Droogtijd beton overloop na lekkage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorhouter
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-02 14:45
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar tips/suggesties over wat ik kan doen om mijn overloop (sneller) te laten drogen.

Door slechte voegen en kitranden in de douche heb ik helaas last gekregen van lekkage wat zichtbaar werd door vochtig laminaat op de overloop. De overloop ligt nu al twee maanden open ook gebruiken we al 5 weken de douche niet meer. Ik had gehoopt dat na 2 maanden het beton al weer droog zou zijn echter is dit nog niet het geval. Zodra ik het beton bedek met bijvoorbeeld een plaat of een gereedschapskoffer voor enkele uren dan zijn er weer kleine vochtplekken zichtbaar, na blootstelling aan lucht verdwijnen die plekken echter weer binnen 2-3 minuten.

De vloer is vermoedelijk door de vorige bewoner geëgaliseerd, ook zijn er lijmresten zichtbaar. Deze heb ik ook 5 weken geleden ook zo veel mogelijk verwijderd met lijmverwijderaar, echter de structuur van de lijm is nog duidelijk zichtbaar maar niet voelbaar.

Ik zal ter verduidelijking een aantal foto's toevoegen.

Dit is mijn overloop, links van de deur zit mijn douche. Dit is zoals het er nu uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvpJ4Tb2JxNmWg2VmNwOK3PrHQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yk1yeVn6EZu5OEjk8AabGIU9.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van een kleine vochtplek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-ogIZ8dCh8dXkX9ZOlp85SKZU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wWIhbE7YWscbXSJbft1FqCq.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde plek als hierboven maar dan 2 minuten later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYp7k53PuSz2TsbIq4AoX-JWr1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uetFixiZBb53PZMdj2pUlFoE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn een paar natte plekken nadat ik de vloer 8 uur bedekt had met een plaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRAwN7S5mf8uiNo_UJ-hVH2w2dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KAqqJQd7GCcTnGdJ9fhvYGa.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier tips hoe ik het droogproces kan versnellen? Ik heb al een keer een bouwontvochtiger voor 2 weken daar laten staan maar ik had niet echt de indruk dat dat veel gedaan heeft.

Ter info er is geen waterschade zichtbaar in het plafond onder de overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:49
Het is op het moment erg vochtig buiten, dus op dit moment heeft enkel een luchtontvochtiger/airco nut.

Of even wachten tot de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:07
Weet je zeker dat het door de slechte kit randen komt?
Ik vraag het alleen omdat bij de buren van mijn moeder er ook gedacht werd aan slechte kit bij het bad/douche. Later bleek dat er een leiding in de vloer kapot was, die alles verzadigde en daar heeft ze lang last van gehad.
Uiteindelijk een bedrijf bij geweest die heel duidelijk de plek van de lekkage vast kon stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:57
Zo'n bouwontvochtiger heeft toch een emmer waar het water in opgevangen wordt , Zat er dan geen water in de emmer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorhouter
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-02 14:45
De enige leiding die onder die vloer loopt is van de radiator. En heb geen last van drukverlies in de ketel, die heb ik al jaren niet bij hoeven te vullen.
En dat het de douche is geweest is wel behoorlijk zeker aangezien ik de onderste tegelrij en vloer van de douche heb verwijderd. Daarachter/onder was het nat.

En er zat zeker wel wat water in de ontvochtiger van de emmer. Maar omdat het de overloop is het wat moeilijk om die ruimte helemaal goed af te sluiten met trappen naar boven en naar beneden. Ik heb een maand geleden zo goed als mogelijk alles afgesloten met plastic en toen het apparaat 2 dagen non stop laten draaien mat als resultaat misschien 1-1,5 liter vocht. Dus ik dacht er toen bijna te zijn maar dat blijkt nu dus duidelijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Het feit dat er vochtige plekken ontstaan als je iets neerzet duidt, erop dat er nog verdamping plaats aan het vinden is. (duh)

Koop of leen een vochtmeter dan kan je kijken waar je aan toe bent. Je moet richting de 2% restvocht.
Als het echt goed vochtig is geweest dan kan het drogen wel even duren hoor. Een net gestorte vloer, afhankelijk van de dikte, 3 tot 6 weken (1 cm per week). Dus de 2 weken hier zijn nog niet direct aanleiding om een permanente lekkage te vermoeden.

Afhankelijk van het vochtgehalte kan je gebruik maken van bouwdrogers en ventilatoren.
Stond ik in jouw schoenen dat zou ik gewoon geduld hebben. Wordt vanzelf droog....

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dinictus208 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:03:
Het feit dat er vochtige plekken ontstaan als je iets neerzet duidt, erop dat er nog verdamping plaats aan het vinden is. (duh)

Koop of leen een vochtmeter dan kan je kijken waar je aan toe bent. Je moet richting de 2% restvocht.
Als het echt goed vochtig is geweest dan kan het drogen wel even duren hoor. Een net gestorte vloer, afhankelijk van de dikte, 3 tot 6 weken (1 cm per week). Dus de 2 weken hier zijn nog niet direct aanleiding om een permanente lekkage te vermoeden.

Afhankelijk van het vochtgehalte kan je gebruik maken van bouwdrogers en ventilatoren.
Stond ik in jouw schoenen dat zou ik gewoon geduld hebben. Wordt vanzelf droog....
Hij heeft het over 2 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-05 22:58
Als je al 2 maanden probeert te drogen, dan is denk ik de enige juiste conclusie dat de lucht aldaar dusdanig vochtig is dat het beton zelf zijn vocht niet heel goed kwijt kan.

Met plastic en tape ruimte zo goed en veel mogelijk mogelijk afsluiten en een luchtontvochtiger neerzetten. Hoe droger de lucht, hoe beter het beton zijn vocht prijs kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00
Weet je zeker dat er niet een leiding oid nog lekt? Want als je zegt dat zo'n plek snel verdwijnt als het niet meer is afgedekt zou je toch verwachten dat er toch wel redelijk verdamping is. En het kan best zijn dat het vochtig is, maar dan zou je ook verwachten dat het langer duurt voordat de onafgedekte plek verdwijnt.

Ik zou dus beginnen met een meter om zowel de luchtvochtigheid als de vochtigheid van de vloer te meten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ventileren en indien mogelijk verwarmen.

[ Voor 56% gewijzigd door Microkid op 15-03-2024 17:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

jeroenkb schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Hij heeft het over 2 maanden
Ja, niet goed gelezen van mijn kant. Dat is wel erg lang.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
veel ventileren, echter dan moet de lucht ook wel lekker droog zijn.. en dat is de afgelopen tijd een beetje een issue ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
En flink verwarmen tegelijkertijd. Warme lucht kan meer vocht opnemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:32

JdM

Humbled

Ik heb ook ooit zo'n lekkage vanuit mijn badkamer gehad. Het vocht was doorgetrokken tot in de cementdekvloer van de kamer ernaast, ongeveer een meter of drie de kamer in. Na 4 maanden in de zomer kon ik pas echt zien dat het droog was.
Je kunt op een paar plekken een gat in de cementdekvloer boren, dat moet echt alleen maar droge stof zijn. Als het nog vochtig is wordt het dik en wat plakkeriger stof. Boor eventueel een gaatje aan het einde van die kamer in de hoek waar zeker geen vocht in is getrokken, dan heb je enige referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat is dat strepenpatroon? Zit hier een oude lijmlaag op? Dat doet wel wat met het droogproces natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Wat is de situatie in de badkamer? Is de lekkage nu verholpen en liggen de tegels er hier gewoon in?

Waarschijnlijk is de zandcementlaag in de badkamer volledig verzadigd met vocht doordat het er door kieren in kon lopen. Het kan alleen niet drogen omdat de tegels natuurlijk water en dampdicht zijn. Het is dus net een spons die in plastic folie is gewikkeld en alleen aan de voorkant een spleetje heeft (de verbinding naar de overloop). Dit gaat daarom dus enorm lang duren en ik denk niet dat het sneller kan gaan tenzij je grondig gaat ingrijpen.

De zandcementlaag is vrij dun en uitgespreid over je gehele badkamervloer. Voordat het vocht horizontaal uit je vloer is gediffundeerd naar je gang toe kan je heel lang wachten. De snelle optie is er een paar tegels uit breken en de badkamervloer direct van boven drogen, maar ik snap dat dat niet de gewenste optie is.
Pagina: 1