zien bij hun crash wat bij mij niet het geval is.
Ik ben geen overklokker en wil liever ook niet friemelen aan de bios waardes maar wellicht ga ik hier niet aan ontkomen.
Ik hoop dat jullie ervaringen mij een goede weg op zouden kunnen helpen. Heb toch al een paar pc's gebouwd en ben een dergelijk probleem nog nooit tegen gekomen. En vind het ook zo raar dat ik het met geen benchmark kan veroorzaken. Prestaties zijn goed en het is me alleen nog overkomen in de combinatie van het spel spelen met een Twitch stream op de achtergrond.

Mijn systeem bestaat uit;
Asrock b450 pro4 (niet het revisie model)
AMD Ryzen 7 5700x
Kingston Fury renegade 3600 32 gb, 2 sticks
Corsair RM650x
XFX RX 6650XT

Vervangen onderdelen;
AMD Ryzen 2600
Corsair 16gb ram 3000 (2sticks)
Saphire RX580

Mocht er nog info missen hoor ik het graag en zie graag jullie input tegemoet.
Mvg Spitse.

Edit;
Drivers up 2 date en Windows11 ook. (sorry vergeten te vermelden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 17:04
Ik denk dat het beste is om een volledige frisse Windows installatie uit te voeren.
Daarna drivers updaten (Video, Chipset, LAN, Sound etc) en uiteraard Windows up2date maken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:31

D4NG3R

kiwi

:)

Even kort Googlen levert mij iig op dat dit ook regelmatig veroorzaakt word door RX6/7000 kaarten, al een keertje DDU gebruikt (in veilige modus) om de drivers volledig te verwijderen alsvoren de nieuwste drivers te installeren?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spitse
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga dit weekend inderdaad even kijken of een compleet frisse installatie van Windows verandering gaat brengen. Ik begin zelf ook steeds meer de GPU te verdenken omdat het alleen in zon specifiek geval triggered tijdens het spelen van mijn spel.

Mijn laatste crash was op 18-03 (daarvoor 14-03, 11-03 etc) en ik heb door omstandigheden sindsdien geen game meer opgestart en wel mijn pc gebruikt vele uren (streams,videos en Discord gebruik)

Nog wel aantal keer wat stress/test programma's gedraaid en nergens fouten gekregen.
Ik ga morgen er even rustig voor zitten en installeer Windows opnieuw in de hoop dat effect gaat hebben maar ik blijf het wel enorm raar vinden dat ik dan totaal geen BSOD krijg of dumps in mijn Windows map.
Ben absoluut geen expert maar ergens krijg ik kortsluiting in mijn hoofd omdat het probleem wijst op een hardware fout en uit mijn ervaring bij software problemen er een BSOD met minidump te zien is.

Maar goed, alle tests die ik gedaan heb wijzen me er ook weer op dat de nieuwe hardware wel gewoon werkt dus ik wil zeker even verder uitzoeken voordat ik aan een RMA zou beginnen.
Eigenwijsheid laten we zeggen maar het triggered me dat ik het niet uit kan sluiten hehe.

Nogmaals bedankt voor de reacties, ik zal een update plaatsen bij veranderingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spitse
Ik denk dat ik het probleem wel gevonden heb nu. Toch fijn als je niet te snel conclusies trekt en iets verder kijkt.

Lang verhaal kort, de GPU gaat rma!

Ik heb vanmorgen nieuwe Windows installatie gedaan, allemaal goed en wel tot ik de bij gpu driver aan kwam.
Tijdens de installatie van de driver ging het beeld op zwart en dat kwam niet meer terug. Display gaf wel input maar geen beeld. Na restart en geen beeld in bios was het duidelijk.

Uiteindelijk dus gewoon een defecte videokaart wat zich langzaam geopenbaard heeft. Toch gek dat hij alle testen wel goed door kwam.

Voor nu dus opgelost, bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik heb ditzelfde probleem gehad met een R9 380. Defecte videokaart is niet een zeldzaam probleem, sommigen komen zelfs defect uit de fabriek.
Pagina: 1